С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 22 юни 2018, 11:26, 24594 прочитания

"Градус" премери борсовата температура

Хранителният холдинг набра над 80 млн. лв. от борсата и показа, че финансирането през БФБ е възможно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Най-активни очаквано са били пенсионните фондове, но има и около 1000 индивидуални инвеститора.

Без големи чужди инвеститори и повече листнати компании съживяването на капиталовия пазар ще е трудно.
Сривът на акциите след 2008 г., лошите примери в корпоративното управление, спорните регулатори и напускането на чуждите инвеститори направиха борсовия пазар в България крайно неатрактивен за набиране на капитал, а едва шепа компании се престрашиха да качат свои акции за последните 10 години. Тази седмица се случи промяна - производителят на пилешко месо и продукти "Градус" успя да набере 81 млн. лв. от пазара. Половината от тях влизат в компанията за инвестиции, а другите - в досегашните акционери, които се разделят с част от дяловете си - братята Иван и Лука Ангелови. Компанията имаше дори по-амбициозен план - за около 100 млн. лв. Въпреки по-малката сума собствениците и мениджмънтът оценяват операцията като успешна, тъй като напълно покрива инвестиционните им намерения. Излизането на компания от такъв мащаб на борсата (с приходи за 250 млн. лв. и 40 млн. печалба), привлеченият ресурс и попадането й в топ 3 по капитализация с 440 млн. лв. са добър сигнал за борсата. Но без еуфорията, че всички проблеми на капиталовия пазар са решени.

Кой повярва


В увеличението на капитала на "Градус" се включиха общо над хиляда институционални и малки инвеститори, които купиха акции в двата дни на предлагането в над 1400 сделки. Успехът зависеше от участието на няколко големи играча - български пенсионни фондове, без които предлагането нямаше да бъде успешно. Според данните на борсата от първия ден на предлагането, когато се реши съдбата на IPO-то, няколко оферти са били ключови - най-голямата е била за пакет от 10.8 млн. акции за 19.5 млн. лв., а втората - за 6.5 млн. книжа на стойност 11.7 млн. лв.

Пет пенсионносигурителни дружества са купили от емисията акции, като това са основно големите и с чуждестранни собственици, показа проучване на "Капитал". Сред придобилите дял в "Градус" е и ПОД "ДСК - Родина", чийто изпълнителен директор Николай Марев обясни пред "Капитал" мотивите за инвестицията: "Това е един добре подреден бизнес, развивал се органично през годините и с добри пазарни позиции, в сектор, който осигурява прехраната на населението."

Радостна новина е включването на много дребни инвеститори, което се дължи и на мащабната телевизионна кампания на "Градус" и разпознаваемостта на бранда. Нещо, което не е правено досега от нито една компания, кандидат за борсата. Големият микс от инвеститори осигурява свободно търгуем обем акции от около 18%, което е доста добро ниво за местния пазар, а и гарантира ликвидност за инвеститорите.



Дребните акционери пък са доказателство, че доверието в пазара сред най-чувствителната група от инвеститори все още може да бъде върнато. При инвестиционни посредници е имало запитвания за участие от хора, които никога преди това не са инвестирали на фондовата борса и са заявявали готовност да вложат до 2 хил. лв. в акции, разказаха брокери. Доверие, което обаче трябва да бъде и оправдано от компанията. Изпълнителният й директор Ангел Ангелов потвърди след предлагането пред "Капитал", че компанията ще следва плътно заложените прогнози за растеж и осигуряване на печалба за прогнозираната дивидентна доходност. Вероятно догодина акциите ще бъдат включени и в основния индекс Sofix, което пък ще ги направи и обект за покупки от индексни фондове.

"Доволни сме от резултата от предлагането, което е най-голямото предлагане от 10 години насам и доказа, че добрите и големи български компании могат да използват БФБ - София, като източник за финансиране на своя бизнес. Резултатите показват, че се получи добър микс между ритейл и институционални инвеститори, които повярваха в потенциала на акциите, което се надяваме да бъде предпоставка за активна вторична търговия с акциите", коментира Мартин Димитров от ПФБК, които бяха мениджъри на емисията.

Ефектът

Публичното предлагане на "Градус" показа, че пазарът е готов за нови емитенти, като надеждите са, че след хранителния холдинг и други ще опитат капиталовия пазар. "Компанията ще е прозрачна за всеки, който прави бизнес с нея. Има и много други български дружества, които биха погледнали от този ъгъл към капиталовия пазар, независимо дали впоследствие ще се възползват от това да вземат нов кредит, да използват факторинг или да се презентират пред потенциални партньори в чужбина. А с качеството на предлаганите акции ще расте и броят на инвеститорите", коментира за "Капитал" Цветослав Цачев, главен инвестиционен консултант на "Елана трейдинг".

"Публичният статут носи много ползи в отношенията ни с партньори и клиенти", прави оценка и Ангел Ангелов, който отново посочи, че осигуряването на ресурс не е било единствено водещата причина за излизане на борсата. Основателите на "Градус" обясняват, че странят от банковото кредитиране и предпочитат да не обременяват компанията с дългове, за да е по-устойчива при кризи, макар че това ограничава темпото на растеж в сектор, в който размахът е от голямо значение.

Капиталовият пазар има потенциал за прием на нови емитенти и връщане на инвеститорското доверие. Без завръщането на чуждите играчи обаче това ще е много трудно. "Градус" например са направили представяне на емисията в Талин, Естония, който се бори да е един от финансовите центрове в Северна Европа, ползван от скандинавските държави. Оттам има заявен интерес от чужди инвеститори, които се очаква да се включат след качването на акциите за вторична търговия, тъй като за много от тях това е сред условията и правилата им за участие.

"Компанията определено имаше потенциал и за по-голям интерес, особено от чужбина, но пазарната среда у нас е изключително трудна", смята Цветослав Цачев. Според пазарни анализатори, ако беше се случило половин година по-рано, успехът на предлагането можеше да е по-голям и IPO-то да се запише на 100%. Причината е, че през последните месеци борсата е в период на летаргия и инвеститорите са позагубили интерес към нея.

Анализатори за дебюта

Цветослав Цачев

Фотограф: Велко Ангелов
Цветослав Цачев, главен инвестиционен консултант на "Елана трейдинг":

Каква е оценката ви за IPO-то на "Градус"? Имаше ли потенциал то да привлече още повече пари от борсата?

- IPO-то трябва да се оценява като положително, макар и без причини за еуфория. Позитивният знак е, че компанията привлече солидни суми от пенсионните фондове, но и успя да получи над 1000 поръчки от индивидуални инвеститори за малки суми. Съотношението е 3 към 1. Компанията определено имаше потенциал и за по-голям интерес, особено от чужбина, но пазарната среда у нас е изключително трудна.

Какъв е потенциалът за растеж на акциите след качването им за вторична търговия на борсата?

Осъществяването на публичното предлагане на минималната цена е добра новина за инвеститорите, защото те платиха по-малко за акциите. От друга страна, това означава, че няма презаписване и че акцията няма да скочи след старта на търговията. Дотогава има един месец, през който ще видим новини за компанията. След това ще бъде публикуван и отчетът за второто тримесечие, като с течение на годината ще разберем дали оптимистичните прогнози за резултатите ще станат факт. И съответно ще има реакция на цената, но постепенно.

Ангел Рабаджийски

Фотограф: Надежда Чипева
Ангел Рабаджийски, изпълнителен директор на ФК "Карол":

- Как оценявате резултата от IPO-то на "Градус"?

Това е успех за фондовата борса, показа, че местният пазар е достатъчно голям за компания от този размер.

- Кое е най-големият успех на тази емисия - размерът на капитала, който бе привлечен, броят на дребните акционери, които се включиха, или подкрепата, която дойде от страна на пенсионните фондове?

Цялостният резултат от емисията като комбинация на всичко изброено. Следва да се отчете и положителният ефект за пазара като цяло от масираната рекламна кампания, която проведе дружеството. Тя показа на много инвеститори, че има капиталов пазар в България, и накара хората да погледнат на публично търгуваните компании като алтернативна форма за спестявания

- Ще бъде ли IPO-то катализатор и за други компании, които ще потърсят БФБ в следващите месеци? Колко и какви предлагания се очертават до края на тази година според вас?

Искрено се надявам, че успешното предлагане на "Градус" ще накара много други непублични компании да погледна на БФБ с малко повече доверие. Размерът на IPO-то показа, че има място и за големи дружества на нашия скромен пазар. Надявам се да има и други предлагания до края на годината, както и други големи дружества, които да листнат свои акции за търговия на БФБ.
Коя е новата публична компания

"Градус" е дружество от холдингов тип с дъщерни компании, специализирани в различни направления, затварящи производствения цикъл - производство на разплодни яйца, люпилни, угояване на бройлери, фуражен завод, птицекланица, фабрика за обработка на месо. Основно активите са купувани от държавата през 90-те години, но са правени последващи инвестиции. По сметки на мениджмънта през последното десетилетие са реинвестирани 120 млн. лв. от печалбата, като последно в редицата е новоизграденото предприятие за производство на продукти от свинско месо, което отвори 2015 г. и има голям неизползван капацитет. "Сметнахме, че ако трябва от нулата да се изгради всичко това, милиард няма да стигне", казва изпълнителният директор Ангел Ангелов. На практика големите инвеститори осигуриха ресурс, близък по размер до онова, което собствениците на "Градус" определиха като необходимост за инвестиции в растежа. Програмата им за следващите три години е в направления, които по думите им са високомаржови и в които компанията има лидерски позиции. Освен в бизнеса с разплодни яйца, който е основно експортен, компанията ще вложи усилия в натоварване на капацитета на фабриката си за колбаси чрез покупката на марки и рецепти. Ще разчита на "Халал" сертификата, който отваря врати към пазарите с мюсюлманско население. Ще се залага на изделия в по-високия ценови сегмент, а сред продуктите, които "Градус" предстои да пусне, е хибрид жълто домашно пиле, бавно отглеждано. Инвестицията в транспорт и хладилни бази ще спомогне на компанията да купува от Испания месо, когато цените са ниски, и да оптимизира по този начин разходите си. Фуражният завод ще продължи да работи основно за покриване на собствените нужди в групата, като ще излиза да продава на свободния пазар само когато цените са високи. Засега основният износ от него е на слънчоглед за Турция.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

За кожата на един гайджин За кожата на един гайджин

Бившият автомагнат Карлос Гон избра да е беглец от японската правосъдна система, но животът му тепърва ще става по-сложен

17 яну 2020, 1063 прочитания

Без вода няма индустрия Без вода няма индустрия

Промишленото водоснабдяване засега е осигурено на повечето места в страната, но за някои компании има притеснения

17 яну 2020, 905 прочитания

24 часа 7 дни

17 яну 2020, 3477 прочитания

17 яну 2020, 2928 прочитания

17 яну 2020, 2229 прочитания

17 яну 2020, 2156 прочитания

17 яну 2020, 1988 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Ave, AT&T-Time Warner

Сделката създава медиен конгломерат с премиум съдържание, мрежа за разпространение и стотици милиони потребители

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10