Имоти: За местни играчи и фондове от ЮАР
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Имоти: За местни играчи и фондове от ЮАР

Миналата година два пъти беше подобрен рекордът за най-скъп имот в България, като южноафриканският фонд NEPI Rockcastle първо плати 207 млн. евро за "Сердика център", а после се надскочи с офертата си от 253 млн. eвро за Paradise.

Имоти: За местни играчи и фондове от ЮАР

Западноевропейските и американските купувачи намаляха и в България, и в региона

2784 прочитания

Миналата година два пъти беше подобрен рекордът за най-скъп имот в България, като южноафриканският фонд NEPI Rockcastle първо плати 207 млн. евро за "Сердика център", а после се надскочи с офертата си от 253 млн. eвро за Paradise.

© МАРИЯ СЪБОТИНОВА


Бумът на инвестициите в големи недвижими имоти като молове и офис паркове беше преди кризата от 2008-2009 г. Оттогава, поне при моловете, които са най-скъпите единични активи, се случиха основно препродажби, а не строителство на нови обекти. Мястото на първите инвеститори в търговски центрове - гръцки, германски, американски и израелски фондове, за година се зае от неочаквана посока - ЮАР. Миналата година два пъти беше подобрен рекордът за най-скъп имот в България, като южноафриканският фонд NEPI Rockcastle първо плати 207 млн. евро за "Сердика център" и офис сградата към него, а после се надскочи с офертата си от 253 млн. eвро за Paradise.

Фондове от ЮАР купиха три от най-големите столични мола и още два в провинцията срещу над 1.3 млрд. лева. А най-големият институционален инвеститор от ЮАР - Old Mutual Group, тази пролет взе контрол над софийски офис проект (зад Полиграфическия комбинат). Зад южноафриканските молове често стоят местни пенсионни и застрахователни компании, които търсят едновременно по-сигурна инвестиция и сравнително висока доходност. Така те харесаха Централна и Източна Европа, а през последната година дойдоха и в България.

Данните на Colliers показват, че и миналата година в региона преобладават инвеститорите от Азия и Африка, като се активизират и местните купувачи. Локалните играчи на направили 46% от сделките в България, в Унгария са 53%, а в Чехия - 50%. Още по-любопитно е, че през миналата година 1 от всеки 7 евро, инвестирани в имоти в шестте страни от региона (България, Румъния, Унгария, Чехия, Полша и Словакия), са от Чехия. Обяснението за "шопинга" в чужбина е в силната крона. Лидер сред купувачите през 2017 г. все пак си остава ЮАР.

Другите нови собственици на молове и офис сгради са доста по-близки: полски, унгарски, сръбски. Те поглеждат към българския пазар често като дебютна експанзия в чужбина. Дори доходността, която тук е 7-8%, и е по-висока от Централна Европа, не успява да изкуши западноевропейски и американски фондове. Често срещаното обяснение сред консултантите е, че активите тук не са много ликвидни.

И при течащия отново бум в строителството на жилища в столицата се вижда, че проектите са пак на местни строителни предприемачи. Изключение е гигантът "Гранд каньон" в Младост, където турската компания "Гаранти коза" бавно започна изграждането.

Бумът на инвестициите в големи недвижими имоти като молове и офис паркове беше преди кризата от 2008-2009 г. Оттогава, поне при моловете, които са най-скъпите единични активи, се случиха основно препродажби, а не строителство на нови обекти. Мястото на първите инвеститори в търговски центрове - гръцки, германски, американски и израелски фондове, за година се зае от неочаквана посока - ЮАР. Миналата година два пъти беше подобрен рекордът за най-скъп имот в България, като южноафриканският фонд NEPI Rockcastle първо плати 207 млн. евро за "Сердика център" и офис сградата към него, а после се надскочи с офертата си от 253 млн. eвро за Paradise.

Фондове от ЮАР купиха три от най-големите столични мола и още два в провинцията срещу над 1.3 млрд. лева. А най-големият институционален инвеститор от ЮАР - Old Mutual Group, тази пролет взе контрол над софийски офис проект (зад Полиграфическия комбинат). Зад южноафриканските молове често стоят местни пенсионни и застрахователни компании, които търсят едновременно по-сигурна инвестиция и сравнително висока доходност. Така те харесаха Централна и Източна Европа, а през последната година дойдоха и в България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK