С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 13 юни 2018, 17:26, 5029 прочитания

Българите посещават 11 пъти в месеца супермаркет и 7 пъти хипермаркет

През 2017 г. 39% от оборота на големите търговски вериги идва от промоциите, показва проучване на Nielsen

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
По-често пазаруване, увеличено търсене на свежи продукти, прилична лоялност към марки. Наличие на повече доходи и готовност да се плати по-висока цена за храни от местни суровини и без нежелани съставки. Удобството при пазаруване става все по-важно, затова ролята на "магазина в съседство" расте. Оформя се категория от нов вид потребители – само на органични храни. Нараства търсенето на продукти в по-малки опаковки, както и на продукти в промоция. Това са някои от основните тенденции при пазаруването в България за 2017 г., показва проучване на Nielsen.

Колко често и къде


Българите обичат да ходят в магазина – те посещават 11 пъти в месеца супермаркет и 7 пъти хипермаркет. Единствено поляците ни изпреварват по честота на посещение на търговски обекти.
Времето за визита в магазините обаче се съкращава от 20 на 10 минути, отчита традиционно представително проучване на Nielsen във всички европейски държави, проведено сред градското население на възраст 18 - 65 години.

Седемдесет и пет процента от българските потребители пазаруват основно веднъж седмично, след което приблизително половината отскачат допълнително до магазина всеки ден, а останалите го правят два-три пъти в седмицата.

Това, което влияе върху избора на магазин за пазаруване, е предлагането на свежи продукти (месо, риба, млечни, но без особени пристрастия към прясно изпечения хляб), както и на козметика. Категориите, които са с най-малко значение при избора на търговски обект, са напитки, плодови сокове, пакетирани захарни и солени изделия.



За 50% от анкетираните "Кауфланд" е магазинът с най-ниските цени в България, показва проучването.

Само 2% от запитаните са заявили, че в последния месец са пазарували хранителни стоки и продукти за дома онлайн. Единствено Португалия е по-назад от България по този показател. А 65% от анкетираните декларират, че нямат намерение да обмислят пазаруване по интернет.

Какви разходи

Според проучването 57% от запитаните българи пазаруват по списък, но само половината от тях го изпълняват, а една четвърт изобщо не планират какво ще купят.

Месечният деклариран разход за бързооборотни стоки за 2017 г. е 271 евро на домакинство в страната, което е ръст от 7% спрямо 2016 г. Потреблението на свежи продукти достига 50%, докато в Румъния например е 66%, а в Норвегия – 33%, показват тенденциите при пазаруването, отчетени от анализаторската компания.

Според изследванията 66% от българските потребители твърдят, че ще платят повече за по-високо качество, а 58% - че ще платят повече, за да спестят време.

Какви продукти

В страната ръстът на продажбите в стойност изпреварва този в обем, показват данните на Nielsen. Най-голям скок отбелязват месните продукти, киселото и прясното мляко, бутилираната минерална вода.

Забързаният начин на живот и засиленото търсене на здравословни храни намират пресечна точка в растящите продажби на мюсли и протеинови барчета, показват данните. Увеличаващото се потребление на бира в кен също се свързва с нуждата от все повече удобства. Високомаслените млечни продукти получават реабилитация. Продуктите за грижа за лицето също се радват на засилен интерес, като и при тях покупките в малки опаковки се увеличават. Сред силно ценово чувствителните нехранителни стоки са перилните препарати и омекотителите.

Според глобално проучване на компанията над 15% от продажбите на световно ниво са на продукти без животински съставки. В България веган тенденцията също става по-отчетлива – с 62% растат покупките на растително мляко например.

Потреблението на продукти под собствени марки на веригите (private labels) в страната е символично - 2.3% (в Словения е 28.7%, в Румъния – 8%). Тези стоки са предпочитани заради по-ниската им цена, но търпят развитие – стават все по-скъпи, съдържат все повече здравословни съставки от местни източници, показват изследванията на Nielsen.

Колко по-евтино

Продуктите, чиято цена купувачите знаят, са хляб и мляко, месо и салата, кафе. Цената на останалите категории по-скоро не им е позната.

През 2017 г. 39% от оборота на големите търговски вериги е минал през промоционални активности за различни стоки. Средното намаление по време на промоция е 20%, показват данните за тенденциите при пазаруване в България.

Потребителите откликват на по-ниските цени, но дори при кампания се доверяват на брандове, които познават. Според проучванията клиентът би си купил на промоция своята предпочитана марка за козметика, кафе, бебешки продукти.

Според глобално проучване на Nielsen разходите на фирмите за промоции са на второ място след производствените. Едва 33% от инвестираните в тези кампании средства обаче имат положителна възвръщаемост и успяват да върнат чрез оборота вложените средства. Нещо повече – колкото по-дълго един продукт е на промоция, толкова повече спада ефективността от нея. В 28% от случаите нито търговецът, нито производителят имат полза от промоцията, положителен ефект от нея и за двете страни има само при 16%. Когато един продукт твърде често е на промоция, той до известна степен се обезценява, обобщават експертите. Според тях алтернатива на промоционалните стратегии е оптимизацията на асортимента чрез нови продукти, опаковки, разфасовки, дизайн и др.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

13 март 2019
София Ивент Център

capital.bg/fintech

Annual FinTech Summit


Запазете своето място сега


Теми в програмата:


  • Тенденции и двигатели за растеж на финтех индустрията
  • PSD2 и възможностите за бизнеса
  • Мобилни плащания и дигитални портфейли
  • Кои са последните технологични иновации на пазара
  • InsureTech: дигиталната трансформация в застраховането
  • Международно сътрудничество и възможности за растеж на екосистемата

Към регистрацията

Прочетете и това

"Индустриални зони" пак откри поръчката за над 70 млн. лв. "Индустриални зони" пак откри поръчката за над 70 млн. лв.

Държавната компания предлага 4-годишен рамков договор за изграждане на 22 км улици

21 фев 2019, 221 прочитания

"Морнингсайд хил" ще финансира технологични компании с 67 млн. лв. "Морнингсайд хил" ще финансира технологични компании с 67 млн. лв.

Фондът ще придобива миноритарни дялове за суми от 750 хил. до 3.5 млн. евро. Средствата са основно европейски

20 фев 2019, 1544 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Германската BHTC разширява производството си в Божурище

Капацитетът на завода за автомобилни климатични системи ще нарасне почти два пъти

Опитай по-дигитално

Colibra разработва платформа, базирана на блокчейн, която прави по-лесна и прозрачна обработката на искове

Стефан Тафров: Няма да съм безгласна буква в услуга на европейско началство

Дипломатът и бивш посланик на България в ООН спечели убедително вътрешните избори за евролистата на "Да, България"

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Как (не) живеем

Кураторката Вера Млечевска за въпросите, които поставя предстоящото българско участие на Венецианското биенале

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Домусчиев е на часове от сделка за "Нова тв", полската Pepko отваря първите си магазини в Пловдив

Емисия

DAILY @7AM // 21.02.2019 Прочетете