С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 11 май 2018, 10:15, 13507 прочитания

Довиждане, уважаеми зрители

Големите западни компании излизат от българските медии основно заради глобалната промяната на стратегиите си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Част от темата

EXIT от България

Банки: Продажба, ако си малък или проблемен

Свитите маржове покрай отрицателните лихви и затягащите се регулации правят все по-неизгодно присъствието на пазара със сравнително малка банка

Защо си тръгват западните инвеститори

Причините за продажба на българските им компании са две - или размерът на местния пазар и маржовете вече не ги привличат, или държавата ги гони чрез натиск

Имоти: За местни играчи и фондове от ЮАР

Западноевропейските и американските купувачи намаляха и в България, и в региона

Още по темата

Американски съдия разреши сливането между AT&T и Time Warner

Сделката за 80 млрд. долара може да бъде приключена до 20 юни

13 юни 2018

КЗК най-сетне започва да разглежда сделката за "Нова телевизия"

Фондът на Петр Келнер е поискал разрешение преди над 2 месеца, но антимонополният регулатор е проточил процедурата

23 май 2018

Защо си тръгват западните инвеститори

Причините за продажба на българските им компании са две - или размерът на местния пазар и маржовете вече не ги привличат, или държавата ги гони чрез натиск

11 май 2018

Георги Ганев: Проблемът на икономиката е правният ред

Позитивите от членство в еврозоната биха били ограничени без структурни промени, смята екипът на "Демократична България"

3 май 2018
Ето ви един интересен парадокс: никога досега хората не са използвали толкова много съдържание, а в същото време повечето създатели на съдържание - медиите, или са в много дълбока криза, или скоро ще влязат в нея.

Светът на медиите през последните години се променя с бясна скорост и когато към глобалните процеси се добавят не особено приятните специфики на българския медиен пазар, става ясно защо през последните години западните компании отлетяха другаде.

Историята на "Нова телевизия" и нейният доскорошен собственик MTG е добър пример за възхода и промяната в интереса на чуждите компании. Базираната в Швеция мултинационална компания купи през 2008 г. българския канал за феноменалната дори и тогава сума от 620 млн. евро. В Стокхолм идиомът "да си купиш фабрика на 9-и септември" очевидно не е познат, но след тази сделка значението му със сигурност е познато в конферентните зали на компанията. Почти веднага след покупката започна световната икономическа криза, която промени медийните пазари навсякъде и особено силно засегна България. Ефектът от всичко това беше, че през февруари тази година MTG продаде Nova за 185 млн. евро. Въпреки доброто управление през тези десет години и серията придобивания на групата в България стойността на тукашния бизнес беше оценена с 435 млн. евро по-малко.

Кризата обаче далеч не е единственото обяснение за загубената стойност от българските медии. Един от основните мотиви на западните компании да инвестират в България беше очакването за много бърз и голям ръст, което изглеждаше, че ще се случи в годините преди кризата. Може би най-важният тогава показател беше стойността на рекламните инвестиции на глава от населението, сравнени с "развитите" пазари в Западна Европа. В България този показател беше близо десет пъти по-нисък. От гледна точка на инвеститорите изглеждаше, че потенциалът за ръст е огромен. Той обаче никога не се реализира или поне не в България.

Проблемът на този показател е, че предполага, че българският пазар ще става в някакво обозримо бъдеще като западния. Донякъде заради кризата, но повече заради българските специфики (най-вече политическият отказ от реформи, корупцията, развалената съдебна система и пр.) потенциалът остана само в екселските таблици на международните компании. Ръстът на рекламните инвестиции може да дойде от увеличено потребление, затова трябват по-високи доходи, затова трябва да се произвежда повече стойност и да има инвестиции, а те зависят от по-добрата политическа среда, която така и не се случи. В момента рекламните инвестиции на глава от населението в България (по сметки на CME - компанията, собственик на bTV) са 26.8 долара срещу 376 долара средно за западните пазари и, само за сравнение, 77.4 в Чехия.



Сега тази разлика трудно може отново да се използва като аргумент за предстоящ ръст и тези компании, които могат да продадат бизнеса си тук, го правят, докато той все още има някаква стойност. Time Warner, който контролира компанията собственик на bTV - американската СМЕ, също се опитва да я продаде. Причините обаче, както и при изтеглянето на MTG, не са само в неслучилия се ръст в България, a и в глобалните промени на медийния пазар. Шведската компания например продаде всичките си телевизии, не само българската, защото обяви пълна промяна на стратегията си, като целта й е да се превърне в доставчик на съдържание, а не в разпространител. Допускането зад това е, че в телевизионния бизнес предстои криза, подобна на тази, която се случи в печатните медии. От една страна, възходът на дигиталната реклама заплашва приходите на тв компаниите. През 2017 г. за пръв път инвестициите в онлайн реклама задминаха телевизионните. От друга страна, те са заплашени от спад на зрителите заради новите платформи, наричани в сектори ОТТ - Over the top television. Tова са платформи като Netflix, Amazon Video, Google Play и пр., които ще отнемат все повече от гледаемостта и, което е по-важно - рекламните инвестиции. Така перспективата пред старите телевизионни компании изглежда сравнително ясна - те трябва да се превърнат по-скоро в доставчици на съдържание и да се лишат от сегашните си рекламни приходи.

Този тренд обяснява и защо американският телеком AT&Т обяви преди време, че иска да купи Time Warner. Съдържанието на медийната платформа ще позволи на оператора да предлага нови услуги на клиентите си, за да остане в играта. В български мащаб интеграцията между телеком и съдържание може да се види с тукашните оператори и кабелните мрежи. Подобна логика вероятно стои и зад едновременното придобиване на "Теленор" и "Nova" от PPF на Петр Келнер. Синергията между медии и телеком има потенциал да създава повече стойност през следващите години. А ако това не проработи, българският пазар дава и други възможности - телевизията винаги може да се продаде на някой местен играч. Всъщност на единия медиен играч, който купува от името на властта.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Руската петролна индустрия става все по-независима от западните капитали 1 Руската петролна индустрия става все по-независима от западните капитали

Нови санкции ще имат минимално влияние върху индустрията, пише в свой анализ Reuters

21 авг 2018, 500 прочитания

Загубата на "Спарки Елтос" се увеличава към края на юни Загубата на "Спарки Елтос" се увеличава към края на юни

Одиторът е отказал да завери годишните отчети на ловешкия производител на електроинструменти

20 авг 2018, 2191 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Отключете лидера в себе си

Няколко съвета за професионално развитие от Next Genеration финалиста Марин Трошанов

Стажове, стипендии, конкурси (30 юли – 5 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

В България кадърните и търсещи хора получават по-големи шансове и по-бързо, отколкото в развитите страни

Момчил Ковачев, заместник-директор по информационните въпроси в Inter Cars SA и част от Топ 3 финалистите в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation, пред "Кариери"

Стажове, стипендии, конкурси (23 - 29 юли)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Пловдив в очакване на китайското кацане

Договорът за концесията на летище Пловдив с китайската HNA Airport Group ще се подпише в началото на юни

Кой спря Търговския регистър

Никой не поема отговорност за провала на агенцията, която се оглавява от близката до Делян Пеевски Зорница Даскалова

Трите рекламни стълба на L'Oréal

Главният дигитален директор, българката Любомира Роше, разказва пред "Капитал" за новата рекламна стратегия на козметичния гигант

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Книга: Сет Стивънс-Давидовиц - "Всички лъжат"

Може да излъжете всички, но не и "Гугъл"

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 18.08.2018 Прочетете
Капитал PRO, БДЖ купува 42 влака със скъпа поддръжка, "Спарки Елтос" губи все повече, трус в КФН заради "Олимпик"

Емисия

DAILY @7AM // 21.08.2018 Прочетете