С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 юли 2018, 11:48, 4236 прочитания

Как се справя Nestle с променящата се хранителна индустрия

Швейцарският гигант свива разходите и купува конкуренти, за да преодолее забавянето на продажбите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Последните сделки на Nestle
- придобива френската група за диетични продукти Materna за 165 млн. долара
- купува дял в американския стартъп за готова храна Freshly
- купува американския производител на кафе Blue Bottle
- купува компанията за продукти за грижа за здравето Atrium Innovations за 2.3 млрд. долара
- купува правата за продажба на продуктите на Starbucks за 7.2 млрд. долара
През 2017 г. швейцарският хранителен гигант Nestle генерира приходи от 91 млрд. долара, като по този показател групата изпреварва японския конгломерат Sony и се доближава до руската енергийна компания Gazprom. Въпреки това продажбите на Nestle, чиито брандове включват KitKat, Perrier и Purina, се забавят, тъй като малки конкурентни фирми и стартъпи отнемат от пазарния ѝ дял. През изминалата година стойността на акциите на хранителната компания се е понижила с над 9%, обобщава Financial Times.

Предизвикателствата пред Nestle


От своя страна ръководството на Nestle, която развива успешен бизнес и в България, е амбицирано да се справи с предизвикателствата в променящата се хранителна индустрия. Поради това компанията свива разходите си и купува конкуренти. Според някои анализатори рецептата за успех е продуктите да отговарят на вкуса и предпочитанията на следващото поколение потребители.

Годишният бюджет на швейцарската компания за разработване на продукти е 1.7 млрд. швейцарски франка. "Целта ни е да създаваме и управляваме печеливши продукти", коментира Марк Шнайдер, изпълнителен директор на Nestle.

Успехът или неуспехът на Nestle ще служи за пример на всички играчи в хранителния бранш, където големите компании, доминирали десетилетия, се чувстват застрашени от по-малки конкуренти.



Някои от конкурентите на Nestle вече са предприели радикални мерки - американската компания Procter & Gamble сви бюджета си и продаде над 50% от брандовете си, докато Unilever намалява бюрокрацията и разходите.

Преди 3 години бившият президент на Nestle Питър Брабек-Летмат обвини инвестиционната компания 3G Capital, че "вреди на хранителната индустрия с множеството си придобивания". През 2017 г. Kraft Heinz, която е собственост на 3G Capital и инвестиционния конгломерат на Уорън Бъфет – Berkshire Hathaway, предложи 143 млрд. долара за английско-холандския конкурент на Nestle – Unilever, но не се стигна до сделка.

Американският инвеститор активист Даниел Льоб, чийто хедж фонд Third Point притежава 1.25% в Nestle на стойност 3.5 млрд. долара, смята, че компанията няма ясна стратегия и трябва да реагира по-бързо на промените в сектора. Според него е необходимо да се продадат бизнесите с по-слаби финансови резултати.

От началото на тази година Шнайдер обяви няколко ключови сделки на Nestle, сред които е придобиването на правата за продажби на продукти на Starbucks за 7.2 млрд. долара. Селин Панути, анализатор в JPMorgan, е на мнение, че Шнайдер е "още в началото на дълъг път, който трябва да извърви.".

Критики на специалистите в бранша

Редица специалисти критикуват големите компании в хранителната индустрия, че реагират твърде бавно на дигиталната трансформация. "Nestle и други играчи оставиха малките конкуренти да се разширяват и не реагираха по никакъв начин. Трябва да си променят мисленето", коментира Жан-Филип Бертши, анализатор във Vontobel.

Андрю Ууд, анализатор в Bernstein, изчислява, че продажбите на всеки бранд на Nestle трябва да се увеличават с 5%, а не с 2.5%. Той е убеден, че е необходим нов начин за управление на бизнеса и смяна на мисленето.

Шнайдер е уверен в успеха на Nestle

Шнайдер обяснява, че за да си осигурява доминация в сектора, Nestle обновява брандовете си спрямо региона. "Също така предлагаме и разнообразни кафе продукти. Предлагаме арабско кафе, Nitro студено кафе и други сортове. Стремим се да предлагаме винаги нещо ново", каза той.

Последния път, когато Nestle отчита ръст на годишните продажби от 5%, е през 2012 г. Оттогава продажбите се забавят и увеличението им през изминалата година беше 2.4%. Въпреки тези резултати компанията остава пред конкурентите Danone, Tyson Foods, Unilever, производителя на сладолед Magnum и производителя на чай Lipton, които са повишили цените на продуктите си. Nestle генерира по-високи продажби от тези групи, показват данни на консултантската група OC&C.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нов цигарен връх Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

21 фев 2020, 1082 прочитания

Telerik Academy подготвя "холистично оформени" кадри за IT индустрията Telerik Academy подготвя "холистично оформени" кадри за IT индустрията

През тази година Telerik Academy обучава по програмиране и 2 хил. ученици от I до XII клас в 25 града

21 фев 2020, 840 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Майкъл Дел ще направи Dell Technologies отново публична

Завръщането на фондовия пазар става 5 години след като компанията стана частна

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Валдис Домбровскис: В България виждам опит да се реши несъществуващ проблем

Изпълнителният заместник-председател на Европейската комисия пред "Капитал"

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10