Цел 2025: Събиране на 90% от РЕТ бутилките
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Цел 2025: Събиране на 90% от РЕТ бутилките

Патриша Фоселард и Жан-Пиер Дефиз обявиха целите на европейската бутилираща индустрия в подкрепа на околната среда

Цел 2025: Събиране на 90% от РЕТ бутилките

Европейската бутилираща асоциация, в която членува и българска, смята да осигури повторна употреба на 25% от рециклираните опаковки

Мара Георгиева
3196 прочитания

Патриша Фоселард и Жан-Пиер Дефиз обявиха целите на европейската бутилираща индустрия в подкрепа на околната среда

© АПБНБ


Европейската бутилираща индустрия си поставя за цел до 2025 г. да осигури 90% събираемост на пластмасовите опаковки (РЕТ), а в Германия, Дания и Норвегия – до 98%. Освен това компаниите в сектора ще гарантират повторна употреба на 25% от рециклираните опаковки. Това е част от приноса на индустрията към кръговата икономика, съобщи на пресконференция Жан-Пиер Дефиз, президент на Европейската федерация на бутилираните води (EFBW), която за първи път проведе своята Генерална асамблея в София.

EFBW обединява 26 национални браншови асоциации, които представляват почти 600 производителя на натурални минерални и изворни води в цяла Европа, както и седем компании – индивидуални членове.

"Всички използвани от нас опаковки (стъкло, PET и алуминий) са рециклируеми. Средно почти 60% от PET бутилките, пуснати на европейския пазар, се събират за рециклиране, а PET е с най-високата степен на рециклиране спрямо всяка друга пластмасова опаковка, използвана в Европа. Проблемът е, че много често тези толкова ценни бутилки не се събират или се изхвърлят заедно с битовия отпадък. Надяваме се да подобрим нивата на събираемост, както и процеса на сортиране и рециклиране, за да постигнем видими резултати и да сме сигурни, че нашите бутилки живеят втори живот", коментира Патриша Фоселард, генерален секретар на EFBW.

Събираемост в България - над 46%

Бутилиращите компании в страната членуват в организации за оползотворяване на отпадъци, които събират и рециклират опаковки. "Вноските на предприятията - наши членове, в тези организации са 4.5 млн. лв. годишно", уточни Жана Величкова, председател на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България, която е член на EFBW.

Според данните на тези организации събираемостта на пластмасовите опаковки в България е 46.4% за 2017 г., като РЕТ бутилките са 47.3% от тях и имат най-висок дял при рециклирането – над 40%. Ако се прибавят усилията на клошарите и приносът на пунктовете за вторични суровини обаче, събираемостта достига над 85%, съобщи Жана Величкова.

Над 150 млн. лв. инвестиции

Поставените цели изискват бутилиращите дружества да инвестират в олекотяване на бутилките, в промяна на дизайна и формата им, така че да се улесни тяхното събиране и рециклиране. Това е последователен и непрекъснат процес, отчитат предприятията. "В последните три години компаниите от нашата асоциация са инвестирали над 150 млн. лв. в своето развитие, а платените от тях данъци и такси от надхвърлят 90 млн. лв. всяка година. Заетите в бранша са над 2000", посочи Жана Величкова.

През 2017 консумацията на бутилирана вода в страната достига 750 млн. литра, като нараства ежегодно с 6-7% в обем през последните няколко години. Годишната консумация на глава от населението е 106 литра, с което България се доближава до Германия, Италия и Франция, отчита браншовата асоциация.

В България има 600 находища на натурална минерална вода, 144 от тях са признати от ЕК с доказани качества и характеристики, а индустрията използва само 13, съобщи още Жана Величкова.

Закондателни промени и подкрепа

В новия Закон за храните има специален раздел за бутилираните води, който променя ключови правила в сектора и ще се отрази силно на основните играчи на пазара. Проектът мина първо четене в парламента, като един от най-спорните въпроси е свързан с обозначаването на минерални, изворни и трапезни води. Предлага се вместо използвания сега термин "търговско наименование" (марка), т.е. името, под което се продава даден продукт, да се въведе нов - "търговско описание", което трябва да съдържа името на извора и мястото на експлоатацията му. По този начин например двете води, които са от един извор, но с различна марка - "Девин" и "Балдаран", трябва да продават продуктите си под едно и също търговско описание, което съдържа името "Балдаран", каквото е и името на извора.

Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България е против тези промени, защото според нея те "обричат на заличаване добре познати и утвърдени на пазара марки, които са инвестирали милиони в идентичността си на качествен бранд и работодател", а освен това допускат "повече от един бутилировач на едно находище, което противоречи на европейската практика и ще размие отговорността за качеството на продукта и опазването на ресурса".

"България е много богата на натурални минерални и изворни води. За да окуражим инвестициите в сектора и да развием източниците в пълния им потенциал, е важно производителите да работят в условията на синхронизирана, ясна и ефективна законова рамка в Европейския съюз. Ето защо е от изключително значение да запазим принципа "едно находище – един бранд (един оператор)" и да гарантираме устойчивото развитие на бутилиращата индустрия в България, която да е в синхрон с европейското законодателство и установените практики в сектора", коментира Патриша Фоселард внесените законодателни промени. Зад същия принцип застава и Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България.

Източник: Shutterstock

Европейската бутилираща индустрия си поставя за цел до 2025 г. да осигури 90% събираемост на пластмасовите опаковки (РЕТ), а в Германия, Дания и Норвегия – до 98%. Освен това компаниите в сектора ще гарантират повторна употреба на 25% от рециклираните опаковки. Това е част от приноса на индустрията към кръговата икономика, съобщи на пресконференция Жан-Пиер Дефиз, президент на Европейската федерация на бутилираните води (EFBW), която за първи път проведе своята Генерална асамблея в София.

EFBW обединява 26 национални браншови асоциации, които представляват почти 600 производителя на натурални минерални и изворни води в цяла Европа, както и седем компании – индивидуални членове.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK