Германските автопроизводители искат пълно отпадане на митата между САЩ и ЕС
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Германските автопроизводители искат пълно отпадане на митата между САЩ и ЕС

Германските автопроизводители искат пълно отпадане на митата между САЩ и ЕС

Американският посланик вече е направил предложението пред Доналд Тръмп

3796 прочитания

© Ralph Orlowski


Германските автопроизводители са обявили подкрепата си за отпадане на всички вносни мита между ЕС и САЩ за коли, пише Wall Street Journal. Лидерите на автомобилните групи искат да се намери мирно решение на търговската война между двете страни. Американският посланик в Германия Ричард Гренел вече е представил предложението пред администрацията на Доналд Тръмп.

При такъв сценарий промените биха били огромни. В момента ЕС облага с 10% автомобилите, които идват от САЩ, докато САЩ облагат с 2.5% колите от чужди страни. Производителите предимно искат да се сложи край на ескалацията на напрежение. Президентът на САЩ вече заплаши, че ще наложи 25% мита на автомобили, влизащи в страната, което би ударило тежко бизнеса на германските производители.

През последните седмици посланик Гренел е говорил при закрити врати с изпълнителните директори на Daimler, BMW и Volkswagen, които имат и много заводи в САЩ. Общо немските производители дават работни места на над 116 хил. души в страната, сочат данните на Асоциацията на германските автопроизводители.

В кои страни Германия продава основно автомобили през 2017 г.

САЩ - 323 288

Канада - 41 014

Мексико - 9650

Останалият свят - 430 247

Колко работни места осигуряват германските автомобилни компании в САЩ

В заводи - 36 500

В доставчици - 80 000

Автомобилната търговия между САЩ и Германия за 2017 г.

Внос в САЩ от Германия - 34 млрд. долара

Внос в Германия от САЩ - 7.5 млрд. долара

Автомита между САЩ и ЕС

За пикапи и SUV модели

- 25% при внос от ЕС

- 10% при внос от САЩ

За автомобили

- 2.5% при внос от ЕС

- 10% при внос от САЩ

Политически пречки...

Дори в случай че Тръмп се съгласи бързо на сделката, пътят към споразумението е дълъг. Причината е, че Берлин няма силата да сключва търговски сделки едностранно - сделката трябва да бъде от страна на всички страни в ЕС. Историята показва, че подобни сделки отнемат дълго време, за да бъдат подписани.

"Германия поема по правилния път за разрешението на това несъгласие между приятели", коментира търговският секретар на САЩ Уилбър Рос. "Ако ЕС намали своите мита върху американски коли и камиони, това би била добра първа стъпка към честна и реципрочна търговия."

Друга спънка между двете страни би била желанието на Европа да отпаднат 25-процентовите вносни мита в САЩ за леки камиони - пикапи, SUV и ванове. Тези мита са още от времето на Линдън Джонсън и отпадането им може да доведе до гнева на американските работници. Тази част от сделката прави осъществяването ѝ ниско вероятно предвид наближаващите избори за представители и сенатори в САЩ през ноември. Уилбър Рос също не пожела да коментира дали САЩ биха се отказали от тези мита.

Търговският секретар на САЩ Уилбър Рос смята, че подобно предложение е крачка напред, но не коментира дали страната му би се отказала от собствените си мита върху леки камиони
Фотограф: Kevin Lamarque

...и лъч светлина

Според неназовани официални лица от германското правителство Берлин не е особено ентусиазиран относно идеята на производителите, защото вече е имало подобно предложение към администрацията на Тръмп, която не е била ентусиазирана. По-притеснителното е, че в момента няма никакви търговски разговори между двете страни, а целият фокус е върху европейския отговор на американските мита върху алуминия и стоманата.

Лъчът светлина е посланик Гренел, който е от малкото с директен контакт с Тръмп. "Не е в интереса на САЩ да нараним немските производители на коли. Трябва да се фокусираме върху американските работни места, а германската автоиндустрия наема десетки хиляди американци", коментира той пред Wall Street Journal.

Говорител на Европейската комисия отказа да коментира предложението на производителите. Няма конкретна позиция и от Париж, където положението е по-сложно. Големите френски производители, Renault и Peugeot, не изнасят коли към САЩ и затова подобна сделка не би имала стойност за страната. Точно обратното, френските производители се страхуват от нарастване на американската конкуренция в страната. Френски официални лица коментират, че не са наясно с конкретното предложение и то не е било обсъждано в скорошните разговори между френския президент Макрон и германския канцлер Меркел.

Президентът на САЩ Доналд Тръмп иска да намали търговския дефицит със страните от Европейския съюз. Според германската асоциация на автоиндустрията Германия изнася коли за 34 млрд. долара всяка година, докато внася само 7.5 млрд. долара американски продукти.

В момента търговското министерство в САЩ подготвя доклад относно митата, които могат да бъдат наложени на основание национална сигурност. Сторми-Анника Милднер, експерт по международна търговия към Федерацията на германската индустрия, коментира, че тази седмица Германия ще заяви официално възражението си върху това да бъде обявена за опасност за националната сигурност.

Милднер добавя, че немските автопроизводители създават хиляди работни места в САЩ и заводите в страната се отразяват добре на американския търговски баланс. "Всякаква сделка трябва да бъде реципрочна. Ако Европа свали митата си едностранно, това не би било умна сделка", коментира тя.

Германските автопроизводители са обявили подкрепата си за отпадане на всички вносни мита между ЕС и САЩ за коли, пише Wall Street Journal. Лидерите на автомобилните групи искат да се намери мирно решение на търговската война между двете страни. Американският посланик в Германия Ричард Гренел вече е представил предложението пред администрацията на Доналд Тръмп.

При такъв сценарий промените биха били огромни. В момента ЕС облага с 10% автомобилите, които идват от САЩ, докато САЩ облагат с 2.5% колите от чужди страни. Производителите предимно искат да се сложи край на ескалацията на напрежение. Президентът на САЩ вече заплаши, че ще наложи 25% мита на автомобили, влизащи в страната, което би ударило тежко бизнеса на германските производители.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK