С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 27 май 2018, 14:09, 9019 прочитания

Заводът на Latecoere разреши арбитражния спор на България с Airbus

С инвестицията на партньора му край Пловдив френският гигант изпълнява офсетните си ангажименти от 2005 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Спорът между българската държава и френската Airbus Helicopters за неизпълнени офсетни ангажименти от 2005 г. окончателно намери разрешение. Това стана възможно благодарение на друга френска компания - Latecoere. Тя изгради завод край Пловдив, който ще работи основно за Airbus, като така на практика изпълнява ангажимента за инвестиции в страната на самолетния гигант. Краят на арбитражния спор беше сложен с подписването на спогодба между Министерството на отбраната и Airbus Helicopters в сряда.

Предисторията


Казусът започна преди 13 години, когато Eurocopter - тогава притежавана от EADS, а по-късно придобита от Airbus и преименувана на Airbus Helicopters, сключи договор с правителството за доставка на хеликоптери Cougar и Panther за армията. Това беше и първият офсетен договор на България - доставчикът се ангажира да инвестира в страната 360 млн. евро - толкова, колкото правителството трябваше да му плати за хеликоптерите. По-голямата част от общата сума трябваше да бъде във военната сфера и за поддръжка на доставената техника, а 105 млн. евро да бъдат вложени в индустрията. Макар че през годините бяха обсъждани няколко варианта, инвестицията в реалната икономика така и не се случи, заради което и правителството започна арбитражно дело. България от своя страна пък отказа да приеме и заплати всички поръчани вертолети, което доведе до насрещен арбитраж.

Миналия септември обаче френската Latecoere, за която Airbus е най-големият клиент, започна изграждането на завод за компоненти за самолетната индустрия край Пловдив. Тогава стана ясно и че е сформирана работна група, която да обсъди претенциите на страните и възможностите инвестицията на Latecoere да се признае за изпълнен ангажимент на Airbus. Подписаната спогодба показва, че въпросът вече е разрешен.

Договорено



От Министерството на отбраната не дават подробности за окончателното споразумение. В съобщението на ведомството не се споменава и името на Latecoere, макар че източник на "Капитал" потвърди, че става дума именно за този проект. Според официалната информация спогодбата предвижда "френската страна да осигури стратегически инвестиции в България за изграждане на завод за производство на високотехнологични продукти за самолети Airbus". През първите три години ще бъдат открити до 300 работни места, като е възможно в следващите осем години тази бройка да нарасне до 800 души, посочват от министерството.

Договорено е също Airbus Helicopters да предостави на България един хеликоптер Dauphin, който ще се ползва от Военноморските сили. Специалисти обясниха за "Капитал", че тези хеликоптери са аналог на Panther, но без въоръжение и са предназначени за спасителни мисии по море.

Пловдивският завод

Миналия септември Latecoere започна да строи завод край Пловдив чрез местното си дружество "Латекоер България", което пък беше регистрирано година по-рано. От компанията тогава обявиха, че през следващите три години ще бъдат инвестирани 15 млн. евро в изграждането на фабриката и оборудването. Плановете бяха предприятието да заработи до края на март тази година. До приключване на строителството земята и сградите трябваше да останат собственост на строителя "Сиенит холдинг", а след това да бъдат придобити от "Латекоер".

Справка в имотния регистър показва, че собствеността вече е прехвърлена. Това е станало на 20 април, като "Латекоер" е платила 9.5 млн. лв. за близо 40 дка земя, промишлена сграда с площ 3900 кв.м, малко над 1000 кв.м административна сграда и помощни съоръжения.

Според източник на "Капитал"в момента в завода край Пловдив върви тестово производство, като все още предстои да бъдат доставени част от линиите, както и да бъдат наети всички необходими работници. До няколко месеца ще започне пълното производство. Във фабриката ще се правят авиационни възли за вратите на самолети Airbus, както и шкафове за авионика, но без електронното оборудване.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

"Биовет" откри нов завод за ветеринарни лекарства на стойност 300 млн. лв. 1 "Биовет" откри нов завод за ветеринарни лекарства на стойност 300 млн. лв.

Съоръжението на компанията на братята Кирил и Георги Домусчиеви беше открито от премиера и трима министри

16 сеп 2019, 1539 прочитания

Американският производител на обезболяващи Purdue Pharma иска защита от фалит 3 Американският производител на обезболяващи Purdue Pharma иска защита от фалит

По-рано фармацевтичната компания предложи между 10 и 12 млрд. долара като извънсъдебно споразумение

16 сеп 2019, 863 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Инвеститор активист призова Bank of England да предприеме действия заради климатичните промени

Мениджърът на хедж фонд Кристофър Хойн призовава за строги правила, по които банките се справят с рисковете

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател