Те ги спират, ние ги пускаме
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Те ги спират, ние ги пускаме

43% от всички коли по българските пътища са дизелови според данните на КАТ за месец май 2018 г., спрямо 39.4% през 2016 г.

Те ги спират, ние ги пускаме

Очакваните мерки срещу стари дизелови автомобили в европейски градове ще доведат до по-голям внос на стари коли в България

Калина Горанова
21485 прочитания

43% от всички коли по българските пътища са дизелови според данните на КАТ за месец май 2018 г., спрямо 39.4% през 2016 г.

© Надежда Чипева


Подготвяните забрани на по-стари дизелови автомобили в редица европейски градове нарастват лавинообразно. За България това означава само едно - още по-голям поток от коли втора ръка, станали неизползваеми в Европа.

Причината е, че страната, която и сега се явява гробище за много от старите возила на гражданите от Запад, ще остане извън европейските мерки срещу дизела, въпреки че борбата със замърсяването на въздуха беше обявена като един от основните приоритети на правителството.

Основната позиция на министъра на околната среда и водите Нено Димов по темата до момента е, че държавите, които въвеждат подобни мерки, трябва да се погрижат и за ограничаването на износа, тъй като "подобни забрани изкривяват пазара. Редно е, който ги предизвиква, да носи отговорност."

От Министерство на околната среда и водите коментираха пред "Капитал", че за България не се предвиждат мерки за ограничаване на дизеловите автомобили в страната. Столична община, която от години се сблъсква с проблемите с фините прахови частици от печки и стари дизелови автомобили, не отговори на въпросите на вестника.

В очакване на дизела

През април международната неправителствена организация "Транспорт и околна среда" излезе с данни за потенциалните ефекти от забраните на дизелите в по-богата Европа. Очакванията са, че те ще доведат до допълнително пренасочване на замърсяването на въздуха от запад на изток посредством потока от стари неизрядни автомобили втора употреба и това ще задълбочи съществуващите проблеми с качеството на въздуха.

Организацията дава пример с България - държава със сериозни проблеми с въздуха в градовете, твърди, че са били внесени над 100 хил. коли втора ръка през миналата година, от които над 30 000 са били дизелови. Повече от половината от тях са били над 10-годишни, без стандартните филтри, с които разполагат всички нови автомобили, произведени след 2011 г., като средно отделят 12 пъти по-високи от сегашните допустими граници за азотен диоксид в ЕС, изчисляват от организацията.

През 2017 г. състоянието на автомобилния парк в страната показва, че най-старите автомобили - тези над 20 години, остават най-много от всички - около 37%, а още 29% са тези между 15- и 20-годишна възраст. Тоест над 65% от колите в България са над 15-годишни. И за разлика от средните показатели в Европейския съюз, където делът на дизеловите автомобили намалява, тук той постепенно расте - от 39.4% през 2016 г., през 42.2% през 2017 г. до 43% от всички коли по пътищата през май т.г., според данните на КАТ.

План нямаме

През 2017 г. страната беше осъдена в съда на ЕС в Люксембург заради системно превишение на нормите на съюза за фини прахови частици. "Основните причини за него са използването на твърди горива за отопление от населението и остарелият автомобилен парк", обясниха в съобщение от МОСВ, след като стана ясна съдебната развръзка. "Използването на автомобили трябва да бъде съобразено освен с личното удобство и с това, че те са основен замърсител на въздуха, особено в големите градове", пишеше още в съобщението. Готвените в момента промени в Закона за качеството на атмосферния въздух обаче се фокусират основно върху въвеждането на изисквания за качеството на твърдите горива, които се използват за битово отопление - въглища и брикети, като автомобилите остават на заден план.

При автомобилите държавата все така ще залага на тарифна политика, с понякога спорен ефект. Според министър Димов една от възможните мерки за стимулиране на покупката на екоавтомобили е премахването на продуктовата такса за електромобилите, която в момента е 102 лв. и увеличаването на тази за по-старите автомобили, като за тези над 10-годишна възраст тя е 275 лв. Тази такса обаче се заплаща еднократно при регистрацията на автомобила и съществуванието й не е свързано с чистотата на атмосферния въздух, а с отпадъците от МПС и рециклирането на автомобилите.

Един от лостовете, с които държавата може да влияе върху стимула за покупка на нов или стар автомобил, е чрез данък МПС. Да се увеличи облагането на старите автомобили обаче се оказва една от тежките политически задачи през последните поне десет години. Колкото пъти в бюджетната комисия към парламента се повдигне въпросът за въвеждане на данъчно облагане на принципа "замърсителят плаща", идеята се убива в зародиш. А мотивът винаги е един и същ - хората са бедни.

Само когато е драматично

Основната роля за ограничаване на замърсяването на въздуха, разбира се, се пада на общините. В началото на септември 2017 г. испанска лаборатория проведе изследване, в което участваха над 17 хил. автомобила и от него стана ясно, че малко над 6% "осигуряват" около 25% от замърсяването с вредни газове в София. Сега една от основните идеи е да се въведат стикери на база еконормата, която покрива автомобила, като целта е при необходимост заради замърсяване общините да могат да забраняват движението през съответния ден на коли с даден цвят стикер, т.е. на пътя да останат само стандарт Евро 5 или Евро 6. Друга мярка е автомобилите без катализатор да бъдат спрени от движение. Част от задачата е МВР да кандидатства по Оперативна програма "Околна среда", за да закупи газанализатори, с които да се проверява дали даден автомобил на пътя отговаря на екостандарта.

Към момента политиката на София обаче предвижда конкретни мерки само когато има периоди с продължително извънредно високо съдържание на фини прахови частици. То пък трябва да бъде потвърдено едновременно от всички измервателни станции в различните райони на града. При подобни ситуации освен забраната на колите с определен клас стикери се предвижда и двойно увеличаване на цената за паркиране в синя зона и намаляване на цената на билета за градския транспорт. Все мерки с краткотраен и беззъб ефект.

Подготвяните забрани на по-стари дизелови автомобили в редица европейски градове нарастват лавинообразно. За България това означава само едно - още по-голям поток от коли втора ръка, станали неизползваеми в Европа.

Причината е, че страната, която и сега се явява гробище за много от старите возила на гражданите от Запад, ще остане извън европейските мерки срещу дизела, въпреки че борбата със замърсяването на въздуха беше обявена като един от основните приоритети на правителството.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    borkar avatar :-|
    borkar

    Втора статия за дизела и нито дума за това, което реално намалява трафика и собствеността на лични МПС - платено паркиране навсякъде, към настоящия момент на двойни цени и на стикери, и на час - само това ще окаже влияние на снимки като първата! И електронни процедури за всичко около платеното паркиране!

  • 2
    bobyys avatar :-|
    Димитър Мачев

    До коментар [#1] от "borkar":

    И по 200лв. за всяка пусната бюлетина, и всеки собственик да плаща наем на общината. Да не забравя, срещу надпис " ГАРАЖ НЕ ПАРКИРАЙ " задължително такса за парко - място, което, разбира се като нищо може да се случи....

  • 3
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    Абе, я направо забрана на автомобилите, бе! Какви са тия глезотии да ми се возите насам-натам. Айде, обратно към пешеходството и велосипедите. Коли, самолети, кораби... лигавщини, дето само пречат и цапат.

    P.S. И мен не мекефи положинието в София и затова се изнасям от там. Тези, които остават, явно ги кефи създалата се ситуация в града, така че изобщо не виждам за какво е реването против дизелите.

  • 4
    jazzi avatar :-|
    jazzi

    До коментар [#1] от "borkar":

    Паджеро, Патрол, Крузър, Диско/Рейндж...2005-2009, 100-200К км, скоро и на цени от под 7К евро...т.е. на около 10% от стойността си като нови. Вероятно ти не би си купил, но колко хора в страната биха, при положение, че това е значително по-малко от годишна заплата?! Може и да не ги търкалят толкова често из града, но екологията, данъците и таксите няма да попречат на вноса и продажбите, а само ясната перспектива и въвеждането на пълни забрани и навлизането на нови технологии.

  • 5
    bobyys avatar :-|
    Димитър Мачев

    Защо ли не се закупят газ - анализатори и анализатори за плътност на Асфалта с една обществена Поръчка....

  • 6
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    Очаквам градовете да се превърнат в гробища за кочини, след като монтьорите вдигнат лекинко цените с по 20-30 процента.

    Наздраве!

  • 7
    stafref avatar :-(
    Boris

    Реална алтернатива на автомобила е работещ градски транспорт... той се подобрява, но не адекватно. В момента градския транспорт изобщо не представлява алтернатива на личния автомобил (освен ако не си до метро..) В същото време софийска община прави всичко възможно да построи инсинератор за боклука в центъра на града и да бълва още боклук..
    Софийска мобилност дето прибират пари от зоните и глобите и така нататък... къде отиват тия пари? Нещо подобрява ли се в условията за паркиране, пътуване или екологичната ситуация? Надали.
    Иначе безспорно трябва да се ограничи достъпа до евтини стари автомобили, особено при предстоящата вълна от останали излишни в западна Европа.

  • 8
    aslkflasfka avatar :-|
    aslkflasfka

    Парадоксално или не, ефектът ще е подмладяване на възрастта на автопарка. Ако се придружи с крути мерки срещу премахване на катализаторите, може и да се случи дори подобрение на въздуха.

    Не е нужно дори платено паркиране. Ако се накупят скоби и се сложат на всеки автомобил, паркирал по тротоара, ще удвоят бюджета на София, а нахалните шофьори ще почнат да се изнасят към други по-айляшки градове.

  • 9
    aslkflasfka avatar :-|
    aslkflasfka

    До коментар [#7] от "Boris":

    Не представлява, защото автомобилистите паркират по тротоара и велоалеите, карат по бус лентите и прочие.

  • 10
    subsonic avatar :-|
    subsonic

    Не 43, апо скоро 83 или 93% от всички автомобили в БГ са дизели. Като спрете на светофара, огледайте се. Отпред дизел, отзад дизел, отляво дизел, отдясно дизел. Вероятно и вие сте дизел - не ви пречи леко задушливата миризма на изгорелите газове.

    Бай Иван обича да му е евтино, автомобила да рипа, да тропа като трактор, и на светофара волана да му трепери в ръцете.

    Не го интересува екологията.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.