С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
22 юни 2018, 11:07, 17398 прочитания

Изкуството да правиш хляб

Пекарната The Art of Love предлага 13 вида здравословен хляб, както и сладкарски изделия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Близките планове включват дистрибуция на продуктите и по други магазини, най-вече в София.
След доста години живот в чужбина Радостин Великов решава да се прибере в България с една-единствена цел – да създаде заведение за здравословно хранене. Идеята му идва, докато работи в Гърция, където пазарува от такъв магазин. Първоначално той не е сигурен какво точно да бъде начинанието му – ресторант, бар или пекарна. После попада на помещението в кв. "Лозенец", на крачка от пл. "Журналист", което, оказва се, още през 30-те години на миналия век е работело като фурна – една от първите в столицата. И решението идва от само себе си. Така точно на Свети Валентин през 2014 г. Великов и приятелката му Виктория Николова отварят пекарната The Art of Love. И ароматът на топъл хляб се завръща.

Хляб и пасти


Започват с шест вида хляб, за да стигнат до днешните тринадесет. Използват пълнозърнесто брашно, смляно на каменна мелница, и жив квас, който приготвят сами. Освен лимец, типов, спелта, ръж, пшеница предлагат и някои по-нестандартни варианти с добавки маслини, сушени домати, лук, чубрица и шарена сол, моркови и орехи, както и безглутенов хляб, който се приготвя от нахут, кафяв ориз и просо.

Пекарната всъщност е и сладкарница. Освен хляб и различни видове закуски – банички, гевреци, кроасани, тук се приготвят и сладкиши – торти, мъфини, сурови бонбони, курабийки. Тортите се правят с кафява захар, оризова сметана, а вместо изкуствени подсладители се използват агаве и мед, който е собствено производство. Най-емблематичните торти на пекарната са морковената, суровата шоколадова и тиквената. Сред специалните предложения са и сладките "Меломакарона", чиято технология на приготвяне е цяло приключение и включва мед и прясно изстискан портокалов сок. Всичко освен сертифицираните биокроасани се прави на място.

Провери доставчика



Един от най-големите разходи в бизнеса освен заплатите и наема са продуктите, защото Великов държи те да са качествени – истински яйца, хубави брашна и други съставки. Сред най-важните партньори на The Art of Love е производителят на брашно "Екосем", който отглежда различни зърнени култури на собствена нива и има мелница в село Стамболово, община Павликени. Самият Великов е ходил на място да разгледа и да се увери, че брашното е качествено. "Зърното се смила в каменна мелница и така се запазват всички полезни вещества, а брашното е пълнозърнесто. Модерните автоматизирани мелници не могат да мелят цяло зърно, тъй като са със стоманени валове и температурата е много висока", обяснява той. Брашната се пакетират ръчно и към тях няма добавени избелители, консерванти и изкуствени добавки. Това е и причината Великов да избере да работи с тях.

Здравословното хранене се е вкоренило не само в житейската му философия, но и в идеята за бизнеса му. "Трябва да се запитаме какво искаме. Моят отговор е здраве. Тук не продаваме продукти, които ние самите не ядем", казва той. Заради по-скъпите суровини, които използват, цените на изделията в пекарната са по-високи от тези в магазините.

Хлебар пътешественик

Преди да стане хлебар, Великов е бил пътешественик, инструктор по плуване и гмуркане, сноубордист, грънчар и какво ли още не. Живял е в Гърция, Франция и САЩ. Започва да се интересува от здравословния начин на живот след травма със сноуборд и оттам тръгва идеята за бизнеса. Стартира със 70 хил. лв. собствени средства и заеми, както и с много труд и помощ от приятели и роднини. Това довежда до някои креативни бюджетни решения – всичко, що се отнася до интериора, е направено собственоръчно от него.

Заведението работи чрез дружеството "Арт енд лов", чиито собственици са Великов и Александър Димитров, който е само финансов участник. Макар че приходите на компанията растат (с 25% до 109 хил. лв. за 2016 г.), тя все още не успява да излезе на печалба. Екипът се състои общо от осем души (включително основателите), сред които трима хлебари и двама сладкари. За част от хората това не е единствената професия - на щанда може да ви посрещне IT специалист, за когото работата в пекарната е по-скоро лична кауза и удоволствие.

The Art of Love се рекламира предимно "от уста на уста". Освен уебсайт има и страница във Facebook, но харесванията и коментарите са генерирани органично – собственикът не вярва в платената реклама, а и бюджетът на пекарната е ограничен.

В последните години в София се появиха много пекарни. В началото имаше бум на веригите за дълбоко замразени закуски, които предлагат на място изпечени кроасани, банички и други изделия от тесто. Компаниите, които продават франчайз за този бизнес, бързо се наложиха на пазара, като заложиха на ниски цени и голямо покритие.

След това обаче започнаха да се откриват бутикови пекарни, които разчитат на производство на място с пресни продукти, а част от тях се насочиха към здравословното хранене. Общото между тях извън асортимента им е, че се фокусират върху използването на качествени продукти и се стараят да предоставят здравословна алтернатива на печените изделия и сладкиши. Стремежът на собствениците е да постигнат и атмосфера, която е близка до домашната среда. А това явно се харесва на клиентите, защото тези бизнеси трупат популярност. В този сегмент е и The Art of Love.

Социален бизнес

До голяма степен бизнесът на Великов се вписва и в определението за социално предприемачество. Една от многото му инициативи е галерията на втория етаж, която е отличителен белег на The Art of Love. Всеки месец на 14-о число, когато е отворена пекарната, галерията приема различна изложба, включително на детски рисунки. Самите художници излагат картините си безплатно. Нещо повече - Великов често купува картини от изложените в галерията, някои от авторите му и подаряват, а идеята е, след като събере достатъчно творби, да направи благотворителен търг. Събраните средства ще отидат във фондацията му - следващата негова цел, която ще финансира лечение на хора в нужда.

Отново pro bono е и друга негова идея - организирането на безплатни курсове за хлебари в пекарната. "Всичко, което ви е необходимо, за да се научите да правите здравословен хляб, е желание и здравна книжка - тя е единственото нещо, което трябва да си платите", казва Великов. Досега в майсторството на приготвянето на хляб е обучил 8 момичета и 6 момчета, без да брои хлебарите, които работят в заведението.

Целта на курсовете е да дадат възможност на участниците да придобият базови умения как се прави хляб с квас и кои са основните понятия и суровини, с които се работи. Курсът е едноседмичен и няма претенцията да дава професионална подготовка на този етап, но е основа за хора, които искат да превърнат хлебарството в свое постоянно хоби или бъдеща професия. Една от курсистките дори си е отворила собствена пекарна - нещо, което Великов отбелязва с радост, а не с притеснение, че е предал ноу-хау на конкурент.

С щипка любов

Великов има планове и за бъдещето - включително да трансформира втория етаж в биомагазин, макар че засега се придържа към концепцията за пекарна с галерия. Наскоро е получил разрешително за дистрибуция и ще започне да продава сладките и хлябовете си и на други места – предимно в София и най-вече в биомагазини. "На колкото повече места се продава качествена храна, толкова по-добре", казва той.

След 5 години се надява да е на същото място и да прави това, което обича – да пече хляб и да помага на хората, докато се наслаждава на изкуството, защото "всичко е изкуство", казва той – от картините на художника до поредния изпечен хляб на хлебаря. "А никое изкуство не може без щипка любов – именно благодарение на нея се случва магията", казва Великов.
Q&A

Защо избрахте точно сегмента на здравословното хранене?

- Защото споделям този начин живот. Моята идея е, че абсолютно всяка храна може има здравословен еквивалент, без да има нужда от набухватели, подобрители, заместители и оцветители.

Откъде дойдоха рецептите за тортите, сладките и другите неща, които предлагате?

- Повечето рецепти сме ги измислили сами. "Умната курабийката" е подарък от наш клиент, като рецептата е печелила кулинарно състезание, а тортата "Велика веган шоколадова" е изобретение на една от сладкарките ни. Също така част от рецептите са на майка ми.

Кои са били най-тежките моменти?

- Иска ми се нещата в България да се случват малко по-лесно. Има твърде много административни спънки. Например, за да получа разрешителното за дистрибуция, минах през прекалено много проверки, трябваше да преустроя помещенията и да направя допълнителна инвестиция. За съжаление понякога в бизнеса остава чувството, че насила те карат да се откажеш от нещо, в което си вложил много енергия, време, мечти, пари.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Чисто от Чехия, скоро и от София Чисто от Чехия, скоро и от София

В началото на 2018 г. Вихра Динчева и Ирена Събева заедно създават "Тиера Верде България", която предлага екологични почистващи препарати и стоки за живот с нулев отпадък

11 окт 2019, 2489 прочитания

Драгалевската къща за общуване 4 Драгалевската къща за общуване

Първият социален клуб в София е проект на Мила Григорова и Дилян Димитров, познати добре в стартъп средите

4 окт 2019, 17093 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Пикантен бизнес

Софийската фирма "Спайзинг" предлага екзотични подправки в комплект с рецепти за ястия от цял свят

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм