От А1 до Я
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От А1 до Я

От А1 до Я

"Мобилтел" смени името си. Но не само - ще предлага още спорт, музика, разплащания

Константин Николов, Сирма Пенкова
39838 прочитания

© Надежда Чипева


"Мобилтел" вече е А1. Но извън новото име и лого промените в най-големия по брой абонати български мобилен оператор ще са по-дълбоки. И показват амбициите на компанията да развие нови услуги и платформи, с които да остане адекватна в новата дигитална ера в момент, когато класическата за телекомите гласова услуга носи по-малко приходи. Повече от пет години след последната смяна на логото на "Мобилтел" операторът предприе една от най-големите трансформации на идентичността в българския телекомуникационен сектор досега.

Същинската част по ребрандирането всъщност тепърва предстои. За промяната се знаеше още през септември миналата година, когато от групата майка A1 Telekom Austria Group обявиха, че ще прекръстят всичките си подразделения в региона на А1. Освен българската компания те включват и бизнеса в Беларус, Хърватия, Сърбия и Македония. Дотогава под името А1 работеха единствено мобилните оператори в Австрия и Словения, а целта на уеднаквяването е създаване на синергия между бизнесите на групата под общо име. Очакванията са до две години всички компании да работят под бранда A1.

Първо нов бранд...

Брандът на "Мобилтел" "Мтел" е най-дълго просъществувалият на българския телекомуникационен пазар (само в началото си търговската марка беше "Цитрон" – бел. ред.), затова и ребрандирането му ще се случва поетапно, така че клиентите на компанията плавно да преминат към новото име. От телекома обясниха пред "Капитал", че първата промяна ще бъде в смартфоните на потребителите, където вместо мрежата на "Мтел" вече виждат A1, както и в логото на фактурите им. Компанията вече има и нов сайт, който по думите на фирмата е първият двубуквен сайт в страната. Юридическото име на компанията също е променено на "А1 България". "В рамките на един месец ще сменим изцяло логата в магазинната ни мрежа, а целта ни е до края на юни компанията да работи изцяло под новия бранд", коментира Александър Димитров, главен изпълнителен директор на "A1 България". Промяна има и в спортните канали, които носеха името на телекома и вече ще се казват МАХ Sport1 и MAX Sport2, а третият остава EDGEsport. От компанията обявиха, че новото лого на A1 има над 70 визии, всяка според бизнеса и повода на използване.

Компанията не разкрива какви са планираните инвестиции в цялостната промяна на идентичността. Ако се съди по последната толкова мащабна трансформация в сектора - тази на "Теленор България" преди четири години, най-скъпо и трудоемко ще е ребрандирането на над 235-те магазина в страната, което трябва да стане, без да се наруши обслужването на клиентите. Тепърва ще се променят и автомобилите в автопарка, както и ще се произвеждат нови маркетингови материали и стоки с новия бранд (в магазините вече се предлагат някои стоки с марката А1). При "Теленор България" съществени средства бяха вложени и в мащабния ремонт на сградата на оператора и промяната й към общи офисни пространства. Александър Димитров обяви, че "А1 България" също предвижда промени в централния офис на компанията, които да го направят "по-приятно място за работа".

...после и много нови услуги

Търсенето на по-голямо взаимодействие с потребителите е в основата на дълбоките промени, които телекомът започва. Целта е със свиването в целия сектор на приходите от основни дейности за един оператор като глас и данни да се предлагат далеч повече услуги, които да задържат клиентите - както крайните потребители, така и фирмите. Това вече се доказва и от резултатите на досегашната "Мобилтел" през последните години - растат приходите от фиксирани услуги като телевизия и интернет и се предлагат все повече платформи за бизнеса - от облачни решения, през центрове за данни до приложения за сигурност. Сега "А1 България" иска да надгради тези услуги с добавянето на нови.

В центъра им ще стои ползването на още повече съдържание през устройствата и финансови транзакции. За целта "А1 България" пуска няколко нови платформи, които ще заработят през близките седмици и месеци. На първо място сред тях е собствената музикална стрийминг услуга, която ще предлага около 30 млн. песни, колкото има в големи платформи като Spotify. "Нашето конкурентно предимство е, че услугата ще бъде много добре локализирана. На първо място, ще сложим в нея всички български изпълнители от всякакви жанрове. Отделно плейлистите, които ще направим, ще бъдат съобразени с предпочитанията на българския потребител. Ние имаме всичко това, което имат и световните платформи, плюс допълнителния привкус на българското съдържание", казва Александър Димитров. Според него плюс ще е и цената на услугата спрямо другите предложения на пазара. Услугата ще се предлага през мобилно приложение, което е разработено от основния акционер в А1 Group - America Movil. Отделно спортните канали МАХ Sport1 и MAX Sport2 ще предлагат все повече съдържание, като тепърва се очакват новини около тях, каза Димитров, без да разкрие подробности. "А1 България" ще има и собствена кино- и видеоселекция.

Втората нова услуга, която тепърва ще се разраства, са финансовите транзакции. Компанията ще предлага директни peer-to-peer плащания между своите абонати, както и плащания онлайн и на POS терминал през смартфон. Услугата ще се предлага през дигиталния портфейл на оператора, планирано е и пускане на собствена кредитна карта. Тепърва ще се добавят и други финансови предложения като отпускане на кредити, което според Димитров ще става при по-добри условия и по-лесни процедури от съществуващите на пазара. "За тези услуги ще работим по няколко начина - от една страна, имаме развита инфраструктура, а нашата група има собствена банка в Австрия, а от друга - можем да действаме в бъдеще и като небанкова финансова институция. Стремим се да комбинираме две уникални наши качества. Първото е доверието и второто - директната връзка, която имаме с клиентите през телефона. Българският потребител е доста консервативен по отношение на електронните разплащания и според нас една от причините е, че хората нямат партньор, на който имат доверие. Ето защо смятаме, че услугата, която предлагаме, ще бъде приета добре", казва Димитров.

За да стигне до повече клиенти, компанията ще пусне на пазара и собствени смартфони под марката А1, произведени специално за телекома от компанията TCL Corporation (която в момента прави телефони под бранда Alcatel и Blackberry). Новата продуктова линия ще включва три модела, като целта е всеки да отговаря на желанията на отделните потребители.

Ще се разрастват и услугите за бизнес клиентите. А1 ще разширява и налага платформата си А1 Digital, на която фирмите могат да инсталират, конфигурират и управляват множество cloud базирани услуги. "Дали ще е антивирусно решение, дали ще е мейл-клиент, дали ще е счетоводна система - за всички тези неща имаме над 50 продукта на тази платформа, която е уникална за българския пазар", казва изпълнителният директор на "А1 България". Плановете включват и предлагането на все повече собствени решения в областта на интернет от нещата, които да се използват в умния град и умния дом.

Александър Димитров не крие, че една от целите на "А1 България" е да стане по-широка част от живота на потребителите. Точно тук той вижда и развитието на сектора - телекомите отдавна вече не са доставчици на гласови услуги, а медийни и дигитални групи с множество услуги.

Тонус и за рекламния пазар

През годините "Мобилтел" се установи като един от най-големите рекламодатели и ребрандирането му несъмнено ще оживи пазара. От компанията не обявиха каква ще бъде инвестицията им за цялостната промяна, но според Димитров не се планира значително увеличение на годишния бюджет за реклама. По данни на мониторинговата агенция ГАРБ за първото тримесечие на миналата година от "Мобилтел" са вложили общо 5.2 млн. лв. в телевизионна реклама и за този период са с най-големи инвестиции спрямо другите два телекома – "Теленор България" и БТК (вижте таблицата). За месеците от януари до март тази година обаче компанията значително намалява вложенията си - с над 73%, достигайки 1.4 млн. лв. Вероятно засилване ще има през второто тримесечие, когато паралелно с продуктовите реклами телекомът ще комуникира и ребрандирането си. "Разбира се, ще имаме рекламно присъствие за анонсирането на новото име, което ще се развие в рекламни клипове, билбордове, социални мрежи, списания, каталози и други", обяснява още Димитров. Той допълва, че фазата на анонсиране на промяната ще се развие в рамките на между 2 и 3 седмици. В България телекомът работи с рекламната агенция Saatchi&Saatshi Sofia, част от комуникационната група на Publicis One.

"Мобилтел" вече е А1. Но извън новото име и лого промените в най-големия по брой абонати български мобилен оператор ще са по-дълбоки. И показват амбициите на компанията да развие нови услуги и платформи, с които да остане адекватна в новата дигитална ера в момент, когато класическата за телекомите гласова услуга носи по-малко приходи. Повече от пет години след последната смяна на логото на "Мобилтел" операторът предприе една от най-големите трансформации на идентичността в българския телекомуникационен сектор досега.

Същинската част по ребрандирането всъщност тепърва предстои. За промяната се знаеше още през септември миналата година, когато от групата майка A1 Telekom Austria Group обявиха, че ще прекръстят всичките си подразделения в региона на А1. Освен българската компания те включват и бизнеса в Беларус, Хърватия, Сърбия и Македония. Дотогава под името А1 работеха единствено мобилните оператори в Австрия и Словения, а целта на уеднаквяването е създаване на синергия между бизнесите на групата под общо име. Очакванията са до две години всички компании да работят под бранда A1.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    spe1 avatar :-|
    spe

    ако Ментел е решил да се променя, трябва да започне първо с Мениджмънта и компрометираната си търговска структура.

  • 2
    ykl1527280944564897 avatar :-|
    Stanislav Koychev

    Чакам си фактура от 16.05.18.

  • 3
    debelprach avatar :-|
    debelprach

    Тия съм ги шкартирал завинаги!! Пари да ми дават не отивам при тях!! Нямат си на представа какви морални и материални щети са направили на бившите си клиенти!!

  • 4
    zamen avatar :-|
    Чарли Мишкин

    Преоблякал се Илия и пак в тия.

    Нам ада има никакв апромяна в обслужването и услугите. А това за което твърдят, че е "ново" става когато клиентите им имат доверие.

  • 5
    shule avatar :-|
    shule

    Предупредих ги досадниците да ми звънят САМО когато предложат нещо допълнително и ново или на старите, или на по ниски цени. Всичко другото е далавера на "тарикатите", а как ще се самонарекат няма никакво значение за потребителите им.

  • 6
    mondiana avatar :-|
    Мондиана

    Трябва да подобрят търговското обслужване в смисъл, че трябва да се прекрати практиката на изпързалване и подлъгване на старите хора, а и на тези, които не четат предварително договорите толкова внимателно, сякаш са наръчници за оцеляване в джунгла.

  • 7
    mistrall avatar :-|
    mistrall

    Добре написана платена реклама. Мтел отдавна са забравили как се ръководи успешен бизнес, това е и причината да нямат една качествена услуга и доволни клиенти...

  • 8
    tqb49541797 avatar :-|
    scott

    ментел се осрА1.

  • 9
    orchis avatar :-|
    orchis

    Ами и аз да споделя че освен смяна на логото има нужда и от сериозно подобрение на корпоративната култура. Това постоянно подвеждане на клиентите, мишкуване и откровено некултурно поведение е някакъв остатък от монополните години. Средата сега е друга и трябва истинска промяна - не само в брошурите.

  • 10
    botro avatar :-P
    botro

    На вниманието на господина Димитров от ментел.
    Първите 9 коментара са ОТРИЦАТЕЛНИ за фирмата ви. Моя също.
    Все ще намерите да излъжите клиентите си. То не беше няколко месечна смяна на системата, непотърсени абонаменти за услуга (радио зорана например). Сменихте си логото с бабина къделя, сега името, ама сте същите *****. А1 в Австрия прави ли калташки номера като тук? Добре че майката се казва така, иначе сте 0.926
    П.С. Номер седем, бих ти шибнал 10тина плюса, ама системата не дава.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK