Ефектът WOW-cost
Нискотарифните компании могат да изведат една дестинация на картата и да я изтрият


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Когато Ролин Кинг e нарисувал лоу-кост модела в авиацията на една коктейлна салфетка в бар в Сан Антонио, Тексас, преди 50 години и заедно с партньора му Херб Келехер създават първата Southwest Airlines, едва ли някой е подозирал, че нискотарифните авиокомпании ще променят света.
Лоукостът полита в Европа доста по-късно - през 1985 и 1995 г. съответно със самолетите на Ryanair и easyJet. През 2003 г. в Унгария е основана и Wizz Air, която се фокусира основно върху пазарите от Централна и Източна Европа.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
6 коментара
1000 статии пуснете за тия лоукостове. Цела Европа е пропищела в момента от нискобюджетни туристи, ползващи нискотарифни авиокомпании и аирбнб. Осъзнаха, че това не им носи нищо и почнаха да ограничават броя на туристите и да забраняват аирбнб.
България също следва да забрани услугата Аирбнб в София и морските градове и да работи за увеличаване броя на 5-звездните хотели до 60-70% от легловата база, пък ако искат не с нискотарифни полети, ами и с магарета да идват после.
Райън Еър вдъхна живот на туризма в Пловдив. Летял съм с тях през март (т.е. извън всякакъв сезон) и самолетът от Лондон беше пълен. Проблемът е, че една птичка пролет не прави - трябва да има повече дестинации - на практика трябва да има целогодишни полети до всеки милионен град в Зап. Европа. Това са общо около 10 -тина дестинации. Ако се появят то броят на туристите в Пловдив може да стигне тези във Варна понеже Пловдив има потенциал за целогодишен туризъм.
Но вместо да чакаме лоу-кост компаниите сами да развият тези дестинации трябва да се опитаме да ускорим процеса. Решението е в отпускането на опрощаването на летищните такси. Те следва да се поемат от държавата или общините в района. Този модел се ползва в Израел - там дори дават 20 евро отгоре за всеки пасажер докаран до Ейлат. И си правят много добре сметката, че тези 20 евро ще си ги избият многократно. Така следва да бъде и у нас.
И не е само Пловдив. Подобен потенциал има и Търново - проблемът е, че до летището в Горна Оряховица няма редовни полети. Тук лоша услуга изигра нелепата приватизация - летището беше дадено не на сериозен оператор на на Румен Гайтански - Вълка. И в резултат се забатачи. Което обрича на застой туризма в региона. А регионът има невероятен потенциал - там е не само Търново, но и градчета и забележителности като Елена, Боженци, Етъра, Дряновския манастир. Но без полети регионът ще е обречен на застой.
По-добре не коментирай да запълваш ценното пространство на сървърите на Капитал!
До коментар [#1] от "
owr34566661
":
Хубаво е, че нискобюджетните компании носят повече туристи в България, но за съжаление повечето от тези хора не биха се върнали (така както се връщат в Гърция или Турция).
Ние не знаем как да развием България като туристическа дестинация, всяко ново правителство започва отначало нова, хаотична, стратегия за туризма и засега просто не можем да предложим нищо друго на туристите освен евтин алкохол.
До коментар [#1] от "owr34566661":
Личи си, че не си мръднл от жалкото си местенце в още по-жалкото ти кварталче, където живееш в България!!!
Сигурен съм, че дори не си прочел цялата статия, а само заглавието и си решил, че що да не кажеш поредната си глупост.
Първо виж колко хора пътуват с нискотарифни компании у нас, после по света.Ясно е, че няма да си им клиент, защото светът ти се свежда до от вкъщи до работа и обратно, ако изобщо работиш, а не те издържат родители, баба, дядо или някой друг луд!
До коментар [#2] от "Николай Николов":
Община Пловдив беше направила фонд за подпомагане не полетите, дали и сега съществува не знам, но дори и тогава нямаше особено много полети. По всяка вероятност заради калпавият държавен мениджмънт на летището. За сравнение Варна има над 10 целогодишни дестинации.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.