КРС: Телеком пазарът се свива с изключение на интернет и пакетните услуги
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КРС: Телеком пазарът се свива с изключение на интернет и пакетните услуги

Ако се вземат приходите от всички мобилни сегменти - мобилни телефонни услуги, мобилен интернет и др., лидер по оборот е "Теленор България", сочат данните на компаниите за миналата година.

КРС: Телеком пазарът се свива с изключение на интернет и пакетните услуги

Общите приходи на компаниите в сектора са се понижили с 1.5% за 2017 спрямо 2016 г.

Йоан Запрянов
6613 прочитания

Ако се вземат приходите от всички мобилни сегменти - мобилни телефонни услуги, мобилен интернет и др., лидер по оборот е "Теленор България", сочат данните на компаниите за миналата година.

© Надежда Чипева


Общият обем на пазара на електронни съобщения се свива, е основинят извод в годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Приходите на всички 842 предприятия, които работят в индустрията през 2017 г., са 2.44 млрд. лв., което е понижение от 1.5% Заради този спад делът на електронните съобщения от БВП вече е 2.5%, докато преди година е бил 2.7%.

Приходите на гласовите телефонни услуги също бележат огромен спад, от 1.13 млрд. лв. през 2015 г., до 734 млн. лв. през 2017 г. Сегментите с осезаем ръст са интернет услугите и пакетните услуги. Интернет приходите бележат ръст от 403 до 487 млн. лв. в рамките на две години, а пакетните услуги нарастват от 643 млн. лв. до 885 млн. лв. за същия период.

Без размествания при мобилните услуги

КРС посочва, че в България има пет предприятия, които се занимават с предоставяне на мобилни телефонни услуги, но от тях през 2017 г. на този пазар са работили само три – БТК, "А1 България" (която през 2017 г. оперираше като "Мобилтел") и "Теленор". "Макс Телеком" е преустановила дейността си в сферата в началото на 2017 г., а "Булсатком" е предоставяла безплатни тестови достъп до мобилното си приложение Bulsatcom Voice само на определени потребители.

През 2017 г. лидер на пазара на мобилни телефонни услуги е била "А1 България" - както по брой абонати (39.3%), така и по размер на приходите (40.3%). Пазарните дялове на "Теленор" и БТК по отношение на брой абонати са съответно 32.9% и 27.8%, а на база приходи – 31.2% и 28.4%. КРС отбелязва, че регистрираните изменения в пазарните дялове на трите компании са незначителни и не водят до пренареждане на позициите. Ако се вземат приходите от всички мобилни сегменти - мобилни телефонни услуги, мобилен интернет и др., лидер по оборот е "Теленор България", сочат данните на компаниите за миналата година.

Към края на 2017 г. броят на уникалните активни SIM карти в България е 8.532 млн. - понижение с 4.9%, което се дължи почти изцяло на въведеното през декември 2016 г. ограничение за максимален брой от 10 предплатени карти на един потребител. Заради ограничението се повишава и съотношението на хора на абонаментни планове спрямо тези с предплатени карти – 83% спрямо 17%, като преди две години то е било 77 към 23%. Въпреки това общият трафик, измерен в минути, бележи увеличение с 4.5% спрямо 2016 г.

Продължават да намаляват разговорите в рамките на една мрежа (до 60%) и се увеличават разговорите между различни оператори (37.5%). Останалата част от трафика е разпределена между фиксираните мрежи в страната и мрежите в чужбина. КРС отбелязва и пореден спад, този път с 16.3%, в броя на изпратените SMS съобщения. За миналата година те са 467 млн.

Общите приходи от мобилни телефонни услуги за миналата година възлизат на 596.1 млн. лв. Това е спад със 17% спрямо 2016 г. Данните на КРС показват, че тази низходяща тенденция се дължи преди всичко на спад в приходите на дребно и в по-малка степен при приходите на едро. Причините за това са устойчива тенденция за спад в броя на абонатите на мобилни телефонни услуги (7.2% между 2015 и 2017 г.), силна конкуренция между участниците на пазара, заради която цените на междумрежовите разговори са се свалили осезаемо, както и благоприятна за потребителите регулация на цените за разговори в роуминг в рамките на държавите от Европейския съюз.

Оптимистичният интернет пазар

Към края на 2017 г. 7.2 млн. абонати имат достъп до интернет. По-голямата част от тях - 5.45 млн. потребители, имат достъп до мобилен интернет. По-малката част - 1.79 млн. имат достъп до фиксиран интернет. Общите приходи в страната за 2017 г. в сегмента с доставка на интернет на дребно са 445 млн. лв.

Общият брой на абонатите с интернет достъп бележи увеличение от 7.7% спрямо края на 2016 г. Скокът при потребителите с мобилен интернет е още по-сериозен – 8.9% В доклада си КРС отбелязва също, че през 2017 г. трите мобилни оператора имат огромен ръст – над 60% - при клиентите на 4G мобилен интернет. Делът на абонатите с достъп до 4G мрежата вече е 49%.

Свиване на телевизията и радиото

Общите приходи от разпространение на радио и телевизия през 2017 г. са 254.4 млн. лв. Най-големият дял (86.4%) продължават да заемат приходите от предоставяне на услуги на дребно: кабелна, сателитна и интерактивна (IP) телевизия. Броят на регистрираните в КРС предприятия за доставка на кабелна телевизия са 236 – със 7 по-малко, отколкото през 2016 г. Доставчиците на сателитна ТВ остават три на брой - "Булсатком", БТК и "А1 България".

Докладът на КРС отбелязва спад в общия обем на приходите от разпространение на радио и телевизия, спад в броя на абонатите на дребно, спад в потреблението на услуги с включена телевизия в пакет, но нарастване на броя на потребителите на услуги за пренос или разпространение на радио и телевизионни програми на едро.

Бавната смърт на фиксираните телефонни услуги

Годишният доклад на КРС показва, че за поредна година се отчита спад в броя на фиксираните телефонни постове. Спадът за 2017 г. е 12.9% спрямо 2016 г., като тенденцията е темпът на понижение да се ускорява. През 2017 г. 49.3% от трафика е в рамките на мрежата. 22% е към други фиксирани мрежи, 15% - към мобилни мрежи, 2.2% към негеографски номера за услуги и 11.5% към мрежи в чужбина. Приходите от фиксирани телефонни услуги са 126.7 млн. лв., спад с 18.7% спрямо 2016 г.

Основен играч на пазара и почти пълен монополист остава БТК, която има пазарен дял от 64.4% по отношение на приходите. Това все пак е намаление от 3.1 пр. п. спрямо 2016 г. Конкуренти на БТК на пазара са "А1 България" и "Теленор".

Източник: КРС
Източник: КРС
Източник: КРС
Източник: КРС
Източник: КРС

Общият обем на пазара на електронни съобщения се свива, е основинят извод в годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Приходите на всички 842 предприятия, които работят в индустрията през 2017 г., са 2.44 млрд. лв., което е понижение от 1.5% Заради този спад делът на електронните съобщения от БВП вече е 2.5%, докато преди година е бил 2.7%.

Приходите на гласовите телефонни услуги също бележат огромен спад, от 1.13 млрд. лв. през 2015 г., до 734 млн. лв. през 2017 г. Сегментите с осезаем ръст са интернет услугите и пакетните услуги. Интернет приходите бележат ръст от 403 до 487 млн. лв. в рамките на две години, а пакетните услуги нарастват от 643 млн. лв. до 885 млн. лв. за същия период.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK