Бизнесът на "Кока-кола" и партньорите й допринася с над 500 млн. лв. за българската икономика
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнесът на "Кока-кола" и партньорите й допринася с над 500 млн. лв. за българската икономика

През 2017 г. в България са изпити 350 млн. литра напитки, произвеждани от "Кока-кола", на обща стойност 876 млн. лв.

Бизнесът на "Кока-кола" и партньорите й допринася с над 500 млн. лв. за българската икономика

Бутилиращата компания ще продължи да инвестира в България

8510 прочитания

През 2017 г. в България са изпити 350 млн. литра напитки, произвеждани от "Кока-кола", на обща стойност 876 млн. лв.

© „Кока-Кола ХБК“


381 млн. лв. са приходите на компанията в България за 2017 г.

Стопанският ефект от дейността на "Кока-кола", нейните партньори и доставчици за българската икономика е над 500 млн. лв. на година. Това става ясно от доклада за социално-икономическото въздействие на системата на "Кока-кола" в България, в която влизат пет компании.

101 млн. лв. добавена стойност

Данните от доклада показват, че добавената стойност, генерирана от системата на "Кока-кола" в България през 2017 г., възлиза на 101 млн. лв. Според документа, като се вземат предвид платените данъци, заплати и печалба на доставчиците и търговските партньори на компанията, цялостният ефект е 560 млн. лв. (0.6% от БВП на България).

Традиционно "Кока-кола" работи с български доставчици, като стойността на купуваните от тях стоки и услуги за миналата година е над 105 млн. лв. Друг интерес факт е, че всеки 1 лев, изхарчен за напитки на "Кока-кола", води до 0.64 лв. приходи за България., сподели Теодора Ненова, старши консултант в Steward Redqueen.

През 2017 г. в България са изпити 350 млн. литра напитки, произвеждани от компанията, на обща стойност 876 млн. лв. От тази сума приходите на компанията възлизат на 381 млн. лв. В държавния бюджет са внесени 153 млн. лв. данък върху добавената стойност. Сумата се равнява на годишните разходи за образованието на 87 700 ученици. Маржовете на търговските партньори са 342 млн. лв.

Повече работни места

Докладът разглежда и въздействието върху пазара на труда. Заетите в компанията през миналата година са били 2300 души. "С всяко работно място в системата на компанията се поддържат още седем работни места в българската икономика", обяви Светослав Атанасов, изпълнителен директор на "Кока-кола ХБК".

По думите му дружеството поддържа още близо 17 500 допълнителни работни места по веригата – от производителите на суровини и съставки до хората, които продават напитките в заведения и магазини. Това прави общо 20 хил. заети, или 0.7% от пазара на труда в страната.

20-те хиляди работни места се отнасят само за заетите, участващи в стойностната верига на системата. Допълнително системата поддържа и работни места в резултат на решенията за потребление на заетите в нея.

Положителна перспектива

Светослав Атанасов обърна специално внимание на значението на бизнеса на Coca Cola за икономическото развитие на България. "България става все по-важна държава в света на Coca Cola. Искаме да правим и бизнеса, и обществото по-добри", коментира той. Добави, че очаква "числата да продължат да се покачват", и спомена за инвестиционни планове за разширяване на завода в Костинброд с цел износ на напитките.

Силен ангажимент към България

Производството на "Кока-кола" в България започва през 1965 г. - първата страна в тогавашния социалистически блок, в която се произвежда напитката. Освен това надписите на бутилката са на кирилица, което е прецедент в историята на корпорацията.

Системата на "Кока-кола" се състои от 5 юридически лица. През 1992 г. в България се основават местните офиси на "Кока-кола Хеленик ботълинг къмпани" и на The Coca-Cola Company - "Кока-кола България". През 2004 г. групата "Кока-кола Хеленик ботълинг къмпани" открива първия си център за споделени услуги в областта на информационните технологии ("Кока-кола Хеленик груп Ай Ти сървисис"), а през 2011 г. компанията основава в България втори такъв център, този път в областта на финансите и човешките ресурси ("Кока-кола бизнес сървисис организейшън"). През 2013 г. компанията Coca-Cola Enterprises също избира София за свой център за споделени услуги в областта на финансите и основава в България "Кока-кола ентърпрайз шеърд сървисис".

Миналия месец "Кока-кола" (The Coca-Cola Company) откри в София регионален развоен център за информационни технологии. Новото звено се занимава с разработки в областта на изкуствения интелект, киберсигурност, анализ на данни, електронна търговия, дигитален маркетинг, предоставя услуги за Европа, Близкия изток и Африка и ще открие 130 работни места.

381 млн. лв. са приходите на компанията в България за 2017 г.

Стопанският ефект от дейността на "Кока-кола", нейните партньори и доставчици за българската икономика е над 500 млн. лв. на година. Това става ясно от доклада за социално-икономическото въздействие на системата на "Кока-кола" в България, в която влизат пет компании.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    straho99 avatar :-@
    straho99

    Изкарва над 500 милиона лева на българския пазар - това би било едно по-точно заглавие. Моля Капитал, не е ок да публикувате ПР съобщенията на разни компании като собствено съдържание.

  • 2
    fcn19534749 avatar :-|
    fcn19534749

    Стига с тази албанска аритметика. Кажете за приноса Ви към нивото на наднорменото тегло на подрастващите, кажете за изнасянето на печалбата в офшорната компания Хеленик, кажете за нивото на ниските заплати. Светослав Атанасов персонално да каже как водената от него компания спазва трудовото законодателство - колко хора бяха принудени и заплашени да разпишат по взаимно съгласие. Жалки опити за реклама.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK