С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 27 май 2018, 14:09, 7696 прочитания

Заводът на Latecoere разреши арбитражния спор на България с Airbus

С инвестицията на партньора му край Пловдив френският гигант изпълнява офсетните си ангажименти от 2005 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Спорът между българската държава и френската Airbus Helicopters за неизпълнени офсетни ангажименти от 2005 г. окончателно намери разрешение. Това стана възможно благодарение на друга френска компания - Latecoere. Тя изгради завод край Пловдив, който ще работи основно за Airbus, като така на практика изпълнява ангажимента за инвестиции в страната на самолетния гигант. Краят на арбитражния спор беше сложен с подписването на спогодба между Министерството на отбраната и Airbus Helicopters в сряда.

Предисторията


Казусът започна преди 13 години, когато Eurocopter - тогава притежавана от EADS, а по-късно придобита от Airbus и преименувана на Airbus Helicopters, сключи договор с правителството за доставка на хеликоптери Cougar и Panther за армията. Това беше и първият офсетен договор на България - доставчикът се ангажира да инвестира в страната 360 млн. евро - толкова, колкото правителството трябваше да му плати за хеликоптерите. По-голямата част от общата сума трябваше да бъде във военната сфера и за поддръжка на доставената техника, а 105 млн. евро да бъдат вложени в индустрията. Макар че през годините бяха обсъждани няколко варианта, инвестицията в реалната икономика така и не се случи, заради което и правителството започна арбитражно дело. България от своя страна пък отказа да приеме и заплати всички поръчани вертолети, което доведе до насрещен арбитраж.

Миналия септември обаче френската Latecoere, за която Airbus е най-големият клиент, започна изграждането на завод за компоненти за самолетната индустрия край Пловдив. Тогава стана ясно и че е сформирана работна група, която да обсъди претенциите на страните и възможностите инвестицията на Latecoere да се признае за изпълнен ангажимент на Airbus. Подписаната спогодба показва, че въпросът вече е разрешен.

Договорено



От Министерството на отбраната не дават подробности за окончателното споразумение. В съобщението на ведомството не се споменава и името на Latecoere, макар че източник на "Капитал" потвърди, че става дума именно за този проект. Според официалната информация спогодбата предвижда "френската страна да осигури стратегически инвестиции в България за изграждане на завод за производство на високотехнологични продукти за самолети Airbus". През първите три години ще бъдат открити до 300 работни места, като е възможно в следващите осем години тази бройка да нарасне до 800 души, посочват от министерството.

Договорено е също Airbus Helicopters да предостави на България един хеликоптер Dauphin, който ще се ползва от Военноморските сили. Специалисти обясниха за "Капитал", че тези хеликоптери са аналог на Panther, но без въоръжение и са предназначени за спасителни мисии по море.

Пловдивският завод

Миналия септември Latecoere започна да строи завод край Пловдив чрез местното си дружество "Латекоер България", което пък беше регистрирано година по-рано. От компанията тогава обявиха, че през следващите три години ще бъдат инвестирани 15 млн. евро в изграждането на фабриката и оборудването. Плановете бяха предприятието да заработи до края на март тази година. До приключване на строителството земята и сградите трябваше да останат собственост на строителя "Сиенит холдинг", а след това да бъдат придобити от "Латекоер".

Справка в имотния регистър показва, че собствеността вече е прехвърлена. Това е станало на 20 април, като "Латекоер" е платила 9.5 млн. лв. за близо 40 дка земя, промишлена сграда с площ 3900 кв.м, малко над 1000 кв.м административна сграда и помощни съоръжения.

Според източник на "Капитал"в момента в завода край Пловдив върви тестово производство, като все още предстои да бъдат доставени част от линиите, както и да бъдат наети всички необходими работници. До няколко месеца ще започне пълното производство. Във фабриката ще се правят авиационни възли за вратите на самолети Airbus, както и шкафове за авионика, но без електронното оборудване.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

13 март 2019
София Ивент Център

capital.bg/fintech

Annual FinTech Summit


Запазете своето място сега


Теми в програмата:


  • Тенденции и двигатели за растеж на финтех индустрията
  • PSD2 и възможностите за бизнеса
  • Мобилни плащания и дигитални портфейли
  • Кои са последните технологични иновации на пазара
  • InsureTech: дигиталната трансформация в застраховането
  • Международно сътрудничество и възможности за растеж на екосистемата

Към регистрацията

Прочетете и това

Samsung открива изцяло нова категория с първия си сгъваем смартфон Samsung открива изцяло нова категория с първия си сгъваем смартфон

С нeго и новата си серия телефони Galaxy S10 южнокорейският гигант иска да очертае следващите години като иноватор и лидер в сектора

21 фев 2019, 238 прочитания

"Индустриални зони" пак откри поръчката за над 70 млн. лв. "Индустриални зони" пак откри поръчката за над 70 млн. лв.

Държавната компания предлага 4-годишен рамков договор за изграждане на 22 км улици

21 фев 2019, 337 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Инвеститор активист призова Bank of England да предприеме действия заради климатичните промени

Мениджърът на хедж фонд Кристофър Хойн призовава за строги правила, по които банките се справят с рисковете

Българският автопазар 2018: Повече дизел и нови коли

Старите автомобили над 20 години продължават да преобладават в българския автопарк, въпреки нарастването на продажбите на нови автомобили

КЗК в страната на петролните складове

Антимонополната комисия изследва детайлно базите за горива. Целите може да са две - най-накрая качествен анализ на пазара или предизборна проверка срещу "Лукойл" за злоупотреба с монопол

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Sisters аre doin' it for themselves

Първият македонски филм на Берлинале "Господ съществува, името й е Петруня" спечели публиката с позицията си за ролята на жената

Дивото зове

Трима утвърдени български приключенски фотографи и техните "работни дни" на открито

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Домусчиев е на часове от сделка за "Нова тв", полската Pepko отваря първите си магазини в Пловдив

Емисия

DAILY @7AM // 21.02.2019 Прочетете