С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
20 юли 2018, 14:14, 7157 прочитания

(Хипер)Наука за офиси

Българско-американската компания HyperScience прави софтуер за оптимизация на документацията в големи компании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Всеки ден по света се използва неизчислимо количество хартия. Компании и държавна администрация губят също толкова неизчислимо време в това не само да подготвят документация, но много често и да я разчетат и разберат – на пръв поглед дребни проблеми, на които доскоро никой не обръщаше внимание. Българско-американската IT компания HyperScience насочва усилията си именно към тези проблеми, като автоматизира работата на компаниите и оптимизира документацията чрез софтуер, базиран на изкуствен интелект и машинно самообучение.

Умен софтуер


"Мисията на HyperScience е да развива машинното самообучение, за да могат големите компании да работят по-ефективно", казва пред "Капитал" Тим Калимов, вицепрезидент във фирмата, отговарящ за продукти и услуги. HyperScience е основана през 2013 г. от американеца Питър Бродски и българите Красимир Маринов и Владимир Цанков. Дружеството разработва софтуер, който автоматизира някои от административните процеси в един офис. Основната насоченост на продукта е към финансовия сектор, където тези процеси са основна причина за забавеното функциониране на дадена банка. Пример за работата на алгоритмите на HyperScience са различните формуляри, които постъпват в една финансова институция – вместо от служители благодарение на HyperScience те се обработват от софтуер и се превръщат в бази данни и удобна за използване информация.

Идеята се ражда с възхода на технологиите в сферата на машинното самообучение. Тогава тримата основатели са свидетели, че почти всички софтуерни инженери в тази сфера са привлечени в някоя от големите технологични компании и е проблем да бъдат назначени такива специалисти в много други фирми. Така те решават да създават продукт, който да върши тази работа вместо експертите.

Самият Калимов се присъединява към HyperScience през май 2016 г. Той отговаря за продуктите и изпълнението на поръчките. Според него сега компанията е много различна от първите си години. "През 2016 г. във фирмата имаше около 15 души и аз бях първият, който не е инженер." В момента HyperScience има 60 служители в двата си офиса в Ню Йорк и София. В България е и основното ядро от разработчици. Приходите на българското дружество "Хайпърсайънс" за 2017 г. са 4.59 млн. лв., 60% увеличение спрямо 2016 г. при печалба от 117 хил. лв.



Инвеститорски интерес

HyperScience се радва на интерес от инвеститори още от самото си начало. През юни 2014 г. компанията получава финансиране от фонда Third Kind Venture Capital, като тогава размерът му не е обявен. Впоследствие други два фонда - FirstMark Capital и Felicis Ventures, влагат в HyperScience още общо почти 19 млн. долара. Още през 2016 г. двамата български съоснователи коментират пред "Капитал", че са имали поне две предложения компанията да бъде закупена, но те са били отхвърлени.

Последната инвестиция в компанията е от май тази година и идва от австралийската застрахователна компания QBE Insurance Group, която участва чрез звеното си QBE Ventures. Сумата на капиталовложението не беше обявена. Освен това QBE се превръща и в един от най-големите клиенти на HyperScience. Калимов казва, че двете договорки не са обвързани. "QBE прави две неща: инвестира и се надява на възвръщаемост. Те виждат потенциал в компанията, но същевременно виждат потенциал и в нашия продукт."

Работата с QBE Insurance е голям успех за HyperScience, но този успех не е изненадващ. Калимов казва, че още от началото компанията се насочва към две бизнес вертикали – сектора на финансовите услуги и застраховането, защото там бизнесите често са затрупани под лавина от хартия. "Всичко в тези индустрии изисква документация и си дадохме сметка, че това е добро начало за нашия продукт и той работи добре на тези пазари", казва мениджърът. Следващата цел за HyperScience е здравният и правителственият сектор, където множеството документи също са всеизвестен проблем.

"Целта ни е да работим с повече компании, които в ежедневието си постоянно използват хартиени документи - клиентите им най-често изпращат документи като PDF файл. Компютърът трябва да разчете този PDF файл, но не може да го направи без система за машинно самообучение. Смятаме, че повечето индустрии ще спечелят от продукта, който ние развиваме", казва Калимов.

В бъдеще: повече продукти, повече клиенти

Към момента компанията разработва два основни продукта – HyperEXTRACT Forms за обработка на шаблонни бланки, които са винаги еднакви, и HyperEXTRACT Flex – по-сложен софтуер за полуструктурирани документи. Чрез машинното самообучение софтуерът изкарва от нужната и определена от потребителя информация, дори тя да е разположена на различни места.

Калимов казва, че HyperScience вече мисли за създаване на повече продукти и услуги, но в краткосрочен план двата настоящи остават основен фокус. Едно от предизвикателствата пред HyperScience е, че за момента фирмата е насочена изцяло към англоезичните пазари. За други държави тя ще трябва да промени почти изцяло продукта си, за да може софтуерът да разчита още езици.

"В момента имаме клиенти на три различни континента. Нашият фокус е върху английски говорещия свят, но търсим начин как да излезем от него", казва Калимов. "Поддържаме сложен баланс, защото има много възможности извън САЩ, от които искаме да се възползваме, но, от друга страна, е хубаво да останем фокусирани, защото това е едно от основните ни предимства", допълва мениджърът.

В бъдеще HyperScience вече има готовност и да инвестира, за да се разраства с по-бързи темпове. Софтуерът на компанията е лесен за разпространение и HyperScience има ясна представа кои са клиентите, които търсят. "Хубавото на софтуера е, че го създаваш, за да се ползва по много различни начини. След като вече го имаме, сме сигурни, че няма да започнем от нулата", завършва Калимов.
- Приемате ли се все още за стартъп?
Tим Калимов: Реалността е, че на повечето пазари, където искаме да продаваме, никой не е чувал за нас. Затова, докато не достигнем момента, в който това вече няма да е така, ние си оставаме стартъп. Стартираща компания си, докато не си доказал, че имаш устойчив, самоиздържащ се бизнес модел, който расте. Отнема повече от десетилетие на фирмите да достигнат това положение, а нас ни има от едва няколко години.

- Каква е структурата на компанията?
По-голямата част от управлението, както и търговските ни екипи са базирани в Ню Йорк, в София се намира основата ни инженерна база. Разликата в заплатите е фактор, който се обуславя от пазара, но дори по-важен е факторът с талантите в София.

- Застрашава ли продуктът ви работни места?
Мислили сме много по този въпрос. За момента, що се отнася до нашите клиенти, отговорът е не, поне досега. Софтуерът ни позволява на компаниите да вършат определени задачи по-бързо и съответно да предлагат по-добро отношение към техните клиенти. Говорили сме с компании, които казват, че искат да се развиват по-бързо, но не успяват, защото не работят достатъчно бързо, и тук нашият софтуер им помага. Съществуват обаче по-големите въпроси за изкуствения интелект и влиянието му върху пазара на труда. Ние като компания трябва да мислим по този въпрос, но и правителствата трябва да направят същото.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

11 април 2019г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия


Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Тенденции при онлайн пазаруването и нови бизнес модели в ерата на онлайн търговията
  • Иновативни услуги и ритейл стратегии
  • Бъдещето на физическите магазини и кои са най-добрите магазини в Европа
  • Как компаниите да предоставят най-доброто дигитално и физическо преживяване на своите клиенти
  • Как технологиите променят начина, по който пазаруваме
  • Нови форми на електронни разплащания
  • Иновации в логистиката при електронната търговия
  • Нарастващата значимост на маркетплейс платформите и какво следва за тях

Към регистрацията

Прочетете и това

Негласната война между Renault и Nissan Негласната война между Renault и Nissan

Renault постави въпроса за ангажимента на Nissan към алианса, докато японската компания обвини френския си патньор, че създава пречки за разследването на бившия му главен изпълнителен директор

17 фев 2019, 1176 прочитания

Как производството на Airbus A380 излезе от пистата Как производството на Airbus A380 излезе от пистата

Airbus спира да прави най-големия пътнически самолет, последните доставки ще приключат през 2021 г.

17 фев 2019, 1756 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Tilray е първият производител на марихуана, който излиза на борсата в САЩ

Акциите на канадската компания се търгуваха за 17 долара в началото на търговията, което е над очакванията на пазара

Жилищен живот за терена на безалкохолния завод в София

Пловдивската фирма за метали "Хъс" строи комплекс върху 50 дка до Ловния парк в София

Задава ли се нова ядрена надпревара

Оттеглянето на САЩ и Русия от договора за ракетите със среден и малък обсег ще подкопае най-вече сигурността на Европа

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Sisters аre doin' it for themselves

Първият македонски филм на Берлинале "Господ съществува, името й е Петруня" спечели публиката с позицията си за ролята на жената

Как (не) живеем

Кураторката Вера Млечевска за въпросите, които поставя предстоящото българско участие на Венецианското биенале

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Всички местни строители искат "Кресна", инфлацията леко расте, американска инвестиция в Добрич

Емисия

DAILY @7AM // 18.02.2019 Прочетете