Пловдив в очакване на китайското кацане
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пловдив в очакване на китайското кацане

Капитал

Пловдив в очакване на китайското кацане

Договорът за концесията на летище Пловдив с китайската HNA Airport Group ще се подпише в началото на юни

Калина Горанова
18165 прочитания

Капитал

© Цветелина Белутова


- Договорът за концесията на летище Пловдив с китайската HNA Airport Group ще се подпише в началото на юни

- След удължаването и удебеляването на пистата бъдещият стопанин планира да изгради голяма карго зона, база за ремонт на самолети и нов пътнически терминал

- Операторът е водил разговори за партньорства с Israel Aerospace Industries за ремонтния бизнес и с Alibaba - за дистрибуционен център

Ако може да се каже нещо категорично за китайските инвестиции, то е, че за тях се говори много и шумно, но никога не се случват на практика. Досега. Последният мащабен китайски проект в България, който има вероятност да е изключението, е по линия на концесията на летище Пловдив. Тя беше спечелена в края на март от консорциум, начело с китайския конгломерат HNA Group.

Злополучната слава на всички китайски проекти, обявени и неслучили се до момента, бяха основателна причина за съмнения има ли реално китайско бъдеще за летище Пловдив или не. Те се засилиха допълнително от "малката" подробност, че изборът на концесионера се случи в момент, в който въпросния китайски конгломерат започна да разпродава собственост за милиарди. От една страна, за да се спазят разпоредбите на китайското правителство за ограничаване на чуждите инвестиции, а от друга, за да намали огромните си задължения, натрупани от голямата й експанзия през последните няколко години. След новината за китайската победа за 35-годишната концесия на пловдивската аерогара, последва мълчание.

Сега представителят на консорциума Асен Василев казва пред "Капитал", че проектът ще се случи и че въпросът дали китайците в крайна сметка ще дойдат, не стои. Договорът с българската държава ще бъде подписан в началото на юни и инвеститорът ще е под контрола на китайците, категоричен е Василев.

"Дружеството, което влиза тук, е HNA Airport Group. Те се занимават с летища и инфраструктура и в момента не разпродават нищо. Същото важи и за авиокомпанията им. Продават се външни активи, периферни на основния им бизнес", казва той. Единственият риск според него може да е забавяне на инвестициите във времето, в зависимост от това как се движат административните процедури около проекта.

Асен Василев, представител на концесионера на летище Пловдив
Фотограф: Цветелина Белутова

Собственикът на концесионера

Срокът за подписване на договора след официалното уведомление на Министерски съвет за избор на концесионер, е два месеца. Решението на правителството стана ясно в края на март. Това, което предстои, е да се поиска разрешение от Комисията за защита на конкуренцията и да се регистрира българското дружество, с което да се подпише договорът с правителството.

Акционерите в българската компания ще са HNA Airport Group, която ще има пряко 20%. Останалите 80% ще са на регистрираното в Холандия инвестиционно дружество Plovdiv Airport Invest. В него ще има китайски и европейски акционери. Конкретни имена не се дават, но по отношение на китайските инвеститори това най-вероятно ще бъдат Hainan и други техни финансови партньори, които ще държат основния дял. А европейските най-вероятно ще са финансови и стратегически.

Целият оперативен контрол, т.е. изпълнителният директор и двамата му заместници, ще бъдат служители на Hainan, казва Василев, като това е заложено в подадените документи.

Парите

Това, което се очаква да получи държавата от концесията, е 6% от приходите на аерогарата като концесионно възнаграждение плюс по 600 хил. лв. на година фиксирано плащане.

Основният ангажимент на победителя е да инвестира 79 млн. евро, като по думите на Василев е почти сигурно, че сумата ще бъде надхвърлена. Инвестициите са описани в предварителния мастър план за развитие на летището, като държавата сама беше заложила някои от изискванията, а други са по идея на концесионера. След одобряването на документа следва да се направи подробен устройствен план, екологична оценка, отчуждение на земя и т.н. Така реалното строителство може да започне до 1-2 години.

Пистата

Основна задача е удължаването на пистата със 700 метра, за да могат да кацат големите карго самолети. Сега тя е дълга 2500. За целта трябва да се удебели и настилката до постигане на PCN (pavement classification number) от 62. Сега PCN-а на летището е 37, като минималният стандарт за широкофюзелажни самолети е 60 PCN и това беше едно от условията в заданието към кандидатите. Освен удебеляване с грубо 25 см настилка отгоре ще е нужна и подмяна на редица други неща като осветлението по пистата, разширяване и реконструкция на инфраструктурата за рулиране на самолетите и стоянките, необходимо е да се измести контролната кула. Ще се извършат и инвестиции за повишаване на класа на летището.

Карго зоната

Основната цел, с която китайската компания взима летището, е превръщането му в карго хъб, който ще е първият в Европа. По думите на Василев трафикът на стоки между Китай и ЕС расте с около 15% на година. В момента през летище Пловдив преминават по около 70 тона на месец, като липсват специални съоръжения за обработка на товари. Концесионерът е заложил в бъдеще товарите да достигнат 50 хил. тона на година. Толкова е и количеството на българските стоки, които летят по въздух към Китай на година, голяма част от които са авточасти. Сега те пътуват през други европейски летища, основно през Франкфурт.

Бъдещият концесионер предвижда да се построят два карготерминала и складове зад тях, в които да могат да се съхраняват и хранителни продукти на площ от 150 хил. кв. метра.

Очакванията са през летище Пловдив да минават китайски стоки, които пътуват към Европа, които ще се довозват с тирове или жп. По думите на Василев Пловдив е подходящ за дистрибуционен център за бързи доставки на стоки и специално на електроника. "Има интерес от няколко оператора като китайската COSCO, както и от Alibaba - за дистрибуционен център за стоките, основно електроника, които се доставят по въздух. Разговори има и с други онлайн платформи", казва той.

Обратният трафик към Китай пък ще е основно обработени храни, авточасти и други стоки с добавена стойност. Разговори се водят основно с български спедиторски компании, казва Василев. "Има интерес като цяло", допълва той.

Базата за ремонт

До каргозоната ще се изградят и два хангара за ремонт и поддръжка на самолети, подобни на базата на Lufthansa Technik на летище София. Съоръженията на летище Пловдив би трябвало и да със същите мащаби като на немската компания в столицата.

Оператор на базата за ремонти най-вероятно ще бъде израелската компания Israel Aerospace Industries, като до министерство на транспорта има писмо за намерение за нейното участие, подадено още при кандидатстването за концесията. Компанията поддържа както военни самолети - тези на израелската армия, така и граждански - като тези на El Al. Идеята е в България да ремонтират пътнически.

Полетите

HNA имат ангажимент да пуснат полети три пъти седмично между Пловдив и Китай, като те могат да бъдат пътнически, товарни или и двете в зависимост от търсенето на пазара. Все още не е ясно кой точно ще е китайският град - Пекин, Гуанджоу, Шанхай или някой друг.

Към момента редовни полети на летище Пловдив имат само Ryanair и руската S7, която лети през зимния сезон, като останалите кацания са на зимни чартъри. Броят на пътниците през летището на година е под 100 хил. На база тази бройка концесионерът залага те да достигнат 1 млн., в оптимистичния вариант до 5 години, в песимистичния - до 10. Ако това се случи, е планирано изграждането на нов, в пъти по-голям пътнически терминал.

Коя е китайската компания

HNA Airport Group е създадена през 1993 г., като началото е поставено от авиокомпанията Hainan Airlines на едноименния остров. Впоследствие тя се превръща в конгломерат в сферата на авиацията, туризма, недвижимите имоти, финансите и т.н. с активи и имоти за над 200 млрд. долара. В авиационния бизнес HNA Airport Group оперира 16 летища в Китай.

В средата на миналата година HNA Group приключи и с придобиването за 15.1 млн. евро на контролния пакет от 82.5% на летище Frankfurt-Hahn airport, а малко по-рано имаше сделка и за покупката на дял в летището в Рио де Жанейро Galeao за 19 млн. долара. Авиационните поделения оперират над 1000 вътрешни и международни линии, управляват 14 авиокомпании с над 1250 самолета, а годишно те превозват над 100 млн. пътници до 260 града. През 2016 г. групата придоби кетъринг компанията Gategroup, част от швейцарската Swiss, като беше обявено, че цената на сделката е 1.5 млрд. долара. В началото на 2017 г. пък се постигна споразумението Gategroup да придобие 49% в дружеството за авиационен кетъринг Servair на Air France-KLM за 237.5 млн. евро.

Конгломератът участваше активно в мащабни сделки през годините. HNA влезе сред акционерите на Deutsche Bank и Hilton Worldwide. През последните месеци обаче активно разпродава, като очакванията са за осребряване на активи за 16 млрд. долара. HNA вече продаде дела си в Hilton Grand Vacations за 1.1 млрд. долара, както и в Hilton Park Hotels & Resort за малко под 1.4 млрд. долара. В началото на април Bloomberg съобщи, че компанията планира да продаде акции на стойност 6.5 млрд. долара от хотелския оператор Hilton Worldwide, а участието в Deutsche Bank пък ще се свие от 8.8% на 7.9%.
- Договорът за концесията на летище Пловдив с китайската HNA Airport Group ще се подпише в началото на юни

- След удължаването и удебеляването на пистата бъдещият стопанин планира да изгради голяма карго зона, база за ремонт на самолети и нов пътнически терминал

- Операторът е водил разговори за партньорства с Israel Aerospace Industries за ремонтния бизнес и с Alibaba - за дистрибуционен център

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Идването на голям и най-вече ЛЕГИТИМЕН международен инвеститор на пловдивското летище е добра новина за цяла южна България. Обаче от статията сега разбирам, че китайският конгломерат ще държи само 20 процента от компацията-концесионер (!!!), а останалите 80 процента ще бъдат на безименни, анонимни и все още неопределени "европейски инвеститори". Хммм, да не стане отново същата милиционерска схема тип "Рупърт Мърдок", където международния инвестиор е само фасада, а истинските чорбаждии са си наши милиционери от Държавна Сигурност?

  • 2
    milipili avatar :-|
    Скакауец

    HNA Airport Group, която ще има пряко 20%. Останалите 80% ще са на регистрираното в Холандия инвестиционно дружество Plovdiv Airport Invest.


    Ха-ха-ха, това ли е "китайския" концесионер??? С 20% пряко участие, а безименните инвеститори "ще са финансови и стратегически", както обеща Асен Василев.
    Майко мила, това ли е последното изобретение на ДС-мутро-милиционерската инвеститорска мисъл???

  • 3
    yez18383939 avatar :-|
    Pronto

    Ако имаше стратегически инвеститори в холандско дружество, те сами щяха да го обявят публично щото това им е работата - стопанисваме това и онова летище, сега прибавихме Пловдивското.
    Очевидно работата се движи от няколко ГЕРБ-юпита, а HNA е само фасада, която ще осигури трите полетите от Китай, които ще извозят толкова стока колкото и сега изнасяме. Ако не се лъжа и в условията на концесията изискванията за инвестиции в първите няколко години бяха нулеви, така че ше имат още няколко години време да си доразвият идеите. И все пак гледайки му биографията на този Харвардски възпитаник изглежда се опитва да създава разни неща, а не само да печели отрязвайки капиталивложенията до нула - като нашенския концесионер на летището в Горна Оряховица.

  • 4
    dnc10563267 avatar :-|
    dnc10563267

    1 млн пътници не са много, Пловдив има потенциал и за повече. Варна сега с новите линии ще удари 1 млн вероятно, само от редовни полети. Тоест, с десетина целогодишни линии. Така че требваше да има задължително условие за изграждане на нов пътнически терминал, който да ги мотивира и да привличат повече пътници за да го запълнят.

  • 5
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi

    Става въпрос за товари основно. Така написано в статията товари има достатъчно просто няма да ги разкарваме до други страни, а ще ги транспортираме директно. От тук следва - ще сме по-конкурентни, Пловдив печели огромен потенциал за развитие, привличаме инвестиции в сектори различни от недвижими имоти и финансови. Кой ще го стопанисва за мен не е особено важно, стига да не е абсолютен некадърник и да прецака инвестицията. Тук успокоението е, че има и стратегически инвеститор, който да се надяваме не е само за цвят и има ноухау.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK