С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 23 юли 2018, 14:57, 9978 прочитания

"ВИТТЕ Аутомотив": Да отключиш Русе

Производителят на ключалки и други автомобилни компоненти увеличава приходите си с над 30% през миналата година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.
10
млн. евро е инвестицията в новата фабрика. В работещия в момента завод досега са вложени около 30 млн. евро.
Сред директните клиенти на русенското дружество са автомобилни гиганти като Volkswagen, Audi, Ford, Volvo, BMW, Daimler и GM.
С подготвяното в момента разширение на завода в Русе след три години оборотът ще се удвои.

Да увеличиш оборота си с една трета за година е добро постижение, още повече когато това става след силна предходна година. Откакто "ВИТТЕ Аутомотив България" изгради собствен завод в Русе през 2014 г., продажбите й са скочили три пъти до 161 млн. лв., а с изграждащото се в момента разширение на производството до няколко години компанията очаква още веднъж да удвои резултатите си.

Растящият автомобилен пазар, за който предприятието прави ключалки и други компоненти, е само една от причините за скока в оборота. Добрите резултати на българския завод - и като качество, и като производителност, дават основание на германския собственик WITTE Automotive да му поверява все повече производство.


Успешен тест

Компанията в България е създадена през 2008 г. с идеята да започне тестово производство. Заради икономическата криза проектът малко се отлага и практически дебютът става в средата на 2010 г., като предприятието първоначално работи под наем. "Това беше етапът на проверка дали такова производство може да се направи в България. След две много успешни години и след оценка на всички показатели от групата се взе решение да се построи собствена сграда", казва управителят на "ВИТТЕ Аутомотив България" Христо Христов. Новият завод е изграден за около 9 месеца и е отворен в средата на 2014 г.

Няколко са факторите, които определят избора на България и по-специално на Русе за този проект, и то при силна конкуренция – разгледани са над 20 възможни локации в Европа. Късият списък се свежда до страните в региона заради ниските производствени разходи, а това, което натежава в полза на България, са сравнително добрата данъчна ситуация и наличието на достатъчно кадри, поне към онзи момент. Предимствата на Русе пък са много. Градът има добра логистична позиция - директна връзка с европейските дестинации през Дунав мост, близост до международно летище (Букурещ е на 85 км) и до морско пристанище (Варна), а освен това се намира на пътя между Турция и Европа. Това, че Русе има университет, също се оказва важно, тъй като в политиката на WITTE е винаги да избира такива локации. В момента в компанията работят 120 - 130 души, завършили местното висше училище. Отчетени са също традициите в индустрията и града като място за живеене. "Когато искате да привлечете висококвалифицирани кадри, те трябва да имат условия за живот и развитие", добавя Христов.



Удвояване

Въпреки всички тези предимства, когато миналата година германската група решава да направи разширение на завода в Русе, това не става автоматично. Страната отново участва в оценка на всички потенциални възможности в региона. "Конкурирахме се със Сърбия, Словакия, Полша, Румъния и Македония и беше преценено, че на този етап тук е добро място да се продължи", каза Христов.

Това ще бъде последното разширение в Русе, тъй като лимитът на заводите на WITTE е около 1200 - 1300 души. Сега в българското предприятие работят 830 души, четвърт от които са висшисти, още 450 ще бъдат наети за новото производство, което трябва да заработи в началото на следващата година. Инвестицията общо в сграда и оборудване се предвижда да надхвърли 10 млн. евро. В работещия в момента завод досега са вложени около 30 млн. евро.

След разширението производството във "ВИТТЕ Аутомотив" на практика ще се удвои - от 5.5 млн. продукта на месец сега до 10-12 млн. продукта. "Това налага много сериозни изисквания към управление на качеството на процесите, тъй като всеки един от тези продукти е потенциална рекламация", обясни Христов. В момента компанията е постигнала 1 рекламация на 1 млн. продукта, което по думите му е много добро ниво и един от най-добрите показатели в групата.

За автогигантите

"ВИТТЕ Аутомотив България" произвежда четири основни вида продукти. Първата голяма група са размерни компенсатори, които се монтират на различни модули в автомобила (фарове, предните табла и т.н.) и компенсират грешките, които се получават при асемблирането на автомобила. Заводът прави и заключващи комплекти (ключалки и ключове за достъп), за които основните клиенти са Ford и Volvo. В листата влизат също ключалки за седалки и ключалки за предните капаци на автомобилите. Частите се доставят от външни производители – основно от Германия, Чехия и Турция, има и няколко български.

Компанията е причината и за установяването на нов инвеститор в Русе – чешката Forez, която произвежда метални и пластмасови компоненти за автомобилната индустрия. През миналата година тя изгради завод в града, за да е по-близо до клиента си "ВИТТЕ Аутомотив".

В Русе има и индустриален отдел, който се занимава с оптимизация на процесите – когато има проблем в производството или когато трябва да се подобри оборудване, да се въведе модификация на продукт и т.н. Планира се в бъдеще екипът да се занимава и с индустриализация на нови процеси, т.е. проектиране на линии, които са предназначени за нови продукти. "Нашите линии са уникални, те се правят за отделните продукти, които произвеждаме, и живеят с живота на продукта, докато изтече договорът за него", обясни Христов.

"ВИТТЕ Аутомотив" има общо 70 клиента и обслужва над 240 техни заводи и локации в цял свят – основно в Германия, но също и в страни като Китай, Корея и САЩ. За различните продукти компанията работи или като доставчик на производители на оригинално оборудване (OEM), или като доставчик от първо и второ ниво. Сред директните клиенти са автомобилни гиганти като Volkswagen, Audi, Ford, Volvo, BMW, Daimler и GM.

2021 г.: Оборот над 150 млн. евро

Според управителя на "ВИТТЕ Аутомотив България" Христо Христов ръстът идва от увеличение на текущите поръчки, както и от въвеждането на нови продукти

Фотограф: Цветелина Белутова
От отварянето на завода в Русе през 2014 г. "ВИТТЕ Аутомотив" увеличава продажбите си средно с 20 млн. евро на година и резултатите за 2017 г. също са част от тази тенденция. С още толкова се очаква да се повишат приходите и тази година. "Ръстът идва от увеличение на текущите поръчки, както и от въвеждането на нови продукти", обясни Христов. И добави: "От една страна, самият автомобилен бранш се разраства, а от друга, групата решава да инсталира повече линии и продукти в българския завод, което се дължи на добрите резултати, които той дава." Оценката включва технико-икономически показатели като рекламации, които са под 5 PPM (0.0005%), висока удовлетвореност на клиентите, както и много добро ниво на производителност – около 100 хил. евро на зает годишно.

През тази година приходите се очаква да надхвърлят 100 млн. евро, а с планираното разширение на производството към 2021 г. оборотът на българския завод ще надмине 150 млн. евро.

Дигитализирай това

Навлизането на електромобилите има по-скоро косвен ефект върху производството на "ВИТТЕ Аутомотив". "Нашият бизнес не е засегнат от електрификацията на автомобилите, тъй като винаги ще има седалки, врати и капаци. Това, което ни променя, е дигитализацията на тези продукти", обясни Христов. По думите му все повече клиенти искат електронизирани механизми – например ключалки, които се управляват от мобилния телефон. Затова на групово ниво в Германия е създадено специално направление – WITTE Digital, което се занимава с дигитализация на продуктите. Компанията вече прави сензорни системи, които предотвратяват повреди при отварянето на врати и капаци, ако има преграда, различни системи за сигурност и защита на пешеходци и т.н.

България vs Китай

Според Христов България си е спечелила много добро име в автомобилния бранш като надежден доставчик и доста потенциални инвеститори гледат насам, което е хубаво за икономиката като цяло. Причината е, че в сектора договорите се сключват за дълъг срок – средно 7-8 години, което дава перспектива за години напред. "Ако всичко се развива добре, тези заводи ще продължат да правят обороти и да ги увеличават", каза той.

Като място за производство страната вече се конкурира успешно и с Китай, тъй като по оценки на компанията разходите за труд там са около 30 - 40% по-високи. "Това дава доста добри перспективи на България да произвежда не само за Европа, но и да изнася за Далечния изток", казва той. По думите му при ефективно планиране транспортните разходи също се преодоляват като фактор. Доказва го самата "ВИТТЕ Аутомотив", за която Китай е един от пазарите.

От компанията не отчитат като риск ръста на разходите за труд в България през последните години, като според Христов има ресурс за още увеличение. "Заложили сме повишаване на заплатите през следващите години с увеличаване на производителността, което ще дойде от добавянето на повече производство и по-големи обеми, като в същото време фиксираните разходи само леко ще се променят", уточни той.

Двете спирачки

Мениджърът вижда много добри икономически перспективи пред България, но има два фактора, от които ще зависи развитието й - инфраструктура и кадри. "Когато клиентите ни видят опашката от камиони на Дунав мост, винаги питат дали няма опасност да се забавят доставките", каза той.

Другото, което разколебава инвеститорите, е потенциалът за работна ръка. "В момента се произвеждат много малко инженери, а средни технически кадри почти няма", каза Христов. Компанията залага на вътрешно обучение на работниците, не на последно място и защото производството е специфично, а подборът се прави по персонални качества. "Привличаме млади хора, желаещи да учат и да се развиват, възприемащи. Оттам нататък ги обучаваме и гледаме да ги мотивираме да останат тук", обясни Христов.

За инвеститорите като цяло добрата инфраструктура и наличието на кадри са решаващи, за да могат да планират бизнеса си. Защото вложенията в производство се правят за десетилетия напред.
Германската група

WITTE Automotive е германска компания, създадена преди 120 години като производител на ключалки за куфари. През 30-те години на миналия век започва да прави дръжки за вратите и ключалки за популярните Volkswagen "костенурка", след което се преориентира изцяло към автомобилния сектор. За пръв път компанията излиза извън Германия през 1992 г., когато прави завод в Нейдек, Чехия, който е най-големият в групата. В момента WITTE Automotive има общо шест производствени предприятия - три в Германия, две в Чехия и едно в България. Оборотът й за 2017 г. е 670 млн. евро, а заетите са 5200 души.
К100 - класация на най-големите компании в България

- Класацията топ 300 компании по приходи
- Класация по сектори
- Най-рентабилните компании
- Анализ на данни
- Интервютa

Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят от 6 юли онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.
Вижте още »Поръчайте изданието »

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

13 март 2019
София Ивент Център

capital.bg/fintech

Annual FinTech Summit


Запазете своето място сега


Теми в програмата:


  • Тенденции и двигатели за растеж на финтех индустрията
  • PSD2 и възможностите за бизнеса
  • Мобилни плащания и дигитални портфейли
  • Кои са последните технологични иновации на пазара
  • InsureTech: дигиталната трансформация в застраховането
  • Международно сътрудничество и възможности за растеж на екосистемата

Към регистрацията

Прочетете и това

Uber понижава таксите за доставка на храни, за да изпревари конкурентите Uber понижава таксите за доставка на храни, за да изпревари конкурентите

Компанията ще започне да предлага на ресторантите възможност за собствени доставки в Ирландия и Великобритания

23 фев 2019, 626 прочитания

"Paysera България" започва експанзия в Румъния "Paysera България" започва експанзия в Румъния

Компанията за дигитални разплащания ще търси за клиенти малки и средни предприятия

23 фев 2019, 1525 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Брикел" заменя част от въглищата с алтернативни горива

Централата на Христо Ковачки ще гори биомаса, RDF и нефтошисти

Свободно отглеждани програмисти

Софтуерната компания Dreamix разработва решения за чуждестранни клиенти

Ерик Рубин: Ако една държава контролира енергията ви, тя има огромна власт над вас

Американският посланик пред "Капитал" за активизирането на САЩ срещу Русия и Китай на Европа и Балканите

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

30 something

"30" на Симона Костова беше представен на Международния филмов фестивал в Ротердам и в Берлин

Хумус сапиенс

Заведение от европейската верига Hummusbar отвори врати в София

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 8

Капитал

Брой 8 // 23.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.02.2019 Прочетете