С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 20 май 2018, 11:30, 8942 прочитания

"Сиренето" с палмово масло ще се продава само предварително опаковано

Имитиращите продукти ще са на отделни щандове с ясно обозначение, предвиждат промени в наредба

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Забранява се използването на думата "млечен" или нейни производни в наименованието на имитиращите продукти, които съдържат в състава си растителни мазнини. Продуктите с палмово масло ще се предлагат в търговската мрежа само предварително опаковани и на отделни щандове или на обособени места, на които има ясно обозначение с надпис "имитиращи".

Това предвиждат промени в Наредбата за специфичните изисквания към млечните продукти, които са публикувани отново за обществено обсъждане в Портала за обществени консултации на Министерския съвет. Такова обсъждане беше направено и през 2016 г., когато проектът за промяна на наредбата беше обявен за първи път и нотифициран от Европейската комисия. Проектът тогава обаче не стигна до приемане.


Мнения и становища по предложенията ще се приемат до 14 юни т.г. Измененията ще бъдат приети с постановление на правителството.

Нови изисквания и при етикетите

Промените предвиждат върху етикета в непосредствена близост до наименованието на продукта задължително да бъде написано "Имитиращ продукт" с ясно обозначение на компонента или съставката, които са използвани като частични или пълни заместители на млякото. Освен това думите "имитиращ продукт" трябва да са с големина на буквите поне 75% от тези, с които е изписано името на продукта.



Етикетът задължително трябва да съдържа количеството на съставките, използвани в производството - сурово мляко, мазнини и/или протеини от немлечен произход. Ако в продукта има мляко, различно от краве, трябва да се посочи какво е то.

На производителите ще бъде даден тримесечен гратисен период от влизане на постановлението в сила, за да изпълнят изискванията, свързани с етикетирането. Върху наличните имитиращи продукти, опаковани и етикетирани преди влизането в сила на постановлението, трябва да бъде поставен допълнителен етикет или щемпел с изискваната информация.

По-лесен контрол, по-информирани потребители

Промените имат за цел да улеснят контрола, да засилят информираността на потребителите, както и да защитят интересите на българските производители на сурово мляко и автентични млечни продукти, става ясно от мотивите към проекта на постановлението.

Според тях постоянните проверки на Агенцията по безопасност на храните за периода 2013-2017 г. показват повтарящи се нарушения, свързани с наличие на немлечни съставки в продукти, които се предлагат като масло, сирене и кашкавал. Контролиращите срещат трудности при проследяване на храните и партидите, особено при тези, които се предлагат в непакетиран вид, и подчертано в обектите в малките населени места.

Очаквано въздействие

Предлаганите мерки ще имат известен ограничителен ефект заради изискването имитиращите продукти да се предлагат на пазара единствено предварително опаковани. Но това би засегнало малък дял от продажбите в търговските обекти - по данни на Евростат около 10% са хранителните стоки, които се преопаковат/разфасоват в обектите за търговия на дребно, показва предварителната оценка на въздействието.

Според нея изискването за предварително опаковане на имитиращите продукти при равни други условия ще повиши разходите за тяхното производство. Това би намалило търсенето им на пазара, като частично ще свие ценовото им предимство. Възможно е да се стигне до изчезване на предлагани артикули в най-ниския ценови сегмент и съответно до заместването им с продукти от внос (предварително пакетирани) или с млечни продукти.

Промените са част от мерките, които земеделското министерство предлага, за ограничаване на употребата на палмово масло и други заместители с цел да се засили потребителското доверие и да се подкрепят производителите на автентични млечни продукти.

Вече беше публикуван проект за промяна на Наредба №1 от 2016 г. за хигиената на храните, който предвижда забрана за производство на млечни и имитиращи продукти в едно и също предприятие. Това предложение обаче раздели мненията в бранша. Част от предприемачите приветстват промяната, но някои смятат, че държавата няма право да принуждава цели бизнеси да бъдат затворени, за да стимулира други.

От асоциациите на млекопреработвателите и животновъдите настояват за пълна забрана на производството и продажбата на имитиращи продукти, представяни за млечни.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Компания от групата на "Химимпорт" купува двата германски магазина "Хит" в София 5 Компания от групата на "Химимпорт" купува двата германски магазина "Хит" в София

Новият собственик вече влезе в ритейла, като придоби и веригата "Хоуммакс"

21 юли 2019, 2089 прочитания

По-ниските лихви свиват маржовете на банките в САЩ По-ниските лихви свиват маржовете на банките в САЩ

Цената на акциите на Wells Fargo падна, тази на книжата на Goldman Sachs се повиши, докато инвеститорите се фокусират върху въздействието от решенията на Фед

21 юли 2019, 890 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Британският онлайн търговец Ocado навлиза на пазара в САЩ

Веригата Kroger купува 5% от акциите й и ще използва платформата за дигитална търговия

Държавата с най-отворените данни в света

Как България неволно настигна скандинавските страни по публичност на доходите

Трусовете на продуцентския пазар

Новият телевизионен сезон започва без някои ключови предавания

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми

Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността