С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 22 юни 2018, 9:53, 18163 прочитания

Те ги спират, ние ги пускаме

Очакваните мерки срещу стари дизелови автомобили в европейски градове ще доведат до по-голям внос на стари коли в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Дизелконтинент

Я елате, дизели, при батко

Нулева стратегия за екологията

Краят на дизела?

Продажбите на дизелови коли в Европа падат, а автогигантите настояват, че технологията има бъдеще

Да купуваме ли дизел

Кои са аргументите за и против след началото на кампаниите за ограничение на по-икономичните, но по-замърсяващи двигатели

Още по темата

Нова система ще следи замърсяването на въздуха в София

С 560 хил. лв. ще бъдат инсталирани 22 измервателни уреда, които ще покрият цялата територия на града през есента на 2019 г.

22 авг 2018

Бавната смърт на дизела

Едно знаково съдебно решение и първата последвала от него забрана може да се окажат началото на края за дизеловите коли в Германия и Европа

1 юни 2018

Електроколите могат да намалят със 100 млрд. долара данъците от горивата

Правителствата по света могат да се лишат от тези средства до 2030 г., прогнозира Международната агенция по енергетика

31 май 2018
Подготвяните забрани на по-стари дизелови автомобили в редица европейски градове нарастват лавинообразно. За България това означава само едно - още по-голям поток от коли втора ръка, станали неизползваеми в Европа.

Причината е, че страната, която и сега се явява гробище за много от старите возила на гражданите от Запад, ще остане извън европейските мерки срещу дизела, въпреки че борбата със замърсяването на въздуха беше обявена като един от основните приоритети на правителството.

Основната позиция на министъра на околната среда и водите Нено Димов по темата до момента е, че държавите, които въвеждат подобни мерки, трябва да се погрижат и за ограничаването на износа, тъй като "подобни забрани изкривяват пазара. Редно е, който ги предизвиква, да носи отговорност."

От Министерство на околната среда и водите коментираха пред "Капитал", че за България не се предвиждат мерки за ограничаване на дизеловите автомобили в страната. Столична община, която от години се сблъсква с проблемите с фините прахови частици от печки и стари дизелови автомобили, не отговори на въпросите на вестника.

В очакване на дизела



През април международната неправителствена организация "Транспорт и околна среда" излезе с данни за потенциалните ефекти от забраните на дизелите в по-богата Европа. Очакванията са, че те ще доведат до допълнително пренасочване на замърсяването на въздуха от запад на изток посредством потока от стари неизрядни автомобили втора употреба и това ще задълбочи съществуващите проблеми с качеството на въздуха.

Организацията дава пример с България - държава със сериозни проблеми с въздуха в градовете, твърди, че са били внесени над 100 хил. коли втора ръка през миналата година, от които над 30 000 са били дизелови. Повече от половината от тях са били над 10-годишни, без стандартните филтри, с които разполагат всички нови автомобили, произведени след 2011 г., като средно отделят 12 пъти по-високи от сегашните допустими граници за азотен диоксид в ЕС, изчисляват от организацията.

През 2017 г. състоянието на автомобилния парк в страната показва, че най-старите автомобили - тези над 20 години, остават най-много от всички - около 37%, а още 29% са тези между 15- и 20-годишна възраст. Тоест над 65% от колите в България са над 15-годишни. И за разлика от средните показатели в Европейския съюз, където делът на дизеловите автомобили намалява, тук той постепенно расте - от 39.4% през 2016 г., през 42.2% през 2017 г. до 43% от всички коли по пътищата през май т.г., според данните на КАТ.

План нямаме

През 2017 г. страната беше осъдена в съда на ЕС в Люксембург заради системно превишение на нормите на съюза за фини прахови частици. "Основните причини за него са използването на твърди горива за отопление от населението и остарелият автомобилен парк", обясниха в съобщение от МОСВ, след като стана ясна съдебната развръзка. "Използването на автомобили трябва да бъде съобразено освен с личното удобство и с това, че те са основен замърсител на въздуха, особено в големите градове", пишеше още в съобщението. Готвените в момента промени в Закона за качеството на атмосферния въздух обаче се фокусират основно върху въвеждането на изисквания за качеството на твърдите горива, които се използват за битово отопление - въглища и брикети, като автомобилите остават на заден план.

При автомобилите държавата все така ще залага на тарифна политика, с понякога спорен ефект. Според министър Димов една от възможните мерки за стимулиране на покупката на екоавтомобили е премахването на продуктовата такса за електромобилите, която в момента е 102 лв. и увеличаването на тази за по-старите автомобили, като за тези над 10-годишна възраст тя е 275 лв. Тази такса обаче се заплаща еднократно при регистрацията на автомобила и съществуванието й не е свързано с чистотата на атмосферния въздух, а с отпадъците от МПС и рециклирането на автомобилите.

Един от лостовете, с които държавата може да влияе върху стимула за покупка на нов или стар автомобил, е чрез данък МПС. Да се увеличи облагането на старите автомобили обаче се оказва една от тежките политически задачи през последните поне десет години. Колкото пъти в бюджетната комисия към парламента се повдигне въпросът за въвеждане на данъчно облагане на принципа "замърсителят плаща", идеята се убива в зародиш. А мотивът винаги е един и същ - хората са бедни.

Само когато е драматично

Основната роля за ограничаване на замърсяването на въздуха, разбира се, се пада на общините. В началото на септември 2017 г. испанска лаборатория проведе изследване, в което участваха над 17 хил. автомобила и от него стана ясно, че малко над 6% "осигуряват" около 25% от замърсяването с вредни газове в София. Сега една от основните идеи е да се въведат стикери на база еконормата, която покрива автомобила, като целта е при необходимост заради замърсяване общините да могат да забраняват движението през съответния ден на коли с даден цвят стикер, т.е. на пътя да останат само стандарт Евро 5 или Евро 6. Друга мярка е автомобилите без катализатор да бъдат спрени от движение. Част от задачата е МВР да кандидатства по Оперативна програма "Околна среда", за да закупи газанализатори, с които да се проверява дали даден автомобил на пътя отговаря на екостандарта.

Към момента политиката на София обаче предвижда конкретни мерки само когато има периоди с продължително извънредно високо съдържание на фини прахови частици. То пък трябва да бъде потвърдено едновременно от всички измервателни станции в различните райони на града. При подобни ситуации освен забраната на колите с определен клас стикери се предвижда и двойно увеличаване на цената за паркиране в синя зона и намаляване на цената на билета за градския транспорт. Все мерки с краткотраен и беззъб ефект.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Adobe купува софтуерната компания Marketo за 4.75 млрд. долара Adobe купува софтуерната компания Marketo за 4.75 млрд. долара

Това е най-голямата сделка за създателя на Рhоtоѕhор от десетилетие насам

23 сеп 2018, 1151 прочитания

Wells Fargo ще съкрати персонала с до 10% 1 Wells Fargo ще съкрати персонала с до 10%

Четвъртата най-голяма американска банка предприема мерките поради финансови затруднения

22 сеп 2018, 1007 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Краят на дизела?

Продажбите на дизелови коли в Европа падат, а автогигантите настояват, че технологията има бъдеще

Със София в центъра на бизнеса

Изпълнителният директор на Progress Йогеш Гупта пред "Капитал"

Пазарът на занаятчийска бира е малък, но с потенциал

Все повече ентусиасти започват свой бизнес, рисковете обаче не са малко, както и възможностите

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Led Zeppelin на 50

През октомври излиза фотоалбум с непубликувани досега снимки от историята на групата (1968-1980 г.)

Кино: "Аз съм ти, Адриана"

Артистична елегия за две силни жени в две български епохи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Капитал Градове: Приказка за два града

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.09.2018 Прочетете