С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация
2 13 юни 2018, 17:26, 3022 прочитания

Българите посещават 11 пъти в месеца супермаркет и 7 пъти хипермаркет

През 2017 г. 39% от оборота на големите търговски вериги идва от промоциите, показва проучване на Nielsen

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

"Билла България" с програма за намаляване на пестицидите в плодовете и зеленчуците

Контролът върху изследванията е поверен на SGS – Швейцария, и "Глобал 2000" - Австрия

5 юни 2018

"Кауфланд" вече предлага собствена марка за козметика

bevola съдържа повече от 100 дерматологично тествани продукта

29 май 2018

В Mall Rousse бе открит нов хипермаркет

Инвестицията в търговския обект "Едеа" е 5 млн. лв., а новооткритите работни места – 120

16 май 2018
По-често пазаруване, увеличено търсене на свежи продукти, прилична лоялност към марки. Наличие на повече доходи и готовност да се плати по-висока цена за храни от местни суровини и без нежелани съставки. Удобството при пазаруване става все по-важно, затова ролята на "магазина в съседство" расте. Оформя се категория от нов вид потребители – само на органични храни. Нараства търсенето на продукти в по-малки опаковки, както и на продукти в промоция. Това са някои от основните тенденции при пазаруването в България за 2017 г., показва проучване на Nielsen.

Колко често и къде

Българите обичат да ходят в магазина – те посещават 11 пъти в месеца супермаркет и 7 пъти хипермаркет. Единствено поляците ни изпреварват по честота на посещение на търговски обекти.
Времето за визита в магазините обаче се съкращава от 20 на 10 минути, отчита традиционно представително проучване на Nielsen във всички европейски държави, проведено сред градското население на възраст 18 - 65 години.

Седемдесет и пет процента от българските потребители пазаруват основно веднъж седмично, след което приблизително половината отскачат допълнително до магазина всеки ден, а останалите го правят два-три пъти в седмицата.

Това, което влияе върху избора на магазин за пазаруване, е предлагането на свежи продукти (месо, риба, млечни, но без особени пристрастия към прясно изпечения хляб), както и на козметика. Категориите, които са с най-малко значение при избора на търговски обект, са напитки, плодови сокове, пакетирани захарни и солени изделия.



За 50% от анкетираните "Кауфланд" е магазинът с най-ниските цени в България, показва проучването.

Само 2% от запитаните са заявили, че в последния месец са пазарували хранителни стоки и продукти за дома онлайн. Единствено Португалия е по-назад от България по този показател. А 65% от анкетираните декларират, че нямат намерение да обмислят пазаруване по интернет.

Какви разходи

Според проучването 57% от запитаните българи пазаруват по списък, но само половината от тях го изпълняват, а една четвърт изобщо не планират какво ще купят.

Месечният деклариран разход за бързооборотни стоки за 2017 г. е 271 евро на домакинство в страната, което е ръст от 7% спрямо 2016 г. Потреблението на свежи продукти достига 50%, докато в Румъния например е 66%, а в Норвегия – 33%, показват тенденциите при пазаруването, отчетени от анализаторската компания.

Според изследванията 66% от българските потребители твърдят, че ще платят повече за по-високо качество, а 58% - че ще платят повече, за да спестят време.

Какви продукти

В страната ръстът на продажбите в стойност изпреварва този в обем, показват данните на Nielsen. Най-голям скок отбелязват месните продукти, киселото и прясното мляко, бутилираната минерална вода.

Забързаният начин на живот и засиленото търсене на здравословни храни намират пресечна точка в растящите продажби на мюсли и протеинови барчета, показват данните. Увеличаващото се потребление на бира в кен също се свързва с нуждата от все повече удобства. Високомаслените млечни продукти получават реабилитация. Продуктите за грижа за лицето също се радват на засилен интерес, като и при тях покупките в малки опаковки се увеличават. Сред силно ценово чувствителните нехранителни стоки са перилните препарати и омекотителите.

Според глобално проучване на компанията над 15% от продажбите на световно ниво са на продукти без животински съставки. В България веган тенденцията също става по-отчетлива – с 62% растат покупките на растително мляко например.

Потреблението на продукти под собствени марки на веригите (private labels) в страната е символично - 2.3% (в Словения е 28.7%, в Румъния – 8%). Тези стоки са предпочитани заради по-ниската им цена, но търпят развитие – стават все по-скъпи, съдържат все повече здравословни съставки от местни източници, показват изследванията на Nielsen.

Колко по-евтино

Продуктите, чиято цена купувачите знаят, са хляб и мляко, месо и салата, кафе. Цената на останалите категории по-скоро не им е позната.

През 2017 г. 39% от оборота на големите търговски вериги е минал през промоционални активности за различни стоки. Средното намаление по време на промоция е 20%, показват данните за тенденциите при пазаруване в България.

Потребителите откликват на по-ниските цени, но дори при кампания се доверяват на брандове, които познават. Според проучванията клиентът би си купил на промоция своята предпочитана марка за козметика, кафе, бебешки продукти.

Според глобално проучване на Nielsen разходите на фирмите за промоции са на второ място след производствените. Едва 33% от инвестираните в тези кампании средства обаче имат положителна възвръщаемост и успяват да върнат чрез оборота вложените средства. Нещо повече – колкото по-дълго един продукт е на промоция, толкова повече спада ефективността от нея. В 28% от случаите нито търговецът, нито производителят имат полза от промоцията, положителен ефект от нея и за двете страни има само при 16%. Когато един продукт твърде често е на промоция, той до известна степен се обезценява, обобщават експертите. Според тях алтернатива на промоционалните стратегии е оптимизацията на асортимента чрез нови продукти, опаковки, разфасовки, дизайн и др.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Ромпетрол България" купува обекти на "Синергон петролеум" "Ромпетрол България" купува обекти на "Синергон петролеум"

Сделката ще даде възможност на румънската компания да увеличи продажбите си на дребно

21 юни 2018, 1287 прочитания

Германия и Франция предлагат 5% таван за необслужваните заеми на банките Германия и Франция предлагат 5% таван за необслужваните заеми на банките

Засега идеята е схематична и вероятно ще срещне отпор в страни като Италия, но ако се приеме, ще се отрази и на България

21 юни 2018, 538 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Георги Мутафчиев: Докато човек не е дал истински старт на своя бизнес, не може да твърди, че има компетенции в неговата сфера

Носителят на наградата "Най-добър стартъп" на младежкия форум "Изгряващи звезди", организиран от "Джуниър ачийвмънт" разказва откъде идва вдъхновението за неговия проект Knnect.Me

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 юни)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Помощ и вдъхновение за младите хора

Програмата "Дай старт на успеха" на "Джуниър ачийвмънт" и "Кока-Кола ХБК" влиза в училище, за да помогне на младитe да намерят нужната мотивация за развитие

Юбилейното 10-то издание на форума "Изгряващи звезди" събра най-добрите ученически и студентски стартъпи в България

В рамките на събитието, организирано от "Джуниър ачийвмънт България", бяха връчени награди в повече от 15 категории на младежи от цялата страна

Как да приобщим новия колега

Процесът е продължителен - започва още преди първия работен ден и не приключва непосредствено след края на обучителния период

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Германската BHTC разширява производството си в Божурище

Капацитетът на завода за автомобилни климатични системи ще нарасне почти два пъти

Повече светлина за софийския боклук

Столицата е напът да задвижи един от най-скъпите си проекти - за изгаряне на RDF в "Топлофикация", без да предостави пълната информация а него

Кой ще спечели от световното първенство по футбол

Спортът отново осигури на президента Путин международна легитимност в период на изолация

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Докато YouTube ни раздели

Какво ни казва най-гледаното напоследък видео в света

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 24

Капитал

Брой 24 // 16.06.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Европейците остават в Лондон след Brexit, Италия се скара с Германия за бежанците

Емисия

DAILY @7PM // 21.06.2018 Прочетете