Александър Димитров: Ще сме лидер с много нови продукти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Александър Димитров: Ще сме лидер с много нови продукти

"Вярваме в консолидацията и във всеки момент, когато видим нещо, което може да закупим, ще го направим, както сме правили и до момента," казва Александър Димитров

Александър Димитров: Ще сме лидер с много нови продукти

Изпълнителният директор на "А1 България" пред "Капитал"

Константин Николов, Сирма Пенкова
14081 прочитания

"Вярваме в консолидацията и във всеки момент, когато видим нещо, което може да закупим, ще го направим, както сме правили и до момента," казва Александър Димитров

© Надежда Чипева


Профил

Александър Димитров е изпълнителен директор на "Мобилтел" (вече "А1 България") от есента на 2015 г., когато наследи Танасис Кацирубас. Работи в телекомуникационния сектор от 18 години. До 2015 г. беше главен търговски директор на БТК, където работи в продължение на седем години. Преди това пък беше главен изпълнителен директор на "Германос телеком България". Завършил е Техническия университет в София с магистърска степен по електрически машини и съоръжения. Има и магистърска степен по маркетинг и мениджмънт от УНСС.

Защо се налага промяната в идентичността?

"Мтел" работи от 23 години на този пазар и сме една от топ марките във всички класации. Имаме 100% спонтанна разпознаваемост. Хората знаят много добре какво е "Мтел" – първият GSM оператор, лидер на пазара, основният телеком, който работи с бизнес клиенти. Погледнато така, на нас не ни се налага промяна. В същото време, въпреки че сме силен бранд, ни познават повече като мобилен оператор. Но през последните пет години направихме много други неща. Основен играч сме на пазара за интернет и телевизия, както и на пазара за сложни корпоративни и ICT решения. Преди 2 години и половина купихме най-големия кабелен оператор Blizoo с близо 500 000 клиенти. И като естествено продължение на марката на "Мтел" решихме, че имаме нужда от нова идентичност.

От друга страна, А1 Group има 7 оператора в Европа. Тя е практически европейското подразделение на America Movil. Преди една година взехме решението, че брандът А1 е този, който трябва да се налага в европейските операции на групата. Това е основният оператор в Австрия. Преди време в Словения също направиха смяната, така че там сега брандът е А1 Slovenia. Компанията ни за цифрови услуги също се казва А1 Digital. И ние сме следващата стъпка. Част сме от голяма група, която търси да заеме по-сериозно място на европейския пазар заедно с другите оператори като Orange, Deutsche Telecom и др.

Какво символизира името А1?

Идеята зад този бранд е лидерско отношение във всеки един смисъл. Символизира първата буква и първата цифра. "А" идва от английското all и немското alles – символизира, че предоставяме всичко. "1" идва от това, че сме първи и че целият пакет услуги може да се вземе от едно място.

Споменахте европейския телеком сектор. Това показва ли амбициите да сте още по-голяма телеком група на континента?

Реално ние в момента сме оператор на средно ниво. По-малки сме от големите и сме по-големи от малките. Една обща бранд идентичност би ни помогнала за по-голяма европейска разпознаваемост. Например, когато клиентите ни пътуват навън, или когато австрийските или словенските клиенти идват при нас, те ще виждат един и същ бранд. Амбицията на нашата група е да играе по-сериозна роля на европейския пазар. Все пак сме част от четвъртата по големина телеком група в света – America Movil.

Кои са главните предизвикателства около промяната на идентичността и как ще се отразят на бизнеса и продажбите ви?

Смятаме, че няма да се отразят негативно, нито в краткосрочен, нито в дългосрочен план, поради две причини. Първо, защото основният ни бизнес остава - имаме 5 млн. клиенти, имаме близо 250 магазина, имаме силен онлайн магазин, имаме силно мобилно приложение. Основният бизнес ще си продължи да работи, както сега. Клиентите ще могат да ни намерят по същия начин, както и досега.

Второ, имаме подготвено достатъчно силно съобщение за промяната. За нас смяната на логото е само върхът на промените, които искаме да наложим. Инвестициите, които сме направили в хора и инфраструктура, ни позволяват да сме сигурни в качеството на нашата мрежа. Също искаме клиентите да имат лесен достъп до услугите, които предлагаме. И не на последно място е важно да покажем на клиентите ни, че ценим тяхната лоялност. Все пак някои от тях са с нас от над 20 години. "Мтел" вече няколко пъти са променяли логото си и при всеки от тях никога не е било цел да променим начина, по който работим. Сега искаме визуалната смяна да е върхът на всички останали неща, които ще въведем. Ще направим неща, които ще са нови както за пазара, така и за клиентите. Затова дори нямаме толкова много средства, заделени за маркетинг. Защото вярваме, че моделът ни на работа сам ще помогне за популяризирането на марката.

Какви са планираните инвестиции около ребрандирането?

Ще се опитаме най-разпознаваемите части от бранда да бъдат променени бързо и лесно. Разбира се, всичко относно рекламното ни присъствие ще бъде сменено. Рекламите в магазините ни ще бъдат променени в рамките на една седмица. Към края на юни компанията ще започне изцяло да работи под новия бранд.

Планира се много сериозен бюджет, за да се информират клиентите ни за промяната. Използваме всички разпространени формати на реклама: от цифровото пространство, телевизията и принта до социални мрежи, фактури и т.н.

Колко ще струва целият процес?

Нашия бизнес ежегодно има нужда от сериозни инвестиции. От една страна, за технологична поддръжка в страната, а от друга - за да сме достъпни за клиентите. Всяка година инвестираме между 120 и 150 млн. лв., които влагаме в поддръжка на мрежата и обновяване спрямо текущите технологични норми. Няма да имаме много сериозна разлика между миналогодишния и тазгодишния бюджет по отношение на рекламата. Ще рекламираме 365 дни в годината, просто сега ще са други темите.

Колко ще е дълга кампанията около промяната на идентичността?

Ние сме един от големите рекламодатели в страната и нашите рекламни кампании са винаги активни. През цялата година ние имаме някаква реклама някъде. Относно "анонсирането" на промяната, това ще продължи между две и три седмици. Така че смятаме до средата на юни да рекламираме само по новия бранд.

Какви са заложените показатели, които ще следите, за да измерите резултатите от промяната?

Имаме много индикатори, но разбира се, не всички са брандови. Основната част е спонтанната разпознаваемост, но има и други начини, по които може да преценим успеха - посещения в новия ни сайт например. Между другото, А1.bg е първият двубуквен сайт в страната. Наложи се да се преборим с дадени регулации, за да направим това възможно. Броят посещения в магазините ни също е важен показател, както и броят платени сметки през приложението и т.н.

Бизнесът ни предлага услуги и съответно и моделът ни няма да се промени от това, че имаме нова идентичност. Надяваме се тя да помогне да рекламираме услугите, които предлагаме, и да създаде по-тясна връзка с клиентите, които имаме.

Очаква ли се някаква промяна в условията и цените за потребителите?

Със сигурност клиентите ни ще продължат да ползват сегашните услуги при настоящите условия, като се надяваме нивото на персонализация и лично отношение към всеки един клиент да бъде подобрено. В момента имаме достатъчно атрактивни условия на доста от продуктите ни. Също се радваме на доста стабилен ръст и оборотът ни от последните години го показва. Като клиентска база вървим стабилно, но самите клиенти стават по-ценни, защото всеки един ползва повече услуги – повече мегабайти, повече минути и т.н.

Планирате ли да произвеждате собствено съдържание?

Една от целите на нашата група е точно предлагането на ексклузивно спортно съдържание, както и собствена кино- и видеоселекция. Това продължава да е фокус на усилията ни и съвсем скоро може да очаквате нови услуги в тази сфера.

Планирате ли нови придобивания под новия бранд?

Непрекъснато гледаме дали има нещо ново на пазара, от което да се възползваме. През миналия месец купихме добре представен оператор в Ямбол. Така че такива сделки никога не са спирали да бъдат на фокус. Въпреки всичко големите оператори като нас страдат от някои фактори на пазара. На първо място са пиратските канали, които малките оператори излъчват. Неузаконената инфраструктура в някои градове също спира развитието на оператори като нас. Ние вярваме в консолидацията и във всеки момент, когато видим нещо, което може да закупим, ще го направим, както сме правили и до момента.

Разрастването на този пазар не е лесно. Българският пазар не е голям и развитието на който и да е от играчите минава или през взимането на чужди клиенти, или през това да развиеш своите клиенти през услугите си. Поради тази причина вярваме, че с новия бранд трябва да наблегнем на лоялността на клиентите ни. Колкото повече време потребителят използва нашите услуги, толкова повече ще се подобряват условията за него като съдържание и цена.

Как според вас ще изглежда един телеком в близкото бъдеще?

След пет до десет години телекомите вероятно ще са по-скоро мултимедийни доставчици на цялостни решения. Като цяло вярвам, че те ще играят по-голяма роля в живота на хората и на фирмите, защото ще се грижат за дигитализацията, за която цял свят работи. Ясно е вече, че дори компании, които нямат общо с цифровите технологии, се стремят да се дигитализират – производители на хляб например. Ние сме тук, за да подпомогнем техния процес да е по-разбираем, по-предвидим и да има възможност за бърза и достъпна дигитална връзка.

За нас един оператор на бъдещето е симбиоза между доставчик на свързаност, комбинирано с персонализирано съдържание и с цялостна софтуерна и хардуерна поддръжка.

Интервюто взеха Константин Николов и Сирма Пенкова

Профил

Александър Димитров е изпълнителен директор на "Мобилтел" (вече "А1 България") от есента на 2015 г., когато наследи Танасис Кацирубас. Работи в телекомуникационния сектор от 18 години. До 2015 г. беше главен търговски директор на БТК, където работи в продължение на седем години. Преди това пък беше главен изпълнителен директор на "Германос телеком България". Завършил е Техническия университет в София с магистърска степен по електрически машини и съоръжения. Има и магистърска степен по маркетинг и мениджмънт от УНСС.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    orchis avatar :-|
    orchis

    Всички тези меринджеи с гръцки CV та, не вещаят нищо добро.

  • 2
    tmpplbg avatar :-|
    Toncho Petrov

    Бизнесът е да пребрандираме магазините .Тоя филм го гледахме с Вивком. Извън големите градове покритието на мрежата с ниска плътност.

  • 3
    debelprach avatar :-|
    debelprach

    Добър опит ноооо неуспешен! Пичове закривайте фирмичката и беж!!

  • 4
    petkata1 avatar :-|
    petkata1

    Пак от начало с празните приказки - колко големи сме и как още ще пораснем. Да. Ще пораснете ама само в очите и ушите на кьоравото и глухо ръководство и изсъхналите мозъци на маркетинговите отдели. Напишете в прав текст, какво ще спечелят клиентите от А1 след като Ви има в близо 1/3 от Европа. Какви ще са цените на мин. разговор в А1 мрежата, каква ще е гарантираната скорост и цената на интернета в А1 мрежата?
    Преоблякъл се Илия и пак в тия.

  • 5
    alegria avatar :-|
    Dum vivimus, vivamus

    До коментар [#1] от "orchis":

    Времето доказа, че в България най-добре се справят български мениджъри. Пример за това е Теленор - в момента в който дойде сръбският мениджмънт всичко свърши. Доведоха посредствени, но пък много скъпоплатени ( и тук говорим за европейски стандарт) люде, чиято основна цел бе какви къщи да наемат, но нищо свързано с нови услуги, продукти или каквото и да било. И сега следва логичният край - поделенията на Теленор в Югоизточна Европа ( да подчертая, че във всички тях има сръбски мениджмънт) се продават отново. Основно поради изключително ниските нива на оперативна печалба ( а те у нас се издуваха само чрез затваряне на магазини, и съкращения на персонал - само български, разбира се). А пък да не забравяме, че горепосоченият мениджър е бил главен търговски директор на Виваком, в продължение на 5 години и отговорен за тоталната смяна на бранда - от държаното БТК с каси в пощите, до сегашното ниво на магазини, сателитна телевизия и оптичен интернет. Надявам се наистина да успее, заедно с екипа си, да промени нещата към нови, по-добри и по-евтини услуги.

  • 6
    pavelski avatar :-|
    pavelski

    - Пуснаха планове с минути, които се оказа, че не са към всички, а само вътре в мрежата. Но с име на тарифен план, който беше с минути към всички. Който се хване.
    - Никаква реакция при спрял стационарен интернет. След настояване, ще проверим утре.
    - Мрежата им изостана от тази на Виваком.
    Като цяло добра компания, но греши в стратегията.

  • 7
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    Ако спрат да лъжат на дребно и да правят клиентите си на прости..., след няколко години ще има резултат. Ама едва ли ще си променят отношението.

  • 8
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Гръцките и сръбските мениджъри оставиха в България компании с много лоша репутация сред клиентите. Дано промяната към по-добро да не свърши само със смяна на името...

  • 9
    georgh5n2 avatar :-|
    georgh5n2

    Най-силния им коз е, че не са спонсор на Левски.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK