British American Tobacco ще пусне бездимни изделия в България през есента
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

British American Tobacco ще пусне бездимни изделия в България през есента

Shutterstock

British American Tobacco ще пусне бездимни изделия в България през есента

Компанията е подала за регистрация три продукта без горене с бранда Dunhill

Десислава Николова
34523 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Пазарният лидер по продажба на цигари в България – British American Tobacco, който е с дял от около 40% след покупката на брандовете на "Булгартабак", ще пусне бездимни продукти през есента. Това става ясно от регистъра на Министерството на икономиката, където личи, че ВАТ са подали за регистрация три бездимни продукта с бранда Dunhill. Процедурата по регистрацията, през която вече минаха първите участници на пазара на бездимни продукти – Philip Morris, продължава до шест месеца.

Каква е процедурата

Производителите уведомяват Министерството на икономиката за всяко ново тютюнево изделие, което искат да пуснат на пазара, шест месеца предварително. Документът съдържа единен идентификационен код (ЕИК) на търговеца или отделен номер за чуждестранните компании. Към уведомлението се прилагат подробно описание на новото тютюнево изделие, указание за употреба, информация за състава на емисиите, наличните научни изследвания за токсичността от новото изделие, наличните изследвания за пазарните проучвания на различните потребителски групи, включително на младите хора и пушачите. Освен това цигарените компании трябва да предоставят анализ на риска и ползата от новото тютюнево изделие, очакваните последици при започване и при преустановяване на употребата на тютюневи изделия, както и предвиждания, свързани с възприемането от страна на потребителите.

Уведомлението и приложенията се разглеждат в 14-дневен срок от датата на подаването им. Ако информацията не е пълна, министерството изисква компанията да даде допълнителна информация в рамките на 14 дни. След това икономическото министерство изисква потвърждение от здравното министерство и Института по тютюна, че новото изделие отговаря на изискванията на закона. Институциите трябва да са готови до два месец след получаването на искането.

Кога ще излезе на пазара

От ВАТ България не коментират точната си прогноза кога очакват да са готови с регистрацията, на какви цени и къде ще се разпространяват продуктите им. Видно от подадените документи обаче, ако няма забавяния, регистрацията и след това получаването на бандероли ще трябва да приключи до два-три месеца.

За разлика от други европейски страни, в които бездимните изделия се предлагат с бранда им Kent, който е от средния ценови сегмент, в България изборът е с вкус на "високата" им марка Dunhill и вероятно ще бъде близо до 6 лв. Устройството, което е конкурентно на IQOS, се нарича glo.

"Стратегията ни се базира на това да предложим на пълнолетните пушачи продуктова гама с основен фокус върху продуктите с потенциално намален риск – в сравнение с цигарите. Искаме да предложим на пушачите редица продукти – където има потребителско търсене и е търговски съобразно – на възможно най-много пазари, като България не е изключение. Все пак на силно конкурентен пазар всякакви бъдещи планове за пускане в продажба на който и да е продукт, в която и да е държава е вътрешна търговска информация", казват от ВАТ.

От компанията коментираха по повод дебата за увеличение на акциза на бездимните продукти, че категорично подкрепят разумните регулации на продуктите с потенциално намален риск – като електронните цигари и нагреваемите тютюневи изделия. "Това означава да се признае фактът, че при тяхната употреба няма горене, което ги различава от цигарите, както и това, че са потенциално по-малко рискови. Вярваме, че прилагането на прекалено ограничаващи регулации върху тези продукти като забрани или акцизи, подобни на тези за конвенционалните цигари, могат да бъдат контрапродуктивни, защото ще потиснат растежа и иновациите, ще предотвратят достъпа на пълнолетните пушачи до тях и ще им попречат да се осведомят за техните специфични качества", казват от ВАТ.

Видно от регистъра, третият световен концерн, който произвежда бездимни изделия – Japan Tobacco International, все още не проявява интерес да предложи на пазара своя продукт Ploom, тъй като не е подал документи за регистрация. До момента изделието се предлага само в четири държави – Япония, Швейцария, Канада и САЩ.

Първият - нов вид стик, засега стари цени

Първите, стъпили на пазара на бездимни изделия - Philip Morris, пък са регистрирали нова разновидност на стиковете си Heets – Sienna.

Засега не е ясно дали и с колко ще се повишат цените на бездимните продукти на компанията, след като парламентът гласува на второ четене повишаване на акциза на една кутия от 93 стотинки на 1.43 лв. от 1 октомври.

Както и при останалите цигари, производителите държат на склад количества със стария бандерол за два-три месеца и вероятно новата цена ще бъде върху бандеролите към края на 2018 г. По закон компанията може да чака до 45 дни за отпечатването на новите бандероли и тогава да започне да облепва с тях продуктите си. Освен това при новите изделия има допълнителен качествен контрол, при който всяка произведена партида се бави около един месец във фабриката, където е произведена.

От Philip Morris България коментираха пред "Капитал", че все още не са готови с цените при новия акциз. Така все още е в сферата на предположенията дали компанията ще намали маржа си и ще остави цената на една кутия 5.50 лв., или ще увеличи цената до 6-6.50 лв.

Пазарният лидер по продажба на цигари в България – British American Tobacco, който е с дял от около 40% след покупката на брандовете на "Булгартабак", ще пусне бездимни продукти през есента. Това става ясно от регистъра на Министерството на икономиката, където личи, че ВАТ са подали за регистрация три бездимни продукта с бранда Dunhill. Процедурата по регистрацията, през която вече минаха първите участници на пазара на бездимни продукти – Philip Morris, продължава до шест месеца.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    uiv06356363 avatar :-|
    uiv06356363

    Дебелян Пеефски освен марките, продаде и машините за тяхното производство на БАТ. Цигарените машини се изнасят във фабриката на БАТ в град Плоещ-Румъния от фабриката на Булгартабак в Благоевград с охрана от бронирани коли на жандармерията - може да изпратите фотожурналист да заснеме екскорта. Тайната договорка е БАТ да изкупи машините от БТХ до 1 октоври срещу лобистка поправка за увеличаване акциза на бездимните цигари IQOS/Heets на Филип Морис, които завземат агресивно пазара. Регистрирането на бездимни цигари на БАТ glo/Dunhill е димна завеса за истинските монополни намерения на БАТ за хартиените цигари. Зад поправката Домусчиев се крие поръчката на Пеевски да ликвидира Булгартабак без да плаща неустойката от 100 милиона евро, BT Invest продаде акциите на 2 офшорки от Лихтенщайн, а фабриката в Благоевград затваря до края на 2018 година.

  • 2
    nye35566130 avatar :-?
    nye35566130

    Любовта на Капитал към цигарените инвеститори е безгранична.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK