Заводът на Latecoere разреши арбитражния спор на България с Airbus
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Заводът на Latecoere разреши арбитражния спор на България с Airbus

Заводът на Latecoere беше построен за половин година и се очаква скоро да заработи

Заводът на Latecoere разреши арбитражния спор на България с Airbus

С инвестицията на партньора му край Пловдив френският гигант изпълнява офсетните си ангажименти от 2005 г.

10829 прочитания

Заводът на Latecoere беше построен за половин година и се очаква скоро да заработи

© Цветелина Белутова


Спорът между българската държава и френската Airbus Helicopters за неизпълнени офсетни ангажименти от 2005 г. окончателно намери разрешение. Това стана възможно благодарение на друга френска компания - Latecoere. Тя изгради завод край Пловдив, който ще работи основно за Airbus, като така на практика изпълнява ангажимента за инвестиции в страната на самолетния гигант. Краят на арбитражния спор беше сложен с подписването на спогодба между Министерството на отбраната и Airbus Helicopters в сряда.

Предисторията

Казусът започна преди 13 години, когато Eurocopter - тогава притежавана от EADS, а по-късно придобита от Airbus и преименувана на Airbus Helicopters, сключи договор с правителството за доставка на хеликоптери Cougar и Panther за армията. Това беше и първият офсетен договор на България - доставчикът се ангажира да инвестира в страната 360 млн. евро - толкова, колкото правителството трябваше да му плати за хеликоптерите. По-голямата част от общата сума трябваше да бъде във военната сфера и за поддръжка на доставената техника, а 105 млн. евро да бъдат вложени в индустрията. Макар че през годините бяха обсъждани няколко варианта, инвестицията в реалната икономика така и не се случи, заради което и правителството започна арбитражно дело. България от своя страна пък отказа да приеме и заплати всички поръчани вертолети, което доведе до насрещен арбитраж.

Миналия септември обаче френската Latecoere, за която Airbus е най-големият клиент, започна изграждането на завод за компоненти за самолетната индустрия край Пловдив. Тогава стана ясно и че е сформирана работна група, която да обсъди претенциите на страните и възможностите инвестицията на Latecoere да се признае за изпълнен ангажимент на Airbus. Подписаната спогодба показва, че въпросът вече е разрешен.

Договорено

От Министерството на отбраната не дават подробности за окончателното споразумение. В съобщението на ведомството не се споменава и името на Latecoere, макар че източник на "Капитал" потвърди, че става дума именно за този проект. Според официалната информация спогодбата предвижда "френската страна да осигури стратегически инвестиции в България за изграждане на завод за производство на високотехнологични продукти за самолети Airbus". През първите три години ще бъдат открити до 300 работни места, като е възможно в следващите осем години тази бройка да нарасне до 800 души, посочват от министерството.

Договорено е също Airbus Helicopters да предостави на България един хеликоптер Dauphin, който ще се ползва от Военноморските сили. Специалисти обясниха за "Капитал", че тези хеликоптери са аналог на Panther, но без въоръжение и са предназначени за спасителни мисии по море.

Пловдивският завод

Миналия септември Latecoere започна да строи завод край Пловдив чрез местното си дружество "Латекоер България", което пък беше регистрирано година по-рано. От компанията тогава обявиха, че през следващите три години ще бъдат инвестирани 15 млн. евро в изграждането на фабриката и оборудването. Плановете бяха предприятието да заработи до края на март тази година. До приключване на строителството земята и сградите трябваше да останат собственост на строителя "Сиенит холдинг", а след това да бъдат придобити от "Латекоер".

Справка в имотния регистър показва, че собствеността вече е прехвърлена. Това е станало на 20 април, като "Латекоер" е платила 9.5 млн. лв. за близо 40 дка земя, промишлена сграда с площ 3900 кв.м, малко над 1000 кв.м административна сграда и помощни съоръжения.

Според източник на "Капитал"в момента в завода край Пловдив върви тестово производство, като все още предстои да бъдат доставени част от линиите, както и да бъдат наети всички необходими работници. До няколко месеца ще започне пълното производство. Във фабриката ще се правят авиационни възли за вратите на самолети Airbus, както и шкафове за авионика, но без електронното оборудване.

Спорът между българската държава и френската Airbus Helicopters за неизпълнени офсетни ангажименти от 2005 г. окончателно намери разрешение. Това стана възможно благодарение на друга френска компания - Latecoere. Тя изгради завод край Пловдив, който ще работи основно за Airbus, като така на практика изпълнява ангажимента за инвестиции в страната на самолетния гигант. Краят на арбитражния спор беше сложен с подписването на спогодба между Министерството на отбраната и Airbus Helicopters в сряда.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Latecoere надали са имали това предвид като са решавали за инвестицията си в БГ.

    Ето затова тези офсетни програми са чиста проба шменти-капели. Имам приятел унгарец, който разказва как покрай покупката на Грипените фирмата му е продавала срещу 1% от стойността им фактури на Сааб (тогава работеше за филиал на шведска фирма) - Сааб просто е плащал въпросния процент за да може оборота и инвестициите да се броят като оборот и инвестиции на Сааб.

    Това следва да го имаме предвид като почнат преговорите за доставката на самолети и друго въоръжение. Офестните програми са "мижай да те лажем".

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#1] от "Николай Николов":

    Една част от офсета по същата сделка вече се брои извършен. Отпечатаха "Българо-френски бизнес справочник" в 2000 бройки и отчетоха, че 2000 български фирми са го прочели и с негова помощ всяка пета е намерила контакти във Франция, с който са изнесли стока за по 1 милион лева. Това правело 400 милиона реализиран износ.

  • 3
    babimu avatar :-|
    Babimu

    където 15 млн. инвестиция, там и 105 :)

  • 4
    aussie avatar :-|
    aussie

    90млн за новия въртолет са оставили 😄
    До коментар [#3] от "
    Babimu
    ":


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK