С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
22 юни 2018, 11:07, 13382 прочитания

Изкуството да правиш хляб

Пекарната The Art of Love предлага 13 вида здравословен хляб, както и сладкарски изделия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Семейството с каменната мелница

"Екосем" произвежда 21 вида брашна, а най-новото им предложение е полезната вафла "Лимецка"

21 сеп 2018

Аз съм само цвят лилав

Биофермата Nature Lovе произвежда етерично масло и козметика от лавандула от две години

24 авг 2018

Седморката на здравословното хранене

Конкурсът "Новите успели" на фондация LocalFood.bg връчи своите първи годишни награди на седем микропредприятия, започнали дейността си през 2016 г.

26 май 2017

Ароматен бизнес

Фирмата за кафе на Йордан Дъбов печели все повече фенове на собственото Dabov Specialty Сoffee

25 ное 2016
Близките планове включват дистрибуция на продуктите и по други магазини, най-вече в София.
След доста години живот в чужбина Радостин Великов решава да се прибере в България с една-единствена цел – да създаде заведение за здравословно хранене. Идеята му идва, докато работи в Гърция, където пазарува от такъв магазин. Първоначално той не е сигурен какво точно да бъде начинанието му – ресторант, бар или пекарна. После попада на помещението в кв. "Лозенец", на крачка от пл. "Журналист", което, оказва се, още през 30-те години на миналия век е работело като фурна – една от първите в столицата. И решението идва от само себе си. Така точно на Свети Валентин през 2014 г. Великов и приятелката му Виктория Николова отварят пекарната The Art of Love. И ароматът на топъл хляб се завръща.

Хляб и пасти

Започват с шест вида хляб, за да стигнат до днешните тринадесет. Използват пълнозърнесто брашно, смляно на каменна мелница, и жив квас, който приготвят сами. Освен лимец, типов, спелта, ръж, пшеница предлагат и някои по-нестандартни варианти с добавки маслини, сушени домати, лук, чубрица и шарена сол, моркови и орехи, както и безглутенов хляб, който се приготвя от нахут, кафяв ориз и просо.

Пекарната всъщност е и сладкарница. Освен хляб и различни видове закуски – банички, гевреци, кроасани, тук се приготвят и сладкиши – торти, мъфини, сурови бонбони, курабийки. Тортите се правят с кафява захар, оризова сметана, а вместо изкуствени подсладители се използват агаве и мед, който е собствено производство. Най-емблематичните торти на пекарната са морковената, суровата шоколадова и тиквената. Сред специалните предложения са и сладките "Меломакарона", чиято технология на приготвяне е цяло приключение и включва мед и прясно изстискан портокалов сок. Всичко освен сертифицираните биокроасани се прави на място.

Провери доставчика



Един от най-големите разходи в бизнеса освен заплатите и наема са продуктите, защото Великов държи те да са качествени – истински яйца, хубави брашна и други съставки. Сред най-важните партньори на The Art of Love е производителят на брашно "Екосем", който отглежда различни зърнени култури на собствена нива и има мелница в село Стамболово, община Павликени. Самият Великов е ходил на място да разгледа и да се увери, че брашното е качествено. "Зърното се смила в каменна мелница и така се запазват всички полезни вещества, а брашното е пълнозърнесто. Модерните автоматизирани мелници не могат да мелят цяло зърно, тъй като са със стоманени валове и температурата е много висока", обяснява той. Брашната се пакетират ръчно и към тях няма добавени избелители, консерванти и изкуствени добавки. Това е и причината Великов да избере да работи с тях.

Здравословното хранене се е вкоренило не само в житейската му философия, но и в идеята за бизнеса му. "Трябва да се запитаме какво искаме. Моят отговор е здраве. Тук не продаваме продукти, които ние самите не ядем", казва той. Заради по-скъпите суровини, които използват, цените на изделията в пекарната са по-високи от тези в магазините.

Хлебар пътешественик

Преди да стане хлебар, Великов е бил пътешественик, инструктор по плуване и гмуркане, сноубордист, грънчар и какво ли още не. Живял е в Гърция, Франция и САЩ. Започва да се интересува от здравословния начин на живот след травма със сноуборд и оттам тръгва идеята за бизнеса. Стартира със 70 хил. лв. собствени средства и заеми, както и с много труд и помощ от приятели и роднини. Това довежда до някои креативни бюджетни решения – всичко, що се отнася до интериора, е направено собственоръчно от него.

Заведението работи чрез дружеството "Арт енд лов", чиито собственици са Великов и Александър Димитров, който е само финансов участник. Макар че приходите на компанията растат (с 25% до 109 хил. лв. за 2016 г.), тя все още не успява да излезе на печалба. Екипът се състои общо от осем души (включително основателите), сред които трима хлебари и двама сладкари. За част от хората това не е единствената професия - на щанда може да ви посрещне IT специалист, за когото работата в пекарната е по-скоро лична кауза и удоволствие.

The Art of Love се рекламира предимно "от уста на уста". Освен уебсайт има и страница във Facebook, но харесванията и коментарите са генерирани органично – собственикът не вярва в платената реклама, а и бюджетът на пекарната е ограничен.

В последните години в София се появиха много пекарни. В началото имаше бум на веригите за дълбоко замразени закуски, които предлагат на място изпечени кроасани, банички и други изделия от тесто. Компаниите, които продават франчайз за този бизнес, бързо се наложиха на пазара, като заложиха на ниски цени и голямо покритие.

След това обаче започнаха да се откриват бутикови пекарни, които разчитат на производство на място с пресни продукти, а част от тях се насочиха към здравословното хранене. Общото между тях извън асортимента им е, че се фокусират върху използването на качествени продукти и се стараят да предоставят здравословна алтернатива на печените изделия и сладкиши. Стремежът на собствениците е да постигнат и атмосфера, която е близка до домашната среда. А това явно се харесва на клиентите, защото тези бизнеси трупат популярност. В този сегмент е и The Art of Love.

Социален бизнес

До голяма степен бизнесът на Великов се вписва и в определението за социално предприемачество. Една от многото му инициативи е галерията на втория етаж, която е отличителен белег на The Art of Love. Всеки месец на 14-о число, когато е отворена пекарната, галерията приема различна изложба, включително на детски рисунки. Самите художници излагат картините си безплатно. Нещо повече - Великов често купува картини от изложените в галерията, някои от авторите му и подаряват, а идеята е, след като събере достатъчно творби, да направи благотворителен търг. Събраните средства ще отидат във фондацията му - следващата негова цел, която ще финансира лечение на хора в нужда.

Отново pro bono е и друга негова идея - организирането на безплатни курсове за хлебари в пекарната. "Всичко, което ви е необходимо, за да се научите да правите здравословен хляб, е желание и здравна книжка - тя е единственото нещо, което трябва да си платите", казва Великов. Досега в майсторството на приготвянето на хляб е обучил 8 момичета и 6 момчета, без да брои хлебарите, които работят в заведението.

Целта на курсовете е да дадат възможност на участниците да придобият базови умения как се прави хляб с квас и кои са основните понятия и суровини, с които се работи. Курсът е едноседмичен и няма претенцията да дава професионална подготовка на този етап, но е основа за хора, които искат да превърнат хлебарството в свое постоянно хоби или бъдеща професия. Една от курсистките дори си е отворила собствена пекарна - нещо, което Великов отбелязва с радост, а не с притеснение, че е предал ноу-хау на конкурент.

С щипка любов

Великов има планове и за бъдещето - включително да трансформира втория етаж в биомагазин, макар че засега се придържа към концепцията за пекарна с галерия. Наскоро е получил разрешително за дистрибуция и ще започне да продава сладките и хлябовете си и на други места – предимно в София и най-вече в биомагазини. "На колкото повече места се продава качествена храна, толкова по-добре", казва той.

След 5 години се надява да е на същото място и да прави това, което обича – да пече хляб и да помага на хората, докато се наслаждава на изкуството, защото "всичко е изкуство", казва той – от картините на художника до поредния изпечен хляб на хлебаря. "А никое изкуство не може без щипка любов – именно благодарение на нея се случва магията", казва Великов.
Q&A

Защо избрахте точно сегмента на здравословното хранене?

- Защото споделям този начин живот. Моята идея е, че абсолютно всяка храна може има здравословен еквивалент, без да има нужда от набухватели, подобрители, заместители и оцветители.

Откъде дойдоха рецептите за тортите, сладките и другите неща, които предлагате?

- Повечето рецепти сме ги измислили сами. "Умната курабийката" е подарък от наш клиент, като рецептата е печелила кулинарно състезание, а тортата "Велика веган шоколадова" е изобретение на една от сладкарките ни. Също така част от рецептите са на майка ми.

Кои са били най-тежките моменти?

- Иска ми се нещата в България да се случват малко по-лесно. Има твърде много административни спънки. Например, за да получа разрешителното за дистрибуция, минах през прекалено много проверки, трябваше да преустроя помещенията и да направя допълнителна инвестиция. За съжаление понякога в бизнеса остава чувството, че насила те карат да се откажеш от нещо, в което си вложил много енергия, време, мечти, пари.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Семейството с каменната мелница 1 Семейството с каменната мелница

"Екосем" произвежда 21 вида брашна, а най-новото им предложение е полезната вафла "Лимецка"

21 сеп 2018, 6745 прочитания

Сладката "мисия Лондон" Сладката "мисия Лондон"

Българката Ирен Мердинян вече шеста година предлага на британския пазар сурови десерти под бранда Raw Bonbon

14 сеп 2018, 47960 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Пикантен бизнес

Софийската фирма "Спайзинг" предлага екзотични подправки в комплект с рецепти за ястия от цял свят

Със София в центъра на бизнеса

Изпълнителният директор на Progress Йогеш Гупта пред "Капитал"

А ти в кой фонд отиваш?

Близо 93 хил. лица са сменили пенсионното си дружество през първото полугодие

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Офис, стани, офис, немирно!

Защо е важно да седим по-малко и да се движим повече, когато сме на работа, и как да го правим правилно и ефективно

Led Zeppelin на 50

През октомври излиза фотоалбум с непубликувани досега снимки от историята на групата (1968-1980 г.)

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Капитал Градове: Приказка за два града

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.09.2018 Прочетете