С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 юли 2018, 16:07, 6465 прочитания

Домусчиев загуби делото за промяна на приватизационния договор за БМФ

Собственикът на параходството ще трябва или да осигури нужния тонаж или да плаща неустойки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Плуват ли корабчета

Морската икономика на България се е удвоила между 2009 и 2016 г. Три четвърти от нея е туризъм, но извън него има няколко не особено популярни бизнеса, които също растат

10 авг 2018

ГЕРБ ще подкрепят ветото на президента, изпреварил ги

Прегласуването на лобистките промени в закона за приватизацията, приети с гласовете основно на ГЕРБ и ДПС, ще мине спешно до ваканцията

24 юли 2018

Наглият подарък за Домусчиев и Пеевски

Комбинация между двама патриоти и депутат от ГЕРБ спестява милиони на собствениците на БМФ, "Булгартабак", купувача на киноцентъра и още шепа приватизатори

19 юли 2018

Държавна китайска банка финансира Кирил Домусчиев

Споразумението за 94.15 млн. долара е за строителството на шест кораба на БМФ

8 юли 2018

Прокуратурата проверява Кирил Домусчиев

Софийската градска прокуратура е поискала сваляне на данъчната и осигурителна тайна за председателя на КРИБ

3 юли 2018

Мавродиев кредитира, Домусчиев номинира

За пръв път в управителния съвет на работодателската организация КРИБ влиза представител на държавата

17 апр 2018

Как флотът на Домусчиев затъна в непоносимост

Собственикът на Български морски флот иска промяна на приватизационния договор на параходството заради кризата

7 авг 2016
Арбитражният съд към Българската търговско-промишлена палата (БТПП) е прекратил производството по искането на компанията - собственик на Параходство "Български морски флот" (БМФ), за промяна на приватизационния договор, сключен през 2008 г. Това съобщиха от кабинета на вицепремиера Валери Симеонов на БТА.

Компанията, контролирана от братята Кирил и Георги Домусчиеви, водеше съдебни дела с цел да се промени ангажиментът им да поддържат определен тонаж на корабите. Неизпълнението на това условие би им коствало над 55 млн. лв. Оправданието им е, че има "стопанска непоносимост", тъй като корабният бизнес е изпаднал в криза малко след приватизацията на БМФ.


В началото на април 2017 г. Арбитражният съд при Българската търговско-промишлена палата излезе с решение, с което позволи договорът за приватизация на БМФ да бъде променен. Така на практика се създаде опасен прецедент приватизационните договори да могат да бъдат променяни, въпреки че това е забранено по закон и други собственици на бивши държавни активи също биха могли да не изпълнят изискванията за инвестиции, които са поели при покупките.

Още малко дела
Решението на арбитража обаче бе обжалвано пред ВКС по искова молба на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол. През есента на миналата година ВКС реши, че
арбитражът недопустимо е надхвърлил компетенциите си, тъй като искът за стопанска непоносимост "не случайно не е включен в обсега на тези, които могат да бъдат отнесени към арбитраж, тъй като разногласие между страните относно необходимостта от промяна в договора изобщо не би могло да възникне поради законовата забрана".

ВКС върна делото в арбитража, който сега вече преценява, че не е компетентен да се произнесе по този казус.



Стопанската непоносимост
Параходство "Български морски флот" беше приватизирано през 2008 г., като 70% от БМФ са собственост на "Кей Джи маритайм шипинг" на "Адванс пропъртис" - холдингът, обединяващ голяма част от бизнеса на братята Кирил и Георги Домусчиеви. Купувачът се сдоби тогава с общ тонаж от търговски кораби 1.4 млн. DWT (дедуейт).

Ангажимент по договора е към десетата година от сделката тонажът на корабите да е 1.3 млн. DWT. През 2018 г. средносписъчният плавателен състав да е 2360 души. Инвестициите в кораби да са 779.9 млн. лв. Средната им възраст да е под под 20 години, а поне 60% от тях да плават под български или европейски флаг.

Кризата от 2008 г. обаче потопи шипинга. Стъпвайки на пазарните трудности "Кей Джи маритайм шипинг" се опита да поиска изменение на договора за намаляване на въпросното изискване за тонаж на 880 хил. DWT, а за наетите да падне от 2360 на 803 души (това не беше прието от арбитража).

В очакване на новите кораби
След окончателното приключване на делата това, което предстои, е на 21 декември 2018 г. Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол да провери какво е изпълнението на приватизационния договор, напомня вицепремиерът. По негова оценка при установяване на неизпълнение ще бъде начислена неустойка в размер на приблизително 58 млн. лв.

Преди дни стана ясно, че китайската The Export – Import Bank of China ще осигури финансиране от 94.15 млн. долара на БМФ за изграждането на шест кораба за насипни товари. Корабите ще са 45 000-тонни бълкери с ледови клас и 30% по-нисък разход на гориво спрямо досегашните съдове със същата товароподемност (DWT). Плавателните съдове са били поръчани преди близо година и вече са в строеж, като първият от тях ще е на вода до средата на 2019 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

13 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:


  • Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
  • Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред региона и България
  • Най-важните сделки за годината и какво стои зад тях
  • Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2019
  • Защо за МСП е важно да са публични компании и каква подкрепа има за това
  • Нови инициативи в сектора за инвестиции с рисков капитал

Повече подробности на capital.bg/conference

Прочетете и това

Съдебен изпълнител продава имот на Ветко Арабаджиев в Емона до Черно море Съдебен изпълнител продава имот на Ветко Арабаджиев в Емона до Черно море

Длъжник е "Захарен комбинат - Пловдив" на издирвания бизнесмен

14 ное 2018, 1329 прочитания

Европейската комисия може да блокира сделката между Siemens и Alstom 1 Европейската комисия може да блокира сделката между Siemens и Alstom

Причината е, че новата компания би била доминираща на пазара на жп оборудване

14 ное 2018, 506 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Сладоледите: По-европейски и леко по-скъпи

Пазарът на сладолед е малък, но растящ - с 16% през миналата година

Умното разширяване на "Фесто"

Германската Festo изгражда развойно звено към българската си компания, в което до пет години ще работят над 200 души

Голямата работа на рекламните агенции

Кои са най-големите комуникационни групи в България, които управляват близо 280 млн. рекламни инвестиции и как дигитализацията променя бизнеса им

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Звезда и половина

Историкът Уилям Юинг за ретроспективата на легендарния фотограф Арнолд Нюман в София

Кино: "Бохемска рапсодия"

Силата на музиката в спектакъл за сърцето

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 45

Капитал

Брой 45 // 10.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Икономиките на ЕС и България се забавят, Brexit пред финал

Емисия

DAILY @7PM // 14.11.2018 Прочетете