Ефектът WOW-cost

Нискотарифните компании могат да изведат една дестинация на картата и да я изтрият

През 2018 г. двете големи нискотарифни авиокомпании на българския пазар Wizz Air и Ryanair ще държат близо половината от пазара на база капацитет в самолетите
През 2018 г. двете големи нискотарифни авиокомпании на българския пазар Wizz Air и Ryanair ще държат близо половината от пазара на база капацитет в самолетите
През 2018 г. двете големи нискотарифни авиокомпании на българския пазар Wizz Air и Ryanair ще държат близо половината от пазара на база капацитет в самолетите    ©  Надежда Чипева
През 2018 г. двете големи нискотарифни авиокомпании на българския пазар Wizz Air и Ryanair ще държат близо половината от пазара на база капацитет в самолетите    ©  Надежда Чипева

Когато Ролин Кинг e нарисувал лоу-кост модела в авиацията на една коктейлна салфетка в бар в Сан Антонио, Тексас, преди 50 години и заедно с партньора му Херб Келехер създават първата Southwest Airlines, едва ли някой е подозирал, че нискотарифните авиокомпании ще променят света.

Лоукостът полита в Европа доста по-късно - през 1985 и 1995 г. съответно със самолетите на Ryanair и easyJet. През 2003 г. в Унгария е основана и Wizz Air, която се фокусира основно върху пазарите от Централна и Източна Европа.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    owr34566661 avatar :-|
    owr34566661
    • - 16
    • + 1

    1000 статии пуснете за тия лоукостове. Цела Европа е пропищела в момента от нискобюджетни туристи, ползващи нискотарифни авиокомпании и аирбнб. Осъзнаха, че това не им носи нищо и почнаха да ограничават броя на туристите и да забраняват аирбнб.
    България също следва да забрани услугата Аирбнб в София и морските градове и да работи за увеличаване броя на 5-звездните хотели до 60-70% от легловата база, пък ако искат не с нискотарифни полети, ами и с магарета да идват после.

    Нередност?
  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 3

    Райън Еър вдъхна живот на туризма в Пловдив. Летял съм с тях през март (т.е. извън всякакъв сезон) и самолетът от Лондон беше пълен. Проблемът е, че една птичка пролет не прави - трябва да има повече дестинации - на практика трябва да има целогодишни полети до всеки милионен град в Зап. Европа. Това са общо около 10 -тина дестинации. Ако се появят то броят на туристите в Пловдив може да стигне тези във Варна понеже Пловдив има потенциал за целогодишен туризъм.

    Но вместо да чакаме лоу-кост компаниите сами да развият тези дестинации трябва да се опитаме да ускорим процеса. Решението е в отпускането на опрощаването на летищните такси. Те следва да се поемат от държавата или общините в района. Този модел се ползва в Израел - там дори дават 20 евро отгоре за всеки пасажер докаран до Ейлат. И си правят много добре сметката, че тези 20 евро ще си ги избият многократно. Така следва да бъде и у нас.

    И не е само Пловдив. Подобен потенциал има и Търново - проблемът е, че до летището в Горна Оряховица няма редовни полети. Тук лоша услуга изигра нелепата приватизация - летището беше дадено не на сериозен оператор на на Румен Гайтански - Вълка. И в резултат се забатачи. Което обрича на застой туризма в региона. А регионът има невероятен потенциал - там е не само Търново, но и градчета и забележителности като Елена, Боженци, Етъра, Дряновския манастир. Но без полети регионът ще е обречен на застой.

    Нередност?
  • 3
    muw48354631 avatar :-|
    Mincho Petrov
    • + 3

    По-добре не коментирай да запълваш ценното пространство на сървърите на Капитал!
    До коментар [#1] от "
    owr34566661
    ":

    Нередност?
  • 4
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina
    • + 4

    Хубаво е, че нискобюджетните компании носят повече туристи в България, но за съжаление повечето от тези хора не биха се върнали (така както се връщат в Гърция или Турция).
    Ние не знаем как да развием България като туристическа дестинация, всяко ново правителство започва отначало нова, хаотична, стратегия за туризма и засега просто не можем да предложим нищо друго на туристите освен евтин алкохол.

    Нередност?
  • 5
    chinaski avatar :-|
    chinaski
    • - 1
    • + 3

    До коментар [#1] от "owr34566661":

    Личи си, че не си мръднл от жалкото си местенце в още по-жалкото ти кварталче, където живееш в България!!!
    Сигурен съм, че дори не си прочел цялата статия, а само заглавието и си решил, че що да не кажеш поредната си глупост.
    Първо виж колко хора пътуват с нискотарифни компании у нас, после по света.Ясно е, че няма да си им клиент, защото светът ти се свежда до от вкъщи до работа и обратно, ако изобщо работиш, а не те издържат родители, баба, дядо или някой друг луд!

    Нередност?
  • 6
    primerno avatar :-|
    primerno
    • + 3

    До коментар [#2] от "Николай Николов":

    Община Пловдив беше направила фонд за подпомагане не полетите, дали и сега съществува не знам, но дори и тогава нямаше особено много полети. По всяка вероятност заради калпавият държавен мениджмънт на летището. За сравнение Варна има над 10 целогодишни дестинации.

    Нередност?
Нов коментар