Все по-краткият живот на смартфоните
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Все по-краткият живот на смартфоните

Reuters

Все по-краткият живот на смартфоните

Големите компании пускат хитови телефони на все по-малки интервали от време, като същевременно цената на устройствата расте

25373 прочитания

Reuters

© Reuters


В последните години смартфон индустрията започва да добива много предвидима форма. На всеки няколко месеца големите компании пускат хитовите си телефони или така наречените флагмански модели. Очакването в повечето случаи е те да налагат новите тенденции на пазара и да се изкупуват като топъл хляб. Реалността обаче е, че през последните години с всеки следващ модел цените се покачват, иновациите не са значителни, а качеството не винаги ги оправдава.

Почти всяка компания на пазара движи цените си спрямо наличната продуктова гама. С всеки нов флагман "остаряващите" модели от предходната година поевтиняват, което пък ги прави по-атрактивни, защото имат почти същите характеристики. В същото време китайските производители все по-агресивно навлизат на западните пазари, което допълнително усилва конкуренцията. А и високият клас смартфони става по-хомогенен, понеже технологиите се разпространяват все по-бързо.

Китайската мощ

По-рано тази година данните за глобалните продажби на смартфони за последното тримесечие на 2017 г. показаха, че те са намалели за първи път, откакто се води такава статистика. Номер две в сектора - Apple, регистрира спад от 5%, или 400 хил. смартфона, спрямо същия период на 2016 г. От лидера Samsung пък отчетоха спад от 3.6%. Ръст бележат единствено китайските производители - Xiaomi със 79% и номер три в индустрията Huawei със 7.6%.

Причината за възхода на китайските производители са много, не на последно място, и огромният пазар. Но има и много други, тъй като популярността им в цял свят расте. Една от тях е мащабът на производството. Например китайските зони със специални икономически условия предлагат свободна търговия и ниска регулация над патентовани продукти. Една такава зона е Шънджън, където се правят Huawei, Xiaomi, Tencent и много други. Стотици стартъпи се възползват от технологичната екосистема, което превръща града в една от хардуерните столици на света.

В Шънджън са базирани и повечето китайски доставчици за части, което допълнително улеснява бързото проектиране на смартфони. Като добавим и безплатната операционна система Android и подобренията в 3D принтерите, китайските дизайнери и производители не отстъпват на лидерите на пазара.

А и заради "демократизацията" и достъпността на новите технологии въвеждането на всяко ново мобилно решение не би трябвало да води до масивен ръст в цената на устройствата. Разчитане на отпечатъци и разпознаване на лица стават все по-широко използвани технологии дори и в смартфоните от средния и ниския клас. В комбинация с падащите цени на материалите и компонентите стойността на производство на едно качествено устройство е по-ниска в сравнение с няколко години по-рано. Ето защо лидерите на пазара са принудени или да продължават да иновират, за да пуснат нещо невиждано досега на пазара, или да се замислят върху цените си.

Парите и цените

За около 60 долара в момента всеки може да си поръча от Китай смартфон с Android 7, осемядрен процесор, 32GB оперативна памет и 4GB RAM. Разбира се, тази цена не озаначава качество (точно обратното), нито гаранция, ъпдейти, както и номер за техническа поддръжка. Присъствието на подобни телефони надали би накарало някого да смени своя iPhone, но показва надценката, която бива плащана за хитовите модели. Според данни от сектора частите в един iPhone X не надхвърлят 370 долара (около 620 лв.), но в момента той се продава за около 1800 лв. в България. Сходна е и ситуацията с най-новите модели Huawei P20 Pro (1600 лв.) и Samsung S9 (1400 лв.). Допреди пет години цената на хитовите телефони рядко надвишаваше 1000 лв., но напоследък не спира да расте. По този начин ценовият пояс около 600-700 лв. вече е за средния клас смартфони.

Не бива да се забравя и делото между Apple и лидера на пазара за мобилни процесори Qualcomm, който произвежда за малки и големи в индустрията. Чиповете на Qualcomm са считани за стандарт за качество в индустрията. Разследване от европейски регулатори разкри, че Qualcomm са плащали на Apple да използва техните чипове, и последва глоба от 1.2 млрд. долара за производителя, което доведе до големи промени в бизнес модела им. Преди 2018 г. Qualcomm образуваше цената на чиповете спрямо крайната цена на смартфона. Така компанията си позволяваше да взима много повече пари от производителите на телефони от висок клас. След глобата от ЕС Qualcomm обяви, че ще намали тавана с 20% до 400 долара. Което означава, че крайната цена на продуктите може да бъде свалена, стига лидерите в сектора да го искат.

Лимитите на пазара

В момента флагманските модели се появяват на практика на всеки шест месеца. Проблемът е, че това е много кратък период за смяна на апарати с подобна цена. Заради желанието си да не спират растежа производителите показват постоянно нови и нови модели, които трябва да убедят потребителите, че наистина са "най-добрите" на пазара. Но в повечето случаи подобренията са прекалено малки, че да накарат някого да захвърли телефона си, купен преди половин или една година, и да купи нов. На още по-висока цена.

Миналата година беше първата на спад в продажбите на смартфони. Ако големите играчи искат това да остане аномалия, а не закономерност, трябва да променят начина, по който работят. Единствено Apple продължава да прави по едно представяне на година, но дори и компанията от Купертино отдавна няма само един телефон в портфолиото си, а предоставя много по-широко разнообразие.

На практика днешните най-скъпи телефони са в свой собствен, нов клас, който се появи през последните години. А някогашните "флагмани" в момента са среден клас. За момента керванът продължава да върви, въпросът е само докога. В крайна сметка от гледна точка на Apple, ако един телефон продължава да бъде успешен дори с начална цена от 1000 долара, защо да си губиш времето с промяна на стратегии?


14 коментара
  • 1
    antoni avatar :-|
    Бай Гадьо

    Китайските телефони са евтини, но за сметка на това през последните години започват все повече да ги омазват с лепило при сглобяването им. Вече дори батерията да се смени е проблем. Ако даде дефект се продават резервни части, въпроса е само дали ще можеш да се разлепиш всичко без да счупиш нещо друго.

  • 2
    kdc58564521 avatar :-|
    kdc58564521

    Крайно време е да се смени моделът с безумното пилеене на ресурси и трупане на отпадъци и да се озапти пазарната икономика, разчитаща на свръх потребление. Това е пирамида, не устойчив модел. Нищо не пречи да се върнат качествените устройства, които ще изкарат години и ще могат да се ремонтират с евтини части, да се ъпгрейдват с нови батерии, памет и пр. в най-близкия магазин. Светът нема да свърши, ако вместо за ненужна електроника, сменявана всека година, хората си хвърлят парите за по-важни неща и така спрат изтичането на капитали към Китай.

  • 3
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    До коментар [#2] от "kdc58564521":
    Идеалист... пазарната икономика не работи така. Ако върнат качеството в продуктите, ако нещото не се чупи лесно, нали следващите едно 5 години никой няма да си купи нищо ново? Балансът отива по дяволите... естествено, че е пирамида. Неразрушима. Цели отдели имат, плащат им луди пари за оценка на качеството и т.нар. "планирано остаряване":
    Planned obsolescence, or built-in obsolescence, in industrial design and economics is a policy of planning or designing a product with an artificially limited useful life, so it will become obsolete (that is, unfashionable or no longer functional) after a certain period of time. И това съвсем не е ново. Още Едисон като измислил електрическата крушка им е казал, с тази и тази жичка, мога да я направя тази крушка да свети един век! При което инвеститорите му казали "Ти луд ли си!?" :)

  • 4
    kdc58564521 avatar :-|
    kdc58564521

    До коментар [#3] от "kirka80286":

    Тия неща се знаят от 100 години, затова казвам че самия модел требва да се смени. Нема да се случи нищо страшно ако производството се свие и се продава 10 пъти по-малко, част от производителите и търговците фалират и т.н. Така ще имат по-голема мотивация да развиват революционни технологии, които да те накарат да смениш добре работещо и здраво устройство. Но тия неща требва да се уредят законово, с нови стандарти за качество и пр. В момента пазарната икономика работи в полза на бизнеса, а требва да се направи да работи за потребителите и с отговорно отношение към природата.

  • 5
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    До коментар [#4] от "kdc58564521":

    Никога няма да спре да работи в полза на бизнеса, човек. Това за потребителите - никой пет пари не дава. Важно е баланс да излиза. Печалбите.

  • 6
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    До коментар [#4] от "kdc58564521":

    Еми захващайте се със смяна на модела, е къде ютюб, туитър, фейсбук, направете един подкаст и започвайте да убеждавате хората че така трябва да се направят нещата и ще се смени модела :) :) :)

  • 7
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    До коментар [#6] от "bretschneider":

    Коментарите в Интернет никога няма да надделеят над милионите. Много милиони. Много.

  • 8
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi

    Много е просто - така се наложиха Нокиа преди години - с практичност и качество. Но нямаха 400 000 000 000 в сметки извън страната, нито в нея. При това държаха сериозен пазарен дял, а не като сегашните лидери с мижави проценти. Просто парите и алчността са най-важното за прогреса, няма смисъл да го отричаме...

  • 9
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    До коментар [#7] от "kirka80286":

    Научно техническия прогрес, дело на милионите... Сега разбирам какво онзачаваше оня призив, на един от калканите на Рурски Паметник :) :) :)

  • 10
    sylvester avatar :-|
    sylvester

    Купих телефон Xiaomi преди повече от година. Още ги нямаше в популярните сайтове у нас и го поръчах от Китай (пътува 2 седмици :)). Дори след като митницата ме накара да му платя ДДС, излезе 480 лева. Риск си беше, защото на китайския сайт да търсиш гаранция е... :) Но пък никакви проблеми нямам с него. Преди това ползвах "флагмана" на Самсунг (по онова време беше S6). Доволен бях, но струваше 1000 лева. Разликата в цената е много по-голяма от разликата в качеството. Особено при положение, че "флагманите" вече са по 1500 лева. Гледам Xiaomi вече се предлагат и от ЕМАГ и подобни, което значи и реална гаранция. Когато дойде време за смяна, ТВЪРДО няма да купувам "марков". Още повече, че "флагманите" не бележат никакво реално развитие вече 2-ра година. Реално - напудрен миналогодишен модел и агресивна реклама.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK