// Бизнес / Предприемач

Изкуството да правиш хляб
Пекарната The Art of Love предлага 13 вида здравословен хляб, както и сладкарски изделия
Близките планове включват дистрибуция на продуктите и по други магазини, най-вече в София. |
Хляб и пасти
Пекарната всъщност е и сладкарница. Освен хляб и различни видове закуски – банички, гевреци, кроасани, тук се приготвят и сладкиши – торти, мъфини, сурови бонбони, курабийки. Тортите се правят с кафява захар, оризова сметана, а вместо изкуствени подсладители се използват агаве и мед, който е собствено производство. Най-емблематичните торти на пекарната са морковената, суровата шоколадова и тиквената. Сред специалните предложения са и сладките "Меломакарона", чиято технология на приготвяне е цяло приключение и включва мед и прясно изстискан портокалов сок. Всичко освен сертифицираните биокроасани се прави на място.
Провери доставчика
Един от най-големите разходи в бизнеса освен заплатите и наема са продуктите, защото Великов държи те да са качествени – истински яйца, хубави брашна и други съставки. Сред най-важните партньори на The Art of Love е производителят на брашно "Екосем", който отглежда различни зърнени култури на собствена нива и има мелница в село Стамболово, община Павликени. Самият Великов е ходил на място да разгледа и да се увери, че брашното е качествено. "Зърното се смила в каменна мелница и така се запазват всички полезни вещества, а брашното е пълнозърнесто. Модерните автоматизирани мелници не могат да мелят цяло зърно, тъй като са със стоманени валове и температурата е много висока", обяснява той. Брашната се пакетират ръчно и към тях няма добавени избелители, консерванти и изкуствени добавки. Това е и причината Великов да избере да работи с тях.
Здравословното хранене се е вкоренило не само в житейската му философия, но и в идеята за бизнеса му. "Трябва да се запитаме какво искаме. Моят отговор е здраве. Тук не продаваме продукти, които ние самите не ядем", казва той. Заради по-скъпите суровини, които използват, цените на изделията в пекарната са по-високи от тези в магазините.
Хлебар пътешественик
Преди да стане хлебар, Великов е бил пътешественик, инструктор по плуване и гмуркане, сноубордист, грънчар и какво ли още не. Живял е в Гърция, Франция и САЩ. Започва да се интересува от здравословния начин на живот след травма със сноуборд и оттам тръгва идеята за бизнеса. Стартира със 70 хил. лв. собствени средства и заеми, както и с много труд и помощ от приятели и роднини. Това довежда до някои креативни бюджетни решения – всичко, що се отнася до интериора, е направено собственоръчно от него.
Заведението работи чрез дружеството "Арт енд лов", чиито собственици са Великов и Александър Димитров, който е само финансов участник. Макар че приходите на компанията растат (с 25% до 109 хил. лв. за 2016 г.), тя все още не успява да излезе на печалба. Екипът се състои общо от осем души (включително основателите), сред които трима хлебари и двама сладкари. За част от хората това не е единствената професия - на щанда може да ви посрещне IT специалист, за когото работата в пекарната е по-скоро лична кауза и удоволствие.
The Art of Love се рекламира предимно "от уста на уста". Освен уебсайт има и страница във Facebook, но харесванията и коментарите са генерирани органично – собственикът не вярва в платената реклама, а и бюджетът на пекарната е ограничен.
В последните години в София се появиха много пекарни. В началото имаше бум на веригите за дълбоко замразени закуски, които предлагат на място изпечени кроасани, банички и други изделия от тесто. Компаниите, които продават франчайз за този бизнес, бързо се наложиха на пазара, като заложиха на ниски цени и голямо покритие.
След това обаче започнаха да се откриват бутикови пекарни, които разчитат на производство на място с пресни продукти, а част от тях се насочиха към здравословното хранене. Общото между тях извън асортимента им е, че се фокусират върху използването на качествени продукти и се стараят да предоставят здравословна алтернатива на печените изделия и сладкиши. Стремежът на собствениците е да постигнат и атмосфера, която е близка до домашната среда. А това явно се харесва на клиентите, защото тези бизнеси трупат популярност. В този сегмент е и The Art of Love.
Социален бизнес
До голяма степен бизнесът на Великов се вписва и в определението за социално предприемачество. Една от многото му инициативи е галерията на втория етаж, която е отличителен белег на The Art of Love. Всеки месец на 14-о число, когато е отворена пекарната, галерията приема различна изложба, включително на детски рисунки. Самите художници излагат картините си безплатно. Нещо повече - Великов често купува картини от изложените в галерията, някои от авторите му и подаряват, а идеята е, след като събере достатъчно творби, да направи благотворителен търг. Събраните средства ще отидат във фондацията му - следващата негова цел, която ще финансира лечение на хора в нужда.
Отново pro bono е и друга негова идея - организирането на безплатни курсове за хлебари в пекарната. "Всичко, което ви е необходимо, за да се научите да правите здравословен хляб, е желание и здравна книжка - тя е единственото нещо, което трябва да си платите", казва Великов. Досега в майсторството на приготвянето на хляб е обучил 8 момичета и 6 момчета, без да брои хлебарите, които работят в заведението.
Целта на курсовете е да дадат възможност на участниците да придобият базови умения как се прави хляб с квас и кои са основните понятия и суровини, с които се работи. Курсът е едноседмичен и няма претенцията да дава професионална подготовка на този етап, но е основа за хора, които искат да превърнат хлебарството в свое постоянно хоби или бъдеща професия. Една от курсистките дори си е отворила собствена пекарна - нещо, което Великов отбелязва с радост, а не с притеснение, че е предал ноу-хау на конкурент.
С щипка любов
Великов има планове и за бъдещето - включително да трансформира втория етаж в биомагазин, макар че засега се придържа към концепцията за пекарна с галерия. Наскоро е получил разрешително за дистрибуция и ще започне да продава сладките и хлябовете си и на други места – предимно в София и най-вече в биомагазини. "На колкото повече места се продава качествена храна, толкова по-добре", казва той.
След 5 години се надява да е на същото място и да прави това, което обича – да пече хляб и да помага на хората, докато се наслаждава на изкуството, защото "всичко е изкуство", казва той – от картините на художника до поредния изпечен хляб на хлебаря. "А никое изкуство не може без щипка любов – именно благодарение на нея се случва магията", казва Великов.
Q&A Защо избрахте точно сегмента на здравословното хранене? - Защото споделям този начин живот. Моята идея е, че абсолютно всяка храна може има здравословен еквивалент, без да има нужда от набухватели, подобрители, заместители и оцветители. Откъде дойдоха рецептите за тортите, сладките и другите неща, които предлагате? - Повечето рецепти сме ги измислили сами. "Умната курабийката" е подарък от наш клиент, като рецептата е печелила кулинарно състезание, а тортата "Велика веган шоколадова" е изобретение на една от сладкарките ни. Също така част от рецептите са на майка ми. Кои са били най-тежките моменти? - Иска ми се нещата в България да се случват малко по-лесно. Има твърде много административни спънки. Например, за да получа разрешителното за дистрибуция, минах през прекалено много проверки, трябваше да преустроя помещенията и да направя допълнителна инвестиция. За съжаление понякога в бизнеса остава чувството, че насила те карат да се откажеш от нещо, в което си вложил много енергия, време, мечти, пари. |
Още по темата
Семейството с каменната мелница
"Екосем" произвежда 21 вида брашна, а най-новото им предложение е полезната вафла "Лимецка"
21 сеп 2018Биофермата Nature Lovе произвежда етерично масло и козметика от лавандула от две години
24 авг 2018Седморката на здравословното хранене
Конкурсът "Новите успели" на фондация LocalFood.bg връчи своите първи годишни награди на седем микропредприятия, започнали дейността си през 2016 г.
26 май 2017Фирмата за кафе на Йордан Дъбов печели все повече фенове на собственото Dabov Specialty Сoffee
25 ное 2016
11 април 2019г.
Sofia Event Center
capital.bg/ecommerce
Конференция Стратегии за електронна търговия
Акценти в програмата:
- Тенденции при онлайн пазаруването и нови бизнес модели в ерата на онлайн търговията
- Иновативни услуги и ритейл стратегии
- Бъдещето на физическите магазини и кои са най-добрите магазини в Европа
- Как компаниите да предоставят най-доброто дигитално и физическо преживяване на своите клиенти
- Как технологиите променят начина, по който пазаруваме
- Нови форми на електронни разплащания
- Иновации в логистиката при електронната търговия
- Нарастващата значимост на маркетплейс платформите и какво следва за тях


Colibra разработва платформа, базирана на блокчейн, която прави по-лесна и прозрачна обработката на искове
15 фев 2019, 5292 прочитания

Млада българска компания търси решение за свиване на бездната между търговци и клиенти
8 фев 2019, 4713 прочитания
21 фев 2019, 2993 прочитания
21 фев 2019, 2131 прочитания
21 фев 2019, 2126 прочитания
21 фев 2019, 1770 прочитания
21 фев 2019, 1352 прочитания
Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)
Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата
Каква е ползата от обучението на юристите
По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж
Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)
Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата
PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности
Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността
Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)
Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата
Софийската фирма "Спайзинг" предлага екзотични подправки в комплект с рецепти за ястия от цял свят