Следваща спирка: Виена

Лидерът на пазара на събития в България Special Events Group разширява бизнеса си навън с откриването на офис в Австрия

Заради растежа на икономиката и европредседателството в София има повече събития от изпълнители в момента. Налага се да отказваме и да правим тези, които си заслужават, казват основателите на фирмата Невена Тодорова и Калоян Тодоров
Заради растежа на икономиката и европредседателството в София има повече събития от изпълнители в момента. Налага се да отказваме и да правим тези, които си заслужават, казват основателите на фирмата Невена Тодорова и Калоян Тодоров    ©  Надежда Чипева
Заради растежа на икономиката и европредседателството в София има повече събития от изпълнители в момента. Налага се да отказваме и да правим тези, които си заслужават, казват основателите на фирмата Невена Тодорова и Калоян Тодоров
Заради растежа на икономиката и европредседателството в София има повече събития от изпълнители в момента. Налага се да отказваме и да правим тези, които си заслужават, казват основателите на фирмата Невена Тодорова и Калоян Тодоров    ©  Надежда Чипева

Какво прави компания, за която домашният пазар вече е твърде тесен? Естествено, разширява се извън границите му. Точно такава е стратегията на дружеството за организиране на събития и лидер в България Special Events Group (SEG), което започна плановете си за глобална експанзия с откриването на офис през април във Виена. Основателите на фирмата Невена Тодорова и Калоян Тодоров имат амбиции да станат един от предпочитаните играчи в австрийската столица заради натрупания опит и ноу-хау, както и цялостната си и завършена услуга, която ще предлагат там.

За 17 години досега Special Events Group, под чиято шапка оперират няколко компании, се превърна във водещата компания в сектора тук. От доставчик на технически услуги в началото (първата създадена компания е "Конгрестехник") групата се разрасна до цялостни решения - има собствена зала (Sofia Event Center в мол Paradise), подготвя сценичния дизайн, декорите, дигиталните инсталации и многото други елементи, нужни за цялостната подготовка на едно събитие. Поради много фактори индустрията тук е ограничена в растежа си, макар бюджетите в момента да са далеч по-големи отпреди няколко години. Въпреки това основателите на компанията признават, че са се развили като умения именно заради спецификите на местния пазар и изискванията на клиентите си.

Стратегията

"В Австрия пазарът е огромен. И дума не може да става за сравнение с българския. Но това, което правим тук, в голяма степен надхвърля средното ниво там", казва Невена Тодорова. Тя допълва, че в България показността е по-голяма и всеки организатор и клиент иска да покаже нещо повече, което пък е помогнало на екипа на SEG да се развие и стане много добър именно в специалните услуги. Срещите с първите клиенти във Виена са показали, че те са впечатлени именно от тези допълнителни услуги, които предлага компанията.

Българското дружество планира да пробие на австрийския пазар с цялостния си продукт, като иска да бъде one-stop shop (тоест да доставя пълно решение) за клиентите, казва Невена Тодорова. Пазарът в Западна Европа е сегментиран и са много малко компаниите, които предлагат подготовка на събитието от нула до краен продукт, според изискванията на клиента. Благодарение на създадените няколко подкомпании SEG покрива цялата верига по изграждането на един ивент. "Ние затворихме цикъла, тъй като не искаме да сме зависими от никого, за да поддържаме много високо качество на услугата", казва Тодорова.

Планът е екипът във Виена постепенно да се увеличи и след време да надхвърли 15 души. Изграждането на концепция и обслужването на големите събития ще става през софийския офис. Двамата основатели на Special Events Group казват, че няколко са причините международната експанзия на групата да тръгва от Виена. От една страна, Тодоров започва да работи в сектора като технически експерт именно в Австрия, в компанията Kongresstechnik, а впоследствие двамата с Тодорова отварят български офис на фирмата, където са съакционери заедно с австрийските собственици. Те са партньори в нея и до днес. Другата е, че не на последно място и заради доброто си географско положение между Западна и Източна Европа, Виена е в топ 3 дестинации за конгресен туризъм в света и пазарът там продължава да расте. А и от австрийския град е много по-лесно да се продава към останалите държави в региона.

В SEG, така или иначе, вече имат опит от работата си за големи международни събития. Например от 15 години насам доставят техниката за превод на Световния икономически форум в Давос.

"Обратната връзка от международните ни клиенти ни даде увереност, че имаме ниво на продукт и услуга, което е конкурентно на европейския пазар. Когато казваме, че събитието ще изглежда по един определен начин, то изглежда по този начин. Трябва да доставиш това, което си обещал, а не някакви импровизации", казва Калоян Тодоров. Според него сред основните изисквания на клиентите им е бърза реакция, ясни и точни оферти и задължителен поне английски език.

Българският пазар

Няма официални проучвания колко голям е българският пазар, но според Калоян Тодоров той се оценява на 200-300 млн. лв., като в тази стойност влизат всякакви големи, средни и дори малки фирми от по двама души, които организират събития и доставят технически решения, както и съпътстващите услуги като кетъринг и т.н. За сравнение, австрийският събитиен пазар е 9.5 млрд. евро. Що се отнася до големите ивенти, според създателите на компанията SEG държи голям дял от тях.

"Обслужваме всички големи хотели, НДК, държим Sofia Event Center и имаме представа, че правим повечето големи събития", казва Тодорова. "Годишно организираме около 2000 ивента. Ако ги правихме за Западна Европа, приходите ни щяха да се равняват на една от средноголемите фирми там. Докато тук правим около 5 млн. евро оборот", допълва и Тодоров. Най-големите клиенти са големите корпорации, които имат редовни събития. Сред тях са тези от фармацевтичния бизнес, както и от IT сектора, като SAP, VMWare, Microsoft и др.

Основната разлика между Австрия и България е както в предлаганите услуги - там в повечето случаи не залагат на бляскавост и много допълнителни елементи, така и в бюджетите. В България събитията за над 100 000 евро са рядкост. "При нас големите бюджети са били между 100 000 и 500 000 лв. Ако говорим за средните събития по хотелите, там бюджетите се движат до 10 000 лв.", казва Тодоров.

Заради растежа на икономиката търсенето на такива услуги в България е голямо, не на последно място и заради европредседателството. "Тази е годината на доставчиците - има повече събития от изпълнители в момента. Налага се да отказваме и да правим тези, които си заслужават", коментира Тодоров. Според него през първата половина на годината са намалели бизнес ивентите, тъй като в София има недостиг на петзвездни и четиризведни хотели. Очаква се наплив за такива ивенти през втората половина на годината. "Не всичко е свързано с растеж на икономиката, когато няма къде да си настаниш гостите. Това е и един от проблемите на София: няма големи зали и хотели. Затова не можеш да привлечеш глобални събития с хиляди гости", казва Тодорова.

Както и в много други сектори, заради недостига на квалифицирани специалисти SEG правят обучения, за да си осигурят нужния персонал. Екипът на компаниите в групата вече надхвърля 100 души. "На запад фирмите не могат да си позволят да поддържат голям дизайн екип и работят с външни доставчици, а ние имаме 12 дизайнери", казва Тодорова.

Създателите на SEG не крият, че Виена е само първата стъпка от международната им експанзия. Невена Тодорова и Калоян Тодоров имат десетгодишна програма, която предвижда след време компанията да присъства на поне четири континента. Особено интересна за тях е Азия, но не изключват дори навлизане в Северна Америка.

Още от Капитал