Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 май 2018, 10:00, 3328 прочитания

Разрешаването на проблемите с Air France-KLM става знаково за реформите на Макрон

Бъдещето на авиокомпанията зависи от преструктурирането на превозвача

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Решенията на френския президент Еманюел Макрон относно развитието на авиокомпанията Air France-KLM биха били знакови за неговата политика като реформатор, тъй като правителството притежава дял от превозвача. След оттеглянето на изпълнителния директор компанията ще избира нов лидер, като сред кандидатите има известни имена.

В своето писмо до синдикатите, довели го до решението да подаде оставка, изпълнителният директор Жан-Марк Жанелак беше категоричен - твърдението, че френското правителство, което държи 14% в компанията, я управлява, е "нелепо и обидно". Според него вината е на синдикатите, които "са я довели до днешното безизходно положение и до тази каша, за която всички съжаляваме", пише The Financial Times.


Резултати от стачките

Вече е ясно, че г-н Жанелак ще трябва да напусне, след като персоналът отказа неговото предложение за вдигането на заплатите. Участието на държавата в собствеността обаче повдига въпроса дали проблемите на авиокомпанията ще бъдат разгледани от президента Еманюел Макрон. Справянето със ситуацията ще бъде тест за политиката на президента, защото стачките в авиокомпанията вече й струват над 300 млн. евро.

"Причината е разрастващото безпокойство в страната, породено от това, че реформите на Макрон са насочени към няколко, ако не и към всички сектори", казва Улрих Шулте-Щратхаус, консултант по авиация и основател на Асоциацията за европейските авиокомпании. С правата на държавата в компанията, включващи 23% от акциите с право на глас, позицията на реформаторския президент ще бъде от ключово значение за вземането на две решения - кой ще бъде подкрепен за нов главен изпълнителен директор и дали ще се запази компанията в сегашния й вид.



Кандидати за позицията

И двете решения са важни за френския президент. Ръководството се събира тази седмица, за да избере нов директор. В списъка с кандидати има имена, твърдят анализатори. Това са Франк Търнър, изпълнителен директор на Air France, част от сдружението Air France-KLM, Джилс Жетео, директор на човешките ресурси в Air Francе, Питър Елбърс, изпълнителен директор на KLM, и такива извън компанията – Фабрис Брежър, главен оперативен директор на самолетния производител Airbus.

От изброените Питър Елбърс би бил най-смелият избор, тъй като това би подчертало правомощията на Макрон като реформатор, поставил си за цел модернизацията. Изборът на Елбърс ще е "баланс между модернизирането и поддържането на социалния диалог", казва Мишел Уалард, главен преговарящ с KLM от страната на холандските профсъюзи CNV. Но добавя: "Ние сме реалисти - знаем, че ни притежава френска компания, и не вярваме, че ще желаят холандец да е начело на бизнеса."

Аксел Бросей, портфолио мениджър на Union Investment, споделя: "Преди всичко трябва да намерят нов главен директор, който да е като Александър Велики. Той ще трябва да се заеме със синдикатите и да преструктурира компанията. Настоящият изпълнителен директор на KLM би представлявал подходящ избор. Той е добър мениджър и е способен да преструктурира компанията, но дали ще успее да се разбере със синдикатите?"

Перспективи

На въпроса дали компанията ще се стабилизира финансовият министър Бруно льо Мер предупреди миналата седмица, че "Air France ще изчезне", ако не стане по-конкурентоспособна. Това може да се приеме за възможност, въпреки че е малко вероятно в краткосрочен план.

Дали Еманюел Макрон е готов да остави компанията да се провали е дискусионен въпрос. Това със сигурност ще покаже намерението му за реформиране и модернизация на икономиката, което е от голямо значение. След стачките на пилотите, които струваха огромна сума на компанията, някои анализатори предупреждават, че в средносрочен план не се очаква възстановяване.

Френски инвестиционен банкер смята, че провалът на Air France би бил "екстремен сценарий", но не е оптимист за сегашното ѝ положение. "Разполагате с компания, която е структурно неспособна да е конкурент. В последно време персоналът е работил на фиксирано заплащане, което е по-високо от това на други големи авиокомпании."

"Докато други европейски конкуренти като British Airways и Lufthansa са се модернизирали след възникването на Европейския единен пазар за авиация, Аir France не е", коментира Шулте-Щратхаус. Той определя битката, водена от British Airways, като "екзистенциална, радикална и успешна".

За първото тримесечие Air France-KLM отчита разходи от 6.39 евро на километър и приходи от 6.28 евро, което означава, че компанията губи пари за всеки километър.

Конкуренти

За сравнение, Lufthansa отчита разходи от 7.5 евро за километър и приходи от 7.7 евро. Проблемът на Air France е, че тя губи както от полети на дълги разстояния, в които конкуренти като British Airways и тези от Персийския залив са силни, така и от такива на къси, където доминират easyJet и Ryanair заради по-ниските цени.

Air France-KLM създаде компанията за нискотарифни полети на кратки разстояния Transavia и Fly Joon за далечни на по-ниски цени. "Но тя е далеч от нискотарифна компания и нейните роля и цел са много слабо изяснени", коментира консултантът по авиация Джон Стрикленд.

В бележка до клиентите анализаторите от Bernstein отбелязват, че преговорите за заплати "отчайващо ще забавят нужните промени". Швейцарската инвестиционна банка UBS коментира, че докато синдикатите са спечелили в краткосрочен план, "по-строгото определяне на заплатите би означавало, че Air France се движи в обратна посока по пътя на конкуренцията в средносрочен план".

Други са по-оптимистично настроени. Банкер, който е работил за компанията по-рано, смята като добра новина увеличението на капитала въпреки задълженията на превозвача. През миналия октомври Delta и China Eastern Airlines купиха акции от компанията. Но банкерът предупреждава, че ситуацията е "опасна и на ръба".

Сътрудничеството между Аir France и KLM дава различни резултати - докато Air France отбеляза загуба от 178 млн. eвро през първото тримесечие, печалбата на KLM е 60 млн. евро.

Оперативният марж на компанията през миналата година първо се влоши от -1.6% до -5%, а после нарасна до 2.5%. Президентът Макрон трябва да прецени какво да прави с държавния дял. В интервю за холандски вестник икономистът Николас Боузоу казва: " Френското правителство, което има огромна роля за възпрепятстване развитието на компанията, трябва да продаде своя дял. Персоналът не трябва повече да мисли, че има безопасен начин."

Бъдещето на компанията

Според заинтересовани продажбата на държавния дял или част от него ще изпрати "много силно" послание към служители, инвеститори и въобще към всички, които смятат, че Еманюел Макрон има сериозни намерения да либерализира икономиката.

Някои обаче са скептично настроени и изразяват съмнение кой би искал да инвестира в превозвача в сегашното му тежко положение, още повече че цената на акциите му е намаляла с 46% тази година.

Друга опция е компанията да продаде някои от активите си, за да се стабилизира. Това би могло даже да включва самата КLM. Като се има предвид обаче, че холандската KLM е печеливша, според думите на френски банкер "това би бил краят на Air France".

Президентът Макрон има няколко опции – да продава, да закрива или да направи опит да подобри компанията, но нито една от тях не е политически и финансово приятна. Ако държавният глава се нуждае от друг пример за провалена държавна авиокомпания, това е Alitalia, където служителите се отказаха от дългосрочния план за преструктуриране и в момента италианският превозвач неуспешно търси за пореден път купувач.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Брандовете и вируса Брандовете и вируса

Тези, които не успеят ясно да (пре)дефинират мястото си в живота на хората, имат мрачно бъдеще

4 апр 2020, 96 прочитания

"Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса "Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса

Компанията подкрепя дейността на лечебните заведения в условията на извънредната ситуация

4 апр 2020, 821 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Aurora Cannabis купува MedReleaf в най-голямата сделка на пазара на канабис

Цената на сливането между двете канадски компании е 2.5 млрд. долара

Още от Капитал
Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10