Wizz Air ще поддържа самолетите си в нов хангар на летището в София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Wizz Air ще поддържа самолетите си в нов хангар на летището в София

В базата за поддръжка на самолети ще може да се обслужват по три самолета тип A320 едновременно

Wizz Air ще поддържа самолетите си в нов хангар на летището в София

Инвестицията в базата за ремонти е на българската Rose Air

Калина Горанова
11611 прочитания

В базата за поддръжка на самолети ще може да се обслужват по три самолета тип A320 едновременно

© Надежда Чипева


Нискотарифната авиокомпания Wizz Air и нейните партньори откриха хангар за поддръжка на самолетите й на летище София. Инвестицията е на българската компания Rose Air, която е собственик на базата. Третият партньор е "Глоубъл мейнтенънс" - българска компания, която ще извършва самата поддръжка на самолетите на лоу-кост компанията.

Хангарът се намира до военната база "Враждебна", срещу ремонтните хангари на Lufthansa Technik. Бизнесът с поддръжките на самолети става все по-атрактивен заради увеличаването на флотилиите на нискотарифните авиокомпании, преминаването на източноевропейските авиокомпании към западни самолети и недостатъчното предлагане на бази за поддръжка.

Новият хангар

Земята е закупена от "Роуз еър" през 2016 г. От компанията обаче отказаха да коментират размера на инвестицията за покупка и изграждане на базата. Справка в имотния регистър показва, че имотът в размер на 6860 кв. метра е купен от Първа инвестиционна банка, като обявеният материалният интерес в регистъра е 3 млн. лв. От последния доклад за дейността на компанията, публикуван в Търговския регистър пък се вижда, че дружеството е сключило заем в размер на 4.893 млн. лв. със свързани лица - собственици на дружеството, като средствата са необходими за реализацията на инвестиционен проек за строеж на "Комплексен център Роуз Еър", включващ хангара за ремонти.

Площта му е 5000 кв. метра, като там ще могат да се обслужват по 3 самолета тип A320 едновременно, каза управителят й Иван Дочев. Базата е за линейно обслужване на самолети, което при липса на такава база се правят през нощта на перона на летището. Проверките ще са до тип C, като амбицията на компанията е в даден момент да могат да се извършват и по-сложни базови ремонти тип D. В цех в базата ще може да се извършва и пребоядисване на самолети. Базата ще осигури 100 работни места, част от тях ще са служители на "Глоубъл мейнтенънс", спечелила търга на Wizz Air за поддръжка в София. Компанията работи и с други чужди превозвачи на летище София.

Wizz Air е първата авиокомпания, която ще се възползва от новата база за ремонти, като утре ще влезе и първият й самолет за поддръжка в софийската база. Това ще е четвъртата такава за компанията, като проверки на въздухоплавателни средства се извършват в Унгария и на две места в Полша. Към момента авиокомпанията има 7 самолета, базирани в София, и един във Варна. Наскоро превозвачът обяви доставката на стотния й самолет, като те се въртят при обслужването на маршрутите и така всички в даден момент ще имат възможността да преминат през хангара на летище София.

Нишата на поддръжките

Българската компания "Роуз еър" е основана през 2008 г. и се занимава основно с карго превози по въздух. Един от собствениците й е Филип Мустаков, бивш управител на чартърната "Българиан еър чартър" и бивш изпълнителен директор на някогашната държавна авиокомпания "Балкан".

"Роуз еър" обаче решава да насочи усилията си повече към бизнеса с поддръжка на самолетите, който се очаква да става все по-атрактивен заради разрастването на флотилиите на големите авиокомпании и заради недостига на подобни бази.

Според анализите на International Air Transport Association (IATA) броят на самолетите в световен мащаб ще се увеличава с 3.4% на година заради нарастващото търсене на авиационни услуги и обновяването на самолетите. Пазарът на ремонтите и поддръжката пък ще расте с 4.1% на година, като прогнозата е, че към 2025 г. той ще възлиза на 96 млрд. долара, а към 2015 г. се изчислява на 64.3 млрд. долара.

И нейното разрастване

По думите на Иван Дочев "летище София става стратегическа локация" в това отношение. През миналата година Lufthansa Technik завърши разширяването на базата си за ремонт на самолети на летище София, като до момента в нея са инвестирани около 100 млн. евро за десет години. Броят на линиите за ремонт там станаха 8 след разширението, а базата - най-голямата на компанията в Европа.

Намерения за откриване на база за ремонт на пътнически самолети има и на летище Пловдив. Там бъдещият концесионер - консорциум начело с китайския конгломерат HNA Group, планира изграждането на два хангара за ремонт и поддръжка, като оператор на базата най-вероятно ще бъде израелската компания Israel Aerospace Industries, поддържаща както военни самолети на израелската армия, така и граждански като тези на El Al.

Нискотарифната авиокомпания Wizz Air и нейните партньори откриха хангар за поддръжка на самолетите й на летище София. Инвестицията е на българската компания Rose Air, която е собственик на базата. Третият партньор е "Глоубъл мейнтенънс" - българска компания, която ще извършва самата поддръжка на самолетите на лоу-кост компанията.

Хангарът се намира до военната база "Враждебна", срещу ремонтните хангари на Lufthansa Technik. Бизнесът с поддръжките на самолети става все по-атрактивен заради увеличаването на флотилиите на нискотарифните авиокомпании, преминаването на източноевропейските авиокомпании към западни самолети и недостатъчното предлагане на бази за поддръжка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK