С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 27 юли 2018, 15:32, 17590 прочитания

Наздраве за 700 млн. лв.

Продажбите на алкохолни напитки растат със 7% последната година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- Всеки пълнолетен българин изпива над 14 литра твърд алкохол годишно.

- Като обем най-продавани са българските ракия, водка и уиски, в стойност лидер е шотландското уиски.

- Бялото вино, джин, ром, аперол са хитовете на последната година.

Не е мит, че българите пият алкохол. По данни на световната организация IWSR страната ни е в топ 6 в света по консумация на спиртни напитки на глава от населението. Тук влиза и домашното производство. Извън него ръстът в икономиката явно води и до по-скъпи питиета: светлият пазар расте с 6.6% в стойност за миналата година и надскача 700 млн. лв. Като количество скокът е по-умерен - 5.9% до
60.2 млн. литра. Но половината от количеството реално е вино - 155 млн. лв. и 32 млн. литра по данни на AC Nilsen.

Анализът на световната агенция, която наблюдава производството и продажбите на алкохол, International wine and spirits record (IWSR) показва, че България е от една от държавите с най-ниски цени и най-нисък акциз на алкохола, със солидно домашно производство и развита банкетна култура. Домашно сварената ракия заема 60% от консумацията, която кумулативно е 81 млн. литра през миналата година, без в това число да бъдат включени изпитите бира и вино.


Очаквано българите пият най-вече вино и ракия, но все по-значим става пазарът на уиски и водка. Ръстът в сектора е за поредна година и продължава и през първите пет месеца на 2018 г. Всичко е нагоре освен вермутите, които са с лек спад, сочат данни на AC Nilsen. В същото време консумацията на ром, уиски и бренди расте с двуцифрени темпове. Вносителите и производителите отбелязват и още един двуцифрен ръст през тази година и той е на джин. Забележителен ръст има и при белите вина, които потребителите намират за леки и здравословни (виж таблицата).

"Българинът не пие, за да се напие. Това прави алкохолния пазар толкова привлекателен за международните марки."
Ралица Скорчева-Славова, управител на "Максиъм България"

Фотограф: Велко Ангелов
Как се пие тук

"Българинът консумира, за да си говори, за да се весели, да се запознава и флиртува. Ние сядаме, хапваме, пийваме и накрая си тръгваме. Българинът не пие, за да се напие, да не носиш на алкохол тук е срамно. Това прави алкохолния пазар в България толкова привлекателен за международните марки", казва Ралица Скорчева-Славова, управител на "Максиъм България" (уиски Jim Beam, Makers Mark, "Водка Столичная", Aperol Spritz, коняк Courvoisier, "Узо 12" и др.) и председател на секторната организация "spiritsБългария". Напоследък се наблюдава промяна в начина на консумация – потребителите заменят отиването в нощен клуб с по-уютни вечери в голяма компания, с по-тихи места, с ходене на пикник. "Има увличане по готвенето, по съчетаване на храна и напитки, по мастършефските предавания, по дегустацията на нови напитки. Всичко е безкрайно приятно", допълва тя.



"По-скъпите марки спиртни напитки, особено отлежалите или направените със специални технологии, дават на хората по-качествено преживяване - както е при добрата храна", допълва Драгомир Рашев, маркетинг мениджър "Напитки" в "Авенди" (вносител на уиски Johnnie Walker, J&B и Bushmills, водка Smirnoff, джин Gordon’s, ликьори Baileys, шампанско Moet et Chandon и Dom Perignon и др.).

Пътуванията в чужбина през последните години са донесли на пазара много нови тенденции – от станалото вече традиционно гръцко узо, което е една от причините за продължаващия ръст на категорията мастика, до множество нишови уискита, през засилената консумация на ром, текила, особено на шотове в баровете през нощта, джин, аперол шприц и забележимия ръст на американското уиски и малцовите уискита.

Валидна е и тенденцията към по-премиум алкохол и към коктейли. За пет години пазарът на напитки от най-високия клас – над 30 лв., е пораснал с 50% до близо 1 млн. литра по данни на IWSR.

"В по-малките населени места хората продължават да се придържат към навика от едно време да пият напитките чисти, като основно са ориентирани към напитките домашно производство. Сега в големите градове хората се ориентират все повече към вносни напитки – уискито е 2/3 от пазара на вносни напитки, и към коктейли и дълги напитки (с две-три съставки - водка с натурален сок, джин с тоник), коментира Николай Тодоров, директор "Алкохолни напитки и кафе" в "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани" (уиски Jack Daniels, Highland Park, водка "Финландия" и др.).

Българските шампиони: ракия, водка, уиски

60% от изпитото количество алкохол в България е ракия, домашно производство

60% от изпитото количество алкохол в България е ракия, домашно производство

Фотограф: Георги Кожухаров
Абсолютен шампион по изпити литри при продажбата на продукти с бандерол е водката – 7.5 млн. литра, следвана от ракията с над 7.2 млн. и уискито, което пък е лидер по стойност, тъй като е напитка от по-висок клас. Според производителите и вносителите това има своето обяснение.

"Над 60% от консумацията на спиртни напитки в България заема местната ракия – това е резултат на вековна традиция, култура, производство. Водката е най-близка до вкуса на ракията и най-лесно може да я замести в комбинацията със салата", отбелязва Ралица Скорчева.

"Обикновено младите хора започват да консумират алкохол с водка. Тя е най-неутрална и младият консуматор най-лесно я възприема. Към 20-23 години, когато младите хора имат някаква платежоспособност, започват да пият ирландско уиски, защото е леко и най-близо до водката", коментира Николай Тодоров. Според него към 26-30-годишна възраст потребителите превключват на американски уискита, а след това на най-високата категория - single malt уискита.

Всичко това не променя голямата картина на пиенето на ракия в заведенията, ресторантите и у дома. Ракията обикновено е в най-масовата категория алкохолни напитки с цена до 17.50 лв., която заема 84% от продажбите на спиртни напитки и през миналата година расте само с 1%. В средната категория – алкохол с цени от 17.50 лв. до 30 лв., попадат 14% от продадените през миналата година напитки по данни на IWSR, чиито продажби в обем са нараснали с 3%.

Като количества най-продаваните марки в трите най-големи сегмента – уиски, ракия и водка, са български. Според данни на GfK, предоставени от VP Brands International (преди "Винпром Пещера", производител на ракия "Пещерска", водка Flirt, уиски Black Ram и др.), ракия се консумира най-често от 45-55-годишните мъже, а мъжете между 35 и 44 години, живеещи в Южна България, пият маркова ракия. Навиците са ракия да се пие средно три пъти месечно, като изпитото количество е средно 653 мл. Най-продаваните марки в обем са "Пещерска", "Ямболска" и "Карнобатска", като те заедно заемат 63% от пазара.

Сред най-продаваните марки водка в литри са Savoу и FLIRT, а като изпити литри уиски лидер е Black Ram на VP Brands.

"Има ясен тренд през последните години да се пазарува повече скъп и вносен алкохол."
Марко Наумов, анализатор от AC Nielsen

Фотограф: Анелия Николова
Високите лидери

Данните на всички маркетингови агенции сочат, че ръстът в стойност продължава да се дължи на най-високия, т.нар. premium, сегмент с цени на една бутилка над 30 лв. Според IWSR този пазар е отбелязал най-голям ръст и в обем и той е 9%. Порасналият интерес е причина тези продукти да престанат да се разпространяват само в специализираните магазини за алкохол и престижните заведения. Според участници на пазара след кратък тест как се отнасят потребителите към марките уиски от най-високия сегмент, с цени над 60 - 100 лв., най-голямата верига хипермаркети в България - Kaufland, е взела решение да ги представя в 30% от обектите си.

"Говорим за достъпен лукс. Има ясен тренд през последните години да се пазарува повече скъп и вносен алкохол", коментира Марко Наумов, анализатор от AC Nielsen.

"Тенденцията отразява нарастващата покупателна способност на българите. Ръстът на нишовите категории пък показва по-експериментаторската настройка на по-младите потребители – например джин категорията е с бум в Западна и Южна Европа вече няколко години и беше време това да се види и у нас", смята Драгомир Рашев. Той допълва, че уиски категорията е силно зависима от хипермаркетите и промоциите в тях.

"Потребителите все повече се интересуват от произхода на питието, в каква бъчва е отлежало."
Николай Тодоров, директор "Алкохолни напитки и кафе" в "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани"

Фотограф: Капитал
Едно J.., моля

Пазарните лидери в най-големия като стойност сегмент уиски, извън българските играчи, се помнят лесно и са световни лидери – по случайност те започват с една и съща буква - Johnnie Walker, Jameson, Jack Daniel’s, Jim Beam и J&B. В този сегмент обаче има много голяма разлика между най-популярната марка и най-купуваната. Вносителите разказват, че обикновено в анкетите потребителите отговарят, че пият например Jack Daniel’s заради престижа на марката. Но всъщност най-продаваната марка вносно уиски продължава да бъде Johnnie Walker, което е два пъти по-голямо като продажба от всички останали водещи марки уиски и три пъти по-голямо от Jack Daniel’s, отбелязва Ралица Скорчева.

Интересът на потребителите към бърбъна пък се трансформира в ръст на американското уиски, който е най-бързо растящата категория след най-високия клас на малцовите уискита.

Шотландското уиски като цяло продължава да бъде най-продаваното на пазара, то е изключително силно не само в заведенията, но и в магазините, когато клиентите си купуват нещо за в къщи. В заведенията най-силно е ирландското уиски, а България е втората страна в света по консумация на ирландско уиски на глава от населението, казва Николай Тодоров.

"Ирландското уиски има такива продажби благодарение отчасти на широката демография на потребителите. Приблизително 40% са жени, като част от това се дължи на вкуса, който е по-сладък и по-мек от другите видове уиски", отбелязват от "Pernod Ricard България" (уиски Ballantine’s, Jameson, Chivas Regal, водка Absolut, джин Beefeater, ром Havana Club, аперитивът Ricard и др).

Новост е и че тук присъстват най-разнообразни марки от всички краища на света, включително световни хитове като тайванско и японско уиски и опушените уискита.

"По-скъпите марки спиртни напитки, особено отлежалите, дават по-качествено преживяване."
Драгомир Рашев, маркетинг мениджър "Напитки" в "Авенди"

Фотограф: Цветелина Белутова
Хитовете на сезона

Пазарните проучвания показват, че в консумацията на алкохол има сезонност. Най-яркият пример за това е газираното вино, което формира половината от продажбите си за годината около коледните празници, казва Марко Наумов. Различните летни сезони имат своите хитове – през последните години се наложи просекото, в момента хит са аперол шприц, джиновете и розетата, които отбелязват висок ръст.

Вносителите говорят за най-процъфтяващата категория във високия сегмент – по данни на IWSR ръстът на най-високия клас джинове през миналата година е бил 74%, макар и от по-ниска база.

Успехът се дължи и на естествената съставка, тъй като милениълите ненавиждат изкуствените аромати, коментира от "Pernod Ricard България".

Потребителите все повече се интересуват от произхода на питието, в каква бъчва е отлежало, какви са качествата на продуктите и чистотата на водата.

От Nielsen отчитат и още една тенденция – целогодишни, а не само летни покупки на бели вина. "Бялото вино се счита за по-леко питие и по някакъв начин по-здравословно и то дърпа нагоре категорията на вината. Търси се просеко, розето също е ново и интересно на клиентите", казва Драгомир Рашев.

Малки пазарни проблеми

Пред продължаващия ръст вече има малка преграда – въведените мита за ЕС на американското уиски от 1 юли, които се очаква да го оскъпят с между 10-15% според прогнозите на вносителите. Все още не е ясно и дали при Brexit ще бъдат въведени мита върху шотландското уиски.

Представителите на всички марки са доволни, че като цяло в България все по-рядко се намира фалшив алкохол. "Пазарът вече е доста зрял и България по нищо не се отличава по нивата на фалшив алкохол от останалите държави по света. Във Великобритания и Франция например се ловят доста по-големи количества. Българските "ментета" все още имат една отличителна характеристика – може да се каже, че са качествени и не се отразяват фатално върху здравето", смята Николай Тодоров.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Инсталация за горене на RDF отпадъци се планира в Малко Търново Инсталация за горене на RDF отпадъци се планира в Малко Търново

Проектът е за малка централа с мощност 2 МВт, но тъй като попада в Странджа, буди притеснение у хората

20 окт 2019, 133 прочитания

Американската Global Foundries придобива половината екип на "Смартком" Американската Global Foundries придобива половината екип на "Смартком"

Компанията взима при себе си отдел от 125 души, работещ в сектора на нано чиповете

20 окт 2019, 147 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Акциите на Twitter последваха съдбата на Facebook

Пазарната капитализация на социалната мрежа се срина с 15%

Още от Капитал
Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10