Как готвените от Тръмп мита върху вноса на автомобили от Европа ще засегнат сектора

Политикaтa на американския президент "Америка на първо място" може да доведат до значителни проблеми на индустрията в САЩ

Това е поредният ход на Тръмп, който се стреми да "възстанови международния търговски баланс", и повдига въпроси сред производителите на автомобили относно това дали трябва да произвеждат повече превозни средства в САЩ, за да избегнат тарифите
Това е поредният ход на Тръмп, който се стреми да "възстанови международния търговски баланс", и повдига въпроси сред производителите на автомобили относно това дали трябва да произвеждат повече превозни средства в САЩ, за да избегнат тарифите    ©  Reuters
Това е поредният ход на Тръмп, който се стреми да "възстанови международния търговски баланс", и повдига въпроси сред производителите на автомобили относно това дали трябва да произвеждат повече превозни средства в САЩ, за да избегнат тарифите
Това е поредният ход на Тръмп, който се стреми да "възстанови международния търговски баланс", и повдига въпроси сред производителите на автомобили относно това дали трябва да произвеждат повече превозни средства в САЩ, за да избегнат тарифите    ©  Reuters
25 500 долара е средната цена на внесен от Европа в САЩ автомобил.

Президентът на САЩ Доналд Тръмп обмисля да въведе тарифни ограничения върху вноса на автомобили в страната с намерението да окаже влияние на германските производители, които според него вредят на местни компании като General Motors и Ford, съобщава Financial Times.

Tова е поредният ход на Тръмп, който се стреми да "възстанови международния търговски баланс", и повдига въпроси сред производителите на автомобили относно това дали трябва да произвеждат повече превозни средства в САЩ, за да избегнат тарифите.

Намеренията

Намеренията на Тръмп обаче имат много сериозен пропуск – много от международните автомобилни производители, към които ще бъдат насочени тарифите, вече разполагат с големи заводи в САЩ, което означава, че тарифите, имащи за цел да стимулират местното производство, са не само ненужни, но и непродуктивни.

"Мога да изброя дълъг списък от автомобилни компании, които оперират в САЩ и не са американски, но са създали огромен брой работни места", каза Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на френския автомобилен производител Groupe PSA - собственик на Peugeot, който говори в ролята си на председател на европейската асоциация на производителите на автомобили ACEA.

Таварес предупреди, че налагането на тарифи "рискува реакция" от други региони, което би могло да предизвика по-широка търговска война и да доведе до по-скъпи автомобили и по-малко избор на потребителите.

Последиците

Консултантската компания Trade Partnership Worldwide изчислява, че мито от 25% върху вноса на автомобили и части би създало 92 хил. нови работи места в сектора на автомобилното производство, но ще доведе до загубата на 250 хил. работни места в останалата част от икономиката.

Основният аргумент на Тръмп – че САЩ зависят от вноса на автомобили, е правилен. През изминалата година в страната са внесени 8.27 млн. автомобили, но са изнесени едва 1.98 млн.

Въпреки това Мексико и Канада, които имат неограничен достъп до американския пазар посредством Северноамериканското споразумение за свободна търговия (НАФТА), чиито условия Тръмп също се опитва да промени, са най-големите вносители на превозни средства – за 2017 г. са внесли 4.27 млн. автомобила. Средната цена на внесен автомобил в САЩ възлиза на 25 500 долара, а тази на изнесен – 33 300 долара.

Налагането на мита може да принуди автомобилните компании да започнат да произвеждат колите, които продават в САЩ, в американските си заводи. Най-големият износител по стойност през миналата година от САЩ е заводът на BMW в Спартанберг, Южна Каролина, който прави всички спортни автомобили модел Х5. От тях 70% са били изнесени.

Всякакви тарифи за вносните автомобили "ще бъдат наистина лоши и ще имат последици", каза изпълнителният директор на Volvo Cars Хакан Самуелсон миналата седмица.

Изпълнителният директор на Fiat Chrysler Серджо Маркионе изрази загриженост във връзка с необходимостта от отчитане на американския износ на компанията при определяне на тарифите. Въпреки че продава някои европейски автомобили на пазара, групата е нетен износител от САЩ.

Реакцията

Фактът, че големите производители са се съгласили на тези условия, показва, че международните автомобилни групи ще се справят с правилата, за да имат достъп до големи, печеливши пазари.

САЩ са вторият по големина световен пазар на автомобили след Китай и въпреки спада тази година остава много печеливш за доста производители.

Но в речта си в Канада миналата седмица Джо Хинрихс, производствен директор на Ford, подчерта, че производителите гледат на продукцията в световен мащаб.

"Ние не се конкурираме регионално", каза той. "Ние продаваме на регионално ниво, но се конкурираме глобално. Несъответствията, непредвидени или планирани, на промени в политиките и практиките, могат да бъдат значителни."

Мартин Даум, главен изпълнителен директор на Daimler Trucks, най-големият производител на товарни автомобили в света, посочи протекционизма като най-голямото предизвикателство, пред което е изправена компанията. "Свободната търговия е от съществено значение", каза той.

Опасността, която крият тарифите, е, че вместо да убедят производителите да засилят операциите си в САЩ, това може да ги накара да се насочат и към чужбина.

Серджо Маркионе също призова за спокойствие в сектора, преди да бъдат взети окончателни решения. Той каза, че "рационалните хора ще намерят справедливи решения на съществуващите различия в мненията".