С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 юли 2018, 20:20, 4058 прочитания

Най-големите компании преди 10 години: Десетилетието, в което заводите пораснаха

Бизнесът на дружествата в топ 100 е порасъл с една трета, най-видимо при производствените. Най-силен скок от стоте гиганта на 2007 г. е направил търговецът на горива "Сакса"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.
20% от компаниите в стотицата преди пет години са били на загуба. Днес само десет в подреждането са на минус.

Още по темата

Атанас Бобоков: Ще ставаме все по-големи

Главният изпълнителен директор и председател на СД на "Монбат" пред "Капитал Градове"

22 авг 2018

Над 150 млн. лв. дължат централите на "Мини Марица-изток"

Дружеството е на загуба към полугодието и иска повишаване на цената на въглищата

14 авг 2018

Aurubis става едноличен собственик на Deutsche Giessdraht в края на юли

Компанията получи разрешение от германското антимонополно ведомство да придобие останалите 40% от Codelco Kupferhandel

16 юли 2018

Корпоративните гиганти на 2012 г.

За седма поредна година класацията "Капитал 100" подрежда най-големите компании в България

21 юни 2013

Сравнението между силни години, каквито бяха и 2007, и 2017, ясно показва промяната в българската корпоративна история. Днес много по-големи са производствените предприятия, работещи за износ. Изчезнали са местни търговци и няколко затънали бивши държавни заводи като "Кремиковци" и ОЦК - общо 15 дружества от водещата стотица са или фалирали, или са с минимални обороти. В останалата група от 85 цели 53 сега имат по-голям бизнес.

Нагоре-надолу

По-големи приходи имат разширените заводи: "Амилум" в Разград, "Аурубис" в Пирдоп, "Монбат", "Сенсата", "Либхер" и т.н. Значително увеличение в бизнеса си имат и отделни представители на търговията: по-скоро дошлите вериги бензиностанции като "Еко" и "Ромпетрол", дистрибутори на лекарства като "Фьоникс", "Стинг", "Софарма трейдинг". Значително по-високи приходи имат и някои енергийни дружества - като се започне от държавните "Мини Марица" до централата "КонтурГлобал Марица-изток 3", АЕЦ "Козлодуй", ЕСО и електроразпределителните дружества, но тук фактор е по-високата цена на енергийните ресурси и тока.

Най-силен скок от стоте гиганта на 2007 г. за тези 10 години е направила "Сакса" - български търговец на горива, който е успял да увеличи приходите си 5.6 пъти. Втори в това подреждане е разградският завод за царевични продукти "Амилум". Там увеличението на оборота е 3.6 пъти. Заводът на американската ADM, който e едно от първите приватизирани предприятия и през годините смени няколко чуждестранни собственика, сега започна ново разширение за над 200 млн. лв., т.е. ще расте още.

Заради новите магазини по-големи днес са "Билла", "Технополис", а от подреждането преди десет години все още отсъстват новите хранителни лидери "Кауфланд" и "Лидл". Затова пък в пъти по-малка е веригата "Техномаркет" - ако през 2007 г. тя е стигнала оборот от 749 млн. лв., през миналата година продажбите са едва 230 млн. лв. Търговецът на техника мина през няколко собственика, като сега е в дубайска офшорка, свързвана с Делян Пеевски. Пак след дълга верига от акционери напълно изчезна "Пикадили".



Почти изчезнали са "Сомат" и "Балканстар", които заради проблеми на германския си собственик бавно се смаляваха и на финала разпродадоха активи. Няма я и фабриката на Kodak, след като чуждият й собственик я затвори.

Повечето компании за 10 години са надхвърлили или поне запазили приходите си, ако са оцелели. Любопитно е, че това не се е случило при циментовите заводи, които днес са с по-малки приходи от периода на строителния бум.

Разликите в числа

Едрото сравнение показва, че компаниите в топ 100 преди десет години са имали приходи от 50 млрд. лв. Днес лидерската стотица прави над 66 млрд. лв., или скок от 32% за едно десетилетие. Натрупаната инфлация декември 2007 - 2017 е 21%, т.е. големите фирми се развиват, макар и не феноменално бързо.

Ако в периода 2005 - 2008 г. българската икономика растеше с по над 6%, това водеше до ръст на приходите на най-големите 100 от порядъка на 16-25%. Сега растежът е около 3%, затова увеличението в приходите на топ 100 за 2017 г. от 14 % е много силен резултат.

Погледнато по сектори, видима разлика е, че преди 10 години в стотицата не е имало нито една компания от сектор земеделие. Днес големите търговци на зърно имат обороти от по 300 - 400 млн. лв. и в топ 100 има четири представителя на бранша.

Разликите в гигантите

Грандиозна промяна в топ 10 няма. Общо приходите са били 21.3 млрд. лв. преди десет години, а сега са 24.5 млрд. Лидер и преди, и сега е рафинерията в Бургас, със сходни приходи. Днес вицешампион е "Аурубис", който преди 10 години е бил 4-и в подреждането и за пръв път почти приближава приходите на първия в класацията. В десетката преди е имало два телекома - "Мобилтел" и БТК, но днес заради падналите цени те са десетина позиции по-назад.

На тяхно място влизат нови пораснали попълнения - като веригата "Кауфланд", търговците на едро с горива "Сакса" и с цигари ЕЛД, както и новият член на клуба на компаниите с приходи над 1 млрд. лв. - рафинерията за биодизел "Астра биоплант".

Малко движение надолу е направила веригата бензиностанции ОМВ, но тук факторът е международните цени на горивата. А напълно изчезнал е фалиралият комбинат "Кремиковци".

Пет години по-късно

Звучи невероятно, но 2012 г. водещите сто компании са имали по-високи приходи от топ 100 на 2017 г. Причината е една - цените на горивата тогава са били по-високи, а сред гигантите има много представители на този сектор.

Видимо е, и че лидерът "Лукойл Нефтохим" е имал доста по-високи приходи. Обяснението е просто: горивата 2012 са били по-скъпи, защото суровият петрол тогава е струвал средно над 100 долара за барел, а 2017 средната котировка е наполовина - около 52. Различното днес е, че бургаската рафинерия работи на печалба за разлика от периода 2008 - 2014, когато дружеството беше на загуба.

Общо стотицата преди 5 години е направила оборот 68 млрд. лв., което е 2 млрд. лв. под сегашния резултат. Но спадът в приходите само при бургаската рафинерия е с 2.5 млрд. лв. Така изводът е, че компаниите извън сектора на горивата и неповлияните от ценовите фактори (например поскъпналото електричество), които са ⅔ от състава на класацията през 2012 г., са порасли. Иначе любопитно е при сравнението да се отбележи, че за тези пет години натрупаната инфлация е точно 0%.

В класацията за 2012 г. около 20% от дружествата са били на загуба. Днес показателят е наполовина, като на минус продължават да са основно държавни дружества. Това показва, че 2017 г. е по-добра за корпоративния пейзаж. Но пък преди пет години възстановяването след глобалната криза е видимо. Оттогава започват да поскъпват и имотите например.

Погледнато отгоре, 13 от компаниите в топ 100 за 2012 г. днес са или фалирали, или преобразувани, като много от тях вече бяха споменати в сравнението от преди 10 години. В лидерската десетка също няма свръхразлики. За пръв път в топ 10 дебютира веригата "Кауфланд", която за пет години се изкачва от 10-а на 5-а позиция. Водещата група напускат "Овергаз", която спря да внася руски газ, и "Нафтекс", която около промените в собствеността на "Петрол" влезе във фалит. Новите попълнения са отново свързани с горивата - "Сакса" и "Астра биоплант".
К100 - класация на най-големите компании в България

- Класацията топ 300 компании по приходи
- Класация по сектори
- Най-рентабилните компании
- Анализ на данни
- Интервютa

Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят от 6 юли онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.
Вижте още »Поръчайте изданието »

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Вкусът се възпитава Вкусът се възпитава

Баровете и специализирани магазинчета за крафт бира, се множат и вече излизат и извън София, но проблем пред развитието са по-високата цена и консервативните потребители

21 сеп 2018, 601 прочитания

Пазарът на занаятчийска бира е малък, но с потенциал 1 Пазарът на занаятчийска бира е малък, но с потенциал

Все повече ентусиасти започват свой бизнес, рисковете обаче не са малко, както и възможностите

21 сеп 2018, 1045 прочитания

24 часа 7 дни

21 сеп 2018, 8036 прочитания

21 сеп 2018, 4362 прочитания

21 сеп 2018, 3488 прочитания

21 сеп 2018, 3162 прочитания

21 сеп 2018, 3079 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Най-големите холдинги: Растеж в синхрон

Компаниите усещат икономическия ръст - увеличават и приходите, и печалбите си

Семейството с каменната мелница

"Екосем" произвежда 21 вида брашна, а най-новото им предложение е полезната вафла "Лимецка"

В какво се превърна КРИБ

Най-голямата организация на бизнеса стана казионна проправителствена структура, която работи за интересите на властта, председателя си и избрана част от членовете си

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

20 въпроса: Мартин Колев

Дебютната пиеса на създателя на "Софийски магьосници" прави премиера тази есен

Кино: "Аз съм ти, Адриана"

Артистична елегия за две силни жени в две български епохи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Не разследвай това

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 21.09.2018 Прочетете