Краят на дизела?
Продажбите на дизелови коли в Европа падат, а автогигантите настояват, че технологията има бъдеще
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
"Дизелът е свършен. След няколко години ще изчезне напълно, тъй като е технология от миналото." Думите на Елжбета Биенковска, еврокомисар по вътрешен пазар, промишленост, предприемачество и малки и средни предприятия, може и да звучат пресилено за мнозина. Но ясно показват промененото отношение на немалко паневропейски, национални и местни власти и институции към наложилата се през последните две десетилетия като най-ефективна автомобилна технология в Европа. Само допреди пет години дизеловите двигатели бяха считани за голямата надежда за зелена революция заради напредъка в технологиите и софтуерните решения и по-голямата си ефективност спрямо бензиновите агрегати. Но от избухването на Дизелгейт през 2015 г. големите автопроизводители са под натиск от регулатори и власти да променят бизнеса си и все повече да се насочат към алтернативни горива и технологии като електромобилността. Поне засега смъртта на дизела може и да изглежда преувеличена, защото не са се произнесли окончателно най-важните участници на пазара: потребителите. Сигурно е едно: в България технологията има достатъчно почитатели и делът на дизеловите автомобили като процент от всички дори расте. И не на последно място - националните и местните власти тук нямат идея или желание да се борят поне с най-мръсните возила (виж текста за България тук).
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
4 коментара
Поне при камионите за сега дизела няма реална алтернатива в бъдеще вече кой знае.
С AdBlue емисиите от азотни оксиди са нула. За дълги разстояния, автобуси и камиони, дизела си остава печеливша технология.
Но ако изчезнат 20 годишните кокошарници рязко и внезапно от нашите улици, това няма да е зле. Че там е сажди+азотни оксиди.
Проблема са и работните места ако дизеловият автомобил така да се каже намалее драстично. електрическите коли имат едни батерии които са евтини за производство и могат да се произвеждат в големи количества в китай, както се случи с фотоволтайка. Това означава в европа и америка загуба на много работни места. Само двигателите на автомобилите са съставени от множество компоненти които се произвеждат в доста различни места по света и от тях зависят доста работни местта. Също така биха се загубили и доста работни места в стоманената индустрия....
Говори се колко бил вреден дизела, ами бензина. После трябва и бензиновите мотори да изчезнат постепенно.....
Нещата стоят засега така. Дизелови мотори които нямат евро 6 би трябвало с течението на времето да изчезнат. Това ще се проточи през следващите 5 години, което е добре за природата и за печалбите на концерните, които ще продължават да произвеждат коли с евро 6 сертификат, тоест доста голям процент от колите в западна европа ще се заменят с нови коли, които не замърсяват толкова природата в сравнение със старите дизелови двигатели, .
После ще подкарат и бензиновите двигатели като паралелно бавно ще се насърчава производството на електро автомобили и ще се изгражда инфраструктура за тях. Другият момент е петролното лоби.........Едно е сигурно постепенно с течение на времето петролните фирми ще станат електрически и енергиини концерни.
Тъжно е когато технически некомпетентни хора са на позиции, от които могат да определят дали една технология е част от миналото...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.