С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 13 юни 2018, 15:07, 4785 прочитания

Как готвените от Тръмп мита върху вноса на автомобили от Европа ще засегнат сектора

Политикaтa на американския президент "Америка на първо място" може да доведат до значителни проблеми на индустрията в САЩ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
25 500 долара е средната цена на внесен от Европа в САЩ автомобил.
Президентът на САЩ Доналд Тръмп обмисля да въведе тарифни ограничения върху вноса на автомобили в страната с намерението да окаже влияние на германските производители, които според него вредят на местни компании като General Motors и Ford, съобщава Financial Times.

Tова е поредният ход на Тръмп, който се стреми да "възстанови международния търговски баланс", и повдига въпроси сред производителите на автомобили относно това дали трябва да произвеждат повече превозни средства в САЩ, за да избегнат тарифите.


Намеренията

Намеренията на Тръмп обаче имат много сериозен пропуск – много от международните автомобилни производители, към които ще бъдат насочени тарифите, вече разполагат с големи заводи в САЩ, което означава, че тарифите, имащи за цел да стимулират местното производство, са не само ненужни, но и непродуктивни.

"Мога да изброя дълъг списък от автомобилни компании, които оперират в САЩ и не са американски, но са създали огромен брой работни места", каза Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на френския автомобилен производител Groupe PSA - собственик на Peugeot, който говори в ролята си на председател на европейската асоциация на производителите на автомобили ACEA.



Таварес предупреди, че налагането на тарифи "рискува реакция" от други региони, което би могло да предизвика по-широка търговска война и да доведе до по-скъпи автомобили и по-малко избор на потребителите.

Последиците

Консултантската компания Trade Partnership Worldwide изчислява, че мито от 25% върху вноса на автомобили и части би създало 92 хил. нови работи места в сектора на автомобилното производство, но ще доведе до загубата на 250 хил. работни места в останалата част от икономиката.

Основният аргумент на Тръмп – че САЩ зависят от вноса на автомобили, е правилен. През изминалата година в страната са внесени 8.27 млн. автомобили, но са изнесени едва 1.98 млн.

Въпреки това Мексико и Канада, които имат неограничен достъп до американския пазар посредством Северноамериканското споразумение за свободна търговия (НАФТА), чиито условия Тръмп също се опитва да промени, са най-големите вносители на превозни средства – за 2017 г. са внесли 4.27 млн. автомобила. Средната цена на внесен автомобил в САЩ възлиза на 25 500 долара, а тази на изнесен – 33 300 долара.

Налагането на мита може да принуди автомобилните компании да започнат да произвеждат колите, които продават в САЩ, в американските си заводи. Най-големият износител по стойност през миналата година от САЩ е заводът на BMW в Спартанберг, Южна Каролина, който прави всички спортни автомобили модел Х5. От тях 70% са били изнесени.

Всякакви тарифи за вносните автомобили "ще бъдат наистина лоши и ще имат последици", каза изпълнителният директор на Volvo Cars Хакан Самуелсон миналата седмица.

Изпълнителният директор на Fiat Chrysler Серджо Маркионе изрази загриженост във връзка с необходимостта от отчитане на американския износ на компанията при определяне на тарифите. Въпреки че продава някои европейски автомобили на пазара, групата е нетен износител от САЩ.

Реакцията

Фактът, че големите производители са се съгласили на тези условия, показва, че международните автомобилни групи ще се справят с правилата, за да имат достъп до големи, печеливши пазари.

САЩ са вторият по големина световен пазар на автомобили след Китай и въпреки спада тази година остава много печеливш за доста производители.

Но в речта си в Канада миналата седмица Джо Хинрихс, производствен директор на Ford, подчерта, че производителите гледат на продукцията в световен мащаб.

"Ние не се конкурираме регионално", каза той. "Ние продаваме на регионално ниво, но се конкурираме глобално. Несъответствията, непредвидени или планирани, на промени в политиките и практиките, могат да бъдат значителни."

Мартин Даум, главен изпълнителен директор на Daimler Trucks, най-големият производител на товарни автомобили в света, посочи протекционизма като най-голямото предизвикателство, пред което е изправена компанията. "Свободната търговия е от съществено значение", каза той.

Опасността, която крият тарифите, е, че вместо да убедят производителите да засилят операциите си в САЩ, това може да ги накара да се насочат и към чужбина.

Серджо Маркионе също призова за спокойствие в сектора, преди да бъдат взети окончателни решения. Той каза, че "рационалните хора ще намерят справедливи решения на съществуващите различия в мненията".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Коронавирусът приближава към пандемия Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

21 фев 2020, 813 прочитания

Фотоистория: Климатичните промени застигат и пингвините в Антарктида Фотоистория: Климатичните промени застигат и пингвините в Антарктида

С топенето на хабитата им храната на антарктическите пингвини намалява и популациите им се топят

21 фев 2020, 565 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Еврокомисията предложи над 23 млрд. евро за отбрана и сигурност

118 млн. евро са предвидени за спрените реактори в България и Словакия

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10