С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 май 2018, 10:42, 15196 прочитания

Facebook "за хората"

Facebook промени алгоритмите си в началото на годината, за да се концентрира върху контактите между отделните потребители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Вашият Facebook се е променил. Нещата, които виждате във всекидневния си поток от новини и публикации, не са същите отпреди половин година, дори и да не го забелязвате. Компанията обяви планираните промени в началото на 2018 г. и породи страхове у големите рекламодатели, медии и всички по-големи организации, които използват социалната мрежа като основна трибуна. Целта на платформата е да се върне към корените си и да залага на повече съдържание, идващо от семейство и приятели, и по-малко публикации от медии и корпоративни страници. Накратко, в момента потребителят вижда повече публикации от приятелите си, особено такива, които имат повече коментари и събуждат дебат. Стремежът на Facebook e да спечели обратно доверието на потребителите, разклатено изоснови след последните разкрития за използването на лична информация от външни фирми.

Промените в алгоритъма


Facebook разбърка алгоритмите си в началото на годината. Това се случи в момент, в който компанията бе под сериозен натиск от страна на политици от различни страни заради прекалено голямото си влияние върху обществени и политически процеси. Това накара екипа на Марк Зукърбърг да се върне към по-ранните си планове – повече съдържание от хора за хора, отколкото от бизнеса към потребителите. Съвсем доскоро потокът от публикации беше затрупан от платено съдържание, новини, забавни снимки и предложения от онлайн магазини.

Още през януари Адам Мосери, директор в компанията, написа в блога на фирмата, че "показването на повече публикации от приятели и семейство значи, че ще показваме по-малко съдържание, включително и видео, от други издатели и бизнеси". През декември миналата година Facebook призна, че постоянното пасивно поемане на информация от страна на потребителите се отразява зле на компанията. Социалната мрежа се позова на изследване от 2015 г. в сферата на експерименталната психология, според което дори и потребителите да стоят в платформата и за 10 минути на ден, има негативен ефект към тяхното настроение.

В случай че все пак искате да ползвате Facebook със старите алгоритми, това е напълно възможно. Социалната мрежа добави трета възможност при нареждането на новини – не само "Водещи" и "Най-нови", но и редактиране на предпочитанията. Там потребителите могат да изберат какво точно да излиза най-често в потока от публикации.



При отварянето на менюто за редакция на предпочитанията потребителите могат да слагат приоритети върху това какво първо да им се явява в нюзфийда. С новото меню Facebook също така прави по-лесно изготвянето на списъци с хора и страници, чиито публикации не искате да виждате толкова често (или въобще), без обаче те да го знаят и да има нужда от прекъсване на приятелството. В случай че си промените решението, следващата възможност е отново да върнете хората и страниците, които вече не следвате. На последно място в новото меню е възможността по-лесно да откриете страници, които покриват вашите интереси.

Директен ефект

На годишната конференция на разработчиците на Facebook F8 Зукърбърг обяви още, че платформата създава функцията Clear History, която дава възможност на потребителите да трият данни, които социалната мрежа е събирала извън собствената си платформа - например от посещението на различни сайтове и приложения. Зукърбърг сравни новата опция като триене на "бисквитките" от браузъра. Това е директен отговор към критиките след Cambridge Analytica, че Facebook събира данни не само от собствените си потребители, но и от тези, които нямат профил в мрежата.

"Clear History ще ви позволява да виждате страниците и приложенията, които ни изпращат информация за вашите потребителски навици, след което да триете тези данни от вашия профил и да изключите опцията да продължим да събираме тази информация", заяви основателят на Facebook на F8.


Знаем, че ще ползвате по-малко Facebook

"Нашите алгоритми ще прогнозират какво искате да виждате от своите приятели и кои публикации да са по-високо в потока ви от новини", написа още през януари Мосери. Според него алгоритмите ще имат предвид броя на харесванията, коментарите и споделянията. Facebook обаче дава възможност на потребителите да намалят броя публикации дори и от най-близките си. Една от новите възможности е "заглушаване" от стената на даден потребител за период от 30 дни. След изтичането на този срок той отново се връща в алгоритъма.

Настрана от политическите и медийните проблеми, които Facebook си навлече през последните две години, промените в мрежата са свързани и с факта, че за много от потребителите потокът на новините се е превърнал в постоянно скролване, което не е изпълнено с много смисъл. В интервю пред New York Times през януари Зукърбърг коментира, че е възможно много от потребителите, които имат "влечение към виралното", да напуснат мрежата. Данните за активността във Facebook за първото тримесечие на годината показват, че промените не са се отразили значително и спад в броя на активните потребители няма, дори и след политическите скандали, изпратили Зукърбърг пред американския Конгрес.

По-малко страници, повече групи

Ако сте забелязали, че през последните седмици на стената ви излизат все повече групи – дори и такива, в които сте се включили отдавна, но не сте виждали почти нищо от тях – това също е част от промените в социалната мрежа. Групите стават все по-популярни във Facebook от години, но досега алгоритмите задължително ги "смачкваха" пред съдържанието от страници. На практика те са точно това, което мрежата търси – повече дискусии, повече интеракции между хора и по-малко безсмислено съдържание, целящо да стане вирално.

В момента групите са с висок приоритет в потока от новини и това със сигурност ще се задържи и в бъдеще. Много страници вече усетиха тази промяна във Facebook и освен с поддържането на почитатели отвориха и групи, където те да водят дискусии. Групите обаче трудно ще заместят корпоративните страници, тъй като монетизирането на съдържание при тях е в пъти по-трудно, защото не се позволяват реклами.

Лошата новина за тези от вас, които администрират фирмени или бранд страници, е, че органичният досег на публикациите ще бъде още по-ограничен от преди. Препоръките на Facebook са да се залага на видеоматериали на живо, които са предпочитани от алгоритмите. Други възможности са окуражаването на по-дълги коментари и създаването на дискусии под публикациите на фирмени и бранд страници. Така или иначе най-важната промяна за хората с бизнес е, че ако те искат съдържанието им да се вижда повече на стените на хората, ще се наложи да плащат повече пари за реклама. Решението вече бе критикувано като голям удар по фирми и марки. Най-гласовити в критиките си към Facebook бяха медиите, като според тях след забърканите скандали с фалшиви новини през миналата година сега Facebook бяга от отговорност и премахва възможността качественото съдържание да достигне до читателите.

Публикуваният преди две седмици доклад за първото тримесечие на Facebook показва, че промените в алгоритмите не са се отразили негативно на социалната мрежа. Нещо повече - компанията отбеляза огромен скок на приходите и печалбата. Едно възможно обяснение е, че вместо да се отдръпнат от платформата, рекламодателите може да засилят парите към нея в опит да се "преборят" с алгоритмите. По думите на Зукърбърг, макар и изречени преди огромния скандал с Cambridge Analytica, е малко вероятно краткосрочните резултати на Facebook – добри или лоши - да се отразят на дългосрочните планове и фирмата ще продължи по пътя си към трансформация на потребителския престой в мрежата.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Златен хедж срещу пазарни сътресения Златен хедж срещу пазарни сътресения

Цената на златото има сериозен фундамент, но не и правото да стане единствената инвестиция за тази година

17 яну 2019, 497 прочитания

Стопяващата се доходност 1 Стопяващата се доходност

Кошмарната за пазарите 2018 г. оказа натиск върху взаимните фондове, но в сектора остават оптимисти

11 яну 2019, 2443 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Моят капитал" Затваряне
Неугасващият IT мотор на Уолстрийт

Финансовите резултати на водещите технологични компании в САЩ, известни като FAANG, разсеяха притесненията на инвеститорите

Танкер на абордаж

Либийският танкер BADR, който беше конфискуван, вкара България в международен скандал и страната има трудната задача да изчисти имиджа си, че не е съучастник в пиратски акт

Делото "Иванчева": (Не се разбира)

Какво става ясно от доказателствата по делото срещу бившия кмет на "Младост" Десислава Иванчева

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Всичко за Роки

Taschen публикува книга с историята на най-емблематичния герой на Силвестър Сталоун

Дунавски маршрути

Пътеводител "От Балкана до Дунав. Идеи за пътешествия в Дунавска България"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 12.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Лобисткият закон за горивата засега се отлага, Франция се готви за Brexit без сделка

Емисия

DAILY @7PM // 17.01.2019 Прочетете