С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 27 май 2018, 14:09, 9268 прочитания

Заводът на Latecoere разреши арбитражния спор на България с Airbus

С инвестицията на партньора му край Пловдив френският гигант изпълнява офсетните си ангажименти от 2005 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Спорът между българската държава и френската Airbus Helicopters за неизпълнени офсетни ангажименти от 2005 г. окончателно намери разрешение. Това стана възможно благодарение на друга френска компания - Latecoere. Тя изгради завод край Пловдив, който ще работи основно за Airbus, като така на практика изпълнява ангажимента за инвестиции в страната на самолетния гигант. Краят на арбитражния спор беше сложен с подписването на спогодба между Министерството на отбраната и Airbus Helicopters в сряда.

Предисторията


Казусът започна преди 13 години, когато Eurocopter - тогава притежавана от EADS, а по-късно придобита от Airbus и преименувана на Airbus Helicopters, сключи договор с правителството за доставка на хеликоптери Cougar и Panther за армията. Това беше и първият офсетен договор на България - доставчикът се ангажира да инвестира в страната 360 млн. евро - толкова, колкото правителството трябваше да му плати за хеликоптерите. По-голямата част от общата сума трябваше да бъде във военната сфера и за поддръжка на доставената техника, а 105 млн. евро да бъдат вложени в индустрията. Макар че през годините бяха обсъждани няколко варианта, инвестицията в реалната икономика така и не се случи, заради което и правителството започна арбитражно дело. България от своя страна пък отказа да приеме и заплати всички поръчани вертолети, което доведе до насрещен арбитраж.

Миналия септември обаче френската Latecoere, за която Airbus е най-големият клиент, започна изграждането на завод за компоненти за самолетната индустрия край Пловдив. Тогава стана ясно и че е сформирана работна група, която да обсъди претенциите на страните и възможностите инвестицията на Latecoere да се признае за изпълнен ангажимент на Airbus. Подписаната спогодба показва, че въпросът вече е разрешен.

Договорено



От Министерството на отбраната не дават подробности за окончателното споразумение. В съобщението на ведомството не се споменава и името на Latecoere, макар че източник на "Капитал" потвърди, че става дума именно за този проект. Според официалната информация спогодбата предвижда "френската страна да осигури стратегически инвестиции в България за изграждане на завод за производство на високотехнологични продукти за самолети Airbus". През първите три години ще бъдат открити до 300 работни места, като е възможно в следващите осем години тази бройка да нарасне до 800 души, посочват от министерството.

Договорено е също Airbus Helicopters да предостави на България един хеликоптер Dauphin, който ще се ползва от Военноморските сили. Специалисти обясниха за "Капитал", че тези хеликоптери са аналог на Panther, но без въоръжение и са предназначени за спасителни мисии по море.

Пловдивският завод

Миналия септември Latecoere започна да строи завод край Пловдив чрез местното си дружество "Латекоер България", което пък беше регистрирано година по-рано. От компанията тогава обявиха, че през следващите три години ще бъдат инвестирани 15 млн. евро в изграждането на фабриката и оборудването. Плановете бяха предприятието да заработи до края на март тази година. До приключване на строителството земята и сградите трябваше да останат собственост на строителя "Сиенит холдинг", а след това да бъдат придобити от "Латекоер".

Справка в имотния регистър показва, че собствеността вече е прехвърлена. Това е станало на 20 април, като "Латекоер" е платила 9.5 млн. лв. за близо 40 дка земя, промишлена сграда с площ 3900 кв.м, малко над 1000 кв.м административна сграда и помощни съоръжения.

Според източник на "Капитал"в момента в завода край Пловдив върви тестово производство, като все още предстои да бъдат доставени част от линиите, както и да бъдат наети всички необходими работници. До няколко месеца ще започне пълното производство. Във фабриката ще се правят авиационни възли за вратите на самолети Airbus, както и шкафове за авионика, но без електронното оборудване.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Latecoere разширява завода си край Пловдив с инвестиция за 5.5 млн. лв. 1 Latecoere разширява завода си край Пловдив с инвестиция за 5.5 млн. лв.

В новия си цех компанията ще произвежда носовата част на самолети Airbus

9 дек 2019, 724 прочитания

Китай ще смени целия чужд софтуер и хардуер в държавната администрация Китай ще смени целия чужд софтуер и хардуер в държавната администрация

Страната ще смени между 20 и 30 млн. устройства в следващите три години

9 дек 2019, 606 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Инвеститор активист призова Bank of England да предприеме действия заради климатичните промени

Мениджърът на хедж фонд Кристофър Хойн призовава за строги правила, по които банките се справят с рисковете

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10