Сладоледите: По-европейски и леко по-скъпи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сладоледите: По-европейски и леко по-скъпи

Сладоледите: По-европейски и леко по-скъпи

Пазарът на сладолед е малък, но растящ - с 16% през миналата година

Мара Георгиева
18090 прочитания

Растящ пазар, който за втори път изкуши британския гигант Unilever да купи български производител. В случая - великотърновската "Сладоледена фабрика", която произвежда под марката Denny. Предишната покупка беше на "Дарко" преди седем години. За периода се случиха още промени - швейцарската Nestle и британската R&R обединиха бизнеса си със сладолед и така в края на 2016 г. варненският производител стана "Фронери". А от този сезон продава и сладоледите Milka на "Монделийз". Отскоро другият в местния топ 3 - добричката "Изида", предлага Häagen Dazs, след като отдавна внася и продуктите на Mars.

Интересът на световните гиганти вероятно е заради покриването на целия регион, не защото продажбите тук са значими. Оценките за пазара варират между 100 и 160 млн. лв. годишно. Страната не е и голям износител - годишно за по около 10 млн. лв. се продават зад граница. Но пък както в много други сектори трендът е възходящ, като средният и високият клас сладоледи вече се търсят повече.

Колко е сладко

Продажбите в синхрон с икономиката очевидно се качват. При производителите ръстът за 2017 г. е малък: 2% до общо 91 млн. лв. (виж графиките). Но индивидуалната картина е различна: "Дарко" пада силно, докато другите растат.

Погледнат през продажбите, т.е. с надценки в крайни търговски обекти, пазарът е по-голям и по-растящ. Но това е за миналата година, а настоящата е със стаено притеснение заради хладното лято дотук.

"Пазарът на сладолед за 2017 се оценява на около 100 млн. лева и 70 милиона бройки, като в тази сума влизат продажбите на дребно в магазини, бензиностанции, лафки, хорека канала", казва Александър Цветанов, маркетинг мениджър на "Сладоледена фабрика".

По данни на агенция Nielsen през миналата година ръстът на пазара в обем е 10.7%, а в стойност нарастването е още по-голямо – 16.2%. От агенцията обаче уточняват, че следят този пазар само четири месеца в годината – от май до август. Освен това не отчитат продажбите на насипен сладолед, от машини, в сезонни туристически обекти, затова тяхното число е едва 91 млн. лв. Статистиката не хваща и продажбите в сивия сектор. По тези две причини представител на бранша твърди, че пазарът на сладолед в страната се оценява на около 160 млн. лева годишно.

Искам го веднага

Импулсните сладоледи (на клечка, фунийка, чашка) са най-търсени, като продажбите им нарастват с 15.9% и надхвърлят 60.6 млн. лв., отчита Nielsen. Продажбите на сладоледи в големи разфасовки (кутии) нарастват със 17% спрямо 2016 и са за над 30 млн. лв. през миналата година. Интересът към сладоледените торти и кексове е минимален, освен това те отчитат спад в стойност.

Най-предпочитани са сладоледите на клечка и във фунийка. "Те са със сравнително равни позиции, а продажбите им държат 80% дял в категорията "импулсни". Останалите 20% се заемат от сладоледи тип "сандвич", в малки кутии (до 200 мл) и др.", уточнява Александър Цветанов. Според него най-купувани са класическите вкусове - ванилия (млечен), шоколад, ягодов, горски плод. "Категорията до един лев е най-масова и в нея има доста голяма конкуренция. Най-много бройки се продават при продуктите с най-ниски цени, но това е напълно нормално за България", обобщава Цветанов.

Единствено в магазините с квадратура до 40 квадратни метра (т.нар. традиционна търговия) има спад на продадените количества сладолед през 2017. Всички останали обекти, които Nielsen наблюдава, отбелязват ръст в обем – хипермаркети, големи магазини с площ до 300 кв. метра, т.нар. удобни магазини (в които се продава и алкохол), а също и заведенията.

"Бавното умиране на магазините в категория "традиционна търговия" за сметка на хипермаркетите е тенденция, която е доста негативна за всички производители, защото веригите изискват прекалено големи отстъпки, за да продаваш в тях. Доста от фирмите в България работят на загуба в такива канали", коментира Александър Цветанов.

Големите 5

В топ 5 на фирмите според приходите от продажби на сладолед за 2017 са "Фронери България" (бивша "Нестле айс крийм България"), "Сладоледена фабрика" - Велико Търново (Deny Ice Cream), "Изида" - Добрич, "Джелато 2009" (Raffy), "Дарко" (Unilever). Тези пет компании държат близо 83% от пазара в стойност.

В сравнение с 2016 "Изида" и "Дарко" разменят местата си в класирането. През 2017 "Изида" отчита 30.8% ръст в стойност, а "Дарко" е със спад от 36.5%. "Джелато 2009" също отбелязва двуцифрен ръст (13%) на продажбите през миналата година, при "Сладоледена фабрика" той е 8.1%, а при "Фронери" - 1.8%.

Очакванията са за нови размествания на пазара. И причина за това е последната покупка в сектора - на 4 юли т.г. беше обявено официално, че британският концерн Unilever придобива "Сладоледена фабрика" – Велико Търново (виж карето). Очакванията са, че новото дружество ще обедини досегашните марки сладолед на Unilever (Big Milk, Eskimo, Cornetto, Carte D’Or, Magic, Twister) с бранда на "Сладоледена фабрика" - Denny Ice Cream, и ще увеличи пазарния си дял. Ако механично се съберат брандовете, догодина вицешампионът ще приближи лидера.

По-скъпи и здравословни

Търсенето на сладоледи в най-високия ценови клас се увеличава и това се обяснява със засилващия се интерес към здравословния начин на живот. "Този сегмент нараства с около 2-3% в стойност", коментира Калина Халачева, изпълнителен директор на софийската фирма "Корте Дилето", която произвежда сладолед с естествени съставки под марките Coppa della Maga и Arcobaleno (само за хорека).

"Високите очаквания към вкуса на сладоледа стават все по-определящ фактор при вземане на решение за покупка. Нараства броят на любителите на сладолед, за които е важен съставът на предлагания продукт. Те най-често се интересуват от рецепти, които са разработени без добавени растителни мазнини, без консерванти, с естествени аромати и оцветители", коментира Младен Матеев, управител на "Изида". От шест години компанията си партнира с Mars Ice Cream и притежава ексклузивни права за продажбата на няколко марки сладолед във високия сегмент - Mars, Snickers, Bounty, Twix. От 2017 "Изида" вече е официален дистрибутор и на сладоледите Häagen Dazs (виж карето).

От този сезон "Фронери България" пък пое дистрибуцията на марките сладолед на "Монделийз" - Milka, Oreo, Toblerone, които също са във високия ценови клас.

С нуждата от продукти, които залагат все повече на естествени съставки, се обясняват и нарастващите предложения от занаятчийски сладолед, изработван на място в сладкарници и ресторанти.

Заради топлото време продажбите на сладолед през 2018 започнаха по-рано. Но проливните дъждове през юни и началото на юли прекъснаха възходящия тренд и затова производителите се въздържат да правят прогнози за сезона.

Häagen Dazs в България

От 2017 "Изида" – Добрич, е единствен официален партньор на световния хранителен гигант General Mills за сладоледа Häagen Dazs в България. Сътрудничеството започва след кратък опит на чуждестранната компания да навлезе на българския пазар чрез предлагане на продукта в заведения. "В началото на 2017 г. от централата на General Mills в Хамбург се свързаха с нас с предложение за дискусия относно евентуално партньорство", коментира за "Капитал" Младен Матеев, собственик и управител на "Изида". По това време General Mills вече са приели дългосрочна програма за разрастване на пазарите на Häagen Dazs в Европа чрез промяна на бизнес модела и продуктовото портфолио. "Ако към онзи момент Häagen Dazs се асоциираше предимно със специализираните салони за сервиране на сладолед и с разфасовки за споделена консумация, от 2016 г General Mills бяха започнали производство на импулсни сладоледи (на клечка) и разширяваха портфолиото си от пакетиран сладолед в чашка. По същото време нашата компания чрез търговската си марка Old Time вече разработваше една пазарна ниша - предлагане на сладолед, чиято рецепта се основава на естествени съставки, липса на изкуствени оцветители, сладолед без Е-та в рецептата, което съвпада изцяло с продуктовата концепция на марката Häagen Dazs", обясни Матеев.

Разработена е обща стратегия за навлизане на пазара. "След приключване на преговорите разполагахме с по-малко от месец за пазарното лансиране на марката, но се справихме", обобщи Младен Матеев.

Häagen Dazs се произвежда в завода на General Mills в Южна Франция. Продуктът се предлага в различни типове търговски обекти, както и във фризери, които са брандирани с Häagen Dazs, с Mars Ice Cream или с "Изида". Портфолиото е от близо 20 продукта. Сладоледът се предлага под различна форма - в миничашка, седем вкуса на клечка, шест вкуса в опаковки от 500 мл, два варианта за сладолед тип "сандвич". Цената за 500 мл например е около 13 лв.

Сделката за Denny Ice Cream

Великотърновската "Сладоледена фабрика" е основана през 1993 г. от Цветан Цветанов и братовчед му Румен Данчев. Освен тях сега съдружници са и синовете на Цветанов - Александър и Вилиян. Дружеството произвежда под марката Denny Ice Cream. Компанията работи основно за българския пазар, но има и износ. Приходите през 2017 г. са нараснали до 12 млн. лв. при 11 млн. лв. за предходната, а печалбата се удвоява до над 2.2 млн. лв.

Фабриката на дружеството е във Велико Търново, а през 2016 г. то инвестира над 5 млн. лв. и в ново предприятие в региона - в промишлената зона на Дебелец, което утрои капацитета му.

Цената на сделката с Unilever не е обявена, като първо трябва разрешение от Комисията за защита на конкуренцията. Плановете на новия собственик са българското подразделение за сладоледи на Unilever и великотърновската компания да се слеят.

Растящ пазар, който за втори път изкуши британския гигант Unilever да купи български производител. В случая - великотърновската "Сладоледена фабрика", която произвежда под марката Denny. Предишната покупка беше на "Дарко" преди седем години. За периода се случиха още промени - швейцарската Nestle и британската R&R обединиха бизнеса си със сладолед и така в края на 2016 г. варненският производител стана "Фронери". А от този сезон продава и сладоледите Milka на "Монделийз". Отскоро другият в местния топ 3 - добричката "Изида", предлага Häagen Dazs, след като отдавна внася и продуктите на Mars.

Интересът на световните гиганти вероятно е заради покриването на целия регион, не защото продажбите тук са значими. Оценките за пазара варират между 100 и 160 млн. лв. годишно. Страната не е и голям износител - годишно за по около 10 млн. лв. се продават зад граница. Но пък както в много други сектори трендът е възходящ, като средният и високият клас сладоледи вече се търсят повече.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    "...лафки..."?

  • 2
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Всички днешни сладоледи са боклук. Без каквато и да било носталгия към комунистическото време трябва да споделя, че някогашният прост сметанов сладолед в кутии по 500 г без никакви добавки и украшения беше върхът.
    Разбира се, заради един сладолед не бих искала да се върна в миналото.

  • 3
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    До коментар [#2] от "evpetra":

    Така е. По времето на соца и сухите пасти в кутии също бяха изключително вкусни, каквито днес няма.

    При по-добри финансови възможности на домакинствата пазарът на сладоледи може още да се увеличи, дори като абсолютен брой потребителите да се свиват.

  • 4
    tri avatar :-|
    tri

    Спрете се с тази носталгия по миналото. Има стотици видове сладолед и поне половината от тях са с много по-добри вкусови качества. Няма кой знае каква философия да се направи сладолед като "едно време". Гововим за прясно мляко подяволите, вкуса му преди 30 години си беше същият. И не че го няма, просто този вкус, с който са свикнали родените преди 80-те, не говори нищо на младите сега. Дори Изида имат сметанов сладолед без растителни мазнини, който е с подобен вкус а те дори не са най-доброто на пазара.
    Много ясно, че евтините семейни опаковки ще са пълни с растителни мазнини и аромата на прясното мляко ще се губи. При сладоледите не всичко се свежда масово предлаганите в кварталните магазини.
    Häagen Dazs не са лоши но не са и най-доброто.

  • 5
    t3eo avatar :-|
    t3eo

    Голяма реклама на фирми масово подаващи сладолед с палмово масло вместо мляко. Сори, ама няма никакъв шанс да си купя техните продукти. В София си намирам малки магазини продаващи от една малка от Монтана, хем няма палма, хем цените са им далеч по-нормални.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK