Авиокомпании подадоха жалби до ЕК заради стачките на френските диспечери
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Авиокомпании подадоха жалби до ЕК заради стачките на френските диспечери

Миналия месец доклад на френския Сенат потвърди, че страната е отговорна за 33% от закъсненията на полетите в Европа.

Авиокомпании подадоха жалби до ЕК заради стачките на френските диспечери

Според превозвачите Париж нарушава законите на ЕС, като не позволява извършването на полети над страната по време на протести

Кирил Кирчев
1940 прочитания

Миналия месец доклад на френския Сенат потвърди, че страната е отговорна за 33% от закъсненията на полетите в Европа.

© Reuters


IAG (която обединява Aer Lingus, British Airways, Iberia, Vueling и LEVEL), Ryanair, easyJet и Wizz Air подадоха жалби до Европейската комисия (ЕК) срещу Франция заради стачките на френските авиодиспечери. Според авиокомпаниите стачките на френския контрол на въздушния трафик (ATC) ограничават основния принцип на свободата на движение в рамките на съюза, защото докато те продължават, Париж не позволява извършването на полети над страната. Авиокомпаниите не оспорват правото да се стачкува, но смятат, че по този начин Франция нарушава законите на ЕС, съобщават от Wizz Air.

Скок на протестите

През 2018 г. стачките на френските авиодиспечери са се увеличили с 300% спрямо миналата година. Миналия месец доклад на френския Сенат потвърди, че страната е отговорна за 33% от закъсненията на полетите в Европа. Според Сената правото на стачка трябва да бъде балансирано спрямо задължението за предоставяне на обществени услуги.

В жалбите се посочва, че има правен прецедент, свързан с този случай. През 1997 г. Испания подаде жалба до Брюксел, след като години наред са имали трудности да изнасят плодове и зеленчуци в ЕС заради френските земеделци. Европейският съд се произнесе срещу Франция, след като Париж не взема мерки срещу действията на фермерите и не успя да осигури свободното движение на стоки.

Според Евроконтрол от началото на годината до юни над 16 хил. полета са били забавени заради стачките на органите за контрол на въздушното движение, което е засегнало над 2 млн. пътници.

Миналото лято Брюксел обяви, че от 2005 г. е имало около 357 стачки на службите за контрол на въздушното движение в Европа. Това прави близо един месец годишно, в който въздушното движение в ЕС е нарушено.

Какво смятат авиокомпаниите

Мениджърите на авиокомпаниите подкрепят правото на стачки, но призовават Франция да разрешава полетите по време на протести, каквато е практиката в други страни от ЕС.

Според Уили Уолш, главен изпълнителен директор на IAG, правото да се стачкува трябва да бъде балансирано спрямо свободата на движение. Той отбелязва, че засегнати са не само клиентите, които летят във и извън Франция, а и тези, които само летят над Франция. Това се отразява на всички авиокомпании и има особено отрицателно въздействие върху испанския туризъм и икономика.

Главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри отбелязва в прессъобщението, че когато в Гърция и Италия има стачки на авиодиспечерите, полетите над страните продължават нормално. Той дори изразява по-крайна позиция и заявява, че службите за контрол на въздушното движение (особено в Германия и Великобритания) се крият зад извинения като "неблагоприятни климатични условия" и евфемизми като "ограничен капацитет", когато истината е, че не подготвят достатъчно авиодиспечери, за да се справят с броя полети, които са планирани. И призовава правителствата в Европа и ЕК да предприемат спешни действия, за да гарантират, че органите за контрол на въздушното движение имат достатъчно персонал и че прелитащите полети не са засегнати от национални стачки.

Йозеф Варади, главен изпълнителен директор на Wizz Air, е категоричен, че невъзможността на френските органи за контрол на въздушното движение да осигурят непрекъснато и адекватно обслужване вече е причинила масово прекъсване на плановете за пътуване на хиляди пътници в Европа. Според него решаването на този въпрос трябва да стане приоритет за европейските власти, за да се гарантира, че европейските граждани и бизнеси ще престанат да бъдат държани като заложници на национални проблеми.

Френският "принос" е най-голям

В резултат на стачки и остаряла техника контролът на въздушния трафик във Франция е отговорен за една трета от забавянията на полетите в Европа. Между 2004 и 2016 г. френските авиодиспечери са стачкували 254 дни, следвани от колегите си в Гърция с 46 дни; тази в Италия - 37 дни, и Германия - 4 дни, се казва в доклад на финансовата комисия на парламента от юни.

Закъсненията на полетите, причинени от фpeнcĸия ĸoнтpoл нa въздyшнoтo движeниe, cтpyвa нa aвиoĸoмпaниитe 300 млн. eвpo годишно. В доклада се подчертава, че Франция изостава от съседите си, въпреки че държавата е вложила над 2 млрд. евро за модернизиране на контрола на въздушния трафик от 2011 г.

Фотограф: Надежда Чипева

IAG (която обединява Aer Lingus, British Airways, Iberia, Vueling и LEVEL), Ryanair, easyJet и Wizz Air подадоха жалби до Европейската комисия (ЕК) срещу Франция заради стачките на френските авиодиспечери. Според авиокомпаниите стачките на френския контрол на въздушния трафик (ATC) ограничават основния принцип на свободата на движение в рамките на съюза, защото докато те продължават, Париж не позволява извършването на полети над страната. Авиокомпаниите не оспорват правото да се стачкува, но смятат, че по този начин Франция нарушава законите на ЕС, съобщават от Wizz Air.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Игри без граници

Игри без граници

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK