С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация
11 май 2018, 10:42, 7651 прочитания

Facebook "за хората"

Facebook промени алгоритмите си в началото на годината, за да се концентрира върху контактите между отделните потребители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Зукърбърг пред Европейския парламент: много шум за нищо

Народните представители показаха мускули, но отговорите на Зукърбърг бяха огледални с тези пред Конгреса

23 май 2018

Как технологичните гиганти загубиха ореола си

След скандала с Facebook лидерите в технологиите все повече се превръщат от "спасители" в "заплаха"

20 апр 2018

Когато господин Зукърбърг отиде във Вашингтон

Рекламодателите и инвеститорите могат да са по-спокойни след разпита на основателя на Facebook пред Конгреса

13 апр 2018

Тези, които напуснаха Facebook

Кои са някои от хората, които закриха профила си в социалната мрежа, и защо

30 мар 2018
Вашият Facebook се е променил. Нещата, които виждате във всекидневния си поток от новини и публикации, не са същите отпреди половин година, дори и да не го забелязвате. Компанията обяви планираните промени в началото на 2018 г. и породи страхове у големите рекламодатели, медии и всички по-големи организации, които използват социалната мрежа като основна трибуна. Целта на платформата е да се върне към корените си и да залага на повече съдържание, идващо от семейство и приятели, и по-малко публикации от медии и корпоративни страници. Накратко, в момента потребителят вижда повече публикации от приятелите си, особено такива, които имат повече коментари и събуждат дебат. Стремежът на Facebook e да спечели обратно доверието на потребителите, разклатено изоснови след последните разкрития за използването на лична информация от външни фирми.

Промените в алгоритъма

Facebook разбърка алгоритмите си в началото на годината. Това се случи в момент, в който компанията бе под сериозен натиск от страна на политици от различни страни заради прекалено голямото си влияние върху обществени и политически процеси. Това накара екипа на Марк Зукърбърг да се върне към по-ранните си планове – повече съдържание от хора за хора, отколкото от бизнеса към потребителите. Съвсем доскоро потокът от публикации беше затрупан от платено съдържание, новини, забавни снимки и предложения от онлайн магазини.

Още през януари Адам Мосери, директор в компанията, написа в блога на фирмата, че "показването на повече публикации от приятели и семейство значи, че ще показваме по-малко съдържание, включително и видео, от други издатели и бизнеси". През декември миналата година Facebook призна, че постоянното пасивно поемане на информация от страна на потребителите се отразява зле на компанията. Социалната мрежа се позова на изследване от 2015 г. в сферата на експерименталната психология, според което дори и потребителите да стоят в платформата и за 10 минути на ден, има негативен ефект към тяхното настроение.

В случай че все пак искате да ползвате Facebook със старите алгоритми, това е напълно възможно. Социалната мрежа добави трета възможност при нареждането на новини – не само "Водещи" и "Най-нови", но и редактиране на предпочитанията. Там потребителите могат да изберат какво точно да излиза най-често в потока от публикации.



При отварянето на менюто за редакция на предпочитанията потребителите могат да слагат приоритети върху това какво първо да им се явява в нюзфийда. С новото меню Facebook също така прави по-лесно изготвянето на списъци с хора и страници, чиито публикации не искате да виждате толкова често (или въобще), без обаче те да го знаят и да има нужда от прекъсване на приятелството. В случай че си промените решението, следващата възможност е отново да върнете хората и страниците, които вече не следвате. На последно място в новото меню е възможността по-лесно да откриете страници, които покриват вашите интереси.

Директен ефект

На годишната конференция на разработчиците на Facebook F8 Зукърбърг обяви още, че платформата създава функцията Clear History, която дава възможност на потребителите да трият данни, които социалната мрежа е събирала извън собствената си платформа - например от посещението на различни сайтове и приложения. Зукърбърг сравни новата опция като триене на "бисквитките" от браузъра. Това е директен отговор към критиките след Cambridge Analytica, че Facebook събира данни не само от собствените си потребители, но и от тези, които нямат профил в мрежата.

"Clear History ще ви позволява да виждате страниците и приложенията, които ни изпращат информация за вашите потребителски навици, след което да триете тези данни от вашия профил и да изключите опцията да продължим да събираме тази информация", заяви основателят на Facebook на F8.


Знаем, че ще ползвате по-малко Facebook

"Нашите алгоритми ще прогнозират какво искате да виждате от своите приятели и кои публикации да са по-високо в потока ви от новини", написа още през януари Мосери. Според него алгоритмите ще имат предвид броя на харесванията, коментарите и споделянията. Facebook обаче дава възможност на потребителите да намалят броя публикации дори и от най-близките си. Една от новите възможности е "заглушаване" от стената на даден потребител за период от 30 дни. След изтичането на този срок той отново се връща в алгоритъма.

Настрана от политическите и медийните проблеми, които Facebook си навлече през последните две години, промените в мрежата са свързани и с факта, че за много от потребителите потокът на новините се е превърнал в постоянно скролване, което не е изпълнено с много смисъл. В интервю пред New York Times през януари Зукърбърг коментира, че е възможно много от потребителите, които имат "влечение към виралното", да напуснат мрежата. Данните за активността във Facebook за първото тримесечие на годината показват, че промените не са се отразили значително и спад в броя на активните потребители няма, дори и след политическите скандали, изпратили Зукърбърг пред американския Конгрес.

По-малко страници, повече групи

Ако сте забелязали, че през последните седмици на стената ви излизат все повече групи – дори и такива, в които сте се включили отдавна, но не сте виждали почти нищо от тях – това също е част от промените в социалната мрежа. Групите стават все по-популярни във Facebook от години, но досега алгоритмите задължително ги "смачкваха" пред съдържанието от страници. На практика те са точно това, което мрежата търси – повече дискусии, повече интеракции между хора и по-малко безсмислено съдържание, целящо да стане вирално.

В момента групите са с висок приоритет в потока от новини и това със сигурност ще се задържи и в бъдеще. Много страници вече усетиха тази промяна във Facebook и освен с поддържането на почитатели отвориха и групи, където те да водят дискусии. Групите обаче трудно ще заместят корпоративните страници, тъй като монетизирането на съдържание при тях е в пъти по-трудно, защото не се позволяват реклами.

Лошата новина за тези от вас, които администрират фирмени или бранд страници, е, че органичният досег на публикациите ще бъде още по-ограничен от преди. Препоръките на Facebook са да се залага на видеоматериали на живо, които са предпочитани от алгоритмите. Други възможности са окуражаването на по-дълги коментари и създаването на дискусии под публикациите на фирмени и бранд страници. Така или иначе най-важната промяна за хората с бизнес е, че ако те искат съдържанието им да се вижда повече на стените на хората, ще се наложи да плащат повече пари за реклама. Решението вече бе критикувано като голям удар по фирми и марки. Най-гласовити в критиките си към Facebook бяха медиите, като според тях след забърканите скандали с фалшиви новини през миналата година сега Facebook бяга от отговорност и премахва възможността качественото съдържание да достигне до читателите.

Публикуваният преди две седмици доклад за първото тримесечие на Facebook показва, че промените в алгоритмите не са се отразили негативно на социалната мрежа. Нещо повече - компанията отбеляза огромен скок на приходите и печалбата. Едно възможно обяснение е, че вместо да се отдръпнат от платформата, рекламодателите може да засилят парите към нея в опит да се "преборят" с алгоритмите. По думите на Зукърбърг, макар и изречени преди огромния скандал с Cambridge Analytica, е малко вероятно краткосрочните резултати на Facebook – добри или лоши - да се отразят на дългосрочните планове и фирмата ще продължи по пътя си към трансформация на потребителския престой в мрежата.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 май 2018г.
Sofia Event Center

www.capital.bg/fintech/

The First Annual FinTech Summit will present how the fintech industry will reshape the future of financial services



Book your seat to learn:


  • What are the key trends for 2018: banking and fintech overview
  • What are the domestic challenges towards a performing fintech scene
  • How can Sofia become a regional fintech hub
  • How to be successful: lessons and case studies from tope performing market professionals

For more information about the program and speakers please visit: capital.bg/fintech.

Прочетете и това

Поток, който се забавя, но не спира Поток, който се забавя, но не спира

Активите на взаимните фондове продължават да се повишават, макар и с по-бавен темп

25 май 2018, 2048 прочитания

Говори ми умно Говори ми умно

Глобалните продажби на смарт високоговорители се увеличават с над 30% на година и са все по-достъпни и работещи в България

25 май 2018, 1803 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Как да приобщим новия колега

Процесът е продължителен - започва още преди първия работен ден и не приключва непосредствено след края на обучителния период

На стаж в ЕС: къде, кога, как

Няколко по-малко известни институции на Европейския съюз и възможностите за стаж, които предлагат

Ела в клуба на Next Generation бизнес лидерите (видео)

Членове на журито на конкурса и финалисти през годините споделят защо и как

Как да накараш шефа да те слуша?

"Кариери" и Шефийлдският университет организират практически уебинар за ефективно представяне на бизнес казуси, предназначен за хора, които искат да "продадат" идеите си на своите ръководители, колеги или клиенти

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Неугасващият IT мотор на Уолстрийт

Финансовите резултати на водещите технологични компании в САЩ, известни като FAANG, разсеяха притесненията на инвеститорите

Инвестиции в Европа 2018: Любимци са офисите и складовете

Източна Европа отново е интересна, но купувачите на офиси, молове, складове са по-местни и екзотични

Хартиен поздрав с добавена реалност

Българската компания iGreet разработва поздравителни картички, към които има добавени виртуални изображения

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Берлин, народе възродени

Тридневна серия събития Cyrillic sounds отбелязва 24 май в града

Световен театър в София и Варна

Акцентите от театралния юни

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 21

Капитал

Брой 21 // 26.05.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица

Емисия

DAILY @7PM // 27.05.2018 Прочетете