Как се справя Nestle с променящата се хранителна индустрия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как се справя Nestle с променящата се хранителна индустрия

Изпълнителният директор на Nestle Марк Шнайдер вярва, че обновяването на продуктите и иновациите ще доведат до успех

Как се справя Nestle с променящата се хранителна индустрия

Швейцарският гигант свива разходите и купува конкуренти, за да преодолее забавянето на продажбите

5235 прочитания

Изпълнителният директор на Nestle Марк Шнайдер вярва, че обновяването на продуктите и иновациите ще доведат до успех

© Shutterstock


Последните сделки на Nestle
- придобива френската група за диетични продукти Materna за 165 млн. долара
- купува дял в американския стартъп за готова храна Freshly
- купува американския производител на кафе Blue Bottle
- купува компанията за продукти за грижа за здравето Atrium Innovations за 2.3 млрд. долара
- купува правата за продажба на продуктите на Starbucks за 7.2 млрд. долара
През 2017 г. швейцарският хранителен гигант Nestle генерира приходи от 91 млрд. долара, като по този показател групата изпреварва японския конгломерат Sony и се доближава до руската енергийна компания Gazprom. Въпреки това продажбите на Nestle, чиито брандове включват KitKat, Perrier и Purina, се забавят, тъй като малки конкурентни фирми и стартъпи отнемат от пазарния ѝ дял. През изминалата година стойността на акциите на хранителната компания се е понижила с над 9%, обобщава Financial Times.

Предизвикателствата пред Nestle

От своя страна ръководството на Nestle, която развива успешен бизнес и в България, е амбицирано да се справи с предизвикателствата в променящата се хранителна индустрия. Поради това компанията свива разходите си и купува конкуренти. Според някои анализатори рецептата за успех е продуктите да отговарят на вкуса и предпочитанията на следващото поколение потребители.

Годишният бюджет на швейцарската компания за разработване на продукти е 1.7 млрд. швейцарски франка. "Целта ни е да създаваме и управляваме печеливши продукти", коментира Марк Шнайдер, изпълнителен директор на Nestle.

Успехът или неуспехът на Nestle ще служи за пример на всички играчи в хранителния бранш, където големите компании, доминирали десетилетия, се чувстват застрашени от по-малки конкуренти.

Някои от конкурентите на Nestle вече са предприели радикални мерки - американската компания Procter & Gamble сви бюджета си и продаде над 50% от брандовете си, докато Unilever намалява бюрокрацията и разходите.

Преди 3 години бившият президент на Nestle Питър Брабек-Летмат обвини инвестиционната компания 3G Capital, че "вреди на хранителната индустрия с множеството си придобивания". През 2017 г. Kraft Heinz, която е собственост на 3G Capital и инвестиционния конгломерат на Уорън Бъфет – Berkshire Hathaway, предложи 143 млрд. долара за английско-холандския конкурент на Nestle – Unilever, но не се стигна до сделка.

Американският инвеститор активист Даниел Льоб, чийто хедж фонд Third Point притежава 1.25% в Nestle на стойност 3.5 млрд. долара, смята, че компанията няма ясна стратегия и трябва да реагира по-бързо на промените в сектора. Според него е необходимо да се продадат бизнесите с по-слаби финансови резултати.

От началото на тази година Шнайдер обяви няколко ключови сделки на Nestle, сред които е придобиването на правата за продажби на продукти на Starbucks за 7.2 млрд. долара. Селин Панути, анализатор в JPMorgan, е на мнение, че Шнайдер е "още в началото на дълъг път, който трябва да извърви.".

Критики на специалистите в бранша

Редица специалисти критикуват големите компании в хранителната индустрия, че реагират твърде бавно на дигиталната трансформация. "Nestle и други играчи оставиха малките конкуренти да се разширяват и не реагираха по никакъв начин. Трябва да си променят мисленето", коментира Жан-Филип Бертши, анализатор във Vontobel.

Андрю Ууд, анализатор в Bernstein, изчислява, че продажбите на всеки бранд на Nestle трябва да се увеличават с 5%, а не с 2.5%. Той е убеден, че е необходим нов начин за управление на бизнеса и смяна на мисленето.

Шнайдер е уверен в успеха на Nestle

Шнайдер обяснява, че за да си осигурява доминация в сектора, Nestle обновява брандовете си спрямо региона. "Също така предлагаме и разнообразни кафе продукти. Предлагаме арабско кафе, Nitro студено кафе и други сортове. Стремим се да предлагаме винаги нещо ново", каза той.

Последния път, когато Nestle отчита ръст на годишните продажби от 5%, е през 2012 г. Оттогава продажбите се забавят и увеличението им през изминалата година беше 2.4%. Въпреки тези резултати компанията остава пред конкурентите Danone, Tyson Foods, Unilever, производителя на сладолед Magnum и производителя на чай Lipton, които са повишили цените на продуктите си. Nestle генерира по-високи продажби от тези групи, показват данни на консултантската група OC&C.

Последните сделки на Nestle
- придобива френската група за диетични продукти Materna за 165 млн. долара
- купува дял в американския стартъп за готова храна Freshly
- купува американския производител на кафе Blue Bottle
- купува компанията за продукти за грижа за здравето Atrium Innovations за 2.3 млрд. долара
- купува правата за продажба на продуктите на Starbucks за 7.2 млрд. долара
През 2017 г. швейцарският хранителен гигант Nestle генерира приходи от 91 млрд. долара, като по този показател групата изпреварва японския конгломерат Sony и се доближава до руската енергийна компания Gazprom. Въпреки това продажбите на Nestle, чиито брандове включват KitKat, Perrier и Purina, се забавят, тъй като малки конкурентни фирми и стартъпи отнемат от пазарния ѝ дял. През изминалата година стойността на акциите на хранителната компания се е понижила с над 9%, обобщава Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK