Дрехи на склад
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дрехи на склад

Дрехи на склад

Конкуренцията в търговията с облекла е ожесточена, но не всички компании успяват да се справят с бързите промени

12842 прочитания

© Reuters


Конкуренцията в търговията с дрехи е свирепа и безкомпромисна. В момента обаче най-голямата пречка пред лидерите в сектора е липсата на гъвкавост в производството. Първото тримесечие на 2018 г. се оказа тежко за водещи компании като H&M и Gap Inc. Още преди него беше уволнен и изпълнителният директор на Gap, а от началото на годината акциите на компанията се сринаха с почти 15%. Същевременно Inditex, компанията майка на Zara, която избра отрано да се адаптира и подобри услугите си, краде все по-голям дял от пазара.

Какво се случи с Gap?

Собственикът на eдноименния бранд, както и на Banana Republic и Old Navy, далеч не е нов в бизнеса. Компанията се наложи на пазара още през 90-те, когато беше една от първите, които усилено инвестираха в марковите си магазини. Оттогава обаче мина време и в много отношения Gap не успява да адаптира бизнес модела си спрямо новите желания на потребителите. Резултатът от това е бавна поточна линия, която трудно се нагажда според търсенето и оставя купища непродадени дрехи.

В Gap дори и ценовата политика не помага. Тъй като компанията е силно фокусирана върху американския пазар, цените й са високи за европейските потребители. Това води до 270 затворени магазина на Banana Republic и Gap през 2017 г. и голямо отписване на активи.

Подобен е проблемът и в H&M. Шведската компания не успя да достигне очаквания от инвеститорите ръст на продажбите. Заедно с това печалбата на фирмата понесе удар и спадна с над 60% през първото тримесечие на 2018 г. Това отново се дължи на масивните разпродажби, които са резултат от по-слабото търсене на марката. Толкова ниско, че общата стойност на непродадените дрехи по складовете и магазините на H&M достига 4 млрд. долара.

По-бързият печели

Неотдавна херцогинята на Кеймбридж Кейт Мидълтън бе забелязана с "евтина рокля от Zara" - реклама, която повечето марки не могат да си позволят, а от собственика Inditex надали се оплакват. "Ефектът Мидълтън" е машина за вдигане на продажбите на определени продукти, когато този продукт могат да си позволят почти всички жени. Затова компанията, която контролира и марките Massimo Dutti, Bershka и Pull&Bear, остава един от най-агресивните и печеливши играчи на пазара. От групата твърдят, че производствената им линия е толкова оптимизирана, че за по-малко от седмица дадена дреха може да слезе от подиумите в Милано до магазините в мола. Тази скорост им позволява гъвкавост при променящите се желания на потребителите. Така от Inditex могат бързо да пренасочат производството си, без да трупат купища непродадени продукти в складовете си.

Друга причина за успеха на Inditex е бързата интеграция между физическия и онлайн магазин, докато при Gap и H&M тя остава проблем. Но, изглежда, испанската компания не се задоволява с растящите печалби и пазарен дял. Преди месец тя сподели идеята си за "онлайн интегриран магазин". Тя включва "смарт огледала", които чрез технология за добавена реалност (AR) могат да покажат на клиентите как дрехите биха изглеждали върху тях, без дори да ги обличат. В избрани магазини на Zara дори вече обикалят работници, въоръжени с iPad таблети, които могат на място да информират клиентите за продукти, които не са в моментна наличност.

Изглежда, H&M също прави опити да направи физическите си магазини по-умни. Според Wall Street Journal шведският гигант подготвя ключови промени в стратегията си, като изкъсо ще следи кои дрехи се купуват в кои магазини. Данните впоследствие ще бъдат обработени чрез софтуер за разпознаване на изображения, който ще рови из социалните мрежи с цел да идентифицира нови дрехи, които се харесват и споделят. Тази купчина данни ще бъде компилирана и на базата на нея ще бъдат нагаждани цени спрямо предпочитанията на специфични пазари. Проблемът е, че повечето от тези "умни" адаптации отнемат време, за да влязат в употреба, а решаването на проблема с продажбите не търпи отлагане.

Amazon е голям и Безос дебне отвсякъде

Една от причините за спада на Gap и H&M е и онлайн гигантът Amazon. През 2016 г. компанията на Джеф Безос стана най-големият онлайн магазин за дрехи в САЩ, което е много примамливо за търговците, които срещат затруднения с продажбите. Предлагането на продукти в Amazon елиминира нуждата от физически магазини и много работна ръка. Същевременно глобалното присъствие на марката отваря прозорец за лесна адаптация на цените. Анализатори сочат, че Gap трябва да се насочи към предлагане в Amazon, което може да доведе до ръст. Много от тях обаче виждат това като краткосрочно решение поради прекаленото канализиране на продажбите в една-единствена платформа. Именно заради тази причина до неотдавна в магазина на Amazon нямаше собствени магазини на известни марки за облекла. Днес обаче там могат да бъдат намерени брандове като Calvin Klein, Levi’s и Nike. Ако те заложат прекалено много на присъствието си в платформата, компаниите стават зависими от ценовата политика на Amazon. Още през март 2018 онлайн търговецът обяви, че ще увеличи таксите за предлагане на дрехи през своя marketplace.

Очевидно е, че конкуренцията в сектора е висока, а желанията на потребителите се менят по-бързо от всякога. Ето защо на гиганти като Gap и H&M са нужни по-бързи поточни линии, по-широко предлагане и по-ниски цени.

Конкуренцията в търговията с дрехи е свирепа и безкомпромисна. В момента обаче най-голямата пречка пред лидерите в сектора е липсата на гъвкавост в производството. Първото тримесечие на 2018 г. се оказа тежко за водещи компании като H&M и Gap Inc. Още преди него беше уволнен и изпълнителният директор на Gap, а от началото на годината акциите на компанията се сринаха с почти 15%. Същевременно Inditex, компанията майка на Zara, която избра отрано да се адаптира и подобри услугите си, краде все по-голям дял от пазара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK