"Спиди" преговаря да купи "Рапидо" за между 6 и 12 млн. евро
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Спиди" преговаря да купи "Рапидо" за между 6 и 12 млн. евро

През 2017 г. общите приходи на "Рапидо" са били 18.2 млн. лв., което поставя компанията в топ 10 на сектора

"Спиди" преговаря да купи "Рапидо" за между 6 и 12 млн. евро

Сделката ще е за 100% от капитала на по-малкото дружество, а точната й стойност ще зависи от финансовите му резултати

13255 прочитания

През 2017 г. общите приходи на "Рапидо" са били 18.2 млн. лв., което поставя компанията в топ 10 на сектора

© Надежда Чипева


Един от най-големите куриери в България – "Спиди", е започнал преговори да купи своя по-малък конкурент "Рапидо експрес енд лоджистикс". Цената ще е в диапазона от 6 до 12 млн. евро, защото ще зависи и от бъдещи финансови резултати на купуваното дружество, и ще бъде изплащана в продължение на тридесет месеца. Това става ясно от съобщение на "Спиди" до фондовата борса.

Ако се стигне до договор, сделката трябва да бъде разрешена от Комисията за защита на конкуренцията. Регулаторът едва ли ще види проблем, тъй като на пазара работят дузина компании. През последните години секторът расте бързо, най-вече заради електронната търговия.

Обектът на желанието

През миналата година общите приходи на "Рапидо" са били 18.2 млн. лв. при 13.5 млн. лв. година по-рано. Това поставя куриерската компания в топ 10 на сектора, но по-скоро в задната част на подреждането. Лидер в сектора е русенската "Еконт" със 146 млн. лв. приходи през миналата година, следвана от "Ди Ейч Ел експрес България" със 115 млн. лв. и "Спиди" със 108 млн. лв. неконсолидирани приходи.

След сделката се предвижда ръководство на "Рапидо експрес енд лоджистикс" да бъде запазено за най-малко три години. "Рапидо" ще продължи да работи като дъщерно дружество на "Спиди" с фокус върху електронната търговия, възползвайки се максимално от капацитета на логистичната мрежа на "Спиди" в страната и региона, се казва в съобщението.

В самата "Рапидо" неотдавна са настъпили промени в собствеността. От документи в Търговския регистър се вижда, че единият от мениджърите – Васил Атанасов, е станал мажоритарен собственик, а останалите 20% се контролират от другия управител – Радослав Крумов. Продавач на дела от 80% е лихтенщайнското дружество Venax Establishment, а цената – 360 хил. евро, пише в договора за прехвърлянето.

Разрастването на "Спиди"

Приходите на компанията купувач за миналата година са 108 млн. лв. спрямо 99 млн. година по-рано. Печалбата е съответно 8.3 млн. спрямо 7.7 млн. лв. На консолидирано ниво постъпленията са почти 160 млн. лв.

Мажоритарен собственик на "Спиди" с 66.42% е "Спиди груп", в която основен акционер (с 67.13% от капитала) е Валери Мектупчиян. През есента на 2014 г. като инвеститор в куриерското дружество беше привлечена и френската компания GeoPost, която притежава 25% от акциите. Останалите близо 10% са свободно търгувани на борсата.

Един от най-големите куриери в България – "Спиди", е започнал преговори да купи своя по-малък конкурент "Рапидо експрес енд лоджистикс". Цената ще е в диапазона от 6 до 12 млн. евро, защото ще зависи и от бъдещи финансови резултати на купуваното дружество, и ще бъде изплащана в продължение на тридесет месеца. Това става ясно от съобщение на "Спиди" до фондовата борса.

Ако се стигне до договор, сделката трябва да бъде разрешена от Комисията за защита на конкуренцията. Регулаторът едва ли ще види проблем, тъй като на пазара работят дузина компании. През последните години секторът расте бързо, най-вече заради електронната търговия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    Поправете ме ако греша, но Рапидо е отроче на един от бившите шефове на Спиди.

  • 2
    crusible avatar :-|
    crusible

    Най-накрая това, което всички знаехме стана факт. Положиха усилия да го държат в тайна, но не и за по-наблюдателните. Хитрият арменец много добре си играе картите. Ще видим франсетата как ще отиграят техните.

  • 3
    kll1507198516534424 avatar :-?

    Не мисля, че има какъвто и да е смисъл Спиди да се бърка толкова дълбоко за една и без това вече започваща залез сравнително малка куриерска компания, независимо възходящите й резултати от последните 2 години насам, които не е много ясно от какво точно са придошли и дали са толкова реални...или..Ако пък успеят да излъжат и накарат Французите да се "бръкнат" за тази, може би, напълно безсмислена сделка, ще е повече от добре да се внесе малко свеж Френски капитал в нашата и без това, пресъхваща откъм Преки Инвестиции Държава (в което много се съмнявам, че ще се случи, познавайки добре Французите). Май 100 % от капиталовата покупка (сделката) отново ще бъде изцяло финансирана с български капитал от някоя наша банка. Когато един Айсберг се насочи да плава от студени към топли води в Океана, все някой ден ще се стопи - въпрос е на време - КОГА и колко бързо, след като вече и без това течението веднъж го е понесло на ЮГ в много грешната посока, а не си тежи на мястото...С това глобално затопляне, доста непостоянни и високо претенциозни несигурни и бързо променящи мнението си клиенти, няма да е толкова трудно. За какво да се трошат грешни пари, за да си купиш Айсберг (да плаваш върху него), Айсберг (Рапидо), който и без това е започнал да се топи и рано или късно ще изчезне в бездната на океана? Il n'y a pas de raison...Ако ще се надлъгват с някоя банка за ново рефинансиране на Спиди - ДА...А не е ли по-добре г-н Валери Мектупчиян да се запита защо се стигна до там, да остави "отлюспения" да набере толкова бързо клиенти за толкова кратко време в куриерския бизнес и да си открадне от пазара толкова много клиенти ??? Може би Спиди вместо да се харчат (набутват) с милиони Евро от банката (и изпълнят това невероятно "бижу", което са нарекли бизнес стратегия) или пък започнат да вадят три години поред от собствения си капитал за тази "доста смела" покупка, НЕ СЕ ЗАПИТАТ защо толкова много (бивши) техни клиенти предпочетоха Рапидо, Еконт и всички останали, но не и Спиди? Каква беше причината? Аз, със сигурност, знам не една или две...Ако пък Спиди ще вдигат "бял пушек" с тази сделка, за да си покачат акциите на нашата борса - Ейвала на Стратегиста - ДА ИМ ПОЖЕЛАЕМ УСПЕХ - ПОКУПКА за 600 000 лв. - ДА, но за 6 MIL Евро?) - не виждам къде е печалбата? Как ги изчислиха тези 6 MIL Евро? На база "ПРЕСВЕТЛО БЕЗОБЛАЧНО БЪДЕЩЕ"? Не е ли по-добре да вложат средства обратно в много по-специални умения за продажби на целия си стаф и изцяло променят дългогодишната си стратегия за обслужване, като по този начин възвърнат изгубените си клиенти и с напълно новата си концепция наберат нови такива, вместо да си играят на медии, борси, акции, покупки на търговски дялове и да си слагат още едни тежки камъни на раменете?...или ще купуват NOW HOW-ът на Рапидо? Може би само той си струва 6-те милиона Евро - надали е по-различен и толкова уникален и иновативен - нищо ново под слънцето...Кражбата на клиенти може и да бъде безплатна, не е задължително да плащаш за една "и без това разбягваща се тълпа (клиенти)", но дори и да си платиш, за да си купиш "сигурни" клиенти (както направиха Мтел с Blizoo с една и две-годишните им обвързващи договори) - този, който веднъж е намразил Спиди, много трудно ще ги заобича отново...за тези клиенти вече цената е изгубена, а те, със сигурност, не са малко...но нека и си "поиграят" на Сливания и Придобивания, може пък "СТАРИТЕ ПРИЯТЕЛИ" наистина да са заровили "тоягите - томаховките" и по този начин да си търсят причина да се сдобрят, да се съберат и отново да работят и правят бизнес заедно (за пред Французите) - ОТ ТОВА ПО-ХУБАВО НЯМА. ДА ИМ ПОЖЕЛАЕМ МНОГО УСПЕХ!



Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK