С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 13 юни 2018, 17:26, 5473 прочитания

Българите посещават 11 пъти в месеца супермаркет и 7 пъти хипермаркет

През 2017 г. 39% от оборота на големите търговски вериги идва от промоциите, показва проучване на Nielsen

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
По-често пазаруване, увеличено търсене на свежи продукти, прилична лоялност към марки. Наличие на повече доходи и готовност да се плати по-висока цена за храни от местни суровини и без нежелани съставки. Удобството при пазаруване става все по-важно, затова ролята на "магазина в съседство" расте. Оформя се категория от нов вид потребители – само на органични храни. Нараства търсенето на продукти в по-малки опаковки, както и на продукти в промоция. Това са някои от основните тенденции при пазаруването в България за 2017 г., показва проучване на Nielsen.

Колко често и къде


Българите обичат да ходят в магазина – те посещават 11 пъти в месеца супермаркет и 7 пъти хипермаркет. Единствено поляците ни изпреварват по честота на посещение на търговски обекти.
Времето за визита в магазините обаче се съкращава от 20 на 10 минути, отчита традиционно представително проучване на Nielsen във всички европейски държави, проведено сред градското население на възраст 18 - 65 години.

Седемдесет и пет процента от българските потребители пазаруват основно веднъж седмично, след което приблизително половината отскачат допълнително до магазина всеки ден, а останалите го правят два-три пъти в седмицата.

Това, което влияе върху избора на магазин за пазаруване, е предлагането на свежи продукти (месо, риба, млечни, но без особени пристрастия към прясно изпечения хляб), както и на козметика. Категориите, които са с най-малко значение при избора на търговски обект, са напитки, плодови сокове, пакетирани захарни и солени изделия.



За 50% от анкетираните "Кауфланд" е магазинът с най-ниските цени в България, показва проучването.

Само 2% от запитаните са заявили, че в последния месец са пазарували хранителни стоки и продукти за дома онлайн. Единствено Португалия е по-назад от България по този показател. А 65% от анкетираните декларират, че нямат намерение да обмислят пазаруване по интернет.

Какви разходи

Според проучването 57% от запитаните българи пазаруват по списък, но само половината от тях го изпълняват, а една четвърт изобщо не планират какво ще купят.

Месечният деклариран разход за бързооборотни стоки за 2017 г. е 271 евро на домакинство в страната, което е ръст от 7% спрямо 2016 г. Потреблението на свежи продукти достига 50%, докато в Румъния например е 66%, а в Норвегия – 33%, показват тенденциите при пазаруването, отчетени от анализаторската компания.

Според изследванията 66% от българските потребители твърдят, че ще платят повече за по-високо качество, а 58% - че ще платят повече, за да спестят време.

Какви продукти

В страната ръстът на продажбите в стойност изпреварва този в обем, показват данните на Nielsen. Най-голям скок отбелязват месните продукти, киселото и прясното мляко, бутилираната минерална вода.

Забързаният начин на живот и засиленото търсене на здравословни храни намират пресечна точка в растящите продажби на мюсли и протеинови барчета, показват данните. Увеличаващото се потребление на бира в кен също се свързва с нуждата от все повече удобства. Високомаслените млечни продукти получават реабилитация. Продуктите за грижа за лицето също се радват на засилен интерес, като и при тях покупките в малки опаковки се увеличават. Сред силно ценово чувствителните нехранителни стоки са перилните препарати и омекотителите.

Според глобално проучване на компанията над 15% от продажбите на световно ниво са на продукти без животински съставки. В България веган тенденцията също става по-отчетлива – с 62% растат покупките на растително мляко например.

Потреблението на продукти под собствени марки на веригите (private labels) в страната е символично - 2.3% (в Словения е 28.7%, в Румъния – 8%). Тези стоки са предпочитани заради по-ниската им цена, но търпят развитие – стават все по-скъпи, съдържат все повече здравословни съставки от местни източници, показват изследванията на Nielsen.

Колко по-евтино

Продуктите, чиято цена купувачите знаят, са хляб и мляко, месо и салата, кафе. Цената на останалите категории по-скоро не им е позната.

През 2017 г. 39% от оборота на големите търговски вериги е минал през промоционални активности за различни стоки. Средното намаление по време на промоция е 20%, показват данните за тенденциите при пазаруване в България.

Потребителите откликват на по-ниските цени, но дори при кампания се доверяват на брандове, които познават. Според проучванията клиентът би си купил на промоция своята предпочитана марка за козметика, кафе, бебешки продукти.

Според глобално проучване на Nielsen разходите на фирмите за промоции са на второ място след производствените. Едва 33% от инвестираните в тези кампании средства обаче имат положителна възвръщаемост и успяват да върнат чрез оборота вложените средства. Нещо повече – колкото по-дълго един продукт е на промоция, толкова повече спада ефективността от нея. В 28% от случаите нито търговецът, нито производителят имат полза от промоцията, положителен ефект от нея и за двете страни има само при 16%. Когато един продукт твърде често е на промоция, той до известна степен се обезценява, обобщават експертите. Според тях алтернатива на промоционалните стратегии е оптимизацията на асортимента чрез нови продукти, опаковки, разфасовки, дизайн и др.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Даниел Алексиев, Райфайзенбанк: Удобното банкиране не е задължително по-скъпо Даниел Алексиев, Райфайзенбанк: Удобното банкиране не е задължително по-скъпо

Според експерта по дигитално банкиране България е подходящ пазар за тестване на технологични иновации

26 май 2019, 430 прочитания

Оръжеен търговец инвестира 14 млн. евро в завод за преработка на плодове и зеленчуци 1 Оръжеен търговец инвестира 14 млн. евро в завод за преработка на плодове и зеленчуци

"Балкан агрикалчарал", собственост на иракчанина Муханнед ал-Науаими, вече има фабрика за доматено пюре край Пазарджик

26 май 2019, 691 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Германската BHTC разширява производството си в Божурище

Капацитетът на завода за автомобилни климатични системи ще нарасне почти два пъти

Новата дигитална война

След ограничаването на Huawei битката за търговско надмощие между САЩ и Китай вече вещае нова технологична Желязна завеса

Как трамваите влязоха в Google

Разписанията на градския транспорт в София станаха достъпни в Google Maps, но без съдействието на Столичната община

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кино: "Капернаум"

Драма на бедност и надежда през очите на дете

По пътя с Инге Морат

Първата голяма ретроспективна изложба на австрийската фотографка е в италиански замък