С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 5 юли 2018, 16:27, 27006 прочитания

Германски мигач от Пловдив

Турската odelo Farba Lighting Group инвестира 37 млн. евро в завод за автомобилни светлини за германски автомобили

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Инвестиции по комшийски

Турските фабрики тук напоследък се множат. Никой от дошлите не говори за бягство, но събитията съвпадат по време

17 авг 2018

Audi ускорява производството заради влизането в сила на новите екотестове

От септември новите автомобили трябва да отговарят на по-стриктни европейски правила за вредните емисии

7 авг 2018

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Как компания без история купи електричество за над 150 млн. лв., какви са очакванията на българите след края на европредседателството, какво трябва да знаете, преди да купите или наемете кемпер и още

7 юли 2018

Турската Farba инвестира 37 млн. евро в завод за авточасти край Пловдив

Предприятието ще произвежда задни фарове за германски автомобили и ще заработи до края на 2020 г.

28 юни 2018

България е сред "горещите" дестинации за автомобилните производители

Със заводите на Dacia и Ford и над 600 фабрики за компоненти Румъния е безспорният лидер в региона

19 апр 2018
Ако проектът е успешен, компанията ще удвои капацитета и ще изгради фабрика за електроника и парк за поддоставчици.
За индустриалната зона край Пловдив започването на 182-ри проект може да не звучи като суперновина. Но инвестицията на турската odelo Farba Lighting Group e различна заради големия си първоначален размер: групата ще вложи 37 млн. евро в завод за автомобилни светлини, който ще заработи в края на 2020 г. и ще доставя компоненти на компании като Mercedes и други германски производители. Три години по-късно в предприятието ще работят 400 души, а продажбите се очаква да са по 40 млн. евро годишно – изцяло от износ. Ако проектът се окаже успешен, турският инвеститор планира да удвои капацитета на производство, както и да изгради фабрика за електроника и парк за поддоставчици. А още сега в София започва формирането на развоен екип от 40 инженери, който ще бъде третият в рамките на групата.

Първият завод - тест за следващи

Заводът в "Тракия индустриална зона" ще бъде с покрита площ от 21 хил. кв.м и ще произвежда задни светлини за германски автомобили. Намеренията са още в средата на следващата година да започне работа по някои дейности, които вървят в различни фабрики на групата, но производството директно за клиенти е планирано за края на 2020 г. Проектът се изпълнява от създаденото местно дружество "одело Фарба България", а строителството е възложено на "Сиенит строителна група".

Парцелът, с който компанията разполага, е много голям. През март дружеството купи 92 дка в община Куклен край Пловдив, като справка в имотния регистър показва, че платената цена е 3.6 млн. лв. Тази инвестиция вероятно е с изчислен потенциал и за бъдещото разрастване на завода, въпреки че от компанията правят уговорка, че то ще зависи от резултатите на първата фабрика и от това дали ще има достатъчно работници. "Ако всичко върви добре и клиентите ни са доволни, след 2021 г. може да започнем следващите етапи на проекта", каза президентът на odelo Farba Lighting Group Ахмет Байрактар. Това включва построяване на втори завод със същия капацитет и добавяне на производство на предни светлини за автомобили, както и изграждане на завод за електроника и парк за поддоставчици. "Предпочитаме някои от тях да са близо до нас. Плановете ни са ние да инвестираме в сградите, а нашите доставчици да си осигурят машините и оборудването", добави Байрактар, но не посочи каква ще е допълнителната инвестиция. "Имаме идея, но първо трябва да започнем", каза той. На терена ще има също сграда с офиси, столова и други заведения, които ще бъдат построени в началото, така че да могат да се използват и от другите компании.

За германските автопроизводители



Продукцията от Пловдив ще се изнася за Европа, но е възможно да достига и по-далечни пазари. "Клиентите ни са германски компании, но те имат заводи на много места. В Словения и Турция например произвеждаме за фабриките на Mercedes и BMW в САЩ и Китай. Зависи от стратегията на клиента", каза Байрактар.

"одело Фарба" вече има сключени договори, които са със срок 3 години и половина. "Ако клиентите ни са доволни, това може да е добър сигнал и за други компании, които да развият други проекти", посочи Байрактар и добави: "Очакваме продажбите ни тук да достигнат 40 млн. евро пре 2023 г., но ако добавим още проекти, лесно можем да удвоим това число." "Ако се справим добре, ще маркетираме България като дестинация за германските автомобилни производители", каза той.

България, защото е в ЕС и е удобно близо

Турската група планира да увеличи капацитета си от близо две години и България е била само една от възможните опции за това. "Започнахме проучванията си в Македония, Босна и Сърбия, но след това решихме, че трябва да инвестираме в страна от Европейския съюз", обясни Байрактар. В късия списък освен България влиза и Унгария, която с данъчните си субсидии и другите преференции за инвеститори всъщност е била сериозна конкуренция. "Облекченията обаче не са единствената причина за една инвестиция. Решихме, че България е по-управляема. По-близо е до Турция, но има и друго – в завода ни в Бурса има близо 400 души с български произход. Те говорят езика, познават културата, комуникацията е лесна. Чувстваме се по-удобно", каза Байрактар. Ниските данъци в България също са били фактор за решението.

Пловдив пък е избран по няколко причини и една от тях е, че е добър град за живеене. "Когато привличаш експерти, трябва да им осигуриш среда, те обичат градския живот, за тях е важно да има училища за децата им и други удобства", обясни Байрактар. "Освен това "Тракия икономическа зона" ни оказа много голяма подкрепа, както и властите", добави той. Компанията получи сертификат за инвеститор клас А от икономическото министерство, а община Куклен издаде строителното разрешително по бързата процедура за една седмица, тъй като проектът е определен за приоритетен.

Има хора, има заводи

Компанията предвижда през 2023 г. в завода да работят 400 души и вече има HR мениджър, който търси работници. От групата са наясно, че заради многото инвестиции край Пловдив през последните години осигуряването на хора може да е проблем. "Това е предизвикателство въобще за страните от Източна Европа", каза Байрактар. По думите му "одело Фарба" има нужда от квалифицирани кадри, за които осигурява начално и продължаващо обучение, тъй като производството е по-технологично и не толкова трудоемко. "Мисля, че ще се справим, защото 400 души не е малък брой, но не е огромен", посочи той.

Освен производство край Пловдив компанията подготвя и развоен център в София. В него ще работят 40 инженери, като подборът и наемането се очаква да започне до месец. "В София е по-лесно да се намерят такива специалисти, затова предпочитаме да започнем там, но може би по-нататък ще направим R&D център в Пловдив", каза генералният мениджър на Farba Group Мюрсел Гюлен. Това ще бъде третото развойно звено на компанията след тези в Германия и Турция. "Видяхме, че тук има потенциал от инженери и затова решихме да го направим. В Китай и Словения например нямаме R&D центрове", добави Байрактар.

Според него производството на светлини има голямо бъдеще, както и цялата автомобилна индустрия. "Преди светлините бяха крушки и рефлектори, но днес те са LED, електроника и софтуер, мултифункционални са и комуникират една с друга, реагират на условията на пътя и на шофьорите. Стават все по-технологични, а това изисква квалифицирани хора", каза той. От това дали компанията ще намери достатъчно добри кадри обаче ще зависи и по-нататъшният й растеж тук.
Инвеститорът

odelo Farba Lighting Group произвежда автомобилни светлини и е част от турския холдинг Bayraktarlar, който има компании за осветление (автомобилно и общо), автомобилно представителство и лизинг, застраховане, строителство и туризъм. Компанията има седем завода – три в Турция, по един в Китай и Германия и два в Словения. Основните й клиенти са Mercedes-Benz, Audi, Renault, Fiat, Toyota, Volkswagen, BMW и Ford. Оборотът й за 2017 г. е 461 млн. евро. В компанията работят 3580 души, включително 200 души в развойна дейност. Базираната в Истанбул група е фамилна компания, основана от Мехмет Байрактар през 1935 г.
Q&A

Ахмет Байрактар, президент на odelo Farba Lighting Group:

С придобиването на германската odelo станахме глобална компания и заработихме за Mercedes, BMW, VW, Audi и Porsche

През 2011 г. Bayraktarlar Holding придоби германската odelo. Каква беше целта на сделката?

- Произвеждаме автомобилни светлини в най-голямата си фабрика в Бурса от 1979 г. Доставяхме компоненти на местните заводи на производителите на автомобили - Renault, Toyota, Ford, Mercedes. Имахме добър бизнес, с развойна дейност, но бяхме ограничени на местния пазар. Така че когато през 2010 г. разбрахме, че odelo се продава, решихме, че за нас е добра възможност да я придобием. Финализирахме процеса през февруари 2011 г. Предприехме сделката по няколко причини. Първо, искахме от локална да станем глобална компания, а odelo имаше германските клиенти. Тя беше стратегически партньор на германските оригинални производители на оборудване и с придобиването й ние станахме стратегически производител за компании като Mercedes, BMW, VW, Audi и Porsche. Също така по това време технологиите се променяха – от крушки към LED, а odelo разполагаше с новите технологии. Тя е първата компания, която през 1998 г. използва LED технологията за автомобилни светлини. И третата причина е глобализацията на бизнеса.

Когато купихме odelo, ние подписахме търговско споразумение с германските клиенти, че където и да отидат, ние трябва да ги следваме и да бъдем конкурентни. Затова през 2013 г. направихме фабрика в Китай. Намалихме производството в Германия и увеличихме производството в Словения, където odelo по това време имаше малка фабрика - 380 души. Днес там работят повече от 1500 души. Оборотът е пет пъти по-голям.

Каква е прогнозата ви за автомобилния пазар след 5 години и какъв ще е ефектът върху вашия бизнес?

- Ако говорим за след 5 години, трябва да видим какво се е случило през миналите пет. За това време нашите клиенти - германските производители, се разраснаха изключително много - в Китай, Европа. Всяка година произвеждат 8-10% повече от прогнозираното. Те са също и технологичните лидери, компании като Mercedes, BMW, VW, Audi определят тенденциите. Сега много се говори за електрически коли, за автономни коли. Мисля, че това ще се случи, но няма да стане толкова бързо, защото всяка грешка с нова технология може да е фатална за една компания. Смятам, че предстоят важни промени и светлините ще са по-важни от всякога. Продуктите ни ще стават по-ценни, с повече технология, сензори, камери и т.н. Вече имаме такива проекти, по които работим. На автомобилния пазар е този, който има правилната технология, има шанс да порасне още. Но ще има и губещи.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Вкусът се възпитава Вкусът се възпитава

Баровете и специализирани магазинчета за крафт бира, се множат и вече излизат и извън София, но проблем пред развитието са по-високата цена и консервативните потребители

21 сеп 2018, 615 прочитания

Пазарът на занаятчийска бира е малък, но с потенциал 1 Пазарът на занаятчийска бира е малък, но с потенциал

Все повече ентусиасти започват свой бизнес, рисковете обаче не са малко, както и възможностите

21 сеп 2018, 1107 прочитания

24 часа 7 дни

21 сеп 2018, 8336 прочитания

21 сеп 2018, 4413 прочитания

21 сеп 2018, 3672 прочитания

21 сеп 2018, 3274 прочитания

21 сеп 2018, 3170 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Индийската Varroc купува собственика на завода за фарове край Димитровград*

Освен българското предприятие продавачът Sa-ba има производство и край Истанбул

Как работи "мекият фашизъм" на Орбан

Унгария е предупреждение за това какво може да се случи, когато безскрупулен популист е оставен да управлява безконтролно

#ДжиПиГейт - обръчът от консултанти, оценители и изпълнители в действие

Мрежа от свързани хора и фирми подготвя, оценява и изпълнява обществени поръчки, свързани с еврофондовете

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Офис, стани, офис, немирно!

Защо е важно да седим по-малко и да се движим повече, когато сме на работа, и как да го правим правилно и ефективно

20 въпроса: Мартин Колев

Дебютната пиеса на създателя на "Софийски магьосници" прави премиера тази есен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Не разследвай това

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 21.09.2018 Прочетете