С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 11 май 2018, 12:34, 16651 прочитания

Пловдив в очакване на китайското кацане

Договорът за концесията на летище Пловдив с китайската HNA Airport Group ще се подпише в началото на юни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Договорът за концесията на летище Пловдив с китайската HNA Airport Group ще се подпише в началото на юни
- След удължаването и удебеляването на пистата бъдещият стопанин планира да изгради голяма карго зона, база за ремонт на самолети и нов пътнически терминал
- Операторът е водил разговори за партньорства с Israel Aerospace Industries за ремонтния бизнес и с Alibaba - за дистрибуционен център


Ако може да се каже нещо категорично за китайските инвестиции, то е, че за тях се говори много и шумно, но никога не се случват на практика. Досега. Последният мащабен китайски проект в България, който има вероятност да е изключението, е по линия на концесията на летище Пловдив. Тя беше спечелена в края на март от консорциум, начело с китайския конгломерат HNA Group.


Злополучната слава на всички китайски проекти, обявени и неслучили се до момента, бяха основателна причина за съмнения има ли реално китайско бъдеще за летище Пловдив или не. Те се засилиха допълнително от "малката" подробност, че изборът на концесионера се случи в момент, в който въпросния китайски конгломерат започна да разпродава собственост за милиарди. От една страна, за да се спазят разпоредбите на китайското правителство за ограничаване на чуждите инвестиции, а от друга, за да намали огромните си задължения, натрупани от голямата й експанзия през последните няколко години. След новината за китайската победа за 35-годишната концесия на пловдивската аерогара, последва мълчание.

Сега представителят на консорциума Асен Василев казва пред "Капитал", че проектът ще се случи и че въпросът дали китайците в крайна сметка ще дойдат, не стои. Договорът с българската държава ще бъде подписан в началото на юни и инвеститорът ще е под контрола на китайците, категоричен е Василев.

"Дружеството, което влиза тук, е HNA Airport Group. Те се занимават с летища и инфраструктура и в момента не разпродават нищо. Същото важи и за авиокомпанията им. Продават се външни активи, периферни на основния им бизнес", казва той. Единственият риск според него може да е забавяне на инвестициите във времето, в зависимост от това как се движат административните процедури около проекта.
Асен Василев, представител на концесионера на летище Пловдив

Фотограф: Цветелина Белутова

Собственикът на концесионера



Срокът за подписване на договора след официалното уведомление на Министерски съвет за избор на концесионер, е два месеца. Решението на правителството стана ясно в края на март. Това, което предстои, е да се поиска разрешение от Комисията за защита на конкуренцията и да се регистрира българското дружество, с което да се подпише договорът с правителството.

Акционерите в българската компания ще са HNA Airport Group, която ще има пряко 20%. Останалите 80% ще са на регистрираното в Холандия инвестиционно дружество Plovdiv Airport Invest. В него ще има китайски и европейски акционери. Конкретни имена не се дават, но по отношение на китайските инвеститори това най-вероятно ще бъдат Hainan и други техни финансови партньори, които ще държат основния дял. А европейските най-вероятно ще са финансови и стратегически.

Целият оперативен контрол, т.е. изпълнителният директор и двамата му заместници, ще бъдат служители на Hainan, казва Василев, като това е заложено в подадените документи.

Парите

Това, което се очаква да получи държавата от концесията, е 6% от приходите на аерогарата като концесионно възнаграждение плюс по 600 хил. лв. на година фиксирано плащане.

Основният ангажимент на победителя е да инвестира 79 млн. евро, като по думите на Василев е почти сигурно, че сумата ще бъде надхвърлена. Инвестициите са описани в предварителния мастър план за развитие на летището, като държавата сама беше заложила някои от изискванията, а други са по идея на концесионера. След одобряването на документа следва да се направи подробен устройствен план, екологична оценка, отчуждение на земя и т.н. Така реалното строителство може да започне до 1-2 години.

Пистата

Основна задача е удължаването на пистата със 700 метра, за да могат да кацат големите карго самолети. Сега тя е дълга 2500. За целта трябва да се удебели и настилката до постигане на PCN (pavement classification number) от 62. Сега PCN-а на летището е 37, като минималният стандарт за широкофюзелажни самолети е 60 PCN и това беше едно от условията в заданието към кандидатите. Освен удебеляване с грубо 25 см настилка отгоре ще е нужна и подмяна на редица други неща като осветлението по пистата, разширяване и реконструкция на инфраструктурата за рулиране на самолетите и стоянките, необходимо е да се измести контролната кула. Ще се извършат и инвестиции за повишаване на класа на летището.

Карго зоната

Основната цел, с която китайската компания взима летището, е превръщането му в карго хъб, който ще е първият в Европа. По думите на Василев трафикът на стоки между Китай и ЕС расте с около 15% на година. В момента през летище Пловдив преминават по около 70 тона на месец, като липсват специални съоръжения за обработка на товари. Концесионерът е заложил в бъдеще товарите да достигнат 50 хил. тона на година. Толкова е и количеството на българските стоки, които летят по въздух към Китай на година, голяма част от които са авточасти. Сега те пътуват през други европейски летища, основно през Франкфурт.

Бъдещият концесионер предвижда да се построят два карготерминала и складове зад тях, в които да могат да се съхраняват и хранителни продукти на площ от 150 хил. кв. метра.

Очакванията са през летище Пловдив да минават китайски стоки, които пътуват към Европа, които ще се довозват с тирове или жп. По думите на Василев Пловдив е подходящ за дистрибуционен център за бързи доставки на стоки и специално на електроника. "Има интерес от няколко оператора като китайската COSCO, както и от Alibaba - за дистрибуционен център за стоките, основно електроника, които се доставят по въздух. Разговори има и с други онлайн платформи", казва той.

Обратният трафик към Китай пък ще е основно обработени храни, авточасти и други стоки с добавена стойност. Разговори се водят основно с български спедиторски компании, казва Василев. "Има интерес като цяло", допълва той.

Базата за ремонт

До каргозоната ще се изградят и два хангара за ремонт и поддръжка на самолети, подобни на базата на Lufthansa Technik на летище София. Съоръженията на летище Пловдив би трябвало и да със същите мащаби като на немската компания в столицата.

Оператор на базата за ремонти най-вероятно ще бъде израелската компания Israel Aerospace Industries, като до министерство на транспорта има писмо за намерение за нейното участие, подадено още при кандидатстването за концесията. Компанията поддържа както военни самолети - тези на израелската армия, така и граждански - като тези на El Al. Идеята е в България да ремонтират пътнически.

Полетите

HNA имат ангажимент да пуснат полети три пъти седмично между Пловдив и Китай, като те могат да бъдат пътнически, товарни или и двете в зависимост от търсенето на пазара. Все още не е ясно кой точно ще е китайският град - Пекин, Гуанджоу, Шанхай или някой друг.

Към момента редовни полети на летище Пловдив имат само Ryanair и руската S7, която лети през зимния сезон, като останалите кацания са на зимни чартъри. Броят на пътниците през летището на година е под 100 хил. На база тази бройка концесионерът залага те да достигнат 1 млн., в оптимистичния вариант до 5 години, в песимистичния - до 10. Ако това се случи, е планирано изграждането на нов, в пъти по-голям пътнически терминал.
Коя е китайската компания
HNA Airport Group е създадена през 1993 г., като началото е поставено от авиокомпанията Hainan Airlines на едноименния остров. Впоследствие тя се превръща в конгломерат в сферата на авиацията, туризма, недвижимите имоти, финансите и т.н. с активи и имоти за над 200 млрд. долара. В авиационния бизнес HNA Airport Group оперира 16 летища в Китай.

В средата на миналата година HNA Group приключи и с придобиването за 15.1 млн. евро на контролния пакет от 82.5% на летище Frankfurt-Hahn airport, а малко по-рано имаше сделка и за покупката на дял в летището в Рио де Жанейро Galeao за 19 млн. долара. Авиационните поделения оперират над 1000 вътрешни и международни линии, управляват 14 авиокомпании с над 1250 самолета, а годишно те превозват над 100 млн. пътници до 260 града. През 2016 г. групата придоби кетъринг компанията Gategroup, част от швейцарската Swiss, като беше обявено, че цената на сделката е 1.5 млрд. долара. В началото на 2017 г. пък се постигна споразумението Gategroup да придобие 49% в дружеството за авиационен кетъринг Servair на Air France-KLM за 237.5 млн. евро.
Конгломератът участваше активно в мащабни сделки през годините. HNA влезе сред акционерите на Deutsche Bank и Hilton Worldwide. През последните месеци обаче активно разпродава, като очакванията са за осребряване на активи за 16 млрд. долара. HNA вече продаде дела си в Hilton Grand Vacations за 1.1 млрд. долара, както и в Hilton Park Hotels & Resort за малко под 1.4 млрд. долара. В началото на април Bloomberg съобщи, че компанията планира да продаде акции на стойност 6.5 млрд. долара от хотелския оператор Hilton Worldwide, а участието в Deutsche Bank пък ще се свие от 8.8% на 7.9%.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Hitachi спира проекта си за АЕЦ във Великобритания заради висока цена Hitachi спира проекта си за АЕЦ във Великобритания заради висока цена

Великобритания ще трябва да преосмисли програмата си за изграждане на нови ядрени мощности

17 яну 2019, 905 прочитания

Ферма за отглеждане на скариди ще заработи през септември край Свищов Ферма за отглеждане на скариди ще заработи през септември край Свищов

Проектът е на "Биляна" ООД и е на стойност над 1.4 млн. лв., половината са еврофинансиране

17 яну 2019, 1181 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Гневът на Илън Мъск

Заради производствените проблеми в Tesla магнатът все повече изпуска емоциите си, което се отразява и на амбициозните планове за развитие на компанията

Голямата ТОЛ-измама

Със скандален анекс от края на септември държавата е пренаписала договора за електронната винетка и тол-системата.

Липсващото звено в стартъп веригата

Българи от Силициевата долина ще издърпват стартъпи към глобалната сцена

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Стари, но златни - четири важни книги, които излизат за пръв път на български

Заглавията са интересни както заради контекста на времето, в което се появяват, така и заради живота на авторите им

Кино: "Ралф разбива интернета"

Смислена анимация за приятелството и "живота" в Мрежата

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 12.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Лобисткият закон за горивата засега се отлага, Франция се готви за Brexit без сделка

Емисия

DAILY @7PM // 17.01.2019 Прочетете