С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
24 юни 2018, 13:00, 2703 прочитания

Цел 2025: Събиране на 90% от РЕТ бутилките

Европейската бутилираща асоциация, в която членува и българска, смята да осигури повторна употреба на 25% от рециклираните опаковки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Европейската бутилираща индустрия си поставя за цел до 2025 г. да осигури 90% събираемост на пластмасовите опаковки (РЕТ), а в Германия, Дания и Норвегия – до 98%. Освен това компаниите в сектора ще гарантират повторна употреба на 25% от рециклираните опаковки. Това е част от приноса на индустрията към кръговата икономика, съобщи на пресконференция Жан-Пиер Дефиз, президент на Европейската федерация на бутилираните води (EFBW), която за първи път проведе своята Генерална асамблея в София.

EFBW обединява 26 национални браншови асоциации, които представляват почти 600 производителя на натурални минерални и изворни води в цяла Европа, както и седем компании – индивидуални членове.


"Всички използвани от нас опаковки (стъкло, PET и алуминий) са рециклируеми. Средно почти 60% от PET бутилките, пуснати на европейския пазар, се събират за рециклиране, а PET е с най-високата степен на рециклиране спрямо всяка друга пластмасова опаковка, използвана в Европа. Проблемът е, че много често тези толкова ценни бутилки не се събират или се изхвърлят заедно с битовия отпадък. Надяваме се да подобрим нивата на събираемост, както и процеса на сортиране и рециклиране, за да постигнем видими резултати и да сме сигурни, че нашите бутилки живеят втори живот", коментира Патриша Фоселард, генерален секретар на EFBW.

Събираемост в България - над 46%

Бутилиращите компании в страната членуват в организации за оползотворяване на отпадъци, които събират и рециклират опаковки. "Вноските на предприятията - наши членове, в тези организации са 4.5 млн. лв. годишно", уточни Жана Величкова, председател на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България, която е член на EFBW.



Според данните на тези организации събираемостта на пластмасовите опаковки в България е 46.4% за 2017 г., като РЕТ бутилките са 47.3% от тях и имат най-висок дял при рециклирането – над 40%. Ако се прибавят усилията на клошарите и приносът на пунктовете за вторични суровини обаче, събираемостта достига над 85%, съобщи Жана Величкова.

Над 150 млн. лв. инвестиции

Поставените цели изискват бутилиращите дружества да инвестират в олекотяване на бутилките, в промяна на дизайна и формата им, така че да се улесни тяхното събиране и рециклиране. Това е последователен и непрекъснат процес, отчитат предприятията. "В последните три години компаниите от нашата асоциация са инвестирали над 150 млн. лв. в своето развитие, а платените от тях данъци и такси от надхвърлят 90 млн. лв. всяка година. Заетите в бранша са над 2000", посочи Жана Величкова.

През 2017 консумацията на бутилирана вода в страната достига 750 млн. литра, като нараства ежегодно с 6-7% в обем през последните няколко години. Годишната консумация на глава от населението е 106 литра, с което България се доближава до Германия, Италия и Франция, отчита браншовата асоциация.

В България има 600 находища на натурална минерална вода, 144 от тях са признати от ЕК с доказани качества и характеристики, а индустрията използва само 13, съобщи още Жана Величкова.
Закондателни промени и подкрепа

В новия Закон за храните има специален раздел за бутилираните води, който променя ключови правила в сектора и ще се отрази силно на основните играчи на пазара. Проектът мина първо четене в парламента, като един от най-спорните въпроси е свързан с обозначаването на минерални, изворни и трапезни води. Предлага се вместо използвания сега термин "търговско наименование" (марка), т.е. името, под което се продава даден продукт, да се въведе нов - "търговско описание", което трябва да съдържа името на извора и мястото на експлоатацията му. По този начин например двете води, които са от един извор, но с различна марка - "Девин" и "Балдаран", трябва да продават продуктите си под едно и също търговско описание, което съдържа името "Балдаран", каквото е и името на извора.

Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България е против тези промени, защото според нея те "обричат на заличаване добре познати и утвърдени на пазара марки, които са инвестирали милиони в идентичността си на качествен бранд и работодател", а освен това допускат "повече от един бутилировач на едно находище, което противоречи на европейската практика и ще размие отговорността за качеството на продукта и опазването на ресурса".

"България е много богата на натурални минерални и изворни води. За да окуражим инвестициите в сектора и да развием източниците в пълния им потенциал, е важно производителите да работят в условията на синхронизирана, ясна и ефективна законова рамка в Европейския съюз. Ето защо е от изключително значение да запазим принципа "едно находище – един бранд (един оператор)" и да гарантираме устойчивото развитие на бутилиращата индустрия в България, която да е в синхрон с европейското законодателство и установените практики в сектора", коментира Патриша Фоселард внесените законодателни промени. Зад същия принцип застава и Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Алиансът на Renault и Nissan може да пропадне след ареста на Карлос Гон Алиансът на Renault и Nissan може да пропадне след ареста на Карлос Гон

Съвместните дейности и персоналът все повече намаляват, а двете компании се държат като конкуренти вместо като партньори

20 юни 2019, 464 прочитания

Трилентовата търговска марка на Adidas беше обявена за невалидна от Съда на ЕС Трилентовата търговска марка на Adidas беше обявена за невалидна от Съда на ЕС

Причината е, че не е могла да придобие отличителен характер на територията на Европейския съюз

19 юни 2019, 5975 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
БЕХ емитира облигации за 400 млн. евро, с които ще плати стар дълг

Заемът на държавния холдинг е с най-ниската досега лихва и е за по-дълъг период - 7 години

Случаят "Голунов": Делото е закрито, последствията остават

Обратният завой по аферата с арестувания журналист е сигнал за нарастващата нервност в Кремъл от всякакво надигане на недоволство

Изборите: Технология на подчинението

Резервът от зависими гласове, който ГЕРБ и ДПС си осигуряват в малките населени места и ромските махали, може да превърне всеки вот в свирен мач

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

Кино: "Момиче"

Млада балерина е родена момче и се бори с това