С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 13 юли 2018, 11:43, 8634 прочитания

Сладоледите: По-европейски и леко по-скъпи

Пазарът на сладолед е малък, но растящ - с 16% през миналата година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Растящ пазар, който за втори път изкуши британския гигант Unilever да купи български производител. В случая - великотърновската "Сладоледена фабрика", която произвежда под марката Denny. Предишната покупка беше на "Дарко" преди седем години. За периода се случиха още промени - швейцарската Nestle и британската R&R обединиха бизнеса си със сладолед и така в края на 2016 г. варненският производител стана "Фронери". А от този сезон продава и сладоледите Milka на "Монделийз". Отскоро другият в местния топ 3 - добричката "Изида", предлага Häagen Dazs, след като отдавна внася и продуктите на Mars.

Интересът на световните гиганти вероятно е заради покриването на целия регион, не защото продажбите тук са значими. Оценките за пазара варират между 100 и 160 млн. лв. годишно. Страната не е и голям износител - годишно за по около 10 млн. лв. се продават зад граница. Но пък както в много други сектори трендът е възходящ, като средният и високият клас сладоледи вече се търсят повече.


Колко е сладко

Продажбите в синхрон с икономиката очевидно се качват. При производителите ръстът за 2017 г. е малък: 2% до общо 91 млн. лв. (виж графиките). Но индивидуалната картина е различна: "Дарко" пада силно, докато другите растат.

Погледнат през продажбите, т.е. с надценки в крайни търговски обекти, пазарът е по-голям и по-растящ. Но това е за миналата година, а настоящата е със стаено притеснение заради хладното лято дотук.



"Пазарът на сладолед за 2017 се оценява на около 100 млн. лева и 70 милиона бройки, като в тази сума влизат продажбите на дребно в магазини, бензиностанции, лафки, хорека канала", казва Александър Цветанов, маркетинг мениджър на "Сладоледена фабрика".

По данни на агенция Nielsen през миналата година ръстът на пазара в обем е 10.7%, а в стойност нарастването е още по-голямо – 16.2%. От агенцията обаче уточняват, че следят този пазар само четири месеца в годината – от май до август. Освен това не отчитат продажбите на насипен сладолед, от машини, в сезонни туристически обекти, затова тяхното число е едва 91 млн. лв. Статистиката не хваща и продажбите в сивия сектор. По тези две причини представител на бранша твърди, че пазарът на сладолед в страната се оценява на около 160 млн. лева годишно.

Искам го веднага

Импулсните сладоледи (на клечка, фунийка, чашка) са най-търсени, като продажбите им нарастват с 15.9% и надхвърлят 60.6 млн. лв., отчита Nielsen. Продажбите на сладоледи в големи разфасовки (кутии) нарастват със 17% спрямо 2016 и са за над 30 млн. лв. през миналата година. Интересът към сладоледените торти и кексове е минимален, освен това те отчитат спад в стойност.

Най-предпочитани са сладоледите на клечка и във фунийка. "Те са със сравнително равни позиции, а продажбите им държат 80% дял в категорията "импулсни". Останалите 20% се заемат от сладоледи тип "сандвич", в малки кутии (до 200 мл) и др.", уточнява Александър Цветанов. Според него най-купувани са класическите вкусове - ванилия (млечен), шоколад, ягодов, горски плод. "Категорията до един лев е най-масова и в нея има доста голяма конкуренция. Най-много бройки се продават при продуктите с най-ниски цени, но това е напълно нормално за България", обобщава Цветанов.

Единствено в магазините с квадратура до 40 квадратни метра (т.нар. традиционна търговия) има спад на продадените количества сладолед през 2017. Всички останали обекти, които Nielsen наблюдава, отбелязват ръст в обем – хипермаркети, големи магазини с площ до 300 кв. метра, т.нар. удобни магазини (в които се продава и алкохол), а също и заведенията.

"Бавното умиране на магазините в категория "традиционна търговия" за сметка на хипермаркетите е тенденция, която е доста негативна за всички производители, защото веригите изискват прекалено големи отстъпки, за да продаваш в тях. Доста от фирмите в България работят на загуба в такива канали", коментира Александър Цветанов.

Големите 5

В топ 5 на фирмите според приходите от продажби на сладолед за 2017 са "Фронери България" (бивша "Нестле айс крийм България"), "Сладоледена фабрика" - Велико Търново (Deny Ice Cream), "Изида" - Добрич, "Джелато 2009" (Raffy), "Дарко" (Unilever). Тези пет компании държат близо 83% от пазара в стойност.
В сравнение с 2016 "Изида" и "Дарко" разменят местата си в класирането. През 2017 "Изида" отчита 30.8% ръст в стойност, а "Дарко" е със спад от 36.5%. "Джелато 2009" също отбелязва двуцифрен ръст (13%) на продажбите през миналата година, при "Сладоледена фабрика" той е 8.1%, а при "Фронери" - 1.8%.

Очакванията са за нови размествания на пазара. И причина за това е последната покупка в сектора - на 4 юли т.г. беше обявено официално, че британският концерн Unilever придобива "Сладоледена фабрика" – Велико Търново (виж карето). Очакванията са, че новото дружество ще обедини досегашните марки сладолед на Unilever (Big Milk, Eskimo, Cornetto, Carte D’Or, Magic, Twister) с бранда на "Сладоледена фабрика" - Denny Ice Cream, и ще увеличи пазарния си дял. Ако механично се съберат брандовете, догодина вицешампионът ще приближи лидера.

По-скъпи и здравословни

Търсенето на сладоледи в най-високия ценови клас се увеличава и това се обяснява със засилващия се интерес към здравословния начин на живот. "Този сегмент нараства с около 2-3% в стойност", коментира Калина Халачева, изпълнителен директор на софийската фирма "Корте Дилето", която произвежда сладолед с естествени съставки под марките Coppa della Maga и Arcobaleno (само за хорека).

"Високите очаквания към вкуса на сладоледа стават все по-определящ фактор при вземане на решение за покупка. Нараства броят на любителите на сладолед, за които е важен съставът на предлагания продукт. Те най-често се интересуват от рецепти, които са разработени без добавени растителни мазнини, без консерванти, с естествени аромати и оцветители", коментира Младен Матеев, управител на "Изида". От шест години компанията си партнира с Mars Ice Cream и притежава ексклузивни права за продажбата на няколко марки сладолед във високия сегмент - Mars, Snickers, Bounty, Twix. От 2017 "Изида" вече е официален дистрибутор и на сладоледите Häagen Dazs (виж карето).
От този сезон "Фронери България" пък пое дистрибуцията на марките сладолед на "Монделийз" - Milka, Oreo, Toblerone, които също са във високия ценови клас.

С нуждата от продукти, които залагат все повече на естествени съставки, се обясняват и нарастващите предложения от занаятчийски сладолед, изработван на място в сладкарници и ресторанти.

Заради топлото време продажбите на сладолед през 2018 започнаха по-рано. Но проливните дъждове през юни и началото на юли прекъснаха възходящия тренд и затова производителите се въздържат да правят прогнози за сезона.
Häagen Dazs в България

От 2017 "Изида" – Добрич, е единствен официален партньор на световния хранителен гигант General Mills за сладоледа Häagen Dazs в България. Сътрудничеството започва след кратък опит на чуждестранната компания да навлезе на българския пазар чрез предлагане на продукта в заведения. "В началото на 2017 г. от централата на General Mills в Хамбург се свързаха с нас с предложение за дискусия относно евентуално партньорство", коментира за "Капитал" Младен Матеев, собственик и управител на "Изида". По това време General Mills вече са приели дългосрочна програма за разрастване на пазарите на Häagen Dazs в Европа чрез промяна на бизнес модела и продуктовото портфолио. "Ако към онзи момент Häagen Dazs се асоциираше предимно със специализираните салони за сервиране на сладолед и с разфасовки за споделена консумация, от 2016 г General Mills бяха започнали производство на импулсни сладоледи (на клечка) и разширяваха портфолиото си от пакетиран сладолед в чашка. По същото време нашата компания чрез търговската си марка Old Time вече разработваше една пазарна ниша - предлагане на сладолед, чиято рецепта се основава на естествени съставки, липса на изкуствени оцветители, сладолед без Е-та в рецептата, което съвпада изцяло с продуктовата концепция на марката Häagen Dazs", обясни Матеев.
Разработена е обща стратегия за навлизане на пазара. "След приключване на преговорите разполагахме с по-малко от месец за пазарното лансиране на марката, но се справихме", обобщи Младен Матеев.
Häagen Dazs се произвежда в завода на General Mills в Южна Франция. Продуктът се предлага в различни типове търговски обекти, както и във фризери, които са брандирани с Häagen Dazs, с Mars Ice Cream или с "Изида". Портфолиото е от близо 20 продукта. Сладоледът се предлага под различна форма - в миничашка, седем вкуса на клечка, шест вкуса в опаковки от 500 мл, два варианта за сладолед тип "сандвич". Цената за 500 мл например е около 13 лв.
Сделката за Denny Ice Cream

Великотърновската "Сладоледена фабрика" е основана през 1993 г. от Цветан Цветанов и братовчед му Румен Данчев. Освен тях сега съдружници са и синовете на Цветанов - Александър и Вилиян. Дружеството произвежда под марката Denny Ice Cream. Компанията работи основно за българския пазар, но има и износ. Приходите през 2017 г. са нараснали до 12 млн. лв. при 11 млн. лв. за предходната, а печалбата се удвоява до над 2.2 млн. лв.
Фабриката на дружеството е във Велико Търново, а през 2016 г. то инвестира над 5 млн. лв. и в ново предприятие в региона - в промишлената зона на Дебелец, което утрои капацитета му.
Цената на сделката с Unilever не е обявена, като първо трябва разрешение от Комисията за защита на конкуренцията. Плановете на новия собственик са българското подразделение за сладоледи на Unilever и великотърновската компания да се слеят.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

11 април 2019г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия


Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Тенденции при онлайн пазаруването и нови бизнес модели в ерата на онлайн търговията
  • Иновативни услуги и ритейл стратегии
  • Бъдещето на физическите магазини и кои са най-добрите магазини в Европа
  • Как компаниите да предоставят най-доброто дигитално и физическо преживяване на своите клиенти
  • Как технологиите променят начина, по който пазаруваме
  • Нови форми на електронни разплащания
  • Иновации в логистиката при електронната търговия
  • Нарастващата значимост на маркетплейс платформите и какво следва за тях

Към регистрацията

Прочетете и това

Coca-Cola HBC купува сръбската компания за захарни изделия за 260 млн. евро Coca-Cola HBC купува сръбската компания за захарни изделия за 260 млн. евро

Бутилиращата компания придобива Bambi от Mid Europa Partners

18 фев 2019, 223 прочитания

Белият дом получи дългоочаквания доклад за автомитата от Министерството на търговията Белият дом получи дългоочаквания доклад за автомитата от Министерството на търговията

Препоръките могат да доведат до налагането на мита от 25%, което ще доведе до силна реакция от сектора

18 фев 2019, 305 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Ciao, Роналдо*

С преминаването си в италианския шампион "Ювентус" португалската суперзвезда може да промени много в европейския футболен бизнес

Отрова в руската салата

Реакцията на прокуратурата и правителството по отравянето на оръжейника Емилиян Гебрев се превръща в демонстрация на зависимостта от Москва

Ти декларира ли биткойна?

Данъчните отново напомниха, че печалбите от търговия и сделки с криптовалути се облагат

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Ах, Мария

Излезе първата книга на създателката на блога Brain Pickings

Дивото зове

Трима утвърдени български приключенски фотографи и техните "работни дни" на открито

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Всички местни строители искат "Кресна", инфлацията леко расте, американска инвестиция в Добрич

Емисия

DAILY @7AM // 18.02.2019 Прочетете