С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 юни 2018, 11:20, 11300 прочитания

Дрехи на склад

Конкуренцията в търговията с облекла е ожесточена, но не всички компании успяват да се справят с бързите промени

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Конкуренцията в търговията с дрехи е свирепа и безкомпромисна. В момента обаче най-голямата пречка пред лидерите в сектора е липсата на гъвкавост в производството. Първото тримесечие на 2018 г. се оказа тежко за водещи компании като H&M и Gap Inc. Още преди него беше уволнен и изпълнителният директор на Gap, а от началото на годината акциите на компанията се сринаха с почти 15%. Същевременно Inditex, компанията майка на Zara, която избра отрано да се адаптира и подобри услугите си, краде все по-голям дял от пазара.

Какво се случи с Gap?

Собственикът на eдноименния бранд, както и на Banana Republic и Old Navy, далеч не е нов в бизнеса. Компанията се наложи на пазара още през 90-те, когато беше една от първите, които усилено инвестираха в марковите си магазини. Оттогава обаче мина време и в много отношения Gap не успява да адаптира бизнес модела си спрямо новите желания на потребителите. Резултатът от това е бавна поточна линия, която трудно се нагажда според търсенето и оставя купища непродадени дрехи.


В Gap дори и ценовата политика не помага. Тъй като компанията е силно фокусирана върху американския пазар, цените й са високи за европейските потребители. Това води до 270 затворени магазина на Banana Republic и Gap през 2017 г. и голямо отписване на активи.

Подобен е проблемът и в H&M. Шведската компания не успя да достигне очаквания от инвеститорите ръст на продажбите. Заедно с това печалбата на фирмата понесе удар и спадна с над 60% през първото тримесечие на 2018 г. Това отново се дължи на масивните разпродажби, които са резултат от по-слабото търсене на марката. Толкова ниско, че общата стойност на непродадените дрехи по складовете и магазините на H&M достига 4 млрд. долара.

По-бързият печели

Неотдавна херцогинята на Кеймбридж Кейт Мидълтън бе забелязана с "евтина рокля от Zara" - реклама, която повечето марки не могат да си позволят, а от собственика Inditex надали се оплакват. "Ефектът Мидълтън" е машина за вдигане на продажбите на определени продукти, когато този продукт могат да си позволят почти всички жени. Затова компанията, която контролира и марките Massimo Dutti, Bershka и Pull&Bear, остава един от най-агресивните и печеливши играчи на пазара. От групата твърдят, че производствената им линия е толкова оптимизирана, че за по-малко от седмица дадена дреха може да слезе от подиумите в Милано до магазините в мола. Тази скорост им позволява гъвкавост при променящите се желания на потребителите. Така от Inditex могат бързо да пренасочат производството си, без да трупат купища непродадени продукти в складовете си.



Друга причина за успеха на Inditex е бързата интеграция между физическия и онлайн магазин, докато при Gap и H&M тя остава проблем. Но, изглежда, испанската компания не се задоволява с растящите печалби и пазарен дял. Преди месец тя сподели идеята си за "онлайн интегриран магазин". Тя включва "смарт огледала", които чрез технология за добавена реалност (AR) могат да покажат на клиентите как дрехите биха изглеждали върху тях, без дори да ги обличат. В избрани магазини на Zara дори вече обикалят работници, въоръжени с iPad таблети, които могат на място да информират клиентите за продукти, които не са в моментна наличност.

Изглежда, H&M също прави опити да направи физическите си магазини по-умни. Според Wall Street Journal шведският гигант подготвя ключови промени в стратегията си, като изкъсо ще следи кои дрехи се купуват в кои магазини. Данните впоследствие ще бъдат обработени чрез софтуер за разпознаване на изображения, който ще рови из социалните мрежи с цел да идентифицира нови дрехи, които се харесват и споделят. Тази купчина данни ще бъде компилирана и на базата на нея ще бъдат нагаждани цени спрямо предпочитанията на специфични пазари. Проблемът е, че повечето от тези "умни" адаптации отнемат време, за да влязат в употреба, а решаването на проблема с продажбите не търпи отлагане.

Amazon е голям и Безос дебне отвсякъде

Една от причините за спада на Gap и H&M е и онлайн гигантът Amazon. През 2016 г. компанията на Джеф Безос стана най-големият онлайн магазин за дрехи в САЩ, което е много примамливо за търговците, които срещат затруднения с продажбите. Предлагането на продукти в Amazon елиминира нуждата от физически магазини и много работна ръка. Същевременно глобалното присъствие на марката отваря прозорец за лесна адаптация на цените. Анализатори сочат, че Gap трябва да се насочи към предлагане в Amazon, което може да доведе до ръст. Много от тях обаче виждат това като краткосрочно решение поради прекаленото канализиране на продажбите в една-единствена платформа. Именно заради тази причина до неотдавна в магазина на Amazon нямаше собствени магазини на известни марки за облекла. Днес обаче там могат да бъдат намерени брандове като Calvin Klein, Levi’s и Nike. Ако те заложат прекалено много на присъствието си в платформата, компаниите стават зависими от ценовата политика на Amazon. Още през март 2018 онлайн търговецът обяви, че ще увеличи таксите за предлагане на дрехи през своя marketplace.

Очевидно е, че конкуренцията в сектора е висока, а желанията на потребителите се менят по-бързо от всякога. Ето защо на гиганти като Gap и H&M са нужни по-бързи поточни линии, по-широко предлагане и по-ниски цени.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: H&M Inditex Zara дрехи

Прочетете и това

Радослав Неделчев: Целим да очертаем правилата на дигиталната реклама 1 Радослав Неделчев: Целим да очертаем правилата на дигиталната реклама

Председателят на браншовото сдружение IAB Bulgaria пред "Капитал"

17 фев 2020, 766 прочитания

Печалбата на SoftBank пада с 99% заради загубите от Vision Fund Печалбата на SoftBank пада с 99% заради загубите от Vision Fund

Изпълнителният директор Масайоши Сон загърбва плановете си за втори фонд след отчетените загуби

17 фев 2020, 634 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Аутсорсинг еволюция

Облачните технологии, изкуствения интелект, big data променят сектора, а България той има все по-големи шансове за растеж, казва новият председател на Българската аутсорсинг асоциация Ивайло Славов пред "Капитал"

Още от Капитал
Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10