Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 20 юли 2018, 13:33, 6605 прочитания

Краят на една ера

36-годишният Роджър Федерер прекъсна дългогодишното си партньорство с Nike и сключи 10-годишен договор с японската Uniqlo

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Глобални компании все повече залагат на спонсорства с известни спортисти. Тази индустрия процъфтява и по независими оценки се оценява на над 62 млрд. долара.

Светът на спортния маркетинг се променя постоянно, и то с бързи темпове. През последните години социалните медии се превърнаха във важен компонент от рекламата, а компаниите все повече се фокусират върху мегадоговори със спортни звезди, които да рекламират техните марки. Индустрията процъфтява и се оценява на над 62 млрд. долара. Което се доказва и от последната сделка на тенис звездата Роджър Федерер с японската

Чао, Федерер


В края на юни настъпи краят на едно от най-успешните сътрудничества в света на спорта. Роджър Федерер вече няма да носи екипировка на Nike. Тенис маестрото изненадващо излезе за първия си мач на Уимбълдън с облекло на Uniqlo, а японската компания обяви швейцареца за новия си глобален посланик.

През кариерата си носителят на 20 титли от Големия шлем бе обличан от американския гигант Nike. Най-големият производител на спортно облекло в света плащаше на Федерер по 10 млн. долара на година, за да бъде рекламното му лице. Сега 36-годишният тенисист ще получава далеч повече - по 30 млн. долара на година през следващото десетилетие, без да има значение кога ще сложи край на професионалната си кариера. Маратонките му обаче остават Nike, тъй като японската компания не произвежда обувки.

Какво обаче ще се случи с логото RF, което продължава да е собственост на Nike? "Към момента логото RF остава на Nike. Добрите новини са, че ще е мое скоро. Надявам се от Nike да са коректни и да помогнат в процеса. Това е много важно за мен и феновете", каза Федерер в началото на тазгодишния Уимбълдън.



Мегасделката показва амбициите на японците да станат още по-разпознаваеми по света. През последните години Uniqlo постоянно увеличава присъствието си в САЩ и други държави, но все още брандът е относително непознат. Преди години японската компания опита подобна стратегия и с друг тенисист - сръбската звезда Новак Джокович. Двете страни прекратиха договора си след няколко успешни години. Но сделката с Федерер е в съвсем друга лига.

Nike има какво да губи

Nike губи едно от най-разпознаваемите си лица. През годините Федерер беше съществена част от успеха на американския бранд. Спортното облекло достига до все по-широка аудитория, печелейки такава популярност, че вече заслужи мястото си в света на модата – носенето на такива дрехи вече далеч не се ограничава само до спортните зали.

Което се вижда и от финансовите резултати на Nike. Продажбите на компанията са се повишили почти двойно през последните 10 години. За последното тримесечие на 2017 г. обаче ръстът е бил едва 13%, което е ниско на фона на нарастващата популярност на бранда в Азия и други нововъзникващи пазари.

След като Федерер се появи с екип на японската компания, акциите на Nike паднаха с 2.88%. Според експерти раздялата с Федерер ще има негативен ефект върху продажбите на компанията. До момента американската компания имаше договори с първите двама тенисисти в световната ранглиста – Рафаел Надал и Федерер, но сега ще разчита само на испанеца.

Нищо не е вечно

Макар и несъмнено огромна победа за Федерер, новият договор буди загриженост в тенис средите по една основна причина. Той демонстрира липсата на по-млади претенденти, достойни да получат спонсорски партньорства с обещание за по-големи успехи. Но независимо от индивидуалния си блясък и колективната притегателна сила Голямата четворка в тениса – Федерер, Надал, Джокович и Анди Мъри, не може да продължи да играе вечно. Играчи като 19-годишния Стефанос Циципас, който е номер 35 в света, и 20-годишния Франсис Тиафо, 52-ри в световната ранглиста, изглеждат обещаващи както на, така и извън корта, макар все още да нямат популярността на горните четирима. Но в крайна сметка времето ще победи дори Федерер. Въпреки това сделката с Uniqlo го утвърждава като един от най-скъпоплатените спортисти в света.

Индивидуалните състезатели печелят повече

Наградните фондове в някои спортове са огромни. Например спечелването на титлата на сингъл при мъжете на Уимбълдън гарантира сумата от 2 млн. паунда в брой за победителя. И все пак тези огромни суми не са най-големите доходи за най-популярните спортни звезди (виж таблицата). Например Серена Уилямс прави 20 млн. долара годишно чрез сделки с компании като Nike и IBM, докато Юсейн Болт печели близо 30 млн. долара от партньорства с Puma, Virgin Media и Visa.

Какво се случва на другите игрища

Най-големите спортни спонсорски сделки определено са на футболните терени. Което е лесно обяснимо - футболът е най-популярният спорт в света и има най-голям обхват и влияние, поне що се отнася до брандинг. Десетки отбори имат спонсорства за десетки милиони, като на върха по този показател са "Манчестър юнайтед", които носят логото на Chevrolet за сумата 47 млн. паунда годишно. Към тях се присъединява и "Барселона", които и от японската технологична компания Rakuten отново за 47 млн. паунда на година. Сред другите забележителни сделки във футбола са партньорството на Arsenal с Emirates, възлизащо на 35 млн. паунда годишно, и това на Тottenham, които получават 35 млн. щатски долара от American Insurance Association за същия период.

НБА се включва с пълна сила

Сезонът 2017/2018 в Националната баскетболна асоциация беше първият от пробния период от три години, в който отборите можеха да носят лога на тениските си. Настоящите шампиони на НБА "Голдън стейт уориърс" си осигуриха най-скъпото спонсорство в лигата досега. Те сключиха сделка с Rakuten (същата компания, която спонсорира "Барселона") за близо 20 млн. долара годишно, като това е почти двойно повече от сумата, която получават "Кливлънд кавалиърс" от производителя на автомобилни гуми Goodyear. Други спонсорства в НБА са в рамките на от 4 до 8 млн. долара.

Очакванията са, че в следващите години най-големите спонсорства отново ще бъдат във футбола, предимно в английската Висша лига. Но все повече глобалните брандове ще се възползват от маркетинговия потенциал на баскетболните отбори, тенисистите и много други спортове.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Цената на борсовия ток в България е най-ниска в цяла Европа Цената на борсовия ток в България е най-ниска в цяла Европа

Днес тарифата е почти 12 евро/мВтч, а вчера беше три пъти по-ниска

5 апр 2020, 671 прочитания

Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога

Изпълнителният директор на комуникационния бизнес и оперативен директор на групата "Publicis Groupe България" пред "Капитал"

5 апр 2020, 730 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
(Хипер)Наука за офиси

Българско-американската компания HyperScience прави софтуер за оптимизация на документацията в големи компании

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10