С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация
3 11 май 2018, 10:15, 10835 прочитания

Довиждане, уважаеми зрители

Големите западни компании излизат от българските медии основно заради глобалната промяната на стратегиите си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Част от темата

EXIT от България

Защо си тръгват западните инвеститори

Причините за продажба на българските им компании са две - или размерът на местния пазар и маржовете вече не ги привличат, или държавата ги гони чрез натиск

Банки: Продажба, ако си малък или проблемен

Свитите маржове покрай отрицателните лихви и затягащите се регулации правят все по-неизгодно присъствието на пазара със сравнително малка банка

Имоти: За местни играчи и фондове от ЮАР

Западноевропейските и американските купувачи намаляха и в България, и в региона

Още по темата

КЗК най-сетне започва да разглежда сделката за "Нова телевизия"

Фондът на Петр Келнер е поискал разрешение преди над 2 месеца, но антимонополният регулатор е проточил процедурата

23 май 2018

Защо си тръгват западните инвеститори

Причините за продажба на българските им компании са две - или размерът на местния пазар и маржовете вече не ги привличат, или държавата ги гони чрез натиск

11 май 2018

Георги Ганев: Проблемът на икономиката е правният ред

Позитивите от членство в еврозоната биха били ограничени без структурни промени, смята екипът на "Демократична България"

3 май 2018
Ето ви един интересен парадокс: никога досега хората не са използвали толкова много съдържание, а в същото време повечето създатели на съдържание - медиите, или са в много дълбока криза, или скоро ще влязат в нея.

Светът на медиите през последните години се променя с бясна скорост и когато към глобалните процеси се добавят не особено приятните специфики на българския медиен пазар, става ясно защо през последните години западните компании отлетяха другаде.

Историята на "Нова телевизия" и нейният доскорошен собственик MTG е добър пример за възхода и промяната в интереса на чуждите компании. Базираната в Швеция мултинационална компания купи през 2008 г. българския канал за феноменалната дори и тогава сума от 620 млн. евро. В Стокхолм идиомът "да си купиш фабрика на 9-и септември" очевидно не е познат, но след тази сделка значението му със сигурност е познато в конферентните зали на компанията. Почти веднага след покупката започна световната икономическа криза, която промени медийните пазари навсякъде и особено силно засегна България. Ефектът от всичко това беше, че през февруари тази година MTG продаде Nova за 185 млн. евро. Въпреки доброто управление през тези десет години и серията придобивания на групата в България стойността на тукашния бизнес беше оценена с 435 млн. евро по-малко.

Кризата обаче далеч не е единственото обяснение за загубената стойност от българските медии. Един от основните мотиви на западните компании да инвестират в България беше очакването за много бърз и голям ръст, което изглеждаше, че ще се случи в годините преди кризата. Може би най-важният тогава показател беше стойността на рекламните инвестиции на глава от населението, сравнени с "развитите" пазари в Западна Европа. В България този показател беше близо десет пъти по-нисък. От гледна точка на инвеститорите изглеждаше, че потенциалът за ръст е огромен. Той обаче никога не се реализира или поне не в България.

Проблемът на този показател е, че предполага, че българският пазар ще става в някакво обозримо бъдеще като западния. Донякъде заради кризата, но повече заради българските специфики (най-вече политическият отказ от реформи, корупцията, развалената съдебна система и пр.) потенциалът остана само в екселските таблици на международните компании. Ръстът на рекламните инвестиции може да дойде от увеличено потребление, затова трябват по-високи доходи, затова трябва да се произвежда повече стойност и да има инвестиции, а те зависят от по-добрата политическа среда, която така и не се случи. В момента рекламните инвестиции на глава от населението в България (по сметки на CME - компанията, собственик на bTV) са 26.8 долара срещу 376 долара средно за западните пазари и, само за сравнение, 77.4 в Чехия.



