Китайци на летище Пловдив няма да има
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Китайци на летище Пловдив няма да има

Китайци на летище Пловдив няма да има

HNA Airport Group няма да подпише договора за концесията. Възможно е да се преговаря с втория кандидат - консорциум между ПИМК и индустриалната зона "Тракия"

Калина Горанова
19804 прочитания

© Цветелина Белутова


Концесионирането на летище Пловдив от китайци няма да се състои. Това стана ясно, след като от китайския партньор в обединението, спечелило концесията на летище Пловдив - HNA Airport Group, са съобщили официално новината на техния представител Асен Василев. Той коментира пред "Капитал", че китайската компания няма да успее да приключи с вътрешните си одобрения на бъдещата сделка.

Срокът за подписване на договора с българската държава изтичаше утре. Веднъж той вече беше удължен с един месец по китайска молба с решение на Министерския съвет в средата на юни. С провала на концесията на летище Пловдив китайските инвеститори за пореден път доказаха това, което всички знаят за тях - те просто не се случват, поне не и в България.

На 3 юли по време на ваканция в Прованс в Югоизточна Франция при трагичен инцидент загина съпредседателя и основател на китайския конгломерат Уанг Джен. Това беше предшествано от големи финансови проблеми на конгломерата по света и освобождаването от активи.

Шанс за втория

Вторият претендент за летището беше "Консорциум Летище Пловдив", съставен от "Тракия икономическа зона" и автотранспортната ПИМК. Последната междувременно спечели концесията на интермодалния терминал край града на тепетата.

Офертата на пловдивското обединение предвиждаше 120 хил. лв. фиксирано концесионно възнаграждение и плаващо от 6% от приходите. Идеята на местните компании беше да се изгради карго терминал, като след това да се намери специализирана фирма, която да го оперира. По отношение на пътниците, надеждите бяха в следващите 10 години те да достигнат 1 млн., а при достигане на максималния капацитет на настоящия пътнически терминал да се построи още един.

Към момента обаче от "Тракия икономическа зона" не могат да коментират, какви ще са процедурите от този момент на сетне.

Големи китайски обещания

Китайската оферта спечели надпреварата за 35-годишната концесия с доста по-грандиозни обещания. Офертата за инвестиции беше 79 млн. евро. Концесионното възнаграждение - 600 хил. лв. фиксирана част и 6% от приходите плаващо.

Бъдещият концесионер виждаше летище Пловдив като карго хъб и предвиждаше да се построят два карго терминала и складове зад тях. Отделно щеше да има и два хангара за ремонт и поддръжка, като оператор на базата най-вероятно щеше да бъде израелската компания Israel Aerospace Industries. Предвиждаше се да се открие и линия между Пловдив и Китай три пъти седмично.

И горчивата реалност

Китайската история започва от един малък авиопревозвач. Впоследствие компанията се превръща в конгломерат в сферата на авиацията, туризма, недвижимите имоти, финансите и т.н. с активи и имоти за над 200 млрд. долара. През 2016 г. групата придоби кетъринг компанията Gategroup, част от швейцарската Swiss. Конгломератът участваше активно в мащабни сделки през годините. HNA влезе сред акционерите на Deutsche Bank и Hilton Worldwide.

Успоредно с обявяването на избора на правителството за концесионер на летище Пловдив обаче започнаха да излизат наяве и проблемите на китайския конгломерат. Той започна да се освобождава от собственост, от една страна, за да спази разпоредбите на китайското правителство за ограничаване на чуждите инвестиции. А от друга, за да намали огромните си задължения, резултат от голямата й експанзия през последните няколко години.

HNA Group Co. започна да разпродава активи в Ню Йорк, Сидни, Лондон. За да намали дълга си, продаде международни активи на стойност 15 млрд. долара, включително и дела си в Hilton. Освен това компанията отказа оферта за придобиването на австралийски логистичен бизнес за 280 млн. долара.

Концесионирането на летище Пловдив от китайци няма да се състои. Това стана ясно, след като от китайския партньор в обединението, спечелило концесията на летище Пловдив - HNA Airport Group, са съобщили официално новината на техния представител Асен Василев. Той коментира пред "Капитал", че китайската компания няма да успее да приключи с вътрешните си одобрения на бъдещата сделка.

Срокът за подписване на договора с българската държава изтичаше утре. Веднъж той вече беше удължен с един месец по китайска молба с решение на Министерския съвет в средата на юни. С провала на концесията на летище Пловдив китайските инвеститори за пореден път доказаха това, което всички знаят за тях - те просто не се случват, поне не и в България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Гигански китайски летищен оператор за пловдивското летище - звучеше твърде хубаво за да се случи....точно както всички други грандомански китайски обещания в България досега.

  • 2
    cose avatar :-|
    cose

    След като към пловдивското летище от години няма интерес, защо не се инвестира в летището в Стара Загора, което логистично е доста по-добре свързано с магистрала Тракия и транспортния коридор от Цариград/Бяло море до Букурещ?

  • 3
    hifi_hifi avatar :-|
    hifi_hifi

    още като излезе новината писах, че не съм много оптимистично настроен... и за съжаление така се получи

  • 4
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)

    До коментар [#2] от "cose":
    То е наистина прекалено малко, за съжаление...

  • 5
    riazor_bg avatar :-|
    riazor_bg

    Поредната китайска мега инвестиция шумно отразявана от медии и правиделство в България отиде на театър

  • 6
    milipili avatar :-|
    Скакауец

    Цветелина този път стъпи на криво...

  • 7
    skyfighter avatar :-|
    skyfighter

    Китайците имат големи проблеми напоследик, загина един от шефовете им, имат много дълг, нищо не е станало фатално. Летището може да се развива за сега и без да е дадено на концесия, има капацитет. Офертата на местните е доста слаба финансово, но те нямат опит с летище.

  • 8
    ikar82 avatar :-|
    ikar82

    Хайнан Груп имат финансови затруднения напоследък. Имат произведени за тях самолети ,които не са платени и Airbus ги е паркирал в Тулуза .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK