С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 юли 2018, 16:07, 11975 прочитания

Домусчиев загуби делото за промяна на приватизационния договор за БМФ

Собственикът на параходството ще трябва или да осигури нужния тонаж или да плаща неустойки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Арбитражният съд към Българската търговско-промишлена палата (БТПП) е прекратил производството по искането на компанията - собственик на Параходство "Български морски флот" (БМФ), за промяна на приватизационния договор, сключен през 2008 г. Това съобщиха от кабинета на вицепремиера Валери Симеонов на БТА.

Компанията, контролирана от братята Кирил и Георги Домусчиеви, водеше съдебни дела с цел да се промени ангажиментът им да поддържат определен тонаж на корабите. Неизпълнението на това условие би им коствало над 55 млн. лв. Оправданието им е, че има "стопанска непоносимост", тъй като корабният бизнес е изпаднал в криза малко след приватизацията на БМФ.


В началото на април 2017 г. Арбитражният съд при Българската търговско-промишлена палата излезе с решение, с което позволи договорът за приватизация на БМФ да бъде променен. Така на практика се създаде опасен прецедент приватизационните договори да могат да бъдат променяни, въпреки че това е забранено по закон и други собственици на бивши държавни активи също биха могли да не изпълнят изискванията за инвестиции, които са поели при покупките.

Още малко дела
Решението на арбитража обаче бе обжалвано пред ВКС по искова молба на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол. През есента на миналата година ВКС реши, че
арбитражът недопустимо е надхвърлил компетенциите си, тъй като искът за стопанска непоносимост "не случайно не е включен в обсега на тези, които могат да бъдат отнесени към арбитраж, тъй като разногласие между страните относно необходимостта от промяна в договора изобщо не би могло да възникне поради законовата забрана".

ВКС върна делото в арбитража, който сега вече преценява, че не е компетентен да се произнесе по този казус.



Стопанската непоносимост
Параходство "Български морски флот" беше приватизирано през 2008 г., като 70% от БМФ са собственост на "Кей Джи маритайм шипинг" на "Адванс пропъртис" - холдингът, обединяващ голяма част от бизнеса на братята Кирил и Георги Домусчиеви. Купувачът се сдоби тогава с общ тонаж от търговски кораби 1.4 млн. DWT (дедуейт).

Ангажимент по договора е към десетата година от сделката тонажът на корабите да е 1.3 млн. DWT. През 2018 г. средносписъчният плавателен състав да е 2360 души. Инвестициите в кораби да са 779.9 млн. лв. Средната им възраст да е под под 20 години, а поне 60% от тях да плават под български или европейски флаг.

Кризата от 2008 г. обаче потопи шипинга. Стъпвайки на пазарните трудности "Кей Джи маритайм шипинг" се опита да поиска изменение на договора за намаляване на въпросното изискване за тонаж на 880 хил. DWT, а за наетите да падне от 2360 на 803 души (това не беше прието от арбитража).

В очакване на новите кораби
След окончателното приключване на делата това, което предстои, е на 21 декември 2018 г. Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол да провери какво е изпълнението на приватизационния договор, напомня вицепремиерът. По негова оценка при установяване на неизпълнение ще бъде начислена неустойка в размер на приблизително 58 млн. лв.

Преди дни стана ясно, че китайската The Export – Import Bank of China ще осигури финансиране от 94.15 млн. долара на БМФ за изграждането на шест кораба за насипни товари. Корабите ще са 45 000-тонни бълкери с ледови клас и 30% по-нисък разход на гориво спрямо досегашните съдове със същата товароподемност (DWT). Плавателните съдове са били поръчани преди близо година и вече са в строеж, като първият от тях ще е на вода до средата на 2019 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ваканционните имоти се завръщат на картата с добри инвестиции Ваканционните имоти се завръщат на картата с добри инвестиции

Гарантирана доходност, атрактивни цени и възможността за семейна ваканция в домашен уют са сред основните фактори, които движат пазара

14 дек 2019, 382 прочитания

Халите 2020: Ресторанти, барове и фермерски храни 2 Халите 2020: Ресторанти, барове и фермерски храни

Motto и Spaghetti Kitchen, Manzo, Forno Cipollini, La Bottega, Mediterraneo, 33 Гастронавти, By The Way, Memento и др. са сред обектите, с които собствениците на сегашния пазар преговарят

13 дек 2019, 1436 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Сладоледите: По-европейски и леко по-скъпи

Пазарът на сладолед е малък, но растящ - с 16% през миналата година

Още от Капитал
Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

Не без сестра ми

Режисьорката Светла Цоцоркова за втория си пълнометражен филм "Сестра", който трупа награди преди българската премиера

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10