С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 29 апр 2018, 16:10, 10044 прочитания

Агроминистерството забранява една мандра да произвежда и сирене, и "палмов" продукт

С наредба държавата затваря бизнес. Логично, промяната се подкрепя от предприятията с автентични млечни изделия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В едно и също предприятие няма да могат да се произвеждат млечни и имитиращи продукти, които се правят основно с растителни мазнини. Това предвижда проект на земеделското министерство за допълнение на Наредба № 1 от 2016 г. за хигиената на храните, публикуван за обществено обсъждане. Ако бъде приет, фирмите ще имат едномесечен срок, за приведат дейността си в съответствие с новите изисквания.
Така държавата се меси коя фабрика какво да произвежда, вместо да осигури контрол, който да следи дали с етикет "сирене" се предлагат продукти с палмово масло.

Сега – под един покрив, но на отделни линии


Проблемът със "сиренето" от палмово масло не е от вчера. Храните с растителни мазнини са значително по-евтини от класическите млечни продукти и това ги прави привлекателни и за производителите, и за част от купувачите. По данни на отдел "Агростатистика" в Министерството на земеделието през 2015 г. са произведени 19 хил. тона "краве сирене с растителни мазнини", през 2016 – 16 хил. тона, а през януари и февуари т.г. - 1663 тона.

Сега предприятията имат право да произвеждат млечни и имитиращи продукти "под един покрив", но на отделни линии, и са длъжни да го обявят в агенцията по храните. По данни на браншовите организации това са избрали около 60 от близо 220 мандри в страната. Всички съставки трябва да бъдат обозначени на етикета, на щандовете в магазините също трябва да има ясни надписи, че продуктът съдържа растителни мазнини.

Задълженията обаче често не се спазват. Проверка на "Активни потребители" през май 2016 г. установи, че в 6 от 36 изследвани марки сирене има растителни мазнини, които не са обявени. Пак през май същата година след сигнал на "Активни потребители" Комисията за защита на конкуренцията глоби три млекопреработвателни предприятия заради наличие на немлечни мазнини в произвежданото от тях краве масло, които не са отбелязани върху опаковката на продукта.



Бъдеще - едно от двете

Ако предложените сега промени в наредбата бъдат приети, това означава, че предприятията ще трябва да се откажат или от производството на млечните продукти, или на тези с палмово масло, докато не регистрират втори обект.

От земеделското министерство не отговориха на въпросите на "Капитал" за колко фирми се отнася промяната, какъв е очакваният ефект от нея за сектора, за контрола на пазара и за потребителите.

От доклада към проекта за промяна на наредбата става ясно, че това е една от мерките на министерството, която цели да "повиши търсенето на сурово мляко чрез стимулиране на употребата му при производството на млечни продукти", както и "да засили потребителския интерес към различните видове млечни продукти". Не е анализиран вариантът и 60-те мандри да изберат да произвеждат само евтините "палмови" варианти и да спрат да купуват мляко за автентичните продукти.

В интервю за в. "24 часа" министър Румен Порожанов твърди, че възможността един и същи производител да прави два вида продукти е довела до "компрометиране на българските млечни продукти и на международния пазар". Според него предложената забрана е "мярка, която е правилна и бе подкрепена от целия бранш. Безспорно ще има и негативно настроени оператори, които правят немалки печалби. Те могат да останат в бранша, но да се знае, че правят имитиращи продукти. Като такива могат да се конкурират помежду си, но не и с млечните производители. Искаме да пресечем възможността да се спекулира с качеството, когато се обявява, че е млечен продукт, а вътре има растителни мазнини", казва още в същото интервю министър Порожанов.

Двата лагера

Разговори на "Капитал" показаха, че браншът е разделен в оценките си за промяната. "За мен производството на продукти с растителни мазнини в млекопреработващи предприятия трябва да бъде забранено, за да не се смесват оригинални с имитиращи продукти в мандрата. Имитиращите трябва да отидат в други предприятия - в тези, които преработват растителни масла", смята Димитър Зоров, председател на Асоциацията на млекопреработвателите в България и собственик на мандра "Пършевица".

"Това е добро решение. Масово се злоупотребява с имитиращи и млечни продукти и според мен тази стъпка би трябвало да ограничи злоупотребите. Но всичко е въпрос на контрол", казва Ярослав Димитров, собственик на млекарница "От фермата" в столичния квартал "Гоце Делчев", който работи с над 20 български производители на автентични млечни продукти, колбаси, тестени изделия и др.

Георги Хаджийски, търговски директор на "Хаджийски и син", също подкрепя предложението: "Ние не произвеждаме имитиращи продукти. Според мен промяната е добра, особено когато става въпрос за някои малки производители, при които липсва контрол, както и за фирмите в сивия сектор. Някои колеги, които сега имат по две линии, волно или неволно понякога бъркат с надписите върху етикетите, така че такива грешки би трябвало да престанат с отделянето на предприятията. Но срокът от един месец за привеждане на производствата в съответствие с наредбата не е достатъчен. Собствениците са инвестирали много и трябва да им се даде реално време за реакция", коментира Хаджийски.

Предложената забрана обаче предизвиква въпроси и съмнения в част от фирмите в бранша. Според Богдан Борисов - председател на Националната асоциация на млекопреработвателите и собственик на мандра "Карабунар", "мярката е дискриминационна, защото се отнася само до българските производители". Освен това тя ще доведе и до дискриминация спрямо обектите. Ако сега предприятието работи в съотношение 40:60, след като направи избора си, ще се лиши или от 40%, или от 60% от досегашния си капацитет. А това ще повлияе върху неговата конкурентоспособност и ще даде неочаквана пазарна сила на други фирми, обясни още Богдан Борисов. Част от фирмите в асоциацията, на която той е председател, смятат, че с промяната "ще бъде разчистен пазарът за чуждестранни конкуренти, които ще се възползват от създадения вакуум в предлагането" и че "няма да се реши проблемът с търсенето на по-големи количества сурово мляко".

"Ние сме за кардинална забрана на продажбата и разпространението на имитиращи продукти. Това означава не само забрана на производството, но и на вноса им. Такова ограничение не съществува в другите европейски държави, но според нас само така може да се изчисти проблемът с влагането на палмови мазнини в имитиращи продукти", заяви Богдан Борисов.

Николай Вълканов, изпълнителен директор и анализатор в "ИнтелиАгро", е убеден, че с промяната се въвежда опасен прецедент, при който държавата принуждава цели бизнеси да бъдат затворени, за да стимулира други. "Да принудиш едно предприятие да изнесе част от дейността си в друго предприятие граничи със забрана. Не е ясно какви биха били икономическите загуби от това действие – ще има ли закрити работни места, какви ще са допълнителните разходи, за да се възстанови едно производство, ще доведе ли до поскъпване на готовия продукт, как ще се отрази на хората с по-ниски доходи, които при избора си се ръководят единствено от цената. Не казвам, че хората трябва да се хранят с палмово масло, но не мисля, че с предложените промени ще се реши проблемът с търсенето и предлагането на имитиращи продукти", коментира Николай Вълканов.

Коментари и становища по предложената промяна се приемат до 23 май на Портала за обществени консултации.
Стара идея

Опитите за промяна на Наредба № 1 от 2016 г. за хигиената на храните са от 2016 г., става ясно от доклада към предложението. Проектът е претърпял няколко обществени обсъждания. За него е изготвена цялостна оценка на въздействието, възложена от министерството на външен изпълнител, резултатите от която обаче не са цитирани в доклада.

Наредбата е била нотифицирана съгласно европейската Директива (ЕС) 2015/1535. През януари 2017 г. България предоставя допълнителна информация, след което Европейската комисия е "изразила положително становище" по предложената промяна. По време на назначеното служебно правителство в първите месеци на 2017 г. обаче не са предприемани по-нататъшни действия, свързани с проектонаредбата.

През април т.г. на заседание на Консултативния съвет по животновъдство към земеделското министерство отново са обсъдени проблемите на млечния сектор в страната. Дискусиите потвърдили необходимостта от въвеждането на допълнителни нормативни изисквания и мерки към производството, разфасоването и преопаковането на имитиращи продукти, твърди докладът.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Българска рекламна агенция спечели злато на фестивала Golden Drum Българска рекламна агенция спечели злато на фестивала Golden Drum

Единствената награда за българска кампания тази година е на Saatchi&Saatchi

23 окт 2019, 244 прочитания

Just Eat отхвърли офертата за 5.7 млрд. евро от Naspers Just Eat отхвърли офертата за 5.7 млрд. евро от Naspers

Британската група за доставки на храна предпочита да се продаде на гиганта в сектора Takeaway

23 окт 2019, 363 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
T-Mobile придобива Sprint за 26.5 млрд. долара

Обединената компания ще се съсредоточи върху изграждането на 5G мобилната мрежа в САЩ

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10