Американската ADM прави една от най-големите индустриалните инвестиции в Разград
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Американската ADM прави една от най-големите индустриалните инвестиции в Разград

Заводът в Разград ще се превърне в едно от най-големите съоръжения за преработка на царевица в Югоизточна Европа

Американската ADM прави една от най-големите индустриалните инвестиции в Разград

Проектът за 200 млн. лв. ще увеличи значително капацитета за преработка на царевица и ще добави нов продукт към листата на "Амилум"

18688 прочитания

Заводът в Разград ще се превърне в едно от най-големите съоръжения за преработка на царевица в Югоизточна Европа

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Решението е резултат от очаквания силен ръст в търсенето на подсладители след отпадането на квотите в ЕС.

България е изборът на един от водещите преработватели на зърно в света за най-мащабната му инвестиция в момента. Проектът на американската Archer Daniels Midland Company (ADM) за 200 млн. лв. ще увеличи значително капацитета на завода й в Разград "Амилум България" и ще добави нов продукт към производството до две години. Освен преките ефекти за компанията като вътрешни синергии и по-големи обороти изграждането на допълнителни мощности се очаква да стимулира и производството на царевица в страната, тъй като предприятието е най-големият единичен потребител на суровината.

"Заводът работи от 25 години и е доказал, че може да прави успешен бизнес и добри печалби", коментира Теодор Георгиев, оперативен вицепрезидент за Европа на ADM
Фотограф: ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА

Проектът на ADM е и сред трите най-мащабните инвестиции, започвани през последните години. Изпреварва го подготвянето разширение на заводите на "Хювефарма" в Пещера и Разград за 430 млн. лв., както и плановете за изграждане на мебелен клъстер около новата фабрика на "Кроношпан" във Велико Търново за 300 млн. лв. Подобна инвестиция от около 200 млн. лв. пък предвижда турската "Кастамону" в завода си за плоскости от дървесни частици край Павел баня.

Защо тук и защо сега

Решението за разширяване на производството в България и Турция, което ADM обяви още в края на 2016 г., е свързано с отпадането на квотите за захар и подсладители в Европейския съюз от октомври 2017 г. Това се очаква да увеличи пазара на такива продукти (като според компанията вече има повишено търсене от хранителната индустрия), както и да засили позициите на преработвателните предприятия. Нещо повече, по оценка на Европейската комисия производството на захар на Стария континент ще се увеличи с 5% до 2025 г., докато това на някои видове подсладители (изоглюкоза) ще се утрои. Още преди няколко години анализаторите прогнозираха, че отпадането на квотите ще привлече инвестиции най-вече в държавите от Източна Европа, които са бедни на захар, но богати на зърнени храни.

Затова и изборът на ADM на България не е изненада. За него обаче има и други фактори, включително това, че е по-изгодно да се направи разширение на съществуваща мощност, отколкото да се изгради нов завод. Българският екип пък е успял да защити проекта си пред ръководството на групата, като за инвестицията са се състезавали и други държави от дивизията за нишестета и подсладители, която включва и Мароко, Франция, Унгария и Турция. "ADM разглеждаше и други страни в региона, процесът отне няколко години, но след внимателен анализ избра България и Разград за това разширение", каза американският посланик Ерик Рубин при официалното започване на строителството. "Причината за това е, че заводът работи от 25 години и е доказал, че може да прави успешен бизнес и добри печалби", коментира за "Капитал" и Теодор Георгиев, оперативен вицепрезидент за Европа на ADM и председател на надзорния съвет на "Амилум България". За този период компанията е увеличила преработката на зърно повече от три пъти.

България има и още едно предимство – големият потенциал в земеделието, което осигурява суровините за завода. "Добивите в страната са наполовина на тези в други страни в Европа, което дава широко поле за увеличаване на производството", каза Георгиев. За сравнение, Унгария, където ADM също има завод, няма такъв потенциал за развитие, тъй като добивите там са много високи.

Пазарът ще реши

Проектът включва три фази и ще доведе до значително разширяване на завода в Разград. Колко точно ще е новият капацитет ще зависи от пазара. Когато компанията подаде инвестиционното си предложение пред регионалната екоинспекция, в него се предвиждаше преработката на царевица да нарасне от 1300 на 3000 тона на ден, както и да бъде изградена инсталация за производство на етилов алкохол, каквато в момента няма. От "Амилум" обаче правят уговорка. "Пазарът е динамичен и в зависимост от това как се развива ще решим какъв ще бъде окончателният капацитет", каза Георгиев. Пак от това ще зависи и каква ще е инвестицията, която се осигурява изцяло от групата, както и за колко време ще се изплати. Засега се спряга сума от около 200 млн. лв., но тя може да достигне 242.5 млн. лв. (както беше обявена, когато компанията получи инвестиционен сертификат за държавна подкрепа), ако проектът бъде изпълнен в максималния си обем. По думите на президента за Европа, Средния изток и Африка на ADM Пиер-Кристоф Дюпра това е най-голямата инвестиция, която групата изпълнява в момента.

Засега е ясно, че ще нарасне капацитетът за преработка на царевица в съществуващия цех и ще бъде разширена линията за производство на подсладители. Тези два етапа ще приключат още догодина. Най-късно през 2020 г. ще завърши изграждането на инсталацията за алкохол.

Проектът ще добави около 50 нови работни места в Разград към сегашните 300, като компанията очаква да няма проблем с намирането на работници. "Производството ни е много специфично, хората се учат на място и затова образованието не е от водещо значение при избора на кадри, каза Георгиев и добави: По-важно е да искат да се развиват, а такива хора все още се намират."

Ефекти по веригата

Най-прекият ефект от проекта ще бъде, че компанията ще намали разходите си и ще постигне вътрешни синергии. "Това е една от целите на инвестицията в производството на алкохол. Ще можем да оползотворяваме това, което сега отпада от производството на подсладители или го продаваме на по-ниска цена", уточни Георгиев. Въвеждането на новите технологии трябва да подобри и енергийната ефективност. Всичко това се очаква да доведе до увеличаване на оборота (макар че компанията не дава конкретни прогнози), а заводът да се превърне в едно от най-големите съоръжения за преработка на царевица в Югоизточна Европа.

Увеличаването на капацитета в Разград ще има индиректен ефект и върху земеделието в страната и по-специално върху производителите на царевица, тъй като компанията ще има нужда от повече суровина. В момента "Амилум" разчита до голяма степен на местните земеделци, но се налага и внос, най-вече през лятото, когато българската царевица все още не е готова. Това е добре и за икономиката като цяло, тъй като по думите на Дюпра с преработката компанията удвоява стойността на царевицата, която идва от нивите в България, а 80% от продукцията й се изнася.

Българският завод

Разградският завод "Царемил" беше приватизиран от белгийската Amylum през 1993 г. Седем години по-късно той беше купен от британската Tate&Lyle и американската ADM чрез общото им холандско дружество Eaststarch, а през 2015 ADM стана едноличен собственик.

Днес "Амилум България" произвежда два основни вида продукти – подсладители, които се използват в хранително-вкусовата индустрия като заместители на захарта в безалкохолни напитки, в сладкарската индустрия и т.н., и нишестета, които освен в хранителната се използват и в целулозено-хартиената индустрия. Клиенти на компанията са практически всички големи производители на храни и напитки като Nestle, Coca-Cola, Pepsi и др., а основните й пазари са Югоизточна и Централна Европа.

За 2016 г. компанията отчита 73% ръст на продажбите до 504 млн. лв., а нетната й печалба се увеличава с 34% до 46.8 млн. лв.
Собственикът

Archer Daniels Midland Company (ADM) е един от най-големите преработватели на земеделска продукция и производители на хранителни съставки в света. Продуктите на компанията се използват в производството на храни, животински фуражи, индустриални и енергийни приложения. ADM има клиенти в повече от 170 държави и над 31 хил. служители. Веригата й включва 500 обекта за приемане на земеделска продукция, 270 предприятия за производство на съставки и 44 развойни центъра.

Оборотът на компанията за 2017 г. е 60.8 млрд. долара, а оперативната й печалба е 2.7 млрд. долара. Пазарната й капитализация е около 23 млрд. долара.

Освен преработвателното предприятие "Амилум България" в страната американската група има и компания за търговия със зърно с годишни приходи от 400-500 млн. лв. - "АДМ България трейдинг", която миналата година изгради свое пристанище край Силистра, както и логистично дружество "АДМ България лоджистикс".
Решението е резултат от очаквания силен ръст в търсенето на подсладители след отпадането на квотите в ЕС.

България е изборът на един от водещите преработватели на зърно в света за най-мащабната му инвестиция в момента. Проектът на американската Archer Daniels Midland Company (ADM) за 200 млн. лв. ще увеличи значително капацитета на завода й в Разград "Амилум България" и ще добави нов продукт към производството до две години. Освен преките ефекти за компанията като вътрешни синергии и по-големи обороти изграждането на допълнителни мощности се очаква да стимулира и производството на царевица в страната, тъй като предприятието е най-големият единичен потребител на суровината.

"Заводът работи от 25 години и е доказал, че може да прави успешен бизнес и добри печалби", коментира Теодор Георгиев, оперативен вицепрезидент за Европа на ADM
Фотограф: ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    capf avatar :-|
    capf

    Ето ви и вероятната причина за повече подсладители в продуктите в Източен ЕС. Хубаво е, че се инвестира в завод, наемащ слабообразовани хора. Североизтока има нужда от инвестиции, по много.

  • 2
    pangelov2 avatar :-|
    ABUUMCAPBSPB

    До коментар [#1] от "capf":
    Явно не сте много наясно със завода, защото това е едно от най-технологичните производства в България. Освен това всеки оператор е високо квалифициран и се обучава поне една година.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK