Морският low cost десант
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Морският low cost десант

Морският low cost десант

Нискотарифните полети до летищата в Бургас и Варна се увеличават драстично и това ще отвори нова ниша за индивидуален туризъм

Деница Ватева
29269 прочитания

Темата накратко

- Нискотарифните полети до летищата в Бургас и Варна се увеличават драстично.

- Това ще отвори нова ниша за индивидуален туризъм, от която би спечелил основно малкият и средният бизнес.

- Предстои още много работа за удължаването на сезона в морските общини.
250

хил. пътници ще превози Rayanair до Бургас.
653

хил. души е капацитетът на линиите, които Wizz Air обслужва до морските летища.

Крилата на сезона е често използван жаргон в туристическия сектор. Той определя периода преди и след най-натоварените месеци за посещения - в случая с българския морски туризъм крилата са април, май, септември и октомври. Ако питате хотелиерите и туроператорите, най-важната цел е привличането на повече туристи през тези месеци.

Едни други криле обаче са на път да донесат по-голямата промяна, която от тази година ще се случи по Черноморието. На фона на забавящия се ръст на организирания туризъм, най-вече заради спада на руския пазар, на двете основни летища в Бургас и Варна има силно увеличение на нискотарифните полети. Те вече водят повече гости извън най-силните месеци и ще заемат все по-голям дял от въздушния трафик в най-натоварените.

Това носи промяна по няколко направления. Първо, отваря ниша за много повече индивидуални пътувания, а оттам и ключови възможности за малкия и средния бизнес в региона, особено на фона на типичния напоследък за българското Черноморие all inclusive модел. Второ, ще донесе промяна в профила на туристите и дестинациите, от които идват, а следователно - и в услугите, от които имат нужда. Трето, може най-накрая да направи българския бряг разпознаваема дестинация за повече от досегашните ключови пазари и определени групи и така да помогне на сектора, който в момента носи 5 млрд. годишни приходи, да порасне значително.

Лято с добри очаквания

Според официалната прогноза на туристическото министерство, през летния сезон ще бъде отчетен 5% ръст на туристите, тоест той ще се забави спрямо последните две години (виж трендовете). Към този момент очакванията на концесионера на двете морски летища в Бургас и Варна "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" са за ръст на пътниците от около 10%. Така за пръв път варненската аерогара се очаква да обслужи над 2 млн. души, а бургаската - над 3 млн. за годината. Основният трафик традиционно ще бъде от държави като Германия, Русия, Полша, Великобритания, които са и най-големите пазари за морския туризъм. На двете летища се очаква да стъпят по нови осем авиокомпании, изпълняващи чартърни и редовни полети, става ясно от данните на концесионера.

Бургас на 20 евро разстояние

Освен очакваното увеличение на пътниците на двете морски летища там ще се случи и ключова промяна, която ще даде пряко отражение върху туристическия сектор. На бургаската аерогара стъпва най-големият нискотарифен превозвач в Европа Rayanair, който отваря втората си база в България след София с инвестиция от 100 млн. долара. Същевременно друг основен играч на европейския пазар - Wizz Air, който от няколко години присъства на двете морски летища, увеличава силно броя на седалките, които ще предложи. В сектора има и трета компания, вече изпълняваща полети до Черноморието - нискотарифната скандинавска Norwegian air.

Автор: Капитал

Така според информация на концесионера "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", предоставена на "Капитал", за годината 22% от полетите до Варна ще се изпълняват от нискотарифни авиокомпании, а в Бургас делът е 12%.

От Rayanair, които осъществиха първите полети до Бургас в края на март след едногодишни преговори с концесионера, съобщиха, че през тази година ще действат 11 линии от летището. Сред тях са градове в Германия - най-големият пазар за морския туризъм, централноевропейските Полша и Словакия, които отбелязват най-високия ръст през последните години, както и Израел и Латвия, откъдето също има засилен интерес към почивки в България, макар и в по-малки обеми. Компанията има полети още до Италия, откъдето според данни на хотелиери вече има организирани програми за посещения в района чрез малки туроператори. От Rayanair съобщиха пред "Капитал", че плановете им са за 2018 г. да бъдат обслужени 250 хил. пътници, и очакват "да продължат да увеличават маршрутите, трафика и работните места в Бургас". Така, ако се вземат данните от прогнозата на летището, нискотарифният превозвач ще има около 8% дял в трафика през първата си година на присъствие със заявка за увеличение.

Тази година се очаква да бъде по-силна и за Wizz Air. Компанията, която присъства от няколко години на летищата, ще оперира девет линии от Варна, с една повече спрямо миналата година. Сред тях са градове в Германия, Великобритания, Израел, Кипър, Холандия, Италия, както и София. Новата линия от варненското летище е доста важна - до австрийския транспортен хъб Виена. До Бургас Wizz Air ще изпълнява полети от Полша, Унгария и Великобритания, като няма предвидено отваряне на линия до нова дестинация за тази година.

"Виждаме постоянно нарастване на интереса както по маршрутите до Варна, така и за Бургас", съобщиха от компанията в отговор на изпратени въпроси. През тази година дружеството ще предложи 491 хил. седалки по линиите си до Варна, което е ръст от 47% на годишна база, и 162 хил. седалки от и до Бургас, тоест ще има увеличение от 23% спрямо 2017 г.

Надолу по веригата

Автор: Капитал

Присъствието на тези авиолинии променя туризма. Този ефект лесно се забелязва в София през последните две-три години. Макар и все още с неразгърнат мащаб, тенденцията започва да се усеща и по морето. Според данни на председателя на Бургаската регионална туристическа камара Иван Иванов първите полети на Rayanair са довели до сериозен ръст в предсезона. Така например през април са били посрещнати над 24 хил. туристи при общо под 10 хил. за миналата година. "Никога не е имало по-добра запълняемост през тези месеци в Сарафово и в Бургас", даде пример той. По данни на Варненската туристическа камара увеличението на нискотарифните полети до града е довело до ръст с 10% през предходните месеци, а очакванията са тази тенденция да продължи и в пиковия сезон.

Но освен ръст нискотарифните полети носят и промяна в туризма. Индивидуалните туристи, които ги избират, често ползват апартхотели, къщи за гости, посещават местни заведения и забележителности и се хранят и пият навън. Според председателя на Варненската туристическа камара Стоян Маринов по-голямата част от тях са сравнително млади хора, динамични и добре платени, които ползват спестените от полетите средства за друг тип услуги. Така например голяма част от тях наемат екскурзоводи по Черноморието и вътре в страната, което естествено се отразява на заетостта в сектора, даде пример той. Ако туроператорите са ограничени от строгите изисквания към автобусите, които трябва да возят групите им, единичните туристи са свободни сами да избират транспорта си.

Според Иван Иванов първите полети в предсезона вече са довели до силно търсене на автомобили под наем в Бургаския регион, а туристите са посещавали забележителности в Несебър, Созопол и други градове.

Впрочем нискотарифните превозвачи също присъстват силно в тези сегменти - и през Wizz Air, и през Rayanair могат да бъдат резервирани автомобили под наем, места за настаняване, трансфери и др. От двете компании съобщиха, че тези услуги се предлагат и за морските летища в България.

Нова игра, нови правила

Според хотелиери, с които "Капитал" разговаря, част от седалките на нискотарифните превозвачи са резервирани от малки туроператори, които организират не само почивки в черноморските хотели, но и екскурзии до различни забележителности. Подобни екскурзии не са изключение, различни компании организират такива и за български туристи в чужбина.

Същевременно очакванията в бранша са този тип полети да доведат до повече гости основно в апартхотелите и къщите за гости в най-популярните курорти. Доказателство за това е увеличаващият се брой предложения в популярни платформи като booking.com airbnb. Така например в airbnb вече се предлагат около 300 апартамента само във Варна. Проверка в booking.com показва, че апартаментите и къщи за гости в Бургас са близо 100, а в курорти като Слънчев бряг например са над 200.

Променя се и друго - предвид факта, че често самолетните билети за нискотарифните превозвачи са купени дори няколко месеца по-рано, обикновено резервациите на нощувки също се "изместват", което дава възможност за по-добро планиране на заетостта и на този сегмент от туризма. Досега той се влияеше от пътуващите основно по пътищата български туристи, които често търсят квартири едва при пристигането си на място.

Още много работа

Идването на нискотарифните превозвачи ще помогне за отваряне на нови ниши за летния туризъм. Но то може да се окаже и добра възможност да се разбие модела на късия сезон по морето и да превърне Бургас и Варна в дестинации за градски или културен туризъм.

Както коментира кметът на Бургас Димитър Николов през зимата, когато Rayanair обяви стъпването си в града: "Досега всичко за Бургас приключваше с последния летен чартър и оставаха само полетите до Москва и Лондон. Очертава се занапред да посрещаме доста повече туристи, от което ще имат полза всички - ресторанти, хотели, таксиметрови компании, туроператори, туристически обекти."

За да се случи това, обаче трябват все още много усилия от всички страни. Така например според Иван Иванов от Бургаската туристическа камара през тази пролет и институциите, и бизнесът не са били готови за по-ранен старт на сезона. Например събитийният туризъм - музикални фестивали, спортни мероприятия и др., често се сочи като ключ за удължаване на сезона, но същевременно много малка част от тях по Черноморието се организират извън юли и август.

А както знаем, рядко имаш шанс да направиш второ първо впечатление. "Трябва изключително много работа, казва Иванов. И по инфраструктурата, и по обогатяването на културните програми, и на нощния живот."

Фотограф: Надежда Чипева
Фотограф: Надежда Чипева

Темата накратко

- Нискотарифните полети до летищата в Бургас и Варна се увеличават драстично.

- Това ще отвори нова ниша за индивидуален туризъм, от която би спечелил основно малкият и средният бизнес.

- Предстои още много работа за удължаването на сезона в морските общини.
250

хил. пътници ще превози Rayanair до Бургас.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    owr34566661 avatar :-|
    owr34566661

    При положение че цела Европа е вдигнала ръце от нискотарифните туристи, не знам защо им се радвате толкова. Добре е от сега да се вземат мерки, за да се предотвратят негативните последици. Най-важна стъпка е забраната за отдаване под наем на апартаменти от жилищни кооперации във Варна и Бургас чрез платформи като Аирбнб. Има достатъчно курорти и хотели в непосредствена близост до тия градове, нека се настаняват там, така ще се осигури заетост за персонала и извън сезона, а не да се навират по къщите на хората. Имам предвид който е дошъл за градски туризъм, другите са ясни.

  • 2
    owr34566661 avatar :-|
    owr34566661

    Сезонът може да се удължи като се въведат задължителни изисквания за хотелите. Например, да са отворени минимум 7-8 месеца в годината, да разполагат с отопляеми външни и/или вътрешни басейни, да имат паркинги и др. удобства. Така по естествен път ще се отсеят евтините хотели и ще бъдат принудени да затворят. България нема полза от евтин туризъм, той води до къс сезон, нископлатена работна ръка и изтичане на кадри към чужбина. Требва да се строят само 5-звездни хотели, а старите, най-евтините и разположените на самия плаж да се затварят и бутат, за да се отвори пространство за алеи и паркове. Хотелите в зимните курорти пък требва да работят по 12 месеца и да развиват целогодишен туризъм и заетост.

  • 3
    oror avatar :-|
    Orchid

    Крайно време беше летищата на Варна и Бургас да се разработят, така щото да не пътуваме половин България от Букурещ! Жалко само, че залагат предимно на нискобюджетните компании, които за мен си остават измекярски - лошо обслужване, закъснения, загубени багажи без компенсация, теснотия и мръсотия в салона на самолета, и най-вече - ненормалнно високите цени от май до октомври. Та къде, казвате е т.нар. "low cost" ? Вероятно ще прозвуча като хейтър, но това са моите преки впечатления от тези авиокомпании (особено от Wizz) и никога няма да започна да ги възхвалявам!
    Иначе съм съгласна с логиката на статията за разнообразяване на туристопотока, и следователно, отваряне на другите туристически ниши, различни от пиянския all inclusive и организираните стаднни чартърни екскурзии.

  • 4
    owr34566661 avatar :-|
    owr34566661

    И е крайно време ДДС за хотелите да стане 20%. Защо тая индустрия да е привилегирована, като не може да осигури целогодишна заетост и нормални заплати за служителите? Да се научат да работят с по-висока добавена стойност или да фалират и да дойдат други, които ще са по-кадърни.

  • 5
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)

    По-добре късно, отколкото още по-късно, перефразирайки поговорката. Резистентността и конфликтът на интереси на групата ТИМ, притежаваща концесиите за двете морски летища и националнит ни превозвач най-накрая бе преодоляна от самия пазар! Сега няма връщане назад! ТИМ не успяха да се възползват от предимството си и сами да направят това, което Уиз и Райън, а може би скоро и други вече правят в България. Дългоочакваните нискотарифни полети до Варна и отчасти до Бургас, включително и от София, не се случваха само по "политически" причини. Но този филм вече е в историята. Срещу природата не можеш да се бориш - в случая срещу пазарът и здравият разум.

  • 6
    tatamata avatar :-|
    Tata Mata

    Според мен митът, че някой преди е пречил на нискотарифните да дойдат на бг пазара е пълна глупост. Те си тръгнаха по време на кризата и след като се стабилизира пазара, се върнаха. Това няма общо с конспирациите, които се нищят по форуми.

  • 7
    bogik avatar :-|
    Bogi.k

    Много е хубаво, че се намери подходящ инвеститор за варненското летище. Дай Боже по-скоро същото да се случи и със софийското, че държавните търтеи ме вбесяват.
    А между другото, Чиче, сбъркана ти е логиката - за справка, потърси си сам какво се случи в Пловдив с Райън Еър, хем общината им даде практически безплатно да правят каквото искат с летището... Когато едно летище е оборотно, за това не е достатъчно само нискотарифки да летят до там, все пак не само социалнослаби и хипита са авиопътници. Можеш да разгледаш и статията в Капитал "Ефектът WOW-cost"...

  • 8
    fcap123 avatar :-|
    fcap123

    До коментар [#4] от "owr34566661":

    Такъв експерт! Да не сте таксиджия?

    Ей, ако отворите фирма ще станете милиардер! Ще "опраите" България за триста дни!

  • 9
    fcap123 avatar :-|
    fcap123

    До коментар [#4] от "Чичи (Ice Man's fan)":

    Според мен ако някой е пречил, това е Химимпорт. Иначе се вижда, че Бургас е двукратно по-популярен от Тимград. За останалото съм съгласен.

  • 10
    opetkov50 avatar :-|
    Oggie Petkov

    До коментар [#9] от "fcap123":

    Химимпорт си е ТИМ. И да, пречи за всичко при развитието на град Варна. ТИМ си е заплюл всички капии и не дава достъп на други големи инвеститори да се развиват в района. Понеже акъла им е само до туризма и жилищни комплекси, то друго и не се развива във Варна. Примери: Алея първа, стадион Варна, пристанищата, Елпром и много други.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK