Битката за дигиталната храна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Битката за дигиталната храна

Битката за дигиталната храна

Онлайн поръчките от ресторанти и заведения за бързо хранене променят сектора изоснови

Йоан Запрянов
13885 прочитания

© Shutterstock


Кога за последно вдигнахте телефона, за да си поръчате храна, вместо да използвате приложение на телефона си или през уебсайт, за да изберете от огромно меню с подробности и снимки? Дигиталният пазар на поръчки на храна е един от най-бързо растящите сегменти на цифровата икономика по света и няма изгледи скоро това да се промени. Трансформацията на сектора се отразява на всички страни - от ресторантите до потребителите. Тези промени ще бъдат част от разговора на тазгодишната конференция DIGITALK, организирана от "Капитал" и фондовете LAUNCHub Ventures и NEVEQ, която ще се проведе на 31 май и 1 юни. На нея ще присъства и основателят на един от лидерите в сектора - Takeaway.com, Ийтсе Хрун. Той ще бъде сред около 40 лектори на дигиталната конференция, където ще говори как за осемнадесет години успя да създаде бизнес за милиарди.

Ийтсе Хрун ще бъде сред около 40 лектори на дигиталната конференция DigitalK

Takeaway.com стана известна в България с придобиването на "Хелоу хънгри" – фирмата зад тукашния лидер при доставките BGMenu. Сделката отпреди два месеца беше на стойност 10.5 млн. долара. Холандската група започва с местни доставки в Амстердам през 1999 г. и постепенно се разширява към други страни, докато стане лидер на почти всички пазари, на които присъства. Покупката на BGMenu засили позициите на фирмата в Източна Европа. В момента пазарната капитализация на Takeaway.com е над 2.13 млрд. евро., а според резултатите за първото тримесечие компанията е изпълнила над 20.5 млн. поръчки (основният показател за този бизнес) – с 31% повече спрямо същия период на миналата година.

Борбата за всяко гърло

Takeaway.com далеч не е единственият голям играч на международния пазар на доставка на храни. Delivery Hero, Just Eat, Uber Eats и Grubhub работят при ожесточена конкуренция на редица от най-големите световни пазари. За две поредни години начело на класацията на financial Times за най-динамичните компании в Европа са именно такива фирми - британската Deliveroo и германската HelloFresh. Глобалната индустрия в момента се оценява на над 120 млрд. долара. Проучване на McKinsey показва, че щом даден потребител избере платформа, в 80% от случаите той или тя никога или много рядко напускат към друга подобна услуга. Така битката е буквално за всеки клиент.

Данните на McKinsey показват още, че за потребителите най-важна е бързината на доставката, като за над 60% от тях това е ключовият фактор, който ги кара да предпочетат дадена платформа. Оптималното време за доставка е не повече от 60 минути. McKinsey пише още, че клиентите поръчват храна предимно за дома, а не за работното място, както и че огромната част от бизнеса на платформите – 74% от поръчките – се случва през уикенда.

Всяка платформа има сравнително различен бизнес поглед, но обединяващото между тях е желанието на всяка да даде на клиентите си най-удобната и бърза възможност за поръчка. В повечето случаи това значи, че приложението на компанията трябва да бъде напълно оптимизирано. Конкуренцията в този случай не е само за клиентите като поръчители на храна, но и за тяхното одобрение и рейтинг в онлайн магазините за приложения като Google Play или App Store на Apple.

За пример в това отношение е Uber Eats. Работещото основно в САЩ звено на Uber отскоро вече е най-високо оцененото приложение за доставка на храна и в двата големи магазина за приложения. Още от началото на съществуването си компанията разчита на много по-различна стратегия от конкуренцията си GrubHub, която работи чрез изкупуване на по-малки фирми, за да създаде мрежа. Uber от своя страна разчита на мрежата от шофьори на компанията майка, както и на това, че приложението за доставка прилича много като интерфейс на оригиналната апликация. Резултатът: в 9 от 22-те най-големи града, в които Uber Eats работи, приложението получава повече заявки отколкото което и да било от конкурентите си.

Онлайн срещу офлайн

Според данните на McKinsey за началото на 2017 г. в момента пазарът все още е разделен почти наравно между онлайн платформи и поръчки през телефон или друга форма на комуникация. Ръстът на глобалните уеб платформи за храна обаче е очевиден, тъй като само преди няколко години техният пазарен дял е бил едва 8%. Компаниите за доставка на храна ще стават все по-популярни, но пред тях има и много пречки като работата в по-малките градове, където няма изградена мрежа.

От анализаторската фирма смятат, че растежът ще продължи, докато онлайн поръчките не достигнат 65% от всички поръчки. "От досегашните данни виждаме, че има драматична миграция от един канал към друг през последните 15 години, особено при избрани играчи като Domino’s Pizza. Много е вероятно цялата хранителна индустрия да продължи по този път", пишат в доклада си от McKinsey.

На европейския пазар числата варират между 43% онлайн срещу офлайн поръчки в Австрия до 56% за онлайн сектора в Швеция. За България няма официални данни, но според източници от сектора бизнесът през интернет е далеч по-малък - едва 7%, и потенциалът за бурен ръст е налице. Важно е да се спомене, че създаването на мрежа от ресторанти е различно по трудност начинание за всяка страна, заради което и рядко компаниите доминират повече от няколко пазара. Това важи и за САЩ, където лидерите са много различни за отделните щати.

По-дълбок анализ на дигиталния пазар на доставки на храна можете да чуете на конференцията DIGITALK, организирана от "Капитал" с фондовете LAUNCHub Ventures и NEVEQ, която ще се проведе на 31 май и 1 юни. Повече информация за събитието можете да намерите на сайта на DIGITALK или фейсбук sтраницата на събитието.

Недоволните

Доставката на храна по домовете чрез онлайн приложения е възможност за много допълнителни приходи на ресторантите, които обаче трябва да направят и много промени по начина си на работа, за да се приготвя храната по-бързо, без да губи качеството. Пред USA Today Мича Магид, собственик на верига ресторанти Mighty Quinn’s Barbecue, разказва, че онлайн промяната не е добре дошла за всички. През последните пет години приходите на веригата от доставки са скочили с 20%, но Магид предпочита клиентите да идват на място, защото според него се губи както изживяването, така и част от качеството на храната. "Ако зависеше от нас, всички щяха да идват в ресторанта ни", казва предприемачът. И докато някои са недоволни от промяната в сектора, други стартират нови ресторанти с ясната идея, че по-голямата част от храната ще бъде изпратена по домовете.

Кога за последно вдигнахте телефона, за да си поръчате храна, вместо да използвате приложение на телефона си или през уебсайт, за да изберете от огромно меню с подробности и снимки? Дигиталният пазар на поръчки на храна е един от най-бързо растящите сегменти на цифровата икономика по света и няма изгледи скоро това да се промени. Трансформацията на сектора се отразява на всички страни - от ресторантите до потребителите. Тези промени ще бъдат част от разговора на тазгодишната конференция DIGITALK, организирана от "Капитал" и фондовете LAUNCHub Ventures и NEVEQ, която ще се проведе на 31 май и 1 юни. На нея ще присъства и основателят на един от лидерите в сектора - Takeaway.com, Ийтсе Хрун. Той ще бъде сред около 40 лектори на дигиталната конференция, където ще говори как за осемнадесет години успя да създаде бизнес за милиарди.

Ийтсе Хрун ще бъде сред около 40 лектори на дигиталната конференция DigitalK

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Разбирам, да си поръчаш храна в делничен ден поради липса на време, но през уикенда? Ако през седмицата не си готвил, готвенето в края на седмицата може да бъде начин да си разнообразиш деня и да си приготвиш нещо вкусно, различно от ресторантската конфекция.

  • 2
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    И според мен този сектор има светло бъдеще. Стига, разбира се, да се повиши и благосъстоянието на потенциалните и реални потребители, защото само със заклинания не става - сиренето е с пари, както се казва. На мен лично у нас, в България, най-много ми допадат амам.бг, но понякога разнообразявам и с други доставчици. Или поне докато имах тази възможност, но предпочитанията ми са стабилни, както е посочено в статията.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новият пазар на труда

Новият пазар на труда

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK