С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 22 юни 2018, 9:53, 19540 прочитания

Те ги спират, ние ги пускаме

Очакваните мерки срещу стари дизелови автомобили в европейски градове ще доведат до по-голям внос на стари коли в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Дизелконтинент

Краят на дизела?

Продажбите на дизелови коли в Европа падат, а автогигантите настояват, че технологията има бъдеще

Я елате, дизели, при батко

Нулева стратегия за екологията

Да купуваме ли дизел

Кои са аргументите за и против след началото на кампаниите за ограничение на по-икономичните, но по-замърсяващи двигатели

Подготвяните забрани на по-стари дизелови автомобили в редица европейски градове нарастват лавинообразно. За България това означава само едно - още по-голям поток от коли втора ръка, станали неизползваеми в Европа.

Причината е, че страната, която и сега се явява гробище за много от старите возила на гражданите от Запад, ще остане извън европейските мерки срещу дизела, въпреки че борбата със замърсяването на въздуха беше обявена като един от основните приоритети на правителството.


Основната позиция на министъра на околната среда и водите Нено Димов по темата до момента е, че държавите, които въвеждат подобни мерки, трябва да се погрижат и за ограничаването на износа, тъй като "подобни забрани изкривяват пазара. Редно е, който ги предизвиква, да носи отговорност."

От Министерство на околната среда и водите коментираха пред "Капитал", че за България не се предвиждат мерки за ограничаване на дизеловите автомобили в страната. Столична община, която от години се сблъсква с проблемите с фините прахови частици от печки и стари дизелови автомобили, не отговори на въпросите на вестника.

В очакване на дизела



През април международната неправителствена организация "Транспорт и околна среда" излезе с данни за потенциалните ефекти от забраните на дизелите в по-богата Европа. Очакванията са, че те ще доведат до допълнително пренасочване на замърсяването на въздуха от запад на изток посредством потока от стари неизрядни автомобили втора употреба и това ще задълбочи съществуващите проблеми с качеството на въздуха.

Организацията дава пример с България - държава със сериозни проблеми с въздуха в градовете, твърди, че са били внесени над 100 хил. коли втора ръка през миналата година, от които над 30 000 са били дизелови. Повече от половината от тях са били над 10-годишни, без стандартните филтри, с които разполагат всички нови автомобили, произведени след 2011 г., като средно отделят 12 пъти по-високи от сегашните допустими граници за азотен диоксид в ЕС, изчисляват от организацията.

През 2017 г. състоянието на автомобилния парк в страната показва, че най-старите автомобили - тези над 20 години, остават най-много от всички - около 37%, а още 29% са тези между 15- и 20-годишна възраст. Тоест над 65% от колите в България са над 15-годишни. И за разлика от средните показатели в Европейския съюз, където делът на дизеловите автомобили намалява, тук той постепенно расте - от 39.4% през 2016 г., през 42.2% през 2017 г. до 43% от всички коли по пътищата през май т.г., според данните на КАТ.

План нямаме

През 2017 г. страната беше осъдена в съда на ЕС в Люксембург заради системно превишение на нормите на съюза за фини прахови частици. "Основните причини за него са използването на твърди горива за отопление от населението и остарелият автомобилен парк", обясниха в съобщение от МОСВ, след като стана ясна съдебната развръзка. "Използването на автомобили трябва да бъде съобразено освен с личното удобство и с това, че те са основен замърсител на въздуха, особено в големите градове", пишеше още в съобщението. Готвените в момента промени в Закона за качеството на атмосферния въздух обаче се фокусират основно върху въвеждането на изисквания за качеството на твърдите горива, които се използват за битово отопление - въглища и брикети, като автомобилите остават на заден план.

При автомобилите държавата все така ще залага на тарифна политика, с понякога спорен ефект. Според министър Димов една от възможните мерки за стимулиране на покупката на екоавтомобили е премахването на продуктовата такса за електромобилите, която в момента е 102 лв. и увеличаването на тази за по-старите автомобили, като за тези над 10-годишна възраст тя е 275 лв. Тази такса обаче се заплаща еднократно при регистрацията на автомобила и съществуванието й не е свързано с чистотата на атмосферния въздух, а с отпадъците от МПС и рециклирането на автомобилите.

Един от лостовете, с които държавата може да влияе върху стимула за покупка на нов или стар автомобил, е чрез данък МПС. Да се увеличи облагането на старите автомобили обаче се оказва една от тежките политически задачи през последните поне десет години. Колкото пъти в бюджетната комисия към парламента се повдигне въпросът за въвеждане на данъчно облагане на принципа "замърсителят плаща", идеята се убива в зародиш. А мотивът винаги е един и същ - хората са бедни.

Само когато е драматично

Основната роля за ограничаване на замърсяването на въздуха, разбира се, се пада на общините. В началото на септември 2017 г. испанска лаборатория проведе изследване, в което участваха над 17 хил. автомобила и от него стана ясно, че малко над 6% "осигуряват" около 25% от замърсяването с вредни газове в София. Сега една от основните идеи е да се въведат стикери на база еконормата, която покрива автомобила, като целта е при необходимост заради замърсяване общините да могат да забраняват движението през съответния ден на коли с даден цвят стикер, т.е. на пътя да останат само стандарт Евро 5 или Евро 6. Друга мярка е автомобилите без катализатор да бъдат спрени от движение. Част от задачата е МВР да кандидатства по Оперативна програма "Околна среда", за да закупи газанализатори, с които да се проверява дали даден автомобил на пътя отговаря на екостандарта.

Към момента политиката на София обаче предвижда конкретни мерки само когато има периоди с продължително извънредно високо съдържание на фини прахови частици. То пък трябва да бъде потвърдено едновременно от всички измервателни станции в различните райони на града. При подобни ситуации освен забраната на колите с определен клас стикери се предвижда и двойно увеличаване на цената за паркиране в синя зона и намаляване на цената на билета за градския транспорт. Все мерки с краткотраен и беззъб ефект.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

11 април 2019г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия


Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Тенденции при онлайн пазаруването и нови бизнес модели в ерата на онлайн търговията
  • Иновативни услуги и ритейл стратегии
  • Бъдещето на физическите магазини и кои са най-добрите магазини в Европа
  • Как компаниите да предоставят най-доброто дигитално и физическо преживяване на своите клиенти
  • Как технологиите променят начина, по който пазаруваме
  • Нови форми на електронни разплащания
  • Иновации в логистиката при електронната търговия
  • Нарастващата значимост на маркетплейс платформите и какво следва за тях

Към регистрацията

Прочетете и това

Uber понижава таксите за доставка на храни, за да изпревари конкурентите Uber понижава таксите за доставка на храни, за да изпревари конкурентите

Компанията ще започне да предлага на ресторантите възможност за собствени доставки в Ирландия и Великобритания

23 фев 2019, 538 прочитания

"Paysera България" започва експанзия в Румъния "Paysera България" започва експанзия в Румъния

Компанията за дигитални разплащания ще търси за клиенти малки и средни предприятия

23 фев 2019, 1346 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Краят на дизела?

Продажбите на дизелови коли в Европа падат, а автогигантите настояват, че технологията има бъдеще

Корбин – лидер без лидерство

Лейбъристът в действителност не иска да спре Brexit, а иска "Brexit на консерваторите", който да може да осъди

Дяволът е в партидата

Данните на КФН показват леко понижение на средните натрупани лични средства в пенсионните фондове заради понижената им доходност

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

30 something

"30" на Симона Костова беше представен на Международния филмов фестивал в Ротердам и в Берлин

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 8

Капитал

Брой 8 // 23.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.02.2019 Прочетете