Довиждане, уважаеми зрители
28 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Довиждане, уважаеми зрители

"Теленор" и "Нова" скоро ще бъдат купени от чеха Петр Келнер срещу 1 млрд. евро

Довиждане, уважаеми зрители

Големите западни компании излизат от българските медии основно заради глобалната промяната на стратегиите си

15380 прочитания

"Теленор" и "Нова" скоро ще бъдат купени от чеха Петр Келнер срещу 1 млрд. евро

© PPF


Ето ви един интересен парадокс: никога досега хората не са използвали толкова много съдържание, а в същото време повечето създатели на съдържание - медиите, или са в много дълбока криза, или скоро ще влязат в нея.

Светът на медиите през последните години се променя с бясна скорост и когато към глобалните процеси се добавят не особено приятните специфики на българския медиен пазар, става ясно защо през последните години западните компании отлетяха другаде.

Историята на "Нова телевизия" и нейният доскорошен собственик MTG е добър пример за възхода и промяната в интереса на чуждите компании. Базираната в Швеция мултинационална компания купи през 2008 г. българския канал за феноменалната дори и тогава сума от 620 млн. евро. В Стокхолм идиомът "да си купиш фабрика на 9-и септември" очевидно не е познат, но след тази сделка значението му със сигурност е познато в конферентните зали на компанията. Почти веднага след покупката започна световната икономическа криза, която промени медийните пазари навсякъде и особено силно засегна България. Ефектът от всичко това беше, че през февруари тази година MTG продаде Nova за 185 млн. евро. Въпреки доброто управление през тези десет години и серията придобивания на групата в България стойността на тукашния бизнес беше оценена с 435 млн. евро по-малко.

Кризата обаче далеч не е единственото обяснение за загубената стойност от българските медии. Един от основните мотиви на западните компании да инвестират в България беше очакването за много бърз и голям ръст, което изглеждаше, че ще се случи в годините преди кризата. Може би най-важният тогава показател беше стойността на рекламните инвестиции на глава от населението, сравнени с "развитите" пазари в Западна Европа. В България този показател беше близо десет пъти по-нисък. От гледна точка на инвеститорите изглеждаше, че потенциалът за ръст е огромен. Той обаче никога не се реализира или поне не в България.

Проблемът на този показател е, че предполага, че българският пазар ще става в някакво обозримо бъдеще като западния. Донякъде заради кризата, но повече заради българските специфики (най-вече политическият отказ от реформи, корупцията, развалената съдебна система и пр.) потенциалът остана само в екселските таблици на международните компании. Ръстът на рекламните инвестиции може да дойде от увеличено потребление, затова трябват по-високи доходи, затова трябва да се произвежда повече стойност и да има инвестиции, а те зависят от по-добрата политическа среда, която така и не се случи. В момента рекламните инвестиции на глава от населението в България (по сметки на CME - компанията, собственик на bTV) са 26.8 долара срещу 376 долара средно за западните пазари и, само за сравнение, 77.4 в Чехия.

Сега тази разлика трудно може отново да се използва като аргумент за предстоящ ръст и тези компании, които могат да продадат бизнеса си тук, го правят, докато той все още има някаква стойност. Time Warner, който контролира компанията собственик на bTV - американската СМЕ, също се опитва да я продаде. Причините обаче, както и при изтеглянето на MTG, не са само в неслучилия се ръст в България, a и в глобалните промени на медийния пазар. Шведската компания например продаде всичките си телевизии, не само българската, защото обяви пълна промяна на стратегията си, като целта й е да се превърне в доставчик на съдържание, а не в разпространител. Допускането зад това е, че в телевизионния бизнес предстои криза, подобна на тази, която се случи в печатните медии. От една страна, възходът на дигиталната реклама заплашва приходите на тв компаниите. През 2017 г. за пръв път инвестициите в онлайн реклама задминаха телевизионните. От друга страна, те са заплашени от спад на зрителите заради новите платформи, наричани в сектори ОТТ - Over the top television. Tова са платформи като Netflix, Amazon Video, Google Play и пр., които ще отнемат все повече от гледаемостта и, което е по-важно - рекламните инвестиции. Така перспективата пред старите телевизионни компании изглежда сравнително ясна - те трябва да се превърнат по-скоро в доставчици на съдържание и да се лишат от сегашните си рекламни приходи.

Този тренд обяснява и защо американският телеком AT&Т обяви преди време, че иска да купи Time Warner. Съдържанието на медийната платформа ще позволи на оператора да предлага нови услуги на клиентите си, за да остане в играта. В български мащаб интеграцията между телеком и съдържание може да се види с тукашните оператори и кабелните мрежи. Подобна логика вероятно стои и зад едновременното придобиване на "Теленор" и "Nova" от PPF на Петр Келнер. Синергията между медии и телеком има потенциал да създава повече стойност през следващите години. А ако това не проработи, българският пазар дава и други възможности - телевизията винаги може да се продаде на някой местен играч. Всъщност на единия медиен играч, който купува от името на властта.


3 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Не бързайте да отписвате телевизията в един прогесивно застаряващ пазар като българския, където тя е, и ще продължава да бъде предпочитана медиа за реклама и политическо влияние. Няма как да накараш пенсионерите в България да гледат Netflix или YouTube.

    А що се отнася до главозамайващите 620 милиона евро, които шведите бяха излъгани да платят за NOVA, това отново потвърждава народното поверие, че като видиш грък бегай далече!

  • 2
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    До коментар [#1] от "olga_kokoshkina":

    "... ще продължава да бъде предпочитана медиа за реклама и политическо влияние. Няма как да накараш пенсионерите в България да гледат Netflix или YouTube."

    Пенсионерите са на свършване, а децата вече не са залепени за телевизорите, което ме радва.

  • 3
    kdo52372883 avatar :-?
    kdo52372883

    В последните две изречения на статията е и разковничето на темата, пречупена през призмата на "местната действителност". На Мама Гаменът ще изкупи де що има телевизии, след като вече изкупи де що имаше вестници.

    Първа в списъка беше BiT - и виждате в момента на какво прилича това "нещо". Не ще мине много време и Успелият ще намери начин да изработи и Келнер и да го "убеди" да си продаде бизнеса на местен бизнесмен, по-добре запознат с местните "реалности". На смешна цена, разбира се. С BTV ще му е малко по-трудно, но там пък ще помогнат новите му "американски" приятели от Ню Имидж - те добре се познават с Time Warner, все пак.

    Докато в крайна сметка всички средства за зомбиране ще се окажат в едни-единствени тлъсти ръчички. Което е - и винаги е било - главна част от Плана. И ще да завалят тогава от екрана пропаганда, помия и панегирики за властта - примесени, разбира се, с лайфстайл и хазартни игри. Докато слезем не на 111-о място в класациите, а на 222-о. Anathema estote.

    Единствената надежда, както пише и колежката по-горе, е че все по-малко и по-малко хора гледат телевизия...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK