Дефицитът на пилоти застрашава авиокомпаниите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дефицитът на пилоти застрашава авиокомпаниите

Дефицитът на пилоти застрашава авиокомпаниите

През следващите 20 години ще има нужда от 637 хил. нови летци, като за същото време трафикът ще се удвои

5744 прочитания

Увеличаващият се недостиг на пилоти поставя на изпитание растежа на авиосектора. Самолетите не могат да са достатъчно дълго време във въздуха, високите заплати водят до свиване на печалбите, а синдикатите по целия свят настояват за повече ползи за персонала, пише Reuters.

Рисковете

Авиокомпании като Emirates и австралийската Qantas Airways се стараят да наемат повече пилоти, но в последните месеци това се оказва трудно заради липса на достатъчно добре подготвени. Летците на Ryanair създадоха синдикати в базите на авиокомпанията в Европа, настояващи за по-добри условия на труд, докато във френската компания Air France стачкуват заради ниски заплати. В САЩ пилотите, чиито заплати бяха намалени преди 10 години след фалита на авиокомпании, сега получават значителни повишения на възнагражденията.

Настояването за по-добро заплащане идва точно в момент на повишаване цените на горивата, докато тези на билетите не се променят.

"Напрежението от увеличаващите се разходи няма да спре скоро", заявява Брайън Пиърс, главен икономист от International Air Transport Association (IATA), на годишното й събрание в Сидни. Организацията намали очакванията си за годишната печалба в сектора с 12% именно поради нарастващите разходи за горива и заплати.

Мерките

Прогнозата на IATA е, че през следващите 20 години ще има нужда от 637 хил. нови пилоти, като през този период авиационният трафик ще се удвои. Това е причина фирми като канадската CAE Inc и L3 Technologies да инвестират в повече тренировъчни симулатори и технологии. А Boeing и Airbus също се фокусират върху развитието на техники за обучение. Qantas обяви, че ще вложи 15 млн. долара в училище за пилоти, а Emirates откри въздушната си академия през ноември за 600 кадети.

"Ние имаме социална отговорност", заявява Андрю Дейвид, който ръководи дейността на Qantas в Австралия. Ние можем да продължим да наемаме пилоти от по-малки авиокомпании в страната и от други места, но ние трябва и да даваме, отбелязва той.

Конкуренти

Други авиокомпании гледат към пазара в Китай, където заплатите на чуждестранните пилоти стигат до 314 хил. долара годишно. В държави, където средната заплата е по-ниска, пилотите получават много по-добри заплати от голяма част от населението заради по-добрата си подготовка и владеенето на чужди езици.

Bangkok Airways в Тайланд увеличава заплатите и бонусите, като в същото време наема и чуждестранни летци за международни полети, казва президентът на компанията Путтипонг Прасарттонг-Осот.

Пилотите в Канада също получават големи повишения въпреки по-добрите условия в САЩ, съобщава президентът на Канадската асоциация на пилотите Дан Адамус. "В цял свят се води "война" при наддаването за условията на работа и пилотите отиват там, където заплащането е най-добро", добавя той. Според него около 1000 канадски пилоти работят за чужди авиокомпании като Emirates.

Авиокомпаниите смятат, че най-добрите работодатели в родните им страни като Qantas и British Airways все още не са изправени пред недостиг на квалифицирани кандидати. Главният изпълнителен директор на IAG (собственик на British Airways) Уили Уолш, бивш пилот на Aer Lingus, заяви, че има изключения в сектора, но не вярва, че има недостиг. "Денят, в който ме видите да летя отново, ще знаете, че има недостиг на пилоти", казва той.

Уили Уолш, главен изпълнителен директор на International Airlines Group
Източник: Reuters

Увеличаващият се недостиг на пилоти поставя на изпитание растежа на авиосектора. Самолетите не могат да са достатъчно дълго време във въздуха, високите заплати водят до свиване на печалбите, а синдикатите по целия свят настояват за повече ползи за персонала, пише Reuters.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ами не всеки може да си позволи 20-те бона, нужни за да се обучиш за подобна професия. Аз не мога да разбера защо компаниите не спонсорират тези летателни часове, които се правят в симулаторите...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK