С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 11 май 2018, 10:15, 14638 прочитания

Довиждане, уважаеми зрители

Големите западни компании излизат от българските медии основно заради глобалната промяната на стратегиите си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Част от темата

EXIT от България

Банки: Продажба, ако си малък или проблемен

Свитите маржове покрай отрицателните лихви и затягащите се регулации правят все по-неизгодно присъствието на пазара със сравнително малка банка

Имоти: За местни играчи и фондове от ЮАР

Западноевропейските и американските купувачи намаляха и в България, и в региона

Защо си тръгват западните инвеститори

Причините за продажба на българските им компании са две - или размерът на местния пазар и маржовете вече не ги привличат, или държавата ги гони чрез натиск

Ето ви един интересен парадокс: никога досега хората не са използвали толкова много съдържание, а в същото време повечето създатели на съдържание - медиите, или са в много дълбока криза, или скоро ще влязат в нея.

Светът на медиите през последните години се променя с бясна скорост и когато към глобалните процеси се добавят не особено приятните специфики на българския медиен пазар, става ясно защо през последните години западните компании отлетяха другаде.


Историята на "Нова телевизия" и нейният доскорошен собственик MTG е добър пример за възхода и промяната в интереса на чуждите компании. Базираната в Швеция мултинационална компания купи през 2008 г. българския канал за феноменалната дори и тогава сума от 620 млн. евро. В Стокхолм идиомът "да си купиш фабрика на 9-и септември" очевидно не е познат, но след тази сделка значението му със сигурност е познато в конферентните зали на компанията. Почти веднага след покупката започна световната икономическа криза, която промени медийните пазари навсякъде и особено силно засегна България. Ефектът от всичко това беше, че през февруари тази година MTG продаде Nova за 185 млн. евро. Въпреки доброто управление през тези десет години и серията придобивания на групата в България стойността на тукашния бизнес беше оценена с 435 млн. евро по-малко.

Кризата обаче далеч не е единственото обяснение за загубената стойност от българските медии. Един от основните мотиви на западните компании да инвестират в България беше очакването за много бърз и голям ръст, което изглеждаше, че ще се случи в годините преди кризата. Може би най-важният тогава показател беше стойността на рекламните инвестиции на глава от населението, сравнени с "развитите" пазари в Западна Европа. В България този показател беше близо десет пъти по-нисък. От гледна точка на инвеститорите изглеждаше, че потенциалът за ръст е огромен. Той обаче никога не се реализира или поне не в България.

Проблемът на този показател е, че предполага, че българският пазар ще става в някакво обозримо бъдеще като западния. Донякъде заради кризата, но повече заради българските специфики (най-вече политическият отказ от реформи, корупцията, развалената съдебна система и пр.) потенциалът остана само в екселските таблици на международните компании. Ръстът на рекламните инвестиции може да дойде от увеличено потребление, затова трябват по-високи доходи, затова трябва да се произвежда повече стойност и да има инвестиции, а те зависят от по-добрата политическа среда, която така и не се случи. В момента рекламните инвестиции на глава от населението в България (по сметки на CME - компанията, собственик на bTV) са 26.8 долара срещу 376 долара средно за западните пазари и, само за сравнение, 77.4 в Чехия.



Сега тази разлика трудно може отново да се използва като аргумент за предстоящ ръст и тези компании, които могат да продадат бизнеса си тук, го правят, докато той все още има някаква стойност. Time Warner, който контролира компанията собственик на bTV - американската СМЕ, също се опитва да я продаде. Причините обаче, както и при изтеглянето на MTG, не са само в неслучилия се ръст в България, a и в глобалните промени на медийния пазар. Шведската компания например продаде всичките си телевизии, не само българската, защото обяви пълна промяна на стратегията си, като целта й е да се превърне в доставчик на съдържание, а не в разпространител. Допускането зад това е, че в телевизионния бизнес предстои криза, подобна на тази, която се случи в печатните медии. От една страна, възходът на дигиталната реклама заплашва приходите на тв компаниите. През 2017 г. за пръв път инвестициите в онлайн реклама задминаха телевизионните. От друга страна, те са заплашени от спад на зрителите заради новите платформи, наричани в сектори ОТТ - Over the top television. Tова са платформи като Netflix, Amazon Video, Google Play и пр., които ще отнемат все повече от гледаемостта и, което е по-важно - рекламните инвестиции. Така перспективата пред старите телевизионни компании изглежда сравнително ясна - те трябва да се превърнат по-скоро в доставчици на съдържание и да се лишат от сегашните си рекламни приходи.

Този тренд обяснява и защо американският телеком AT&Т обяви преди време, че иска да купи Time Warner. Съдържанието на медийната платформа ще позволи на оператора да предлага нови услуги на клиентите си, за да остане в играта. В български мащаб интеграцията между телеком и съдържание може да се види с тукашните оператори и кабелните мрежи. Подобна логика вероятно стои и зад едновременното придобиване на "Теленор" и "Nova" от PPF на Петр Келнер. Синергията между медии и телеком има потенциал да създава повече стойност през следващите години. А ако това не проработи, българският пазар дава и други възможности - телевизията винаги може да се продаде на някой местен играч. Всъщност на единия медиен играч, който купува от името на властта.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Hitachi спира проекта си за АЕЦ във Великобритания заради висока цена Hitachi спира проекта си за АЕЦ във Великобритания заради висока цена

Великобритания ще трябва да преосмисли програмата си за изграждане на нови ядрени мощности

17 яну 2019, 873 прочитания

Ферма за отглеждане на скариди ще заработи през септември край Свищов Ферма за отглеждане на скариди ще заработи през септември край Свищов

Проектът е на "Биляна" ООД и е на стойност над 1.4 млн. лв., половината са еврофинансиране

17 яну 2019, 1152 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Пловдив в очакване на китайското кацане

Договорът за концесията на летище Пловдив с китайската HNA Airport Group ще се подпише в началото на юни

Коледните подаръци на кабинета

За трета поредна година държавата разпределя милиарди от излишъка в бюджета непрозрачно и без дебат

Голямата ТОЛ-измама

Със скандален анекс от края на септември държавата е пренаписала договора за електронната винетка и тол-системата.

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Там, където пистите започват от прага на хотела

Вал д’Изер и Вал Торанс предлагат срещи с незабравима планина, писти и хора

Кино: "Ралф разбива интернета"

Смислена анимация за приятелството и "живота" в Мрежата

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 12.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Лобисткият закон за горивата засега се отлага, Франция се готви за Brexit без сделка

Емисия

DAILY @7PM // 17.01.2019 Прочетете