С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
2 20 юли 2018, 13:33, 6037 прочитания

Краят на една ера

36-годишният Роджър Федерер прекъсна дългогодишното си партньорство с Nike и сключи 10-годишен договор с японската Uniqlo

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Глобални компании все повече залагат на спонсорства с известни спортисти. Тази индустрия процъфтява и по независими оценки се оценява на над 62 млрд. долара.

Светът на спортния маркетинг се променя постоянно, и то с бързи темпове. През последните години социалните медии се превърнаха във важен компонент от рекламата, а компаниите все повече се фокусират върху мегадоговори със спортни звезди, които да рекламират техните марки. Индустрията процъфтява и се оценява на над 62 млрд. долара. Което се доказва и от последната сделка на тенис звездата Роджър Федерер с японската

Чао, Федерер


В края на юни настъпи краят на едно от най-успешните сътрудничества в света на спорта. Роджър Федерер вече няма да носи екипировка на Nike. Тенис маестрото изненадващо излезе за първия си мач на Уимбълдън с облекло на Uniqlo, а японската компания обяви швейцареца за новия си глобален посланик.

През кариерата си носителят на 20 титли от Големия шлем бе обличан от американския гигант Nike. Най-големият производител на спортно облекло в света плащаше на Федерер по 10 млн. долара на година, за да бъде рекламното му лице. Сега 36-годишният тенисист ще получава далеч повече - по 30 млн. долара на година през следващото десетилетие, без да има значение кога ще сложи край на професионалната си кариера. Маратонките му обаче остават Nike, тъй като японската компания не произвежда обувки.

Какво обаче ще се случи с логото RF, което продължава да е собственост на Nike? "Към момента логото RF остава на Nike. Добрите новини са, че ще е мое скоро. Надявам се от Nike да са коректни и да помогнат в процеса. Това е много важно за мен и феновете", каза Федерер в началото на тазгодишния Уимбълдън.



Мегасделката показва амбициите на японците да станат още по-разпознаваеми по света. През последните години Uniqlo постоянно увеличава присъствието си в САЩ и други държави, но все още брандът е относително непознат. Преди години японската компания опита подобна стратегия и с друг тенисист - сръбската звезда Новак Джокович. Двете страни прекратиха договора си след няколко успешни години. Но сделката с Федерер е в съвсем друга лига.

Nike има какво да губи

Nike губи едно от най-разпознаваемите си лица. През годините Федерер беше съществена част от успеха на американския бранд. Спортното облекло достига до все по-широка аудитория, печелейки такава популярност, че вече заслужи мястото си в света на модата – носенето на такива дрехи вече далеч не се ограничава само до спортните зали.

Което се вижда и от финансовите резултати на Nike. Продажбите на компанията са се повишили почти двойно през последните 10 години. За последното тримесечие на 2017 г. обаче ръстът е бил едва 13%, което е ниско на фона на нарастващата популярност на бранда в Азия и други нововъзникващи пазари.

След като Федерер се появи с екип на японската компания, акциите на Nike паднаха с 2.88%. Според експерти раздялата с Федерер ще има негативен ефект върху продажбите на компанията. До момента американската компания имаше договори с първите двама тенисисти в световната ранглиста – Рафаел Надал и Федерер, но сега ще разчита само на испанеца.

Нищо не е вечно

Макар и несъмнено огромна победа за Федерер, новият договор буди загриженост в тенис средите по една основна причина. Той демонстрира липсата на по-млади претенденти, достойни да получат спонсорски партньорства с обещание за по-големи успехи. Но независимо от индивидуалния си блясък и колективната притегателна сила Голямата четворка в тениса – Федерер, Надал, Джокович и Анди Мъри, не може да продължи да играе вечно. Играчи като 19-годишния Стефанос Циципас, който е номер 35 в света, и 20-годишния Франсис Тиафо, 52-ри в световната ранглиста, изглеждат обещаващи както на, така и извън корта, макар все още да нямат популярността на горните четирима. Но в крайна сметка времето ще победи дори Федерер. Въпреки това сделката с Uniqlo го утвърждава като един от най-скъпоплатените спортисти в света.

Индивидуалните състезатели печелят повече

Наградните фондове в някои спортове са огромни. Например спечелването на титлата на сингъл при мъжете на Уимбълдън гарантира сумата от 2 млн. паунда в брой за победителя. И все пак тези огромни суми не са най-големите доходи за най-популярните спортни звезди (виж таблицата). Например Серена Уилямс прави 20 млн. долара годишно чрез сделки с компании като Nike и IBM, докато Юсейн Болт печели близо 30 млн. долара от партньорства с Puma, Virgin Media и Visa.

Какво се случва на другите игрища

Най-големите спортни спонсорски сделки определено са на футболните терени. Което е лесно обяснимо - футболът е най-популярният спорт в света и има най-голям обхват и влияние, поне що се отнася до брандинг. Десетки отбори имат спонсорства за десетки милиони, като на върха по този показател са "Манчестър юнайтед", които носят логото на Chevrolet за сумата 47 млн. паунда годишно. Към тях се присъединява и "Барселона", които и от японската технологична компания Rakuten отново за 47 млн. паунда на година. Сред другите забележителни сделки във футбола са партньорството на Arsenal с Emirates, възлизащо на 35 млн. паунда годишно, и това на Тottenham, които получават 35 млн. щатски долара от American Insurance Association за същия период.

НБА се включва с пълна сила

Сезонът 2017/2018 в Националната баскетболна асоциация беше първият от пробния период от три години, в който отборите можеха да носят лога на тениските си. Настоящите шампиони на НБА "Голдън стейт уориърс" си осигуриха най-скъпото спонсорство в лигата досега. Те сключиха сделка с Rakuten (същата компания, която спонсорира "Барселона") за близо 20 млн. долара годишно, като това е почти двойно повече от сумата, която получават "Кливлънд кавалиърс" от производителя на автомобилни гуми Goodyear. Други спонсорства в НБА са в рамките на от 4 до 8 млн. долара.

Очакванията са, че в следващите години най-големите спонсорства отново ще бъдат във футбола, предимно в английската Висша лига. Но все повече глобалните брандове ще се възползват от маркетинговия потенциал на баскетболните отбори, тенисистите и много други спортове.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек" Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек"

Сделката става през покупка на досегашния собственик на пакета - германската DocuWare

15 окт 2019, 659 прочитания

Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям

Създателят и собственик на сайта malincho.com за ефекта от решението на САЩ да въведе мита върху някои европейски стоки

15 окт 2019, 641 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
(Хипер)Наука за офиси

Българско-американската компания HyperScience прави софтуер за оптимизация на документацията в големи компании

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие