46 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Reuters

Ave, AT&T-Time Warner

Сделката създава медиен конгломерат с премиум съдържание, мрежа за разпространение и стотици милиони потребители

Константин Николов, Кристиян Стефанов

Reuters

© Reuters


Две години. Точно толкова време беше нужно за една от най-големите медийни сделки в историята, за да стане факт. През октомври 2016 г. водещият американски телеком AT&T обяви, че придобива медийния гигант Time Warner за 85 млрд. долара. Но след като американското правосъдно министерство започна процедура да блокира сливането, корпоративната сага се превърна в съдебна. Сега, след дълги преговори с антитръстовите регулатори, сделката най-накрая беше пусната от районен съд във Вашингтон. Но решението е важно не само защото даде зелена светлина на мениджмънта на AT&T, а защото сигнализира за мащабна трансформация в целия телекомуникационен и медиен сектор.

Придобиването от AT&T на Time Warner създава медиен конгломерат, който обединява на едно място премиум съдържание с огромна мрежа за разпространение и стотици милиони потребители, на които да продава реклами. То полага основата за всякакъв тип интегриране между телекоми и производители на съдържание. Така и дуелът на друг телеком - Comcast, с Disney за придобиването на 21st Century Fox става все по-оспорван.

Телеком телевизия

Общоизвестен факт е, че масово хората гледат по-малко телевизия. Години наред медийните компании хвърляха милиарди в продуциране на съдържание през този канал, което в един момент се превърна в нерентабилен бизнес. Но индустрията се променя и намаляващите приходи го доказват – рекламодателите търсят публика през други онлайн канали. Което кара медийните компании пък да търсят нови интернет платформи за своите сериали, филми, новини, публицистика и музика. Така най-естествените партньори се явяват именно доставчиците на телекомуникационни услуги.

Точно тук идват и ролята и ползите за AT&T - огромна компания, предлагаща мобилен и фиксиран интернет, доставка на кабелна телевизия и други телеком услуги в САЩ и Латинска Америка. И докато този бизнес продължава да носи много добри приходи, AT&T осъзнава, че трябва да си осигури едно основно нещо, за да остане релевантна за потребителите в бъдеще - собствено ексклузивно съдържание. Вместо да пазарува отделни активи, за гиганта е много по-изгодно да придобие цялата група Time Warner - собственик на HBO, филмовото и телевизионно студио Warner Bros, CNN и др.

Безспорно перлата в короната е HBO, която предлага изключително много собствено съдържание като един от най-популярните сериали в историята - "Игра на тронове". Платформата вече не е безапелационен лидер по премиум продукти заради все по-оспорваната конкуренция от Netflix и Amazon. Но в края на 2017 г. има над 142 млн. платени абоната в цял свят, от които 88 млн. са извън САЩ, а приходите и печалбата му продължават да растат.

По стъпките на Google и Facebook

"AT&T иска да повтори това, което Google, Facebook, Netflix и Amazon вече правят доста добре — да създават ангажираност от потребителите през платформите си. А тези платформи се движат от видео - колкото повече дистрибуционни точки и потребители убедим да ползват премиум съдържание, толкова повече и ние ще инвестираме в него", обяви изпълнителният директор на AT&T Рандал Стивънсън. Новият конгломерат се надява да настигне и дори да надмине тези технологични гиганти, защото притежава един основен актив, който те нямат - мрежата. AT&T ще може да предлага пакети от най-различни услуги на абонатите си през техните планове, както и да определя цена за външни потребители. Така също ще може да изпъкне пред конкурентите си.

"Нарастващото търсене на видео през мобилни устройства и стратегията на AT&T да отговори на това търсене, като осигурява всякакво съдържание, по всяко време и на всяко място, през всякакви устройства, е цялата цел на сделката с Time Warner", обяви старши анализаторът от Wells Fargo Дженифър Фрицче в свой доклад.

Едно от предимствата на технологичните компании е обемът информация, която събират за потребителите си, чрез която ги таргетират по-лесно, както и да им предлагат съдържание според навиците и предпочитанията им. Чрез интеграцията си традиционните телекоми и медийни компании ще се опитат да постигнат същото. Още при обявяването на сделката AT&T съобщи, че ще предлага "иновации чрез подкрепени от реклами модели, които ще прехвърлят разходите по създаване на съдържание от клиентите към рекламодателите". Тоест телекомът ще използва огромния си масив от данни на абонатите за по-ефективно таргетиране на рекламите в Time Warner. Така, ако обединената компания привлече повече рекламни приходи, може да не увеличава таксите за услугите си и да държи ниски цени.

Според изданието Axios критиците на консолидацията в медийния сектор се притесняват, че интернет е все по-контролиран от няколко на брой могъщи технологични платформи като Google и Facebook. С подобни сделки AT&T се опитва да е следващият такъв голям играч. Което ще е доста трудно. "Технологичните гиганти не купуват медийни компании - те просто ги заменят - буквално", обяви анализаторът от BTIG Рич Грийнфилд.

Сега пред AT&T предстои да интегрира по най-бързия и добър начин Time Warner, която вече е преименувана на WarnerMedia. Което не е сигурно - специалистите посочват най-голямото сливане в медийната история - между интернет гиганта AOL и Time Warner от 2000 г. в сделка за 164 млрд. долара. Още тогава то предвиждаше доставка на съдържанието от Time Warner през мрежата на AOL. Но новата група беше твърде тромава и очакваните синергии и нови бизнеси така и не се случиха, което доведе до провал на компанията. Но, за разлика от тогава, сега такива сделки между телекоми, интернет доставчици и създатели на съдържание тепърва ще последват.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK