Високата цена на петрола ще удари печалбите на авиоиндустрията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Високата цена на петрола ще удари печалбите на авиоиндустрията

През 2017 г. Air Berlin прекрати операциите си, след като дълги години работеше на загуба.

Високата цена на петрола ще удари печалбите на авиоиндустрията

Годишната печалба в сектора ще се понижи до 33.8 млрд. долара, прогнозират от асоциацията за въздушен транспорт

2125 прочитания

През 2017 г. Air Berlin прекрати операциите си, след като дълги години работеше на загуба.

© Reuters


"Високата цена на петрола ще окаже негативно въздействие върху авиолиниите, които отчитат слаби финансови резултати и работят на загуба."

Уили Уолш, изпълнителен директор на IAG

Водещи авиокомпании прогнозират спад на печалбите в сектора през 2018 г. заради поскъпването на петрола, повишението на лихвите нараства и нарасналото геополитическо напрежение. Авиопревозвачите предупреждават, че това ще създаде риск за дейността им, съобщава Reuters.

Какви са очакванията

Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), която представлява 280 авиолинии, прогнозира, че годишната печалба в индустрията ще е 33.8 млрд долара, което е с 12% по-ниско от предходната прогноза за печалба от 38.4 млрд. От международната асоциация подчертават, че очакват средната доходност от пътник да се увеличи с 3.2% тази година. Това ще бъде първото увеличение в тази категория от 2011 г., като тенденцията се дължи на ръста на световната икономика.

Александре де Джуняк, главен директор на IATA, определи 2018 г. като "тежка", но по думите му компаниите в сектора са оперирали успешно. Това заяви той по време на годишната конференция на асоциацията, като добави, че голяма част от спада на печалбата е предизвикан от високата цена на петрола.

Очакванията на организацията са средната цена на петрола през 2018 г. да достигне до 70 долара на барел, докато през 2017 г. тя е била 54.9 долара. В момента е около 75 долара, като наскоро премина за кратко и 80 за барел за сорт брент.

Притеснения от геополитическата обстановка

Печалбите на авиокомпаниите биха покрили високите капиталови разходи в индустрията за 4 поредна година, ако групите в сектора продължават да привличат инвестиции за изпълнението на полети до нови дестинации и изграждането на инфраструктура. Въпреки това ситуацията в сектора е напрегната, отбелязват от IATA.

Джуняк предупреди, че вероятно превозвачите ще бъдат ударени от ефекта на "властите, които водят протекционистка политика", без да посочи конкретно кои правителства визира.

"Не отчитаме сериозен спад на пътниците или на товара заради търговското напрежение, но ако това продължи – ще има негативни последствия за бизнеса", каза Джуняк.

В момента САЩ и Китай се заплашват с въвеждането на мита върху стоки на стойност 150 млрд. долара, а междувременно от Европейския съюз (ЕС) се обявиха против митата на Вашингтон върху алуминия и стоманата. Освен това Великобритания планира да прекрати членството си в ЕС, което поражда определени рискове за групите в бранша.

Мнения на фигури от бранша

IATA призовава правителствата да увеличават инвестициите си в инфраструктурни проекти, но са категорични, че приватизацията на летища е неефективна. Алън Джойс, изпълнителен директор на австралийската авиокомпания Qantas, критикува програмата на властите в страната за приватизация на летищата, като коментира, че "цялата авиационна индустрия наблюдава отблизо лошия пример".

Въпреки че в позицията на IATA се посочва, че цената на петрола оказва негативно въздействие върху индустрията, представителите на асоциацията отказаха да назоват колко и кои фирми са застрашени от фалит.

Председателят на IATA Гон Чун Понг, който е и изпълнителен директор на Singapore Airlines, смята, че цената на петрола не е определяща и всичко е в ръцете на авиолиниите.

Изпълнителният директор на латвийския превозвач Air Baltic Мартин Гаус коментира, че ръстът на цената на петрола не е катастрофален, като добави, че не е "достигнато нивото, което не би им позволило да работят на печалба". Според него "предстоят интересни времена".

"Високата цена на петрола ще окаже негативно въздействие върху авиолиниите, които отчитат слаби финансови резултати и работят на загуба."

Уили Уолш, изпълнителен директор на IAG

Водещи авиокомпании прогнозират спад на печалбите в сектора през 2018 г. заради поскъпването на петрола, повишението на лихвите нараства и нарасналото геополитическо напрежение. Авиопревозвачите предупреждават, че това ще създаде риск за дейността им, съобщава Reuters.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK