// K2: Бизнесът / Компании
Битката за дигиталната храна
Онлайн поръчките от ресторанти и заведения за бързо хранене променят сектора изоснови
![]() |
Ийтсе Хрун ще бъде сред около 40 лектори на дигиталната конференция DigitalK |
Takeaway.com стана известна в България с придобиването на "Хелоу хънгри" – фирмата зад тукашния лидер при доставките BGMenu. Сделката отпреди два месеца беше на стойност 10.5 млн. долара. Холандската група започва с местни доставки в Амстердам през 1999 г. и постепенно се разширява към други страни, докато стане лидер на почти всички пазари, на които присъства. Покупката на BGMenu засили позициите на фирмата в Източна Европа. В момента пазарната капитализация на Takeaway.com е над 2.13 млрд. евро., а според резултатите за първото тримесечие компанията е изпълнила над 20.5 млн. поръчки (основният показател за този бизнес) – с 31% повече спрямо същия период на миналата година.
Борбата за всяко гърло
Данните на McKinsey показват още, че за потребителите най-важна е бързината на доставката, като за над 60% от тях това е ключовият фактор, който ги кара да предпочетат дадена платформа. Оптималното време за доставка е не повече от 60 минути. McKinsey пише още, че клиентите поръчват храна предимно за дома, а не за работното място, както и че огромната част от бизнеса на платформите – 74% от поръчките – се случва през уикенда.
Всяка платформа има сравнително различен бизнес поглед, но обединяващото между тях е желанието на всяка да даде на клиентите си най-удобната и бърза възможност за поръчка. В повечето случаи това значи, че приложението на компанията трябва да бъде напълно оптимизирано. Конкуренцията в този случай не е само за клиентите като поръчители на храна, но и за тяхното одобрение и рейтинг в онлайн магазините за приложения като Google Play или App Store на Apple.
За пример в това отношение е Uber Eats. Работещото основно в САЩ звено на Uber отскоро вече е най-високо оцененото приложение за доставка на храна и в двата големи магазина за приложения. Още от началото на съществуването си компанията разчита на много по-различна стратегия от конкуренцията си GrubHub, която работи чрез изкупуване на по-малки фирми, за да създаде мрежа. Uber от своя страна разчита на мрежата от шофьори на компанията майка, както и на това, че приложението за доставка прилича много като интерфейс на оригиналната апликация. Резултатът: в 9 от 22-те най-големи града, в които Uber Eats работи, приложението получава повече заявки отколкото което и да било от конкурентите си.
Онлайн срещу офлайн
Според данните на McKinsey за началото на 2017 г. в момента пазарът все още е разделен почти наравно между онлайн платформи и поръчки през телефон или друга форма на комуникация. Ръстът на глобалните уеб платформи за храна обаче е очевиден, тъй като само преди няколко години техният пазарен дял е бил едва 8%. Компаниите за доставка на храна ще стават все по-популярни, но пред тях има и много пречки като работата в по-малките градове, където няма изградена мрежа.
От анализаторската фирма смятат, че растежът ще продължи, докато онлайн поръчките не достигнат 65% от всички поръчки. "От досегашните данни виждаме, че има драматична миграция от един канал към друг през последните 15 години, особено при избрани играчи като Domino’s Pizza. Много е вероятно цялата хранителна индустрия да продължи по този път", пишат в доклада си от McKinsey.
На европейския пазар числата варират между 43% онлайн срещу офлайн поръчки в Австрия до 56% за онлайн сектора в Швеция. За България няма официални данни, но според източници от сектора бизнесът през интернет е далеч по-малък - едва 7%, и потенциалът за бурен ръст е налице. Важно е да се спомене, че създаването на мрежа от ресторанти е различно по трудност начинание за всяка страна, заради което и рядко компаниите доминират повече от няколко пазара. Това важи и за САЩ, където лидерите са много различни за отделните щати.
По-дълбок анализ на дигиталния пазар на доставки на храна можете да чуете на конференцията DIGITALK, организирана от "Капитал" с фондовете LAUNCHub Ventures и NEVEQ, която ще се проведе на 31 май и 1 юни. Повече информация за събитието можете да намерите на сайта на DIGITALK или фейсбук sтраницата на събитието.
Недоволните Доставката на храна по домовете чрез онлайн приложения е възможност за много допълнителни приходи на ресторантите, които обаче трябва да направят и много промени по начина си на работа, за да се приготвя храната по-бързо, без да губи качеството. Пред USA Today Мича Магид, собственик на верига ресторанти Mighty Quinn’s Barbecue, разказва, че онлайн промяната не е добре дошла за всички. През последните пет години приходите на веригата от доставки са скочили с 20%, но Магид предпочита клиентите да идват на място, защото според него се губи както изживяването, така и част от качеството на храната. "Ако зависеше от нас, всички щяха да идват в ресторанта ни", казва предприемачът. И докато някои са недоволни от промяната в сектора, други стартират нови ресторанти с ясната идея, че по-голямата част от храната ще бъде изпратена по домовете. |
Още по темата
Британската Deliveroo спира дейността си в Германия
По този начин Takeaway се превръща в монополист в доставката на храна в страната
20 авг 2019Американската Quick Base купи създадената от българи Cloudpipes
Сделката е най-големият досега изход от инвестиция на фонда LAUNCHub Ventures
15 авг 2019Компаниите за доставка на храна Takeaway.com и Just Eat се сливат
Сделката ще създаде един от водещите световни играчи в сектора, който се консолидира с бързи темпове
5 авг 2019Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики
Компаниите залагат все повече на безопасността и ефективното изпозлване на ресурсите
31 яну 2019"Тера Мадре-Балкани" гастролира в европарламента с традиционни храни от региона, а производителите обсъдиха бъдещето си с евродепутати
30 май 2018Лекторите на DigitalK 2018: Ийтсе Хрун от Takeaway.com
Изпълнителен директор на холандския собственик на BGMenu и лидер в доставките на храна за вкъщи в Европа
30 апр 2018Малките асистенти за по-добри домове
Бъдещето на умните високоговорители ще бъде една от темите на тазгодишното издание на конференцията DIGITALK
27 апр 2018Втората по големина в света платформа за обществено набиране на средства Indiegogo става все по-популярна
20 апр 2018Жеко Колев: Работното място трябва да поражда креативност
Директорът "Стратегическо развитие" в WeWork и лектор на DIGITALK 2018 пред "Капитал"
13 апр 2018Бъдещето на свързаните технологии и 5G ще бъде сред основните теми на тазгодишната конференция Digitalk
23 мар 2018
Създаването на нови вкусове и избор за клиента е пазарна политика в полза на потребителя
13 дек 2019, 422 прочитания

Комплексът до Северната тангента ще е 36 хил. кв. м и трябва да е готов през пролетта на 2021 г.
12 дек 2019, 1881 прочитания
12 дек 2019, 1991 прочитания
12 дек 2019, 1818 прочитания
12 дек 2019, 1754 прочитания
12 дек 2019, 1648 прочитания
12 дек 2019, 1404 прочитания
Компанията на милиардера Berkshire Hathaway е купила още 75 млн. акции през първото тримесечие