С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 11 май 2018, 16:09, 10923 прочитания

Гневът на Илън Мъск

Заради производствените проблеми в Tesla магнатът все повече изпуска емоциите си, което се отразява и на амбициозните планове за развитие на компанията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Извинете, следващият, следващият. Скучните, тъповати въпроси не са готини." В повечето случаи думите на изпълнителния директор на Tesla Илън Мъск се цитират навсякъде заради поредното му визионерско пророчество. Но не и тези, изречени в началото на май. Един от най-популярните предприемачи на планетата влезе в новините заради атаката си към анализатори от Уолстрийт по време на традиционния си разговор с тях около финансовите резултати на автокомпанията. Избухването му само увеличава натиска върху Tesla, която продължава всекидневно да губи много пари заради по-бавното производство на първата масова кола на компанията - Model 3, в която се крие ключът към бъдещото налагане на групата като голям автомобилен играч.

Мъск има милиони фенове по света заради предприемаческите си умения и смела визия за бъдещето: от вкарването в мейнстрийма на електромобилите до поевтиняването на космическите полети през една от другите си компании - SpaceX. Но през последните месеци магнатът все повече демонстрира липса на контрол както в нощните си постове в Twitter, така и в яростни комуникации с регулатори, коментира CNBC. Което доведе до нещо немислимо преди - призиви дори за оставката му като изпълнителен директор на Tesla.


Назад от плана

Гневът на Мъск към анализаторите дойде заради въпросите им около бъдещата нужда от допълнителен капитал и възможността на Tesla да изпълни стотиците хиляди поръчки за доставка на Model 3. Компанията изостава значително от производствения си график. В отчета си за първото тримесечие от групата обявиха, че в завода във Фримонт в Калифорния са били произведени 2270 бройки от модела през последната седмица на април, далеч под амбициозната цел на Мъск за достигане на 10 000 бройки на седмица. Запазените от клиенти автомобили надхвърлят 400 000 (всеки от тях е платил по 1000 долара за резервация, като стартовата цена за колата е 35 хил. долара). Tesla продължава да настоява, че до края на юни ще бъде достигнат обем на производство от 5000 на седмица (което първоначално беше обещано за края на 2017 г.), както и да излезе на печалба през второто полугодие.

Целта за положителен финансов резултат ще е изключително трудно изпълнима. Макар и през първото тримесечие да отчете по-високи приходи от очакванията: 3.41 млрд. долара вместо предвидените от анализаторите 3.22 млрд. долара, компанията е на рекордна загуба от 710 млн. долара. Финансовият отчет показва кешови резерви от 3.5 млрд. долара, които скоро могат да бъдат изхарчени, плюс възможността за кредитни линии.



"Tesla продължава да се задъхва в производството, което пък директно се отразява на проблемите им с "горенето" на кеш", заяви пред Wall Street Journal анализаторът Ди Ар Бартън. Именно нуждата от капитал е най-голямата заплаха за Tesla в краткосрочен план, като немалко експерти прогнозират, че производителят ще има нужда от нови 2 млрд. долара чрез заеми до края на 2018 г. - идея, която Мъск открито заяви, че не подкрепя. И без подобен ход дълговете на компанията в момента надхвърлят 9 млрд. долара.

Огромните разходи са типични за големите автопроизводители. Но срещу тях те имат далеч по-ефективно производство и продажби. При Tesla такова представяне поне засега не е възможно. Дори и при достигане на 5000 бройки на седмица не е ясно какъв и дали въобще ще има марж на печалба.

Самият Мъск призна преди време, че Tesla се сблъсква с "производствен ад" и по тази причина се премести да спи в завода във Фримонт, за да подобри целия процес. Според източници от компанията виновници за забавянето са както доставчиците, които не изпълнили обещаните срокове, ограниченото производство на батерии, както и неслучилата се все още пълна автоматизация в завода. За да ускори производството и фабриката да може да работи без прекъсване седем дни в седмицата, Мъск обяви, че компанията ще продължи да наема служители, тоест да прави коли по старомодния начин. Което означава още по-високи разходи.

Фигурата на Мъск

Извън трудностите около превръщането на Tesla в голям автопроизводител, без да има натрупания дългогодишен опит на останалите играчи в сектора, не бива да се забравя и внушителната фигура на самия Мъск. Също както и при Стив Джобс, мнозина свързват оцеляването и успеха на всичките му компании единствено с възможността му да ги управлява сам. Но не липсват и съвсем разбираеми призиви за наемане на опитен главен оперативен директор в Tesla, който да движи всекидневните операции. Което засега не се случва. Мъск е изпълнителен директор на Tesla от почти десет години, но заема същата позиция, както и на технологичен директор в SpaceX, и е CEO на стартъпите си Neuralink и Boring Company в комбинация със статута си на знаменитост и Twitter звезда, което също отнема доста от времето му.

Мъск може да си позволи донякъде свободата да се държи лошо с анализаторите, без да си спечели гнева на акционерите, тъй като държи около 20% от компанията, а заедно с общия дял на близките до него акционери контролът му надхвърля 40%. За да покаже подкрепата си за компанията, преди дни милиардерът даде около 10 млн. долара за още 33 000 акции в Tesla.

След като компанията загуби около 2 млрд. долара от пазарната си капитализация заради скандала с анализаторите, акциите на Tesla леко възстановиха позициите си. Но те са около 20% под достигнатата рекордна стойност в средата на миналата година, когато оптимизмът около Model 3 беше обзел инвеститорите. И то за компания, която от дълго време работи без печалба. Почти година по-късно картината е по-различна.

Естествено никой не отрича възможността след време Tesla да се превърне в пълноценен автопроизводител, който дори да диктува тенденциите в сектора. Но поне на първо време компанията трябва значително да подобри представянето си, за да достави чаканите от лоялните клиенти коли от Model 3. Някои автомобилни експерти предупреждават за възможни проблеми с качеството заради ускореното пускане на пазара - клиенти вече се оплакват от недобро изпълнение в някои получени бройки. Но дори да приемем, че това са прохождащите спънки на амбициозна автокомпания в XXI век, която тепърва ще расте, не трябва да се очаква, че останалите "традиционни" играчи в сектора ще стоят на едно място. Много от тях обявиха огромни инвестиции в производството на електромобили и развитието на автономни технологии. И разполагат с нужните ресурси за такива капиталовложения. Макар и Tesla да е пионерът на масовата електромобилност, компанията не държи някакви революционни патенти в сектора. Голяма част от това, което я прави уникална, е Мъск. До няколко години пазарът на електромобили ще бъде залят от множество модели във всички ценови класове. Дотогава Tesla ще трябва да е излязла на печалба, ако иска да има устойчив модел, а не да е просто пионер и нишов играч.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

КЗК глоби с 65 хил. лв. "Агрия груп холдинг" за покупка на компания без одобрение КЗК глоби с 65 хил. лв. "Агрия груп холдинг" за покупка на компания без одобрение

Ако регулаторът прилага същата логика, би трябвало да санкционира последната сделка за "Техномаркет" с над 10 млн. лв.

18 ное 2019, 565 прочитания

Saudi Aramco пуска 1.5% от акциите си на борсата в Саудитска Арабия Saudi Aramco пуска 1.5% от акциите си на борсата в Саудитска Арабия

Най-голямата компания в света по приходи официално започна процедурата за първоначално публично предлагане

18 ное 2019, 423 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Ердоган ще предприема мерки срещу обезценяването на лирата

Президентът на Турция се срещна с водещи икономисти в страната, но не представи конкретните действия

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10