Сега тази разлика трудно може отново да се използва като аргумент за предстоящ ръст и тези компании, които могат да продадат бизнеса си тук, го правят, докато той все още има някаква стойност. Time Warner, който контролира компанията собственик на bTV - американската СМЕ, също се опитва да я продаде. Причините обаче, както и при изтеглянето на MTG, не са само в неслучилия се ръст в България, a и в глобалните промени на медийния пазар. Шведската компания например продаде всичките си телевизии, не само българската, защото обяви пълна промяна на стратегията си, като целта й е да се превърне в доставчик на съдържание, а не в разпространител. Допускането зад това е, че в телевизионния бизнес предстои криза, подобна на тази, която се случи в печатните медии. От една страна, възходът на дигиталната реклама заплашва приходите на тв компаниите. През 2017 г. за пръв път инвестициите в онлайн реклама задминаха телевизионните. От друга страна, те са заплашени от спад на зрителите заради новите платформи, наричани в сектори ОТТ - Over the top television. Tова са платформи като Netflix, Amazon Video, Google Play и пр., които ще отнемат все повече от гледаемостта и, което е по-важно - рекламните инвестиции. Така перспективата пред старите телевизионни компании изглежда сравнително ясна - те трябва да се превърнат по-скоро в доставчици на съдържание и да се лишат от сегашните си рекламни приходи.

Този тренд обяснява и защо американският телеком AT&Т обяви преди време, че иска да купи Time Warner. Съдържанието на медийната платформа ще позволи на оператора да предлага нови услуги на клиентите си, за да остане в играта. В български мащаб интеграцията между телеком и съдържание може да се види с тукашните оператори и кабелните мрежи. Подобна логика вероятно стои и зад едновременното придобиване на "Теленор" и "Nova" от PPF на Петр Келнер. Синергията между медии и телеком има потенциал да създава повече стойност през следващите години. А ако това не проработи, българският пазар дава и други възможности - телевизията винаги може да се продаде на някой местен играч. Всъщност на единия медиен играч, който купува от името на властта.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 май 2018г.
Sofia Event Center

www.capital.bg/fintech/

The First Annual FinTech Summit will present how the fintech industry will reshape the future of financial services



Book your seat to learn:


  • What are the key trends for 2018: banking and fintech overview
  • What are the domestic challenges towards a performing fintech scene
  • How can Sofia become a regional fintech hub
  • How to be successful: lessons and case studies from tope performing market professionals

For more information about the program and speakers please visit: capital.bg/fintech.

Прочетете и това

Заводът на Latecoere разреши арбитражния спор на България с Airbus 1 Заводът на Latecoere разреши арбитражния спор на България с Airbus

С инвестицията на партньора му край Пловдив френският гигант изпълнява офсетните си ангажименти от 2005 г.

27 май 2018, 1186 прочитания

Samsung ще трябва да плати на Apple 540 млн. долара заради нарушени патенти 2 Samsung ще трябва да плати на Apple 540 млн. долара заради нарушени патенти

От американската компания твърдят, че дизайнът на iPhone е изцяло копиран от конкурентите

27 май 2018, 1057 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Как да приобщим новия колега

Процесът е продължителен - започва още преди първия работен ден и не приключва непосредствено след края на обучителния период

На стаж в ЕС: къде, кога, как

Няколко по-малко известни институции на Европейския съюз и възможностите за стаж, които предлагат

Ела в клуба на Next Generation бизнес лидерите (видео)

Членове на журито на конкурса и финалисти през годините споделят защо и как

Как да накараш шефа да те слуша?

"Кариери" и Шефийлдският университет организират практически уебинар за ефективно представяне на бизнес казуси, предназначен за хора, които искат да "продадат" идеите си на своите ръководители, колеги или клиенти

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Пловдив в очакване на китайското кацане

Договорът за концесията на летище Пловдив с китайската HNA Airport Group ще се подпише в началото на юни

Възраждането на АЕЦ "Белене"

Дори да има пазарен интерес, България ще се озове с АЕЦ, върху който няма контрол и за чийто риск плаща

Да влязат рекламодателите

Най-големият български рекламен фестивал ФАРА вече ще връчва награди както на агенциите, така и на рекламодателите

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Железопътни дневници

Влакови маршрути в Европа, които ще направят ваканцията ви необикновена

Нова услуга: Cook it

Още една опция за готвене без пазаруване

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 21

Капитал

Брой 21 // 26.05.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица

Емисия

DAILY @7PM // 27.05.2018 Прочетете