Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 20 май 2018, 11:30, 10689 прочитания

"Сиренето" с палмово масло ще се продава само предварително опаковано

Имитиращите продукти ще са на отделни щандове с ясно обозначение, предвиждат промени в наредба

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Забранява се използването на думата "млечен" или нейни производни в наименованието на имитиращите продукти, които съдържат в състава си растителни мазнини. Продуктите с палмово масло ще се предлагат в търговската мрежа само предварително опаковани и на отделни щандове или на обособени места, на които има ясно обозначение с надпис "имитиращи".

Това предвиждат промени в Наредбата за специфичните изисквания към млечните продукти, които са публикувани отново за обществено обсъждане в Портала за обществени консултации на Министерския съвет. Такова обсъждане беше направено и през 2016 г., когато проектът за промяна на наредбата беше обявен за първи път и нотифициран от Европейската комисия. Проектът тогава обаче не стигна до приемане.


Мнения и становища по предложенията ще се приемат до 14 юни т.г. Измененията ще бъдат приети с постановление на правителството.

Нови изисквания и при етикетите

Промените предвиждат върху етикета в непосредствена близост до наименованието на продукта задължително да бъде написано "Имитиращ продукт" с ясно обозначение на компонента или съставката, които са използвани като частични или пълни заместители на млякото. Освен това думите "имитиращ продукт" трябва да са с големина на буквите поне 75% от тези, с които е изписано името на продукта.



Етикетът задължително трябва да съдържа количеството на съставките, използвани в производството - сурово мляко, мазнини и/или протеини от немлечен произход. Ако в продукта има мляко, различно от краве, трябва да се посочи какво е то.

На производителите ще бъде даден тримесечен гратисен период от влизане на постановлението в сила, за да изпълнят изискванията, свързани с етикетирането. Върху наличните имитиращи продукти, опаковани и етикетирани преди влизането в сила на постановлението, трябва да бъде поставен допълнителен етикет или щемпел с изискваната информация.

По-лесен контрол, по-информирани потребители

Промените имат за цел да улеснят контрола, да засилят информираността на потребителите, както и да защитят интересите на българските производители на сурово мляко и автентични млечни продукти, става ясно от мотивите към проекта на постановлението.

Според тях постоянните проверки на Агенцията по безопасност на храните за периода 2013-2017 г. показват повтарящи се нарушения, свързани с наличие на немлечни съставки в продукти, които се предлагат като масло, сирене и кашкавал. Контролиращите срещат трудности при проследяване на храните и партидите, особено при тези, които се предлагат в непакетиран вид, и подчертано в обектите в малките населени места.

Очаквано въздействие

Предлаганите мерки ще имат известен ограничителен ефект заради изискването имитиращите продукти да се предлагат на пазара единствено предварително опаковани. Но това би засегнало малък дял от продажбите в търговските обекти - по данни на Евростат около 10% са хранителните стоки, които се преопаковат/разфасоват в обектите за търговия на дребно, показва предварителната оценка на въздействието.

Според нея изискването за предварително опаковане на имитиращите продукти при равни други условия ще повиши разходите за тяхното производство. Това би намалило търсенето им на пазара, като частично ще свие ценовото им предимство. Възможно е да се стигне до изчезване на предлагани артикули в най-ниския ценови сегмент и съответно до заместването им с продукти от внос (предварително пакетирани) или с млечни продукти.

Промените са част от мерките, които земеделското министерство предлага, за ограничаване на употребата на палмово масло и други заместители с цел да се засили потребителското доверие и да се подкрепят производителите на автентични млечни продукти.

Вече беше публикуван проект за промяна на Наредба №1 от 2016 г. за хигиената на храните, който предвижда забрана за производство на млечни и имитиращи продукти в едно и също предприятие. Това предложение обаче раздели мненията в бранша. Част от предприемачите приветстват промяната, но някои смятат, че държавата няма право да принуждава цели бизнеси да бъдат затворени, за да стимулира други.

От асоциациите на млекопреработвателите и животновъдите настояват за пълна забрана на производството и продажбата на имитиращи продукти, представяни за млечни.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Предложение от бизнеса: да минем през коронавируса "на две скорости" 3 Предложение от бизнеса: да минем през коронавируса "на две скорости"

Красен Кюркчиев от "Фикосота" предлага стратегия за спрявяне с епидемията с минимални жертви и щети за икономиката, като се раздели обществото на две групи според риска

29 мар 2020, 3751 прочитания

Мините в Челопеч и Крумовград продължават да работят нормално Мините в Челопеч и Крумовград продължават да работят нормално

Повечето от материалите, които "Дънди прешъс металс" използва, се доставят от български фирми

29 мар 2020, 1324 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Британският онлайн търговец Ocado навлиза на пазара в САЩ

Веригата Kroger купува 5% от акциите й и ще използва платформата за дигитална търговия

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